Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De kuikens lopen hier sowieso apart. En de vleeskippen komen helemaal nooit bij de vaste groep met legkippen. Nieuwe jonge legkippen gaan er pas bij als ze echt helemaal goed in de veren zitten en groot genoeg zijn. We hebben dan vaak geen volwassen haan meer lopen, maar de dames kunnen ook goed gemeen doen.

Plus; ze hebben dan wat meer ruimte dan dat ze bij jou in de ren zouden hebben. Niet vervelend bedoelt natuurlijk, maar dat scheelt ook wel.

Je zou zo'n kippen tractor kunnen maken? Verplaatsbaar over het gras. Al is het niet vos-proof natuurlijk. Tenzij je echt dik gaas gebruikt zoals wij hebben voor die verplaatsbare vleeskippenren die we vorig jaar hebben gemaakt. Maar dat is nogal een onhandig bouwwerk verder, en wij kunnen makkelijk aan vele soorten gaas komen, dus ik heb makkelijk praten

Geplaatst:

Het is misschien wel een idee. Wat is dat voor een gaas dan?

Ik ben banger voor de roofvogels op t moment, vanmiddag is onze mooie nieuwe Italiaanse haan helaas gepakt door een sperwer oid.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Jawel.

Waarschijnlijk heeft hij zich voor zijn kippen gestort..de held. Kippen zelf konden we eerst niet vinden, ze zaten half in de takkenwal en een was er zelfs over het hek naar de buren gevlogen. Uiteindelijk alle vier terug gevonden, een eentje zag ons vanuit de verte en kwam heel hard op ons afrennen de dikke moeke.

Ik zal eens bij dat topic gaan kijken met Lie.

Geplaatst:

Ach nee, ben je die knapperd alweer kwijt? Sjonge, wat onaardig.

En dat hij dan net díe uitkiest ook.

Wij hebben een maand of 2 een jonge buizerd op de loer gehad, die had bij de buren 7 (!) kippen gepakt. Zij hebben toen een ren aangelegd, en dus kwam ie bij ons kijken. Ik noemde het steeds "TV-kijken", want hij kan er niet bij in de kas natuurlijk. Maar de kips vonden het buitengewoon ongezellig en kregen er de hiebes van.

Had em nu al een paar weken niet gezien, en toen ik van de week een verfomfaaid pakje lange bruin/witte slagpennen ergens in de berm zag liggen, snapte ik waarom... Stom dat je dat dan toch ook weer sneu vindt he. Was nl wel echt een ontzettend mooie vogel! Maar goed, kippies zijn er niet rouwig om verder.

Heb jij verder niets aan, aan dit verhaal Appelvrouw, helaas. Maar schoot me zo te binnen. Wens je sterkte in het uitvogelen (HA) van een list om de sperwer om de tuin te leiden.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Dank je Charly . Bij ons is het trouwens geen buizerd maar een Sperwer. Ze worden hier wel “gemept” door de boeren en dat vind ik dan toch wel heel erg. Ze weten ook waar het nest is -hoorde ik gisteren- en ik ga er zeker even kijken als ik het kan vinden in het bos voordat ze de boom omhakken of zoiets drastisch . Persoonlijk vind ik het erg dat dat beest mijn haan pakt maar ik vind het niet zijn schuld en vind ook niet dat hij de doodstraf daarvoor verdiend( of zij ) Er gaat iig een kippentractor komen..ik blijf Lie lief aankijken

Geplaatst:

Zo is het maar net Appelvrouw, roofvogels ter dood veroordelen en vermoorden is uit den bose! Hier vertelde een advocaat trots dat hij ze vergiftigde, snel maar even duidelijk gemaakt dat ze bijde wet beschermd zijn en streng bestraft wordt. Een dier niet wat aan kunnen doen, maar wel als ze aan zijn dieren zitten.

Hier lopen de hanen weer bij de hennen en dat wekt het beste.

Geplaatst:
Het is misschien wel een idee. Wat is dat voor een gaas dan?

Ik ben banger voor de roofvogels op t moment, vanmiddag is onze mooie nieuwe Italiaanse haan helaas gepakt door een sperwer oid.

He wat naar.

Waarschijnlijk was het een havik. Die is een maatje groter dan een sperwer en is een echte kippenkiller. Een sperwer pakt alleen kleinere vogels. Maximale formaat een duif of mini kipjes zoals hollandse kriel.

Zelf heb ik een roofvogelnet over de kippenren gespannen om mijn mini kippen binnen te houden en de roofbeesten buiten. Als er iemand thuis is mogen ze wel los:

IMG-20180701-WA000012391549190810.jpeg

Roofvogels en andere roofdieren als vossen zijn niet alleen mooi maar ook nuttige dieren. Ze zorgen er bv voor dat er geen explosie van muizen en ratten kan komen.

Geplaatst:

Ja een havik kan, of een vrouwtje Sperwer. Hier hebben ze het over de Autour de Palombes. Palombes..duif.

Ik heb het beest niet zien aanvallen want het was aan t eind vd boomgaard. De ren is overspannen met netten ..tenminste met wat er over is na twintig centimeter sneeuw erop en dan vorst.

Geplaatst:

Hier lopen er tot 3 hanen van elk ras bij de groepen, eerst 2 maar 3 geeft toch meer zekerheid dat er een goede fokhaan overblijft bij ziekte of roofdieren.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Nieuw kippenhok gemaakt!

Men kope een oude kledingkast van Marktplaats. Zo eentje met een hang- /

leggedeelte. Liefst massief hout natuurlijk.

Je zet em in elkaar. (Na een keer of drie zat alles goed ) en zaagt de bovenkant schuin aflopend af. Daarop hebben wij wat oude platen van onze eerste plastic kas geschroefd. Zo blijft het goed licht binnen. Kippen houden van licht!

Dan maak je in de wand tussen het hang en het leggedeelte een gat. Het leggedeelte wordt het, ja leggedeelte inderdaad. Maar dan in de zin van ei ipv kleding. Ik heb 1 plank bovenin laten zitten. Want kippen leggen graag in het donker. En zo kan ik daar nog wat dingetjes bewaren. Voer ofzo.

Dan zitstokken maken in het hanggedeelte. Ik heb er twee boven elkaar gemaakt. Maar niet recht boven elkaar. Een beetje schuin. Zodat ze elkaar minimaal onderpoepen.

Dan zaag je een deurtje in een van de deuren met de zitstokken. En maak je dat vast scharniertjes.

De hele rimram goed invetten met oude frituurolie ter conservering van het hout (hoewel het zeker niet eindeloos mee zal gaan. Hoeft ook niet) en ook tegen ongewenste kriebelbeestjes als mijt en luis.

Wat houtsnippers en oud blad op de bodem. En klaar!

Totaal kosten: 20 euro voor de kast. En zeg 10 euro voor schroefjes en scharnieren in totaal.

7989a448a1a00a5194c03ac3afcbb79c.jpg

b1078967021c55e37d8dd4093f8a08fd.jpg

Nu de kippen nog overtuigen dat dit een vet cool nachthok is...

Geplaatst:

Tnx Jootje

Ze zijn er zojuist allemaal in gekropen.

Met heel wat gemor trouwens.

Maar das altijd in een nieuwe omgeving. Grappig dat het lijkt te werken.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik ben om.

De zandbak van de kinderen gaat definitief weg (25 kg zand úit de zandbak ín de tuin geschept vandaag. Das best wat graafwerk wat die donderstenen hebben verricht! Het zit niet alleen ín de tuin, maar ook nog eens op alle ramen). Morgen om precies te zijn ga ik de boel verbouwen.

ik wil daarvoor in de plaats een kippenhok. Een stuk leuker lijkt me! Aangezien mijn enige huisdier ooit in 1997 het loodje heeft gelegd omdat ik hem vergeten was te voeren, weet ik niet hoe geschikt ik ben als kippenmoeder... maar ik moet sowieso eerst nog de man zo ver krijgen. Hij is dol op kip, maar de levende variant spreekt hem minder aan vanwege de verzorging. Dat valt toch best mee? Als je klein begint, dan zijn 4 kippen een mooi aantal denk ik?

Geplaatst:

Melle een voerautomaat en watertoren zou misschien een oplossing voor je zijn, maar dagelijks verzorgen als controle is altijd nodig.

Hier hebben de groepen een voerautomaat van 25 kg en watertoren van 20 liter en krijgen hun dagelijkse portie in hun metervoerbak. S'ochtends laat ik ze los en s'middags/s'avonds sluit ik ze op in hun hok, dan meteen comtrole eieren en nog een paar keer eieren rapen en keren ivm broedeieren.

Geplaatst:

Dagelijkse verzorging: check

Ik wil al jaren kippen. Manlief is nog steeds niet overtuigd. Of die kippenhok nou wel of niet komt, die zandbak gaat sowieso weg. Maar dat geklaag daarover is een andere topic. Ik ga me voorzichtig oriënteren op kippen. Volg de kippentopics weer met hernieuwde interesse.

Geplaatst:

Op Marktplaatst staat volgens mij een advertentie, dat je kippen met hok en al kan huren. Betaal je maandelijks bedrag voor alles, misschien is dat een optie die kun je terug doen of huren zo lang je wil. En als je man overtuigd is, kun je zelf wat moois uitzoeken.

Hier heb ik na jarenlang oefenen en ervaring opdoen vanaf kind, maar 4 leuke rassen uitgekozen en dan oude zeldzame dubbeldoel rassen. Zodat ik mijn man tevreden kan houden met eieren en vlees, hij neemt zelfs voer mee en betaald zo nu dan ook nog!

Geplaatst:

Ja dat is het, misschien de oplossing voor jullie beginnen aan kippen

Hier verhuur ik niet de kippen, maar geef ze te leen of gaan logeren. Op die wijze kan ik meer reserver kippen voor de fok houden en die komen dan tijdelijk en gaan dan weer terug na het fokken. De kips betalen hun gastgezin met verse eitjes en hun scharrelen kortom de kip uithangen. Om de oude zeldzame rassen te behouden, geeft een gastgezin meer kans op generaties behouden.

Hier is de broedmachine ook weer aan het draaien, eerste ronde bij Loraine en 2e ronde thuis. Krijg ik kuiks voor mijn verjaardag! De eitjes voor de 3e ronde alweer aan het verzamelen, 2 Barbezieux staan al klaar.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...