appelvrouw Geplaatst: 31 januari 2020 Geplaatst: 31 januari 2020 Ik begin hier ook maar weer mee te lezen. De enige kippen die ik heb zitten in de vriezer. De kippen die we twee jaar geleden bij de kippenboer hebben gekocht, die komt hier vanaf april op de markt staan met zijn kippen. Nou die willen we niet meer..de kippen legden slecht en waren “onaangenaam”. Ik hoef absoluut geen schoot of knuffelkippen wil gewoon goede sterke leggers die niet snel ziek worden en uiteindelijk ook een fijn stukje kippenvlees opleveren. Maar welke dan wel Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 31 januari 2020 Geplaatst: 31 januari 2020 Poe Appelvrouw komt me erg bekend voor, we hadden hybriden legkippen met de zelfde elende. Maar die legde het eerste jaar wel dagelijks hun eitje, maar snel ziek en geen vlees gegeven. Die leggen zo goed, dat ze geen vlees kweken.Zijn verschillende geschikte kippen, maar als je kips wil die jaar of zelf 2 jaar leggen en dan ook nog vlees geven wordt de lijst al korter. Al helemaal als je mals vlees wil en niet knuppelhard suddersoepvlees. Zelfs de snel groeiende niet plof kips die rond de 5 maand slachtrijp zijn, worden met veel ouder al taaie kips. Klein jaar zou nog kunnen, maar of ze dan nog mals zijn, zul je je eigen ervaring op moeten doen. Bij de langzaamgroeiende rassen, zoals Jersey Giant en Barbezieux is dat echter geen probleem. Die kunnen na 2 jaar nog mals vlees geven en niet zo weinig ook! 5/8 kg is geen uitzondering. Maar verwacht niet dat die al hun eerste jaar aan de leg komen, tenzij je met kunstlicht werkt en heel vroege kuiks hebt ... Zweedse Bloemenkips zouden ook wel erg leuk voor je zijn, die zijn ook wel een wat slimmer dan de Poule de Bresse wat betreft roofvogels. Alleen al hun schutkleur en instinkt, noteer nog wel de gevallen Bresse maar tellen doe ik niet meer. De anderen kunnen anderen rassen beschrijven, ik kan alleen die wij hebben lopen en ervaring mee hebben. Maar hybriden of kruizingen welke vorm, die krijgen bij ons geen plaatsje meer zelfs niet in de vriezer. Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 januari 2020 Geplaatst: 31 januari 2020 Dank je wel Jane, Ik ga me eens inlezen op die Zweedse dames, vooral het roofvogelaspect trekt me in eerste instantie aan. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 1 februari 2020 Geplaatst: 1 februari 2020 Er is helaas niet zoveel info over de Zweedse Bloemenkips, let wel dat er heel veel kruizingen zijn en maar weinig raszuiveren. Zelfs in Zweden zijn er maar 3 raszuiveren fokkers. Als ik dubbeldoel kindvriendelijke hobbykips zou moeten kiezen, zou ik de Zweedse Bloemenkips kiezen maar vindt de anderen rassen te leuk Dus fok ik de lijnen van de 3 fokkers uit Zweden verder, om ze raszuiver te behouden. En zo ook de anderen orginele rassen hun lijnen van hun oorsprong en ontstaan. Quote
Mellie Geplaatst: 14 februari 2020 Geplaatst: 14 februari 2020 Mijn Mother of chicken kwaliteiten zijn bar en bar slecht. Mijn tweede kip kwijt. Opgegeten door iets. Niet door ons. Had ze uit de ren gelaten vandaag omdat het eindelijk weer eens mooi weer is. Toen uurtje boodschappen doen. Slechte keuze. Bij terugkomst 1 kip minder. Kind overstuur. Mama nóg meer overstuur... vandaag dus besloten: kippen mogen enkel uit de ren als iemand er ten allen tijde bij is. Anders lekker in de ren. Nu 2 of 3 kuikens gezocht die passen bij onze mini toon van 3 zijdehoenders en 1 seramaatje. Mijn kind is als een idioot aan het brullen en ik heb eigenlijk zin om gewoon mee te doen. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 14 februari 2020 Geplaatst: 14 februari 2020 @Mellie Aww, da’s echt klote. Ik heb nog 3 Schattige krielkipjes net een maandje aan de leg die je mag komen ophalen. Ze worden hier door de grote (Amrocks) gepest Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
prettig gestoord Geplaatst: 14 februari 2020 Geplaatst: 14 februari 2020 Zijn trouwens een mix serama en zijdehoenNr 3 zat te leggen Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Mellie Geplaatst: 14 februari 2020 Geplaatst: 14 februari 2020 En jawel... Doedel is terug. Geen idee waar vandaan en hoe ze het voor elkaar heeft gekregen te vliegen met een geknipte vleugel. Maar erg blij dat ze er weer is! De zoon ook @Prettig gestoord superlief aanbod! Ik wil dat sowieso wel, maar de man heeft een strikt kip beleid... ik wil de ren uitbreiden en nog een leghok maken. Dan zouden ze er prima bij kunnen. Ware het niet dat de man dat niet wil... maar we hebben er al 2 minder door kipnap en door ziekte. Dus 3 erbij is dan tehlchnisch gezien maar 1 extra. Ik stuur je nog een pb! Quote
Jane Doe Geplaatst: 15 februari 2020 Geplaatst: 15 februari 2020 Gelukkig dat doedel weer veilig terug gekomen is. En loef aanbod van prettig gestoord, hopelijk krijg je man zo ver Hier hebben we alleen grote kips en verdwijnt regelmatig wat, met alle soorten roofdieren is dat ook geen wonder. De hanen doen hun werk, bij de laatste gesneuvelde hebben ze dapper gevochten. Een haan zat onder het bloed en niet door onderling vechten, zijn gedrag was ook waakzaamer.Dit jaar bomen en struiken planten en afdakjes maken, zodat ze kunnen schuilen. Het koste teveel kips en natuurlijk worden de liefste het eerste gepakt.Gelukkig is Yaron niet zo gevoelig meer, omdat hij al enig zieke en dode kips heeft meegemaakt. En ook weet dat hij de geslachte kips te eten krijgt en smikkeld dankbaar. Belangrijk is dat hij zijn respect leert voor het offer de kips geven en ze hun "korte" leven mogen scharrelen en goed voer krijgen. Quote
Nasuada Geplaatst: 15 februari 2020 Geplaatst: 15 februari 2020 Als je ze ophaalt melli, kom dan ook even gezellig op biggen bezoek met de kids bij mij, zie ander topic. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 15 februari 2020 Geplaatst: 15 februari 2020 Gezelligheid ten top, dat blijkt maar weer! Ik moet die man van mij toch echt bewerken... wordt vervolgd Quote
Mellie Geplaatst: 29 februari 2020 Geplaatst: 29 februari 2020 Daar is de kippenmoeder weer... deze week al voor de 4e x een kapot eitje. Geen idee of het invoegen van de foto is gelukt, dat zie ik zo. Mocht het niet te zien zijn: een gaatje in het ei. De 1e x deze week en überhaupt ooit, was het ei compleet geplet. geel smerig. Geen idee hoe dat kan, het was wel een kip en geen mens(enkind). daarna niet gebeurd en nu voor de derde x dus een gaatje in het ei geprikt. Het is steeds een groepje van 2 of drie eitjes waarvan er dan 1 lek geprikt is. Meerdere vragen hierover; Maar... waarom dan?! Is het ei nog te bewaren? Zoja; hoe lang is het ei erna te bewaren? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 februari 2020 Auteur Geplaatst: 29 februari 2020 Snel opeten, niet bewaren. Eerder eitjes rapen misschien, zodat de pikker niets heeft om te pikken. Het komt ook wel eens voor dat 1 van de dames broeds is en dan op eitjes gaat zitten en een ei van een ander onder zich wil leggen en het ei dan wat te hard behandelt waardoor het stuk gaat. Maar het lijkt me niet dat er nu al weer eentje broeds is. Zodra ze weten dat eieren erg lekker zijn ben je de klos. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 29 februari 2020 Geplaatst: 29 februari 2020 (aangepast) Hmm... ok. Dank je Jorieke. Ik probeer de eieren zo snel mogelijk weg te halen, maar de ene dag ligt er om 9 u al een ei, maar meestal komen pas na 12-en sowieso de rest van de eitjes. Is wel lastig met die verschillende ritmes! Ik hoop dat het een eenmalig iets is. Of ja. Driemalig dan. duimduimduim... ps: De Stoute Moeder is toch alweer 1 x broeds geweest hoor! Maar inmiddels weet ik dat ze met de billen in een emmer koud water moeten 29 februari 2020 aangepast door Mellie Quote
Jane Doe Geplaatst: 29 februari 2020 Geplaatst: 29 februari 2020 Hier doen de kunststofrolnesten goed hun werk, op een snuggere kip na die dan met de kok in de lade gaat Maar dat was vanaf het begin een gekke hen, leek een haan ook kwa zadel en staartveren maar bleek toch een hen te zijn. Ze maakte de eieren niet kapot, maar zat met haar kop in de lade bij de eieren Na witte eieren die van een hen afkomstig waren, had ze zich prijs gegeven. En blijkt achteraf ook nog een ander oud Frans ras te zijn Quote
Trea Geplaatst: 6 maart 2020 Geplaatst: 6 maart 2020 @mellie en jorieke weten jullie zeker dat een kip zo’n mooi rond gaatje in de eierschaal kan pikken? ik dacht dat er dan ook krakken in zouden komen. Ik had hele winter maar een kipje die doorlegde. Netjes om de dag. Lang gewacht op een tweede eierlegger. 😬En Sinds gister heb ik tot mijn grote verbazing ineens 4 kipjes aan de leg. Het is weer lente! . btw ik heb nooit eierpikkers gehad. Quote
Mellie Geplaatst: 12 maart 2020 Geplaatst: 12 maart 2020 (aangepast) Ow jee... is dit bumblefoot? Totaal ander pootjes dan de rest van de kippen... Viel me op dat Stoute Moeder weer broeds aan het doen was, terwijl ze dat recent nog is geweest. En toen zag ik dat ze minimaal loopt. Strompelend.... Edit: nog wat meer gegoogled. Wellicht kalkpoot? Ziet er wel behoorlijk verkalkt uit. Ben ik in elk geval in de weer geweest met zonnebloemolie baden voor iedereen. Incl ik. Alles ruikt naar gefrituurde kip 🤣 ga nu het kippenhok schoonspuiten en desinfecteren. Wat het ook moge zijn, dat kan sowieso geen kwaad lijkt me. Sta uiteraard open voor alle suggesties. 12 maart 2020 aangepast door Mellie Quote
paddestoelengek Geplaatst: 12 maart 2020 Geplaatst: 12 maart 2020 kan je een close-up foto maken? ziet er wel heel apart uit. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jane Doe Geplaatst: 12 maart 2020 Geplaatst: 12 maart 2020 (aangepast) Kan maar zo kalkpootmijten knemidocoptes mutans zijn ... 12 maart 2020 aangepast door Jane Doe Quote
Mellie Geplaatst: 12 maart 2020 Geplaatst: 12 maart 2020 Ik zal morgenochtend nog een foto maken. Had het vorige week gezien, maar dacht dat mevrouw op haar pootje had gepoept. Gebeurt wel eens. Maar is een week later nog steeds zo, dus wilde het wel eens beter bekijken. Toen zag ik dat het alles behalve poep was.... ik heb alle kippen met de poten in de zonnebloemolie gehad. Alleen Stoute Moeder stribbelde een beetje tegen, dus die is voor de helft er zo’n beetje in gegaan vrees ik... ik denk dat ik haar moet wassen. Nog zoiets nieuws voor me. Tenzij jullie dat ten zeerste afraden, maar ze droop wel zeg maar 😳🤭 Quote
tuinLB Geplaatst: 12 maart 2020 Geplaatst: 12 maart 2020 Volgens mij ook kalkpoten. Om de een of andere reden is dat iets waar zijdehoenders sneller last van hebben dan andere kippenrassen (althans zo is mijn ervaring) Wat wij er tegen deden was weken in soda en dan insmeren met iets vets, geloof dat we de laatste keer de hamdcreme van de Aldi gebruikt hebben. Quote
Charly Geplaatst: 13 maart 2020 Geplaatst: 13 maart 2020 Ja hier ook gehad. Insmeren met vaseline oid idd. Dat blijft wat langer zitten. Wel wordt alles smerig inderdaad. Maar als het goed is, ben je snel van de mijt af op deze manier. De pootjes echt genezen duurt wat langer. Weekje of 3 moet t n heel eind gebeurd zijn. Sterkte! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 13 maart 2020 Geplaatst: 13 maart 2020 Ok merci jongens! Madame de Stoute Moeder zit nu in een soda badje. Quote
Charly Geplaatst: 13 maart 2020 Geplaatst: 13 maart 2020 Ze zit er niet echt kiplekker bij. Maar geestig plaatje hoor. Zo’n kippie in je spoelbak! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 13 maart 2020 Auteur Geplaatst: 13 maart 2020 Zo'n pluiskip is ook meteen zeiknat he Misschien kan je ook voorzichtig wat van die poot-veren weg knippen zodat het niet zo'n bende wordt met het vet wat je op de poten smeert. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.