Jump to content

ziek konijntje

Essie28

Recommended Posts

Ik weet niet of ik dat hier wel mag plaatsen dus als ik fout zit hier dan hoor ik het graag.

Ik heb net twee kleine konijntjes vanaf vorige week zaterdag. Toen waren ze zes en zeven weken. Die van zeven weken, snuffel genoemd, is nu af en toe flink aan het niesen en nu ook wat aan de diarree. Ze krijgen sinds maandag voer wat ik langzaam op moest bouwen. Het kan zijn dat dat toch teveel was en ik even een stapje terug moet. Dat kan de diarree denk ik verklaren alleen over dat niesen maak ik me een beetje zorgen. Mijn vorige konijn (van jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden) heeft dat nooit gehad. De konijntjes staan gewoon binnen. Kan iemand mij vertellen of ik hiermee naar de dierenarts moet of dat een konijn ook gewoon verkouden kan zijn?

Ohja nog 1 vraag. Haar kontje is echt vies door de harde poep. Hoe kan ik dat het beste schoon maken zonder der heel erg angstig te maken? Vanochtend al geprobeerd met een nat doekje. Lastig los te krijgen.

Wat ligt er in de kooi? zaagsel of stro? (zaagsel gaan ze van niesen).

Een konijn kan gewoon verkouden zijn, maar kan ook goed ziek zijn als ie niest...waterig neusje is niet goed.

Aan zijn achterste kun je een flinke portie vaseline smeren en dat halve dag laten zitten. Dan wordt de boel week en kun je het eraf vegen met keukenpapier. Zo nodig herhalen.

Houdt m goed in de gaten en als hij lusteloos wordt of niet meer eet of niesen geeft slijmerig snot mee, of je bent er gewoon niet gerust op, kun je beter ik even de dierenarts bellen.

Wat ligt er in de kooi? zaagsel of stro? (zaagsel gaan ze van niesen).

Een konijn kan gewoon verkouden zijn, maar kan ook goed ziek zijn als ie niest...waterig neusje is niet goed.

Aan zijn achterste kun je een flinke portie vaseline smeren en dat halve dag laten zitten. Dan wordt de boel week en kun je het eraf vegen met keukenpapier. Zo nodig herhalen.

Houdt m goed in de gaten en als hij lusteloos wordt of niet meer eet of niesen geeft slijmerig snot mee, of je bent er gewoon niet gerust op, kun je beter ik even de dierenarts bellen.

Er liggen van die fijngeperste houtkorrels in met hooi erop. Ik geloof niet dat ze een waterig neusje heeft.

Vaseline is een goed plan ja. Thanks!

We kijken het nog even aan en anders bellen we zeker de dierenarts.

Mooi. Ik weet van de dierenarts dat onze cavia geen niesziekte kan krijgen van onze poes. Hoe het met konijnen zit weet ik niet. Niesziekte is op zich niet dodelijk, maar uitputtend en veroorzaakt complicaties. Ik zou het nog even aankijken, of het beestje genoeg leven in zich heeft, genoeg drinkt enz.

Toch vibdt ik het ongewoon dat zo'n jong dier ziek is, of zo'n plakaat aan zijn kont heeft hangen.

Meestal worden konijnen nooit ziek en waneer dat dan wel een x zo is is het meestal einde konijn.

Ik zou wel langs de DA gaan die kan ecven checken en echt helpen want zo op forum is lastig zeggen wat het heeft en daardoor wat te doen.

Zijn het dierenwinkel konijntjes ?

Players only love you when they're playing.

• 3 weeks later...

als een konijn niets is het meestel of een verkoudheid .alergie

of het konijn heeft snot .snot dan niest het konijn ook erg en er komt viesigheid uit zijn neus ,geel van kleur of waterig ...als je konijn snot heeft daar zijn goed geneest midelen tegen .wacht niet te lang daar mee

wat de diaree aan gaat .zorg dat je konijn goed blijft drinken .en zorg voor goed schoon hooi

wat je zou kunnen doen als je konijn snot heeft

neem dan het Homeopathisch genees middel Echinaforce doe dat in het drinkwater plus geef je het konijn ook gedroogde brandnetels .die kun je zelf laten drogen .dit is allemaal goed om de weerstand op te bouwen

je krijgt dit Homeopathisch geneesmiddel gewoon bij het kruidvat .neem het wel in druppelvorm dat is makelijker om door het water te mengen

ik heb zo eens een konijn van zijn snot afgehelpt

Leven ze nog wel Essie ?

Ik vindt dat waneer een dierenwinkel konijntje eenmaal ziek is het moeilijk is deze te genezen meestal gaan ze dan vlug dood.

Dat van brandtnetel gedroogd geven vindt ik mooie tip, dat deed ik vroeger ook denk dat het bv voor cavia, geit, schildpad en nog meer van dat soort groeneters erg gezond is om af entoe wat van te krijgen.

Players only love you when they're playing.

Ik heb dit ook aan de hand gehad met ons konijntje. Een jong konijntje met diarree is ten dode opgeschreven. Direct naar de dierenarts is eigenlijk een must. Een konijn eet namelijk een deel van zijn ontlasting op en de bacteriën die darmcoccidiose veroorzaken blijven daardoor in het lichaam circuleren en vermeerderen. Het mondslijmvlies wordt hier ook door aangetast. Deze aandoening komt veel voor bij jonge konijnen en zorgt, hoe cru het ook klinkt, voor een natuurlijk selectie. Met antibiotica is het te verhelpen als je er op tijd bij bent. Met natuurlijke middelen de natuur tegenwerken, is bijna niet te doen als het al dit stadium heeft. Mijn konijntje dat toen 9 weken oud was heeft het na een intensieve kuur van 8 dagen gered terwijl de dierenarts hem niet veel hoop meer gaf. Uiteindelijk heeft hij de leeftijd van bijna 10 jaar bereikt. Voor het op peil houden van zijn weerstand heb ik regelmatig middelen zoals echinea (en andere homeopatische ondersteuning) in zijn drinkwater gegeven... met succes.

Sorry voor de late reactie.

Het gaat redelijk goed met de konijntjes. We zijn met beide al wel meerdere keren naar de dierenarts geweest ondertussen. Snuf, de oudste is weer helemaal beter. De diarree kwam door verkeerd eten en voor het niesen heeft ze antibiotica en nog een ander medicijn gekregen. Snuit is nu alleen ziek, daar zat ik vorige week mee bij de dierenarts. Die heeft ook die medicijnen gekregen en dat gaat ook weer beter al is het nog niet helemaal weg.

Ik hoop dat ik nu niet meer naar de dierenarts hoef voorlopig.

Fijn dat je toch nog een redelijk goed bericht kon geven over de konijntjes. Het darmstelsel is het gevoeligste deel van een konijn. Iets verkeerds eten, ligt al gauw op de loer omdat tamme konijnen hun instincten voor voedselkeuze grotendeels kwijt geraakt zijn. Het niezen zou ook kunnen komen doordat het konijnenhok op de tocht staat. Wij hebben m.b.v. een kaarsvlammetje de stand van het hok bepaald zodat we wisten dat ze nooit op de trek zouden zitten. Nadat de antibioticakuur afgerond is, zouden natuurlijke (homeopatische en of fythotherapeutische) middelen op gezette tijden een optie zijn om de weerstand te verhogen.

Succes en vooral veel plezier met je tweetal!