Jump to content

goudsbloem zaden oogsten

pet

Recommended Posts

Beetje domme vraag misschien , maar aangezien ik mijn goudsbloemen altijd meteen afpluk als ze open zijn, heb ik ze nog nooit door laten groeien tot ze zaden vormen.

Nu wilde ik toch wat zaden voor volgend jaar oogsten en van een aantal bloemen zijn de blaadjes al af, maar ik zie helemaal nog geen zaden ontstaan.

Ik weet dat het van die rare kronkelzaadjes moeten worden, maar hoe lang duurt dat nadat de bloemblaadjes af zijn gevallen?

Okay, dan moet ik nog even geduld hebben, denk ik.

Ik neem toch aan dat je bij goudsbloemen geen F1 soorten hebt die geen zaad maken?

En als het niet lukt, dan houd ik me natuurlijk van harte aanbevolen voor wat zaad.

Maar ik heb nog volop goudsbloemen, dus ik neem toch aan dat dat nog zou moeten kunnen lukken. Of het moet nu heel hard blijven vriezen.

Opzich kun je goudsbloem gewoon zijn gang laten gaan zaaid zich zelf voor volgend jaar gewoon uit.

Wil je op nog meer plekken dan is oogsten van zaad inderdaad eenvoudig.

Zelf ben ik nogb net even meer gek op oostindische kers, maar goudsbloem vindt ik ook echt een moestuin bloem net als afrikaantjes.

Players only love you when they're playing.

Ik had gehoopt dat ze bij mij zelf zouden uitzaaien. Maar door hun groeiwijze aan het einde van het seizoen, komen ze nooit op op de plek waar je ze had staan. Ze hangen tijdens het maken van hun zaad nogal over, en daarom groeit er hier nu van alles tussen de stenen in plaats van in het vak waar ik ze had en wou hebben

Goudsbloemen laat ik ook altijd hun gang gaan. Als ze zichzelf uitgezaaid hebben, spit ik ze in het voorjaar met kluit uit en plant ze direct op de plaats waar ik ze dat jaar wil hebben. Je hebt dan zeker 3 tot 4 weken voorsprong ten opzichte van een eigenhandig gezaaid bloemenbed. Met korenbloemen doe ik hetzelfde.

Ik heb ook het idee dat je ze waneer ze zichzelf uitzaaien gewoon vroeg zijn en niet later,

mischien als je voorzaaid in kas dat je bloei iets kan vervroegen, maarja die moeite neem ik niet voor goudsbloemen.

Players only love you when they're playing.