Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Olifanten knoflook


Persica († december 2016)

Aanbevolen berichten

Gisteren heb ik hem geprobeerd. Helaas wederom bitter. Hetzelfde bitter als bij wilde sla, of stengelsla als je niet schilt.

 

Ik heb nog een derde in de grond, en een aantal broedbollen die aangeslagen waren. Ik laat ze zitten, misschien dat ze een jaar langer moeten groeien. Het is in ieder geval te proberen. En omdat er nog genoeg reserve is, kan ik er dan ook een paar als prei eten, zoals Jorieke123 doet. 

 

Ik weet alleen niet of ik ze kan laten zitten, of tussentijds moet uitgraven en elders herplanten ivm ziektes/plagen. Weet iemand dat?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geoogst solo bolletjes en nieuwe broedbolletjes. 
Allemaal direct weer gepoot op een nieuw vak. De broedbolletjes dit keer niet geschild omdat ze vers uit de grond kwamen. We zullen zien of dat werkt. 

Doen jullie nog iets speciaals qua bemesting?

2022-07-30 15.58.00.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Kan iemand mij vertellen waarom solo's gerooid moeten worden en daarna in oktober weer gepoot worden. Dan kun je de solo's toch beter gewoon laten staan. 

Als je weet dat alleen bloeiende OK uiteenvallen in tenen, dan weet je ook wat je kunt oogsten. 

Of is dit een rare gedachte? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je solo's ook gewoon in de grond kunt laten. In mijn geval zie ik vaak pas dat het solo's zijn op het moment dat ik ze boven de grond wip. Ik oogst meestal als het loof verwelkt en haal voordien de bloeiwijzen meestal weg. Van de solo's eet ik ook een aantal, dus zolang ik genoeg tenen, broedbollen en solo's overhoud om me weer van OK te voorzien in het volgende jaar maakt het me niet zoveel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de solo's laat zitten in de grond, dan blijven de aanwezige broedbolletjes ook langer in de grond en vergroot dat misschien de kans op succes om een broedbolletjes uit te laten groeien tot volgroeide OK (inclusief tenen). 

Het maar een ideetje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry Loes

Dat had ik even gemist. 

 

Mijn eerste bijdrage was gewoon eigen nieuwsgierigheid, niet als reactie op een andere bijdrage. 

 

Mijn laatste bijdrage zou je voortschrijdend inzicht kunnen noemen. 

 

Ik moet nog even wennen op het forum. Beginneling eigenlijk. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Hoi! :) Vraagje ter verduidelijking...ik lees hier veel over solo's, maar ik heb in februari OK tenen geplant. Zijn deze dan in oktober ongeveer een grote mega knol of heb ik dan solo's die ik dan weer opnieuw moet planten in oktober voor het jaar erna?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar OK's al een paar seizoenen laten staan. Als ik er aan denk maak ik even foto's. Maken bosjes stengels i.p.v. een enkele prei.

Volgens mij heb ik soms mono/solo bollen, maar niet perse van kleine tenen of grote. Nooit op gelet. Vanaf nu gaan we opletten!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Juhuj! 2 van de uitgedroogde broedbolletjes van @Flup uit de zadendoos zijn TOCH gaan groeien! Ik had er 5 in een pot gestopt, zakje erover tegen het uitdrogen en ze zijn toch opgekomen. Blij mee! Deze week eens uitplanten ergens. Nu al ruimte tekort... zeker voor iets wat 2 jaar moet staan...

Edit: pictures or it didn't happen 😀

20230428_094624.thumb.jpg.300417247fdf620ac9ec8eab2267c33f.jpg

aangepast door Liekie
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Liekie Nice! Van mijn broedbollen is niks opgekomen, maar gelukkig had ik ook gewone tenen en solo's gepoot. Die groeien goed. Ik weet alleen niet of ik deze soort behouden wil, want ik oogst elk jaar heel veel solo's in plaats van mooie knollen met veel tenen. Daarnaast is deze soort erg mild en ik hou van iets pittigers.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Solo's zijn wel heel lekker als je ze in wat alufolie wikkelt en op de bbq legt of anderzins langzaam gaart. Maar inderdaad minder sterk dan echte knoflook. Ik vind ze echter zo lekker dat ik ze hopelijk altijd blijf kweken. 

Bij mij gaan ze in het vakje bijzondere alliums, samen met oerprei, sintjansui en boomui.

 

aangepast door woldistel
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ook waar, maar wij eten veel meer knoflook en ik heb een beperkte plaats in de tuin voor knoflook en wil zoveel mogelijk zelf aanbouwen, zodat ik niks bij hoef te kopen. Maar aan de andere kant wil ik ook veel oude en bijzondere soorten in de tuin hebben. Kortom, dilemma!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Mijn olifanten beginnen bloemknoppen te produceren. Ik heb een stuk of 7 oli's, en we hebben er al eentje opgegeten. Die was super lekker, dus nu hebben we natuurlijk het dilemma hoeveel exemplaren opeten en hoeveel bollen laten produceren. En dan ook nog bloeien pffft.

 

Plan is nu eentje laten bloeien want leuk, zaad, blije insecten. Eentje laten zitten voor de tenen voor volgend jaar. En de rest eten we op. 

 

Gedoe man, die paar plantjes 😆

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn olifanten gingen bloeien. Ik heb de bloemstengels vandaag eraf gehaald.  Ik maak meest

 een prutje van die stengels. ( in stukjes snijden, beetje zout en olijfolie en dan de staafmixer erop. ) lang houdbaar ook. 
ik deed het in die mini potjes. 
vandaag heb ik het anders gedaan, stengels in stukjes, olie, zout, van die droge parmezaan strooikaas en walnoten erbij. En dan staafmixeren. Pesto dus. Zoooooo lekker. Gelijk een gedeelte door de spaghetti gedaan! 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...