Gwen Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Een hele goede middag vanuit het wisselvallige Utrecht, Vanaf volgend jaar (is de planning) is mijn tuin voldoende aangelegd om mijn eigen groente, sla en fruit en bessen te verbouwen. Om alvast wat kennis op te doen registreer ik me op dit forum. Verder ben ik bezig met het zelf bakken van biologisch spelt zuurdesembrood. Tot nu toe zijn het bakstenen en ik heb geen idee hoe het komt. Ik denk dat het deeg niet genoeg rijst, maar hoe bereik je dat zonder gist? Deze en meer vragen spelen er door mijn hoofd en ik hoop hier veel te leren. Tot slot ben ik gek op dieren. In mijn tuin ga ik deze niet houden, maar ik heb wel twee katten. Groeten, Gwen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Welkom hier en veel leesplezier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 (edited) Welkom Gwen, veel tuinplezier!Hoelang laat je je zuurdesembrood rijzen? Misschien dat het daar aan licht, maar vergeet niet dat zuurdesem veeel steviger is dan het superluchtige bakkers brood dat op je tong smelt. Het is even wennen maar als je na een tijdje weer brood uit de supermarkt of bakker proeft is dat minder lekker dan je zelf gebakken brood Edited October 8, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Ik wil ook eens aan de slag met zuurdesem maar kom er maar niet aan toe. Zou graag eens iemand hebben die het me voordoet. Ik ben bang dat het anders niet lukt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Welkom,Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted October 8, 2011 Author Share Posted October 8, 2011 Hey, Ik weet niet of ik het brood lang genoeg laat rijzen. Laatst kwam het na drie dagen nog steeds niet omhoog en heb ik het maar gebakken. Het brood was van binnen nog nattig en dus erg hard en compact. ik weet ook niet of de verhouding water/meel/bloem wel klopt bij speltmeel. Het is sowieso anders dan bij tarwe. Ik doe nu 400 gram bloem, 600 gram volkorenmeel en 700 ml water en 20 gram zout, scheut zonnebloemolie en 25 gram desem uit een potje omdat ik zelf nog geen desem had. Zuurdesem is niet moeilijk om te maken. 50 gram water en 50 gram bloem of volkorenmeel in een glazen pot doen, afdekken met plastic, 2x per dag doorroeren en dagelijks voeden met een gelijke hoeveelheid meel en water. Als het na het voeden in volume verdubbeld (door het bubbelen wat op gang komt) dan is het goed genoeg om mee te bakken. Spelt is alleen een stuk moeilijker dan tarwe, dus daar worstel ik nog mee. Bij inmaken e.d. op dit forum staat een groot topic over zuurdesem wat via de zoekfunctie op dit forum goed te vinden is. Ow ja; desem hoort fris zurig te ruiken. Als het fermenterend of rottend ruikt/stinkt is het niet goed. Groeten, Gwen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 3 dagen is echt veel te lang, 6 uur kan ook. Het rijst ook niet veel en het is ook heel stevig maar als het helemaal niet omhoog komt is er iets mis met de desem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted October 8, 2011 Author Share Posted October 8, 2011 Dank! Hoe zorg ik dat het minder nat uit de oven komt? Gwen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 door toegevoegd ml water te verminderen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted October 8, 2011 Author Share Posted October 8, 2011 Wat Leuk! Een mede-Utrechter! Het deeg: Dat blijft nattig en plakkerig, zelfs met meer bloem erbij. Het heeft een kleffe kauwgom-structuur. Rijzen doet het dus vrijwel niet, ik zie wel belletjes ontstaan. Ik hoop echt dat het straks met eigen desem wel gaat lukken! Bakt er iemand met spelt en weet diegene dus hoe de structuur en textuur van goed deeg hoort te zijn? Gwen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 Wij bakken af en toe met spelt, spelt is gewoon een soort oergraan. Het smaakt wat notiger maar verder is het deeg niet anders dan gewone tarwe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted October 10, 2011 Share Posted October 10, 2011 Hallo Gwen en welkom op dit forum. Ik weet niet hoe je desembrood maakt ofwel hoe het met speltbloem moet dus die vraag kan ik niet voor je beantwoorden. Wel kun je er een topic voor opstarten onder de noemer Overig -> Recepten. Gewoon doen! Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 12, 2011 Share Posted October 12, 2011 Hoi Gwen welkom.Ik bak ook zuurdesem spelt, nu zo`n half jaar. De broden worden beter als je desem sterker/ouder wordt.Ik probeer verschillende manieren uit, er is een website die alleen over speltbrood bakken spreekt, maar op dit moment maak ik een mix van allerlei recepten door elkaar.Ik kijk b.v. op deze site:http://www.broodoven.com/recepten/brood/volkoren-zuurdesem-brood-met-pompoenpittenop deze:http://www.michielbussink.nl/artikelen.php?id=3&aid=73op deze:http://www.coquinaria.nl/recepten/Rombrood.htmen met dit recept ben ik begonnen: http://www.broodrecepten.nl/recepten/zuurdesemzg.htm Op dit moment volg ik in grote lijnen het eerste recept met enkele eigen aanpassingen. het speltzuurdesem is niet gemakkelijk, soms bak ik het samen met rogge, soms doe ik er wat wijnsteenzuur bij of een eetlepel suiker of honing. dan bakt het brood wat beter, en hoef ik even geen baksteen te eten, maar ik ga toch steeds terug naar het pure speltbrood, dat is wat ik wil.Succes jòh. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 13, 2011 Share Posted October 13, 2011 Bakt er iemand met spelt en weet diegene dus hoe de structuur en textuur van goed deeg hoort te zijn?Gwen Zoals alle volkorendegen, elastisch, maar spelt blijft altijd erg zwaar. Heb je al geprobeerd het een nacht te laten rijzen? Ik laat het nu eerst 2 uur en dan 6,8, tot 10 uur rijzen totdat ik het een goede rijs vind. Bij nachtrijs laat je het maar 1 x rijzen las ik eens. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts