Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nee hoor, als je water giet op de doek is dat meteen verdwenen.

Daar waar er insectengaas overkomt gaan het geen bogen worden maar geplooid in U vorm, zo valt het hemelwater gedempt op de worteldoek

En trouwens heb buis en druppelaars genoeg, kan dus water geven indien nodig of broezen.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ziet er goed uit.

Wel een intensief karwei. En daarmee bedoel ik ook het weer verwijderen, schoonborstelen en oplslaan van de doeken. Gelukkig valt dat in een periode waarin er minder zaai/oogst werkzaamheden zijn. Met 500 m² zou ik het ook overwegen. Ondanks dat ik graag breedwerpig zaai.

Dit jaar wil ik gronddoek uitproberen bij de buiten aubergines en paprika's Het gronddoek slaat warmte op, waardoor er een warmer microklimaat ontstaat. Goed mogelijk dat je de spinazie vroeger kan oogsten dan verwacht.

Wel vraag ik me af wat gronddoek op de langer termijn met het bodemleven doet. Bedekking van de bodem is altijd goed, maar ik veronderstel dat het minder ademt dan compost/bladeren

Geplaatst:

Het blijft ook niet lang liggen he.

Spinazie is voorteelt.

Het leggen is sneller dan achteraf draad spannen zaaien, nu is alles al op afstand.

En de opkuis is ook zo gepiept.

Vorig jaar toen ik de worteldoek van mijn pompoene wegdeed was dat mooie rulle onkruidvrije grond voor zeker 2 maanden.

Je kon mooi zien waar die had gelegen.

Trouwens er komt nog veel meer op worteldoek.

Geplaatst:
Het gronddoek slaat warmte op, waardoor er een warmer microklimaat ontstaat. Goed mogelijk dat je de spinazie vroeger kan oogsten dan verwacht.

Vraag me dat al langer af. Ik weet dat dus niet. Is dat wel zo ? Gronddoek is van plastic. Geleiding = nul. Houdt dat warmte vast ? Het wordt warm ja. Zwart. Maar dat is de zonkant. de buitenkant. Is dat aan de onderkant van het doek ook ? Een zwartplastic potje in de zon, daarvan warmt de kluit in het potje nauwelijks op. Dat is het enige wat ik weet.

Geplaatst:

Plastic neemt altijd de omgevingstemperatuur aan. Het kan snel opwarmen in de zon. Ook omdat het een donkere kleur heeft. Ook kan het isolerend werken (zoals hierboven beschreven) De aarde straalt warmte uit.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Interessant topic!

Ik zou tegen volgend seizoen ook zo veel mogelijk onder worteldoek willen zetten. Dit gaat van sla, ajuin, witloof, courgettes, pompoen tot aardbeien.

Zijn er ondertussen nog ervaringen? Topic ligt al effe stil.

Iemand al is aardappelen geprobeerd op worteldoek? Zou volgens sommigen moeten lukken.

Geplaatst:

Karton is inderdaad ook een optie maar dat vind ik nu niet bepaald aantrekkelijk qua uitzicht, en ik kan aannemen dat dat voor sommige niet van belang is. Maar ik wil toch graag een moestuin die ik ook mooi vind. Worteldoek vind ik dan nog een goed alternatief.

@ Borsalino, hoe leg jij dat worteldoek vast? In de grond in een gleufje?

Geplaatst:

Ja in Uwe portemonnee

De dikkere is iets stugger, maar of die even lang gaat meegaan indien misbruikt!?

Daarom ik de dunste en goekoopste gebruik, dan is eens een vervanging niet zo erg.

Om een voorbeeld te geven, een stuk van 1 X 10 meter kwam op nog geen 5,5 euro.

En daar ik voor sommige teelten er heb van 40cm en 60cm, komt gemiddeld zo een versneden/doorgebrand stuk doek op nog geen 2,75 euro.

Al mijn doekken zijn even lang namelijk 10 meter, is de breedte van mijn stukken grond.

Deze prijs is wel per rol van 100 meter, 0.55 euro per vierkante meter.

• 1 year later...
Geplaatst:

Geweldig topic, het worteldoek inmiddels gekocht, 1ste doek voor de kolen is klaar, ben nu het doek voor de aardappelen aant maken.

worstel nog een beetje met de grootte van de te branden gaten voor de aardappelen...iemand? 8 of 10mm ?

Leuke winterklus.....

De grondpennen ook besteld.......nu verder met meten en branden

groetjes Annemiek

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...