Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb dit jaar eindelijk redelijke bollen en heel veel broedbolletjes. Ik heb 10 tenen apart voor mijn moeder. Ik heb 2 bollen al op, ik denk zo’n 8/10 tenen. Rest ligt apart, maar ik weet niet hoeveel ervan ik ga planten.

Geplaatst:

De broedbollen zitten weer in de grond, die heb ik gepoot voordat ze helemaal uitgedroogd zijn. Hopelijk kiemen ze beter. De geoogste solo's en tenen eet ik op. Qua smaak is het niet bijzonder. Het is wel heel leuk om het een paar jaar geprobeerd te hebben, dankzij het MTF! Zo leer je regelmatig nieuwe dingen kennen. Erg leuk. 

• Like 5
  • 6 maanden later ...
Geplaatst:

Omdat ik toch moest verplanten, gelijk maar wat foto's genomen.

IMG_20240217_142648928_HDR_0408442.thumb.jpg.d3cce5686af4b5bda6d0275b4d22424f.jpg

Van uit broedbolletjes ( jaar 0): rechts kleine solo's in jaar 1. Dan een dikke solo in jaar 2. Links jaar 3 waar de solo zich splitst (de meest linkse viel wat uit elkaar).

IMG_20240217_143526638_HDR_040727.thumb.jpg.ac83901869325963f55ce75e86cac6eb.jpg

En zo ziet het eruit als je een volgroeide bol (met tenen) in de grond laat zitten. Elke teen vormt weer een solo of een complete bol met tenen.

• Like 6
Geplaatst:

Woelmuizen misschien? 

Hier zitten gelukkig alleen mollen en vliegende ratten (eksters). Die vervelende vogels bijten telkens wat knoflook bovengronds af om het vervolgens weg te gooien. Misschien ook maar eens onder een vogelnet kweken. De boerenkool was eveneens niet veilig, die kon ik vorige week allemaal weggooien. 

• 1 maand later ...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Die van mij gaan bloeien. Voor mijn gevoel is dat heel vroeg, maar misschien vergis ik me. 

Bloemen eraf gehaald en in de brandnetelsoep die as we speak gemaakt wordt. 

PXL_20240509_155547662.thumb.jpg.30be6827c6a996d8d277d56530c4ccf9.jpg

• Like 3
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik had in het najaar een mix van knolookteentjes besteld omdat dit zeer goedkoop was, en nu tijdens het oogsten blijkt dat daar ook Olifantenknoflook in zat want ik bij 4 van de 50 planten zag ik tijdens het oogsten 2 broedbolletjes zitten, kan ik deze opotten in bijvoorbeeld 3 liter potten met potgrond? En het zelfde doen met de teentjes? Ze zijn nu namelijk matig kwa formaat en zou ze graag groter gaan laten groeien, overigens wel leuk dat van alle knoflook die ik gepoot heb de OK de enige nog was met weinig roest en geen schimmel.

• Like 2
Geplaatst:

De broedbolletjes moet je zo snel mogelijk planten, zo lang ze maar niet uitdrogen. Dan heb je de meeste kans dat ze gaan uitlopen. Als ze uitdrogen lopen ze bijna niet meer uit (of het duurt jaren). Althans, mijn ervaring. En nog, als je ze vers poot loopt nog steeds een kleine 10% weer uit.

De tenen kun je behandelen als gewone knoflook, dus in oktober/november planten.

• Like 2
Geplaatst:

@acpronk dankjewel dan zal ik ze maandag even opotten. Ik herinner mij ook ineens dat in die zak van teentjes ook wat bolletjes zaten toen nog niet wetende dat het om OK ging maar ze zijn wel allemaal aangeslagen ondanks dat die wel uitgedroogd waren, toch beginners geluk 😇

• Like 1
Geplaatst:

Bij mij heeft ongeveer de helft van mijn stuk of 8 olifantenknofloken een bloemstengel gemaakt. De rest opvallend genoeg niet. Wel staan de planten (tegelijk gepoot met de knoflook, kwamen duidelijk later boven) er nog knalgroen en vrij van roest bij. Dit terwijl de oerprei net geoogst is (eind september gepoot) en last begon te krijgen van rottende rokken en ook wat roest had. Ook de echte knoflook is onder hoge schimmeldruk van roest inmiddels helemaal ingestort, mijn knoflook staat in hetzelfde vak als de olifantenknoflook. De oerprei stond aan de andere kant van de moestuin.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ook hier had ik 2 solos van de 40 planten. Die gaan in oktober dus weer gewoon de tuin in.

Ik heb nu ook Australische knoflook. Die is nog groter dan de Amerikaanse (olifantenknoflook)..... 

Ik heb een foto gemaakt van de grootste teen van de Amerikaanse, die heb ik op de Australische gelegd.

Ik had 8 tenen van de Australische waarvan er 2 echt gelukt zijn en de andere 6 zijn net zo groot als de Amerikaanse.20240626_174553.thumb.jpg.e45365f7efdbfe367c069e777a498078.jpg

• Like 8
  • 5 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...