wilma Geplaatst: 2 november 2011 Geplaatst: 2 november 2011 Hallo mensen, ik heb een broodtrommel vol zaad van 1 of 2 jaar terug gekregen maar vraag mij af of ik daar nog iets aan heb.kan hier op t forum niets over vinden vandaar deze vraag.vr gr Wilma Quote
geedee Geplaatst: 2 november 2011 Geplaatst: 2 november 2011 Het meeste zaad komt gewoon nog uit....duurt soms ietsje langer maar verder is er niets mis mee. Heb me dit laten uitleggen door een kweker: de datum op het zakje is een garantie datum dat 90 procent gelijktijdig opkomt....dat gelijktijdige gaat er dan vanaf als het zaad wat ouder is maar dat is voor ons hobbytuinierders geen probleem, toch? Quote
wilma Geplaatst: 2 november 2011 Auteur Geplaatst: 2 november 2011 fijn geedee bedankt ,hoef ik niets weg te gooien, daar heb ik altijd al een hekel aan,( ons bin zunnig) hoor. Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 november 2011 Geplaatst: 2 november 2011 Je kunt testen of het zaad nog waard is om te zaaien door een beetje tussen twee nat/vochtige keukenpapiertjes te zaaien..op een warm plekje leggen, vochtig houden en af en toe even kijken, komt er meer dan de helft van de zaden uit dan weet je dat je ook zoveel kunt verwachten als je in de volle grond zaait. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kamilla Geplaatst: 2 november 2011 Geplaatst: 2 november 2011 Hoe groter de zaden (bijvoorbeeld bonen), hoe langer je over die datum heen kan gaan. Quote
Guus D Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Nou dat klopt bij mij niet echt, ik heb chineese boontjes, als ik zaden van vorig jaar zaai komt maar 25% op, dus ik koop elk jaar een doosje nieuwe zaadjes. Quote Omdat het kan.
Koert Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Je moet natuurlijk ook wel een beetje groene vingers hebben Guus! Het wil niet zeggen dat jouw zaad niet goed was. Voor boontjes is het een heel slecht jaar geweest 25% is nog niet zo heel slecht, dat haalde ik niet in mei en juni van dit jaar, het was te nat en niet echt heel warm. Het zelfde zaad kwam bij mijn zaai in Juli (in de kas voorgezaaid) wel gewoon 100% op!Kortom goed zaad alleen is niet altijd genoeg voor succes, daar komt meer bij kijken! Quote Even a broken clock is right twice a day
Borsalino Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Ik gooi steeds zaad van vorig seizoen weg. Koop steeds vers zaad, voor wat het amper kost. Quote
Koert Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Als je het dan in mijn prullenbak weggooit! Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Je gooit dat van vorig seizoen weg? Ik doe soms jaren met een zelfde zakje zaad. Heb je misschien nog leuke kool soorten die binnenkort de prullenbak in gaan? Zie het vraag en aanbod topic Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Borsalino Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Wie ze wil kan volgende komen ophalen. Onderstam tomaten Armada F1 40 zadenOnderstam tomaten Caddy No.1 75 zadenOnderstam tomaten Resistar F1 20 zadenCucurbita Ficifolia Onderstam komkommer-meloenen 30 zadenStengelajuin Ishikura VolzakjeAjuin Barletta VolzakjeWite selder Volzakje Volgende zijn geopend en gedeeltelijk gebruikt.Tomaat Pyros F1Rode kool Huzaro F1Rode kool NegerkopRode spitskool KalebosSpitskool ExpressBroccoli NaxosBleekselder Bejo 1896Groene selder PascalSla AssamSla MeikoninginSla AppiaMeloen Savor F1Meloen Gold Star F1Meloen Snow Leopard F1Spaanse peper Amando F1Spaanse lange peperPaprika Reina F1Paprika Lipari F1Kalebas African Warty Dan ligt er nog in mijn tuinhok.Witloof Mechels vroegWortelenSpinazieKervelBoontjes Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Volgens mij mag de carrousel-doos wel even bij Borsalino langs. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Helly Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Das wel een heel goed idee Jorieke Quote Good things come in small packages
Borsalino Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Volgens mij mag de carrousel-doos wel even bij Borsalino langs. Ha ja https://www.moestuinforum.nl/carrousel-envelop-t2311-10.html#p39086 Quote
Guus D Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Je moet natuurlijk ook wel een beetje groene vingers hebben Guus! Het wil niet zeggen dat jouw zaad niet goed was. Voor boontjes is het een heel slecht jaar geweest 25% is nog niet zo heel slecht, dat haalde ik niet in mei en juni van dit jaar, het was te nat en niet echt heel warm. Het zelfde zaad kwam bij mijn zaai in Juli (in de kas voorgezaaid) wel gewoon 100% op!Kortom goed zaad alleen is niet altijd genoeg voor succes, daar komt meer bij kijken! ja snap ik maar als ik ze in mn kas voor zaaide ging het wel Quote Omdat het kan.
Kamilla Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Als het zaad werkelijk zo oud is dat er nauwelijks meer iets te oogsten valt, gooi het dan in ieder geval nog op je composthoop. Ik heb wel ooit gehoord dat je wortels en prei het beste vers kan nemen. Meestal staat er een gunstig jaartal op zodat ik na 3 jaar het zakje wel leeg heb. Quote
hansm Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Op je composthoop waarvoor ? Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Je moet natuurlijk ook wel een beetje groene vingers hebben Guus! Het wil niet zeggen dat jouw zaad niet goed was. Voor boontjes is het een heel slecht jaar geweest 25% is nog niet zo heel slecht, dat haalde ik niet in mei en juni van dit jaar, het was te nat en niet echt heel warm. Het zelfde zaad kwam bij mijn zaai in Juli (in de kas voorgezaaid) wel gewoon 100% op!Kortom goed zaad alleen is niet altijd genoeg voor succes, daar komt meer bij kijken! ja snap ik maar als ik ze in mn kas voor zaaide ging het wel Lees het nog eens goed Guus! Quote Even a broken clock is right twice a day
Kamilla Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Op je composthoop waarvoor ? Niet in de afvalbak o.i.d. Je kan het natuurlijk alsnog proberen uit te zaaien als je een grote tuin hebt en een aantal vierkante meter missen kan. Mijn tuin is niet zo groot dus ik werk bij voorkeur met succesvol zaadgoed. Quote
Jorg Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 Ook mijn ervaring is dat een deel van de oude zaadjes nog prima zullen kiemen. Bij de ene groente gaat dat beter, zoals bijvoorbeeld tomaten, dan bij andere groenten zoals paprika en pepers. Het is dus niet altijd even goed mogelijk om in te schatten wat de kiemkwaliteit nog is. Zeker met groente die voorgezaaid kunnen worden in potjes en bakjes kun je het gewoon proberen Wilma. Bij wortels, radijs etc maakt het ook niet uit, scheelt weer wat uitdunnen . De kiemtest die appelvrouw beschrijft is een mooie tip om van te voren te testen wat je kunt verwachten. Zaai je direct in de volle grond en op rijen dan vind ik het toch een risico om oude zaadjes te gebruiken. Precies om die reden speel ik bij een aantal groenten liever op veilig. Spinazie is een mooi voorbeeld, ik wil gewoon x aantal rijtjes spinazie en niet dat ik enkele weken later moet vaststellen dat er, alles bij elkaar opgeteld, maar 1 rijtje geoogst kan worden. Maar neemt niet weg dat het bij de meeste groenten wel zal lukken om nog plantjes te krijgen uit zaad (zeker met voorzaaien in potjes onder 'gecontroleerde' omstandigheden), gewoon proberen dus Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 november 2011 Geplaatst: 3 november 2011 aan Koert: Heb je misschien nog leuke kool soorten die binnenkort de prullenbak in gaan? ( heb je zijn hoofd gezien?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nicolette Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 boekenwijsheid: seed life chart te expected life (years)tuinbonen 2 jaarsperzibonen 2 jaarsnijbonen 2 jaarbietjes 5 jaar snijbiet 5 jaarbrocolli 5 jaarkool 5 jaarwortel 3 jaarbloemkool 5 jaarkomkommer 7 jaarboerenkool 4 jaarkolhrabi 4 jaarprei 3 jaarsla 4 jaarcourgettes en marrows 6 jaaruien 4 jaarpeterselie 2 jaarpastinaak 1 jaardoperwten 2 jaarradijs 4 jaarspinazie 2 jaarkoolraap 2 jaarmais 3 jaartomaten 3 jaarmeiraap 2 jaar komt uit the Essential Allotment Guide van John Harrison. Quote
Koert Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 aan Koert: Heb je misschien nog leuke kool soorten die binnenkort de prullenbak in gaan? ( heb je zijn hoofd gezien?) Geen idee, zal van 't weekend ff kijken voor je. Quote Even a broken clock is right twice a day
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.