Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke kiwi?


Saffier

Aanbevolen berichten

Bij mijn vorige tuin heb ik enkele vergeefse pogingen gedaan om een kiwi groot te krijgen. Allebei bij het tuincentrum gekocht maar één had er de eerste winter niet overleeft en de andere is denk ik verbrand door de zon. Stond wel in vol zon en de bladeren waren nogal snel geheel bruin dus vandaar.

 

Enig idee welke kiwi ik moet hebben en waar ik hem neer moet zetten om wel een grotere vruchtdragende plant te krijgen? Is dit überhaupt mogelijk en kan ik het gebruiken als klimplant om mijn schutting te bedekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn vorige tuin stond een enorme plant die elk jaar meters en meters groeide. Maar er kwam geen kiwi aan. Waarschijnlijk had hij een mannetje of een vrouwtje nodig, en die was niet in de buurt.

 

Dit jaar heb ik een minikiwi geplant, die zelfbestuivend is. Dit jaar groeit hij al lekker, misschien volgend jaar al vruchtjes?

 

Volgens mij houden kiwi's wel van zon, misschien kan hij minder goed tegen volle zon op zijn voet? En in de winter moet je de voet ook afdekken geloof ik. Gewoon wat potscherven in de grond steken rond de voet, zodat ze een tentje vormen om de voet. En dan nog wat blaadjes of stro er tussen.

Ik neem aan dat je hem goed kunt gebruiken om je schutting te beklimmen. Maar de stam wordt vrij snel dik, dus tussen de planken door lijkt me niet handig. Dan drukt hij langzaam je schutting uit elkaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiwi's kweek je bij voorkeur op een open, zonnige, beschutte plaats. De kiwi kan prima tegen de schutting.

Er zijn mannelijke en vrouwelijke kiwi planten. Normaal geven enkel de vrouwelijke planten vruchten maar de mannelijke planten zijn hier wel voor nodig.

Zorg voor vruchtbare grond die los en goed doorlatend is. Regelmatig bemesten en in de zomer mulch toepassen.

 

Voor aanbevolen rassen moet je even kijken bij fruitexpert guy de kinder:

http://www.houtwal.be/vakartikels/bijzonder_winterhard/kiwiplant_snoei.htm (bij 6. 'aanbevolen rassen')

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een kleine tip, neem de kiwibes i.p.v. de kiwi. De kiwi is een "rotplant". Hij geeft pas op een late leeftijd vrucht en heeft moeite om rijp te worden. Kiwisbessen, vooral Issai, geven het zelfde jaar nog vrucht en blijven ook iets kleiner. Wel heeft de gewone kiwi veel mooier blad. Bij de gewone kiwi raad ik zelf het soort "Jenny" aan.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo lees zou ik denk ik toch voor de kiwi gaan. Vooral omdat de plant mooier is en harder groeit. Vruchten zijn niet echt noodzaak maar meer een erg leuke bijzaak (groenteboer zit om de hoek). Ik heb ook geen idee hoe de kiwibes smaakt.

 

Maar nu, als ik dan toch voor een mannelijke en een vrouwelijke variant zou gaan, welke moeten dat dan zijn en hoe ver uit elkaar of waar moet ik ze dan plaatsen tov elkaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kiwi moet ongeveer 4-5 meter uit elkaar geplant worden.

Misschien is het handig om een aantal draden te spannen aan de schutting waarlangs de ranken geleid kunnen worden.

 

Met ons klimaat zou ik voor de wat vroeger rijpende vrouwelijke kiwi cultivars gaan namelijk Abbot of Bruno.

Greenlight kom ik ook tegen op internet maar buiten commerciële sites vind ik hier nog weinig informatie over. Hayward wordt ook veel genoemd maar rijpt later.

Voor de mannelijke kiwi zou ik gaan voor Atlas

 

Verschillende kiwi cultivars

informatie over Greenlight (Onderaan de pagina)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik weet niet of ik een kiwi geschikt zou noemen om een schutting te bedekken, je krijgt hele dikke houtachtige staken als bij een boompje en absoluut niet over de hele plant bladeren. Je hebt dus een stuk hout en dan een enorm stuk grote bladeren...

Het is niet klimop-achtig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...