Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bramen snoeien.

bonnie f

Recommended Posts

Als je de takken van het vorige jaar een heel stuk hebt ingekort, maar niet helemaal hebt afgesnoeid, dan komen er aan die gesnoeide takken nu nieuwe scheuten , en die zullen later dit seizoen bloeien ja. En zal je bramen hebben. Ligt er wel een beetje aan hoe vér je de takken hebt ingekort ( volgend jaar maar niet meer doen dan )

De plant maakt straks ook weer helemaal nieuwe scheuten die uit de grond komen ( misschien nu al ). DIE moet je dus voor het VOLGENDE jaar bewaren voor de vruchten dán. De rest van de huidige takken ( die nu een beetje oogst zullen geven ) kan je na de oogst helemaal tot aan de grond afsnoeien.

Dit herhaal je elk jaar. En mesten in het voorjaar , en water geven bij grote droogte. Klaar.

Dank je wel,vind alleen iets vreemd er zitten al scheuten...,maar ik ben bang dat die ook van verledenjaar er al waren omdat lijkt dat ze zijn vast gemaakt, en de jongen scheutten zijn echt dun die bosje wat er hangt zijn echt dikke stammen....heb uhm gelukkig niet helemaal geknipt beetje de dooie takken naar toch wel veel we zien wel wat er terug komt...vind alleen zo raar dat de nieuwe scheuten zo dun zijn...en als je helemaal kort maakt aan einde van de jaar blijf er toch nog een stuk in de gront zitten,komen er dan wel weer scheuten omheen straks woord het echt te vol mvg

Ja hoor gaar helemaal goed komen. Dit jaar lekker laten groeien. Komen er toch bramen; zijn die mooi meegenomen toch ?

De nieuwe groei van dit jaar laten zitten voor het volgende jaar dus. Simpel zat dus. Niet moeilijker maken dan dat.

Maar inderdaad. De braam maakt nu een aantal dunne scheuten ( een jonge doornloze braam maakt nog niet zulke dikke knoeperts die je kent van de wilde braam = dus normaal nu ). Niks aan de hand. En ja, inderdaad. De struik gaat veel scheuten maken de komende jaren en worden ook dikker, en ja , dat neemt ruimte. Dat doen bramen. Of het daar past , moet je zelf beoordelen. Je kan ook een foto plaatsen trouwens.

Niks aan t handje. Gewoon lekker laten gaan. Niet gaan mesten nu , niet extra watergeven, geen getuttel. Laten gaan. Als het ding maar zon krijgt, heb je dit jaar nog wat bramen ja. en gaat ie verder ook nog nieuwe scheuten maken. Die zijn er nu nog niet ( die komen later uit de grond ). Gewoon laten gaan nu. Stokjes weghalen. klaar.

En die Dunne scheuten helemaal onder wie uit de grond komen ,jij zeg die zijn er nog niet moeten nog komen,Waar er zijn toch allemasl dunne kleine scheuten die uit de gront komen wat mort ik daar mee ze zijn we'll dun en zwak en zijn ongveer 25 centimeter verder dank je we'll Ben al wat wijzer gewoorden door u mvg

Niks aan t handje. Gewoon lekker laten gaan. Niet gaan mesten nu , niet extra watergeven, geen getuttel. Laten gaan. Als het ding maar zon krijgt, heb je dit jaar nog wat bramen ja. en gaat ie verder ook nog nieuwe scheuten maken. Die zijn er nu nog niet ( die kom en later uit de grond ). Gewoon laten gaan nu. Stokjes weghalen. klaar.

Bij d ie stokjes zitteb jongen scheuten,ken he nort erg goed zien op de foto

Ja sorry, ik zie geen dunne jonge scheuten uit de grond komen, maar dat kan best aan mij liggen of aan de foto. Maar als die er wél zijn : lekker laten zitten dus !! Ook al zijn ze dun ( 1e jaar , jonge plant ) Is op de 2e foto bij je pink zo'n jonge scheut te zien , die uit de grond komt ? Prima hoor. Goeie scheut ( dun ja ) Gaat echt allemaal goed komen.

Heb je nou aan het einde van het seizoen erg veel scheuten die allemaal uit de grond komen, en allemaal zo dun zijn, dan kan je een deel er van wegknippen Maar hoeft echt niet , en zeker niet nu !! Leg je snoeischaar maar ver weg. Gewoon eens proberen vanaf nu 10 maanden lang niet te gebruiken

Snoeien jullie omdat je beperkte ruimte hebt of omdat je denkt dat je daardoor meer opbrengst krijgt? Of om ziektes in te perken?

Hier doe ik het niet of een tak moet mij in de weg zitten maar hier is de lucht een stuk droger, de grond armer, geen vruchtrot etc en ruimte zat dus ik laat hem eigenlijk verwilderen....wat in Nederland absoluut niet kon want daar werd hij binnen een paar jaar groter dan de tuin zelf )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Door een goede uitdunningsnoei toe te passen, zullen de vruchten groter en zoeter worden. Ook zijn de vruchten dan minder vatbaar voor vruchtrot.

Bij de gestekelde rassen is deze uitdunningsnoei erg belangrijk, om vlot te kunnen oogsten. De gestekelde twijgen kunnen ook de rijpende bramen beschadigen.

Zijtakken worden tot op 2-3 goede knoppen teruggesnoeid.

Het uiteinde van de aangebonden tak wordt boven een goede knop, 10 - 15 cm boven de bovenste draad weggesnoeid. Op deze manier kan men bij de oogst alles vlot van op de grond oogsten.

Onderaan kan men tot op een hoogte van 40 cm alle zijhout verwijderen. De vruchten hiervan gaan meestal toch op de grond hangen en zijn meer vatbaar voor vruchtrot.

Met vriendelijke groet,

Wim.

@ Danuta. Vanzelfsprekend kan ook dit alles nagelaten worden. Een gemiddelde dorpsbewoner verklaart een moestuinier die bramen zo opkweekt sowieso voor gek. Aan de rand van het dorp staan straks de zomen vól met de heerlijkste bramen ( afhankelijk van de zomer natuurlijk )

Maar ja, dat is met veel wat we doen op de tuin he ? of je aardbeien nu wél of niet geschrankt poot, wat zal het iemand uitmaken ? Ons dus

Hangt wellicht van het soort braam af. Ik heb Himalaya. Deze moet ik zeker snoeien want anders wordt het een bende en neemt deze binnen de korste keren de hele tuin over. Een doornloze braam doet dat veel minder.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Nah, ik ben dus een dorpsbewoner ) Mijn doornloze braam in Nederland groeide mij regelmatig de tuin uit zonder gesnoeid te worden, die werd alleen gesnoeid om nog ruimte hebben om te zitten ....degene die ik nu heb is een rustige groeier, geeft veel nieuw op ongesnoeide takken en bijna geen jonge scheuten uit de grond......geen idee welk 'merk'.

Nah, hij staat nog maar 3 of 4 jaar en zoals gezegd waarschijnlijk kan hij niet echt uitgebreid en diep wortelen, armere grond en ik mest hem alleen een beetje in het voorjaar...hier heb je trouwens nergens wilde braam zoals in nederland, alleen dauwbraam zo te zien....

MVG

danuta

MVG

Danuta

• 3 years later...

Hallo,

Mijn doornloze bramen die ik vorig jaar geplant heb, is een flinke zooitje geworden. Nu wil ik dit weer netjes maken, maar hoe doe ik dat. Wil deze dus netjes langs de schutting laten groeien/begeleiden. Kan ik hier nu nog iets aan doen of ben ik te laat en moet ik tot de winter wachten.

Ik hoor het graag.

image46431489583361.jpeg

Kan goed nu.

Alle takken die al vruchten hadden, tot op grond wegknippen.

De 5 overige nieuwe takken die het sterkste zijn als een waaier aanbinden. De rest tot op/in de grond wegknippen.

Volgend jaar heb je dan 2 opties.

A. Of je maakt dan steeds opnieuw een waaier van de nieuwe scheuten die zich komend seizoen ongetwijfeld vormen vanuit de bodem en knipt weer alle oude hout weg. In feite behandel je de struik dan als een framboos.....hij blijft vrij bescheiden en open. Op deze manier volstaat het om 1x per jaar in de winter (zoals nu of iets eerder) de struik een goede snoeibeurt te geven.

B. Je kort de takken die je nu aanbindt in, in 2 a 3 stappen, tot pakweg 60 a 120 cm. .(afhankelijk hoe hoog je wilt gaan) Door ze in te korten bevorder je de groei van zijscheuten en laat daaraan een beperkt aantal zijscheuten komen die je horizontaal naar links en rechts leidt (bijv. op 60, 100 en 140 cm). De kleine zijtakjes die hier dan weer aankomen en die je terugsnoeit op 2 a 3 knoppen dragen dan de trosjes met vruchten. Je maakt dan gedurende 2 a 3 jaar a.h.w. een gestel zoals bij een druif. Het resultaat is dan een aanzienlijk grotere en dichtere struik met meer opbrengst....maar ook vraagt ze dan meer aandacht en regelmatiger onderhoud en snoei....als je dat dan verwaarloost ontstaat er een jungle.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Het is duidelijk geen staakbraam, dus perfect mogelijk om de takken te leiden. Hoe meer horizontale takken, hoe meer vruchten. Ik zou die nu nog plat leggen als ik jou was.

Ik heb op mijn blog ooit eens de moeite gedaan om dat allemaal uit te leggen en enkele tekeningen bij te maken : https://fruitberg.blog/2013/07/30/braambessen-en-braambozen-zomersnoei/

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Dat heen en weer weven van de takken, zoals je op je blog beschrijft, Sugar, is een manier die ik nog niet kende. Heeft 2 voordelen t.o.v. de gangbare waaiermethode of druifmethode die ik noemde: intensiever gebruik van de ruimte + een groter aandeel horizontaal lopende takken...en inderdaad, dat kan de opbrengst verhogen! Ga ik zeker eens proberen.

@ Wuppie. Je kunt nog steeds voor beide methodes kiezen, ook al heeft de struik nog niets gedragen. (Meestal draagt een braam al snel toch een beetje). Het gaat er om dat een braam vooral draagt op nieuw hout....dat kunnen nieuwe scheuten zijn die vanuit de basis groeien in jaar 1 en het jaar er op verder groeien en kunnen bloeien....maar het kunnen ook de zijscheuten zijn die je laat groeien aan een soort geraamte/gestel van de plant dat je daarvoor opkweekt. Die vorm die Sugar op zijn blog uitlegt is een slimme verbetering van methode 2...intensiever in onderhoud, maar je gebruikt de ruimte optimaal en zeer intensief omdat je de snelgroeiende lange takken veel meer laat groeien en minder wegsnoeit...maar steeds leiden is dan wel nodig. De takken of scheuten die gedragen hebben snoei je grotendeels weg na de vruchtdracht omdat daar weinig vruchten meer aankomen. In jouw geval kun je de keuze maken hoe je de struik wilt laten groeien (en hoe veel aandacht je ze kunt/wilt geven om dat goed te laten gaan) door of een beperkt aantal scheuten aan te binden in waaiervorm (de rest wegsnoeien) of gedurende enkele jaren te bouwen aan een basisgeraamte (waar je toch al wat vruchten aan krijgt...ieder jaar meer) en zo te snoeien dat dit geraamte zich vormt en alles wat daarvoor te veel is weg te nemen. Dat je nog geen takken hebt die wegmoeten omdat ze al droegen (en dan normaal ook afsterven) maakt het alleen maar makkelijker om de sterkste en best geplaatste twijgen te kiezen voor wat jij ermee wilt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dat geraamte en gestel opkweken, wat jij als optie meegeeft, ken ik dan weer niet. Ik weef, zoals Sugar laat zien en je in mijn moestuin-updates kunt zien.

Het opbouwen van een ouder gestel, heeft dat niet tal van nadelen ? Teruglopen vruchtbaarheid, ziektegevoeligheid ( het is niet waar, wat veel gedacht wordt, dat bramen zo ziekteongevoelig zouden zijn, niet op oud hout in ieder geval.

Nee, ik hou het heel simpel: Gedragen takken in z'n geheel zo diep mogelijk uit het hard van de plant wegsnoeien, de nieuwe lange sllngers aanbinden, als waaier bij de kleinere soortjes, als slingers bij de groeisterke soortjes. Ik heb er bv 1 staan, die zo ver mogelijk horizontaal geleid wordt, een bocht maakt en lager weer horizontaal helemaal terug naar zijn begin. Echt hele slingers. 6-8 meter. ( en dan snoei ik ook nog een deel weg vaak )