Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Olifanten knoflook


Persica († december 2016)

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later ...
Op 9-7-2021 om 06:51, RobO zei:

ik laat ze nooit bloeien ik dacht dat dat beter was voor de bollen?

Nee moet je eigenlijk ook niet doen maar de bloemetjes zijn ook mooi en trekken veel insecten. De bloemen zijn ook lekker trouwens.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook de eerste 3 ok geoogst. Niet veel broedbollen, wel een flink mierennest.

 

44_olifantenknoflook.thumb.jpg.7d0b0d3bc85e0a7890dfff2856ec8093.jpg

 

De rest mag nog even doorgroeien, het loof is nog niet genoeg afgestorven. Deze hadden ook nog wel kunnen doorgroeien, maar ja, door jullie foto's was ik ook veel te nieuwsgierig hoe ze er hier uitzagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Dat was wel het advies van Persica aan het begin van dit topic. Bij de mensen die de broedbolletjes met schilletjes (het zijn 2 schilletjes) hebben geplant las ik weinig tot geen opkomst. 
 

 

De ene zegt alleen de buitenste schil verwijderen, de andere beide.
Ik heb zojuist van twee stuks beide schilletjes verwijderd en van de andere twee alleen het buitenste schilletje om het verschil eens te testen.

Het verwijderen van de schil ging prima zonder te weken. Ik heb eerst met het mesje de ribbeltjes eraf gesneden en zo een beginnetje gemaakt. Daarna de platte kant ontdaan van de schil, aan de kant is de schil dikker. Vervolgens de bolle kant eraf pellen/schrapen en zo was het eerste schilletje eraf. 
Het tweede laagje vergt wat meer voorzichtigheid om een beginnetje te krijgen zonder het bolletje te beschadigen. Door er een beetje in te knijpen komt het bolletje los van de schil. 

Alle laagjes van links naar rechts:

1219626818_2021-11-1913_01_52.thumb.jpg.198a0788ff0d64f260afbf4b24d47aac.jpg

aangepast door loes
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat je dit test Loes! De broedbollen die ik afgelopen jaar heb gepoot (met schil) zijn niet opgekomen, dus ben benieuwd of het inderdaad zoveel uitmaakt als je de schil verwijderd. De broedbollen die ik in de doos heb gedaan zijn van de oogst van dit jaar, verser kan in ieder geval niet. Hoop dat beide methodes goed kiemen en groeien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@acpronk Was het eigen oogst die je direct na het oogsten weer in de grond hebt gestopt of gedroogde broedbolletjes? Dat zou ook nog verschil kunnen maken las ik in oudere berichten (ik vind dit zo fijn aan een forum, in dit topic zit gewoon 10 jaar aan naslagwerk wat allemaal terug te lezen is) 
Je kan altijd eentje die je in september hebt gepoot weer opgraven en kijken of er al groei zichtbaar is en zo niet proberen of je het buitenste schilletje een beetje makkelijk kan verwijderen. Geen idee hoe dat gaat als de broedbolletjes al in de grond zitten maar kansen spreiden lijkt me altijd goed. 

@Flup Ik bedacht me later dat ik voor een volledige test eigenlijk ook nog een broedbolletje met beide schilletjes had moeten poten. Eerst maar eens zien wat dit brengt. 

 

aangepast door loes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ongeveer 2/3 van de 30 in september gepote bolletjes gevonden. Eentje was rot.
De buitenste schil was in die 2 maanden wat zachter geworden. De binnenste was nog keihard. Grotendeels allemaal van het binnenste schilletje ontdaan, 2 waren glazig, bijna doorzichtig, dus denk ik ook bijna tot.
Geen enkele wortelvorming.

Ik denk dat ze na het rooien meteen weer geplant moeten worden, zonder uit te laten drogen. Anders worden de schilletjes hard.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Update van de test:
Broedbolletjes zonder schilletjes zijn beide opgekomen, bijna gelijktijdig.
van de broedbolletjes met 1 schilletje was de ene al vrij snel beschimmeld, die heb ik verwijderd. (het ijsstokje dat erbij stond was ook beschimmeld dus ik ben bang dat dat de schuldige was). Nummer 2 is nog niet opgekomen maar ziet er verder goed uit dus kan nog komen 

Eigenlijk een te kleine test om er een conclusie aan te verbinden maar voorlopige conclusie is dat het loont om beide schilletjes te verwijderen. 

aangepast door loes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...