Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Citroenverbena overwinteren


pet

Aanbevolen berichten

  • 2 years later...

@Mellie Ik snoei de citroenverbena meestal pas in het late voorjaar terug op het hout. Dan kan ik ook goed zien wat dode takken zijn. Hij staat al jaren samen met een druif en mevrouw Constance Elliott in de meest zonnige hoek van de achtertuin. Het is daar ook behoorlijk droog, qua grond. Elke keer wanneer ik denk dat het dit jaar niks meer wordt, hee, kleine groene blaadjes op de takken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie hierboven dat ik in 2020 heb gepost dat mijn verbena al 4 jaar oud is. Dus nu 7 jaar alweer. Ik pak de plant elk jaar goed in en elk voorjaar loopt ze braaf uit. De stekjes zijn me nog niet gelukt te overwinteren.

Ik heb de plant misschien te vroeg gesnoeid, ik weet het niet. Vond die verhoute takken gewoon lelijk. We gaan het merken. Plant overleefd het vast wel. Zeker in die mooie grote pot. Alle knipsels zijn of gestekt of gedroogd. Gedroogd vind ik verveine wel minder lekker in de thee, maar nog steeds wel prima. Sowieso zonde om het weg te gooien en het was binnen een dag kurkdroog. Gaat hard met dit weer!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Gisteren wat snoeihout van de buurvrouw mee gekregen met de 'opdracht' om te stekken voor haar en mij omdat ik een kas heb. Dus braaf alle half verhoutte takjes bijna kaal gestript van de blaadjes en in een glaasje water gezet. Alle blaadjes zijn nu na 1 dag al helemaal dor, vraag me af of dit nog wat gaat worden... Lees op het www dat augustus eigenlijk een betere tijd is met de zachte scheuten die in dat jaargetijde nog aanwezig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

@Maarten V. Misschien heeft dit geen enkele toepassing op citroenverbena, maar ik hoorde laatst dat citrussen na een periode van minder dan 12 °C in een soort van winterrust gaan. Ik begrijp ook dat er vorig jaar veel ingevroren takken waren bij jonge planten zoals vijgen omdat ze tot lang groeide en het ineens koud werd, ik zag dit bij mijn jonge net aangeplante pawpaw's. Misschien dat het voor citroenverbena ook een lange periode koud moet zijn om goed tegen vorst te kunnen in plaats van dat het abrupt, maar een klein beetje vriest, net als voor citrussen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn 3 weken verder, en mijn stekken op water zijn uitgedrood en het ziet er niet naar uit dat er veel leven uit gaat komen. Desondanks laat ik ze staan, ze staan niet in de weg en wie weet wat er nog gaat gebeuren. Weggooien kan altijd nog zullen we maar zeggen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag in Artis de verbena gewoon in de volle grond. Ik heb nu nog steeds niets ingepakt. Zou ik overmoedig geworden zijn door hun planten? Mijne is wel al jaren oud. Die snoei die ik heb gedaan is trouwens heel goed aangeslagen! Een mooie compactere struik nu.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Mellie zei:

in Artis de verbena gewoon in de volle grond


Kan dat misschien ook een jaarlijkse voorjaar inplant zijn? Dat gebeurd met meer planten. 
Enfin hoe dat ook, ik denk dat je mazzel hebt als de Verbena blijft leven in de winter, ik heb te vaak meegemaakt, ook bij vrienden, dat het niet goed ging. De mijne gaat in de kas🥰

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet wel bekennen dat ik een grote muurkas had in Frankrijk. De muur gaf wat warmte af maar de opgewarmde aarde doet dat ook.  Nu gaat de plant in een “normale” kas. Gaat het echt hard vriezen kan je de plant tijdelijk in je schuur zetten en bubbelfolie om de pot vouwen.  In de kas kan je de pot in de grond ingraven. 
 

Ik zag hier trouwens dat ik mijn plant in 2011 had gekocht😃

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MH95

Bedankt voor de informatie! Onze citroenverbena ging zeker in een soort winterrust. Want elke herfst vielen de blaadjes compleet af en zag het overgebleven hout er morsdood uit. Toch liepen de blaadjes elke lente weer uit, tot dus de vorige lente, toen bleef alles kaal..

 

@appelvrouw

Ja, dat zou ook kunnen. Vorige winter was het geloof ik flink nat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pak de plant wel altijd in hoor! Niet dat ik hem zo liet staan. Mja… in Artis laten ze wel vaker een plant elders overwinteren, maar omdat dit 1 taksplanten waren, was ik er van uit gegaan dat de rest van de plant was doodgevroren. Was no geen struik. Anyways… ga ze toch maar inpakken. Zou het heel erg vinden als deze doodvriest. Laat de pot altijd buiten maar in bubbeltjesfolie ingepakt.

Edit: mijn plant is van 2016 of 2017. Dus minstens 6 jaar oud. De golden variant heeft het helaas 1 seizoen gedaan. Toch jammer. Vond die ook wel mooi. Qua smaak wel iets minder, maar een beduidend knappere plant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 1 maand later ...
  • 1 maand later ...

De verbena van @appelvrouw heeft hier de hele winter in de schuur gestaan. Die schuur is redelijk geïsoleerd (voor een schuur dan...) maar het is er best flink koud geweest. Geen vorst natuurlijk, daar hebben we wel voor gezorgd. 

En nu heb ik hem in de kas staan, en hij loopt vrolijk uit.

Ik heb er wat in zitten knippen om wat oud en verdroogd spul uit te halen. Ik hoop dat appelvrouw dat niet erg vindt :angel:

 

227_0110.JPG

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut niet ik ben blij! Hij houdt van een goede snoeibeurt in het voorjaar.  Die plant is al best oud ik zal eens moeten zoeken hoe oud ergens tussen de 8 en 10 jaar vermoed ik. Mooi dat hij er zo uitloopt. 

  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal hem ook eens flink snoeien. Ik heb in al die jaren maar 1 eigen stekje weten te overwinteren. Rest gaat altijd dood. Toch te kwetsbaar blijkbaar. De moederplant ben ik heel zuinig op! Ik vind citroenverbena thee een van de lekkerste theetjes die er is. Bijna weer tijd ervoor

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...