Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

alternatief voor bodemvoeding

hebeentuin

Recommended Posts

Beste lezers,

Wij hebben sinds afgelopen zomer een groentetuin en best ook wel een forse. Deze zomer hebben we al heel wat verbouwd. Nu lijkt het er op dat het mij niet gaat lukken om mest te halen en dit er over te spreiden. Dit is uiteindelijk wel de bedoeling, hopelijk volgend jaar dan. Compost heb ik nog niet, dat is in de maak en zal sowieso lang niet genoeg zijn voor de hele tuin.

Daarom mijn vraag of er niet een tussenoplossing is. Ik weet dat er kunstmest is maar weet niet of dit  wel voor groenten tuinen gebruikt wordt. Nu verwacht ik dat de meeste mensen hier alles op natuurlijke wijzen willen, dat willen wij ook, maar dit jaar lukt het niet. Dus wat kan ik dan toch doen om voeding aan te brengen?

Bij voorbaat dank

Vaak zijn m.n. paardenbezitters blij als ze mest kunnen brengen, ze moeten er immers ook van af.

Heb je ook geen tijd om hier achteraan te gaan google eens op biologische meststof voor de moestuin.

Er zijn genoeg aanbieders.

Zelf heb ik wel eens een zak geconcentreerde bio mestkorreltjes gehad, gekocht bij een tuincentrum en gebruikt om bij te mesten.

Prima spul.

Koemestkorrels heb ik ook wel gebruikt, daar was ik minder tevreden over.

Het waren grote pellets die langzaam uiteenvielen en verwaaiden, ook de werking was aanzienlijk minder.

Een volkomen willekeurig resultaat van het internet: biologische meststoffen moestuin - Google Zoeken

En kunstmest kan natuurlijk ook prima, daar heb ik zelf geen ervaring mee maar de werkzame stoffen zullen ongeveer gelijk zijn.

Dit wordt sinds jaar en dag gebruikt in de reguliere tuinbouw.

Let wel op, gewassen hebben een verschillende mestbehoefte, die ook nog eens afhankelijk is van de grondkwaliteit.

Edited by Patrijs

koemestkorrels bevochtigen na strooien dan valt het wel uiteen, of er netjes inharken. 

Compost kan je ook vaak laten bezorgen, het is alleen niet zo goedkoop tenzij je toevallig zon bedrijf om de hoek hebt zitten.

Onkruidmanager 1.0

• 2 months later...
Op 7-12-2020 om 15:36, Patrijs zei:

Let wel op, gewassen hebben een verschillende mestbehoefte, die ook nog eens afhankelijk is van de grondkwaliteit.

Dat ligt er maar net aan wat je gaat kweken en hoe vers de mest is, er is bijv. een aanzienlijk verschil in mestbehoefte tussen mais en boontjes.😉

De traditionele manier is met wisselteelt.

Verdeel je tuin in vakken en mest ieder vak naargelang de behoefte van de toekomstige bewoners en de staat van de grond.

Zo mest ik maar ongeveer een derde van de tuin, op een derde gooi ik compost en het laatste deel krijgt niets, daar gaat het op oude kracht.

Bij de pompoenen gooi ik dan weer een halve kruiwagen extra onder elke plant.

Hier onder mijn kool en mais vak, die kan wel wat mest hebben:

654118159_20201213_141105(2).thumb.jpg.7bb54e8dd7e8a2536f6faaaadebbc488.jpg

Edited by Patrijs

Het is duidelijk dat ik mij er nog meer in moet verdiepen. Nu ben ik wel blij met de hoeveelheid omdat alles zo droog was vorig jaar, het was net stuifzand, ook als het had geregend. Zover als ik weet is het dan goed er vezels in te werken.  Ondertussen hebben we ook een compostvat vol en die zal vanaf volgend jaar ieder jaar opleveren.

Maar ik heb een vraag over kalkkorrels. Is kalk gewoon kalk? Kan ik kalk voor het gazon ook gebruiken bij de groentetuin? of is dit weer anders? Ik moet namelijk kalk kopen voor het gazon en zou op die manier meteen rekening kunnen houden met de grotere hoeveelheid.

Edited by hebeentuin

1 minuut geleden, hebeentuin zei:

Is kalk gewoon kalk?

Ja, maar 'gazon kalk' bestaat niet alleen uit Calcium (CaO)

vaak bevat dat 30% Calcium en 15% Magnesium (MgO)

https://online-tuinman.nl/tuinieren-kennisbank/bemesting/wat-is-korrelkalk/

Ik wil graag vermelden dat kalk een zout is (net als het bij kunstmest om zouten gaat). Zouten onttrekken water aan de bodem - als het vochtig is dan is dat voor de planten niet zo een probleem maar wel voor het bodemleven. Bacteriën herstellen zich meestal snel genoeg maar mocht je door niet spitten of frezen ondertussen wat ander microscopisch bodemleven hebben opgebouwd dan hebben deze het wel zwaar als je zouten aan de bodem toevoegt en de gevoeligste hiervan leggen dan het loodje.

Daarbij komt dat kalk erg snel uitspoelt dus je hebt er maar zeer kort iets aan.

• Like 1

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Brandnetelgier stelt nutriënten ter beschikking in organische vorm en niet als zout. Dat is dus goed.

Zelf ben ik er niet zo een fan van omdat het gaat om het toevoegen van anaerobe organismen en die wil ik zo min mogelijk kweken. Ik ga zelf voor compost, compostextract en compostthee waarin ik de gewenste aerobe organismen kweek. Het idee hierachter is dat de organismen op termijn een deel van het werk van het voeden van de plant voor hun rekening nemen en de ecosysteemdiensten van de bodem worden hersteld (structuur, bodemvruchtbaarheid, etc.)

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu