wilma Geplaatst: 30 oktober 2011 Geplaatst: 30 oktober 2011 Hallo mensen.Mag ik mij voorstellen.Een 73 jarig dametje. nieuw hier, maar geen nieuweling in tuinieren. Al van af 1970 in t bezit van een stukje grond(met een oud huis er op)Deze grond is verdeeld in 3delen.nl. 1 stuk voor 12 fruitbomen, wat ik de grootse naam van boomgaard geef. 2e stuk voor klein fruit,( wat ik voor het komende jaar verander voor groententeeld), 2 koude bakken elk van 4 ramen en de rest voor siertuin.al de voorgaande jaren ook bezig geweest met groenten kweken. Op tuincurses geweest in Hillegom maar dat ging voornamelijk over de siertuin. Waren kennis, snoeien. Gras aanleggen, paden maken en dergelijks.Nu zijn wij,mijn ega ,een kat en ikzelf geen grote eters maar wil van elk soort groenten toch ruim voldoende kunnen eten dat niet door gif verziekt is.Het stuk dat moestuin gaat worden is tot nu toe gras. Ook een klein beetje onkruid natuurlijk want het diende om tussen de bessenstruiken te kunnen lopen. Dat zal een hele klus zijn om dat weg te halen, gezien de leeftijd en de nodige tijd die ik er aan kan besteden.Nu volop bezig te bedenken hoe ik een en ander zal realiseren om het voor het komende seizoen klaar te hebben...Op dit forum denk ik van gedachte te kunnen wisselen over verbouwen van minimale porties groenten, klussen in de tuin en wat er verder nog te doen is. Tot zo ver mjn info. vriendelijk gegroet . Wilma Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 oktober 2011 Geplaatst: 30 oktober 2011 Hoi Wilma, welkom.De laatste tijd is er veel gesproken op t forum om een stuk gras of onkruid te transformeren tot goede aarde om in de tuinieren.Misschien is het afdekken van je stukken gras met karton of zwart plastic een goede manier voor jou, zonder al te veel lichamelijke inspanning maak je dan het gras dood en de aarde eronder rul voor het tuinieren in het voorjaar!Succes in ieder geval! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jeanne-heijmans Geplaatst: 30 oktober 2011 Geplaatst: 30 oktober 2011 Welkom Wilma, nu jullie zijn nog goed bezig op jullie leeftijd[met alle respect] leuk hoor. Ben ook niet piep meer, en hoop tegen die tijd nog zo bezig te zijn als jullie. veel lees plezier hier. Jeanne Quote
Jorg Geplaatst: 30 oktober 2011 Geplaatst: 30 oktober 2011 Welkom Wilma! Als je vragen hebt, stel ze gerust. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 31 oktober 2011 Geplaatst: 31 oktober 2011 Welkom. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nicolette Geplaatst: 31 oktober 2011 Geplaatst: 31 oktober 2011 welkom en veel tuin en forum plezier. Quote
geedee Geplaatst: 31 oktober 2011 Geplaatst: 31 oktober 2011 Hallo Wilma, welkom! Kijk vooral ook naar de onderwerpen die over kweken in bakken gaan....op wieltjes zetten en hopla....je rug wordt verwend....die bakken heel leuk om vanallerlei nieuwe groenten uit te proberen vind ikzelf.....rijdt ik ze richting keukenraam en kan ik ze goed in de gaten houden tijdens afwas Quote
Helly Geplaatst: 31 oktober 2011 Geplaatst: 31 oktober 2011 Hallo Wilma en welkom op dit forum. Wat fijn dat jullie er op die leeftijd 'kwiek' bij zitten en de eigen moestuin onderhouden Wat Appelvrouw en Geedee net aan gaven is wel handig als je niet al te veel wilt schoffelen of een grasveld wilt omgooien. Gewoon bedekken met grote stukken onbedrukt karton (kan je misschien regelen bij een fietsenwinkel of meubelzaak?), compost of mulch erover uit strooien en dan kunnen jullie in t voorjaar beginnen met gaten maken en planten. Simpel as that. En daar kun je nu in de herfst al prima mee beginnen. Die verhoogde bakken zijn ook heel handig, vooral voor kruiden, slasoorten, radijsjes, bietjes, spinazie... etc Veel plezier met het ombouwen van de tuin! Quote Good things come in small packages
wilma Geplaatst: 31 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 31 oktober 2011 Hartelijk bedankt mensen voor jullie fijne reactie Zal flink mijn best gaan doen het allemaal in orde te krijgen. Verhoogde bedden of op heuveltjes kweken ljjkt me wel wat.Voorlopig heb ik al 25 doordragende aardbeien gezet waar in dit jaar de uien stonden.Heb daar flink wat halfvergane compost bij gedaan om dat de compostbak leeg moestVraagje= aan de linkerkant van de beschikbare ruimte staat nog een smal-laag buxushegje. Laat ik dat staan om de siertuin van de groententuin af te schijden of moet dat liever weg.2e vraagje= hoe hoog moet een verhoogd bedje zijn om er gemak van te hebben. Zelf dacht ik aan 25 cm met planken afgezet.Mijn eerste taak zal zijn een omheining van gaas te maken om een voorlopige composthoop te maken en daar alle graspollen onderste boven in te doen.Dit kan op de plaats waar een gekapte pruimenboom gestaan heeft. De stam is nog wel aanwezig want uitgraven zie ik even niet zitten.Volgens mij moet dat geen probleem zijn.Ik hoop dat het mooie weer een poosje blijft zodat ik op kan schieten. Jullie merken wel, ik popel van ongeduld om aan de slag te gaan.groetjes, Wilma Quote
geedee Geplaatst: 31 oktober 2011 Geplaatst: 31 oktober 2011 Dat buxushaagje hoeft niet weg...alleen als je zelf denkt dat het jou in de weg staat....het houdt in ieder geval al een beetje het waaiende zaad weg aan die kant...scheelt alweer onkruid wieden....als hij te hoog wordt en zonlicht weg gaat pakken is het een ander verhaal...dus ik zou hem wel laag houden....buxus groeit gelukkig niet zo erg hard.Als ik mijn buxus snoei, stop ik alle afgeknipte takjes in de grond waar ik een afscheiding wil....90 % gaat er gewoon van aan. Tussen die graspollen op de composthoop, zou ik bladeren of nog ander organisch materiaal gooien....dus afwisselen dan composteert het zaakje beter Quote
Annette Geplaatst: 2 november 2011 Geplaatst: 2 november 2011 Petje af hoor dat je dat allemaal voor elkaar krijgt en welkom op dit forum.Karton op tuin werk inderdaad erg goed en ook slim oom dat bij een meubelzaak of fietshandel te halen, ga ik ook doen.Ik moet nog een heel eind en het gras staat aardig hoog daar. Quote http://www.doudou-creaties.nlhttp://www.epipen-tas.nl
heidike_21 Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Welkom Wilma en veel plezier hier op het forum !! Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/
Eva Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 Petje af hoor dat je dat allemaal voor elkaar krijgt en welkom op dit forum.Karton op tuin werk inderdaad erg goed en ook slim oom dat bij een meubelzaak of fietshandel te halen, ga ik ook doen.Ik moet nog een heel eind en het gras staat aardig hoog daar. ik heb het ook geprobeerd met karton...werkt prima tegen gewone onlruiden maar is niet bestand tegen wortelonkruiden zoals heermoes.ik twijfel of het gras in een seizoen verandert in rulle aarde...ik had een afspraak met de Jumbo. ik haalde daar iedere week het karton dat op de pallets ligt op. mooi recht onbedrukt karton, zo moet je het hebben! Wilma, veel plezier hier! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.