Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bramen snoeien.


bonnie f

Aanbevolen berichten

Het zal wel aan mij liggen maar ik vind snoeien lastig en een uitleg met alleen woorden onbegrijpelijk.

Ik heb braam die ongeveer zo geleid wordt, bij mij groeit hij tegen een schapenhek aan en ik leid hem er gevlochten doorheen.

Ik heb hem dit voorjaar geplant

Hoe en wanneer snoei ik het ding? (ik heb mijn appelbomen ook al verknipt )

vor4.jpg

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Bonnie,

 

Bramen dragen vruchten aan eenjarig hout. Snoeien van een braam doe je na de oogst.

1. Snoei de scheuten die dit jaar vrucht gedragen hebben tot de grond af.

2. Bind nieuwe (grond)scheuten die in dit seizoen gegroeid zijn stevig aan.

(3. Verwijder alle zwakke en beschadigde scheuten)

(4. Ingevroren toppen moeten begin voorjaar afgeknipt worden tot het gezonde hout)

 

En zoals gevraagd een plaatje

images-(3)53311371244248.jpg

 

Als je nog vragen hebt moet je het maar laten weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar...

Ik heb de plant in het voorjaar in de grond gezet, toen zaten de scheuten er dus nog niet aan. Dus alles wat er dit jaar aan is gegroeid (6 scheuten) is nu ongeveer 2 meter lang. Moet ik dat dan allemaal er af knippen. Dat lijkt me niet want daar komen volgend jaar de bramen aan.

(sorry, ik geloof dat ik geen aanleg voor snoeien heb)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

ik heb deze braam ook staan hij geeft ook van die dikke scheuten ..

ik laat deze staan er komen volgend jaar bramen aan .snoeien doe ik deze dorenloze braam niet zo veel alleen na de vrucht draging snoei ik dit er af

verder doe ik er niet zo veel aan .dit jaar heeft hij wel veel bramen gegeven .....heb ik heerlijke jam van gemaakt ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto is altijd makkelijker! De scheuten van de wilde bramen hier in de buurt groeien al over de weg heen! Bij pa in de kas zijn ze al een meter of 5 lang. Het ligt er natuurlijk ook hoelang de plant al staat, of hoe je hem andere jaren gesnoeid hebt. Maar die takken die nu zo hard groeien, geven volgend jaar mooie trossen vol bramen!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad. Die bovenmatig dikke en lange takken zijn gewoon de nwe scheuten die volgend jaar vrucht zullen dragen. Komt door het vele vocht van dit voorjaar. Gewoon een gezonde groeier.

Aan "wilde scheuten" , waar je wellicht aan denkt ? , doet zo'n braam niet. Draagt allemaal vrucht !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 2 maanden later ...

De theorie van het bramen snoeien begrijp ik nu wel. In de (onze) praktijk lijkt het me nog lastig. Vorig jaar zijn de bramenstruiken niet gesnoeid (we hebben de tuin na de winter overgenomen) en het is nu één grote wirwar van takken. Is het een probleem om nu gewoon alles kort tot aan de grond af te snoeien? Afgelopen jaar hebben er ook niet heel veel bramen aan gezeten en ik ben bang met niets doen het nog minder wordt dit jaar.

Misschien beter 1 jaar geen oogst dat we het volgend jaar wat gestructureerder aan kunnen pakken als de takken weer groeien?

Of is er een manier om de nieuwe takken te herkennen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt een beetje af wat voor braam het is, normaal zou je toch nog een kleurverswchil moeten zien

 

 

Snoei eerst alle hout dat er dood of ziek uit ziet weg.

 

En daarna gebruik je een andere manier om de oude takken te herkennen: die hebben namelijk vrucht gedragen vorig jaar. Je kan dus ook alle takken waaraan bloemhoofdjes opzitten volgen tot aan de bodem en die takken wegsnoeien.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Alleen zie je dat nu waarschijnelijk niet meer. De vrucht takjes zijn er ondertussen afgevallen. Bij mij toch bij alle rassen die ik staan heb. Maar dat is bij mij geen probleem. De takken van vorig jaar zijn opgebonden , de takken van dit jaar liggen nog op een bundeltje aan de voet . zo kan je geen fout maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Ik heb wat vraagjes,ben bang dat ik een fout heb gemaakt....ik heb verledenjaar een doornloze bramen boom geplant nu werd het net een bosje nou heb ik het vandeweek iets in gekort, nu zie ik net dunne scheuten ze zijn echt heel dun wat moet ik er mee en gaan er nu wel vruchten komen...vind echt zonde straks heb ik een fout gemaakt met inkorten van de bos, zitten nog wel takken aan dat wel....en die jongen scheuten zijn zo dun heb ik denk niks aan...

de jongen scheuten zijn ook vroeg bij mij straks zijn dat juist de gene wie nu vruchten geven juist ze zijn wel klein nog denk 25cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...