Jump to content

Sonnee begint alvast aan 2012

sonnee

Recommended Posts

zo...na een goede start dit afgelopen jaar is er erg veel gebeurt, waaronder het opzeggen van de moestuin doordat ik alleen verder ging en dus ben verhuisd, een nieuwe relatie aangegaan en inmiddels ben ik in het totaal 3 verhuizingen in een half jaar tijd verder en ben ik voorlopig helemaal uitverhuisd en op mijn plekje.

Nu wil het geval dat dat plekje een heel fijn hoekhuis is met een fijne tuin , inclusief provisorische kas alleen zal ik nog heel wat werk moeten verrichten voor alles komend voorjaar de grond in kan .

De kas wil ik demonteren en van het materiaal een andere bouwen, de kas is een rechttoe rechtaan bouwwerk, het dak is vlak, de deur is veel te groot en niet goed gemonteerd en er is niet aan verluchting gedacht. Niet ideaal dus. Ook moet de tuin helemaal over de kop, het huidige gazon moet vervangen worden, het ziet er nu meer uit als een hobbelig stuk weide ipv gazon, ook moet hier een border omheen komen, de paden moeten opnieuw gestraat worden en aangepast kwa vorm etc , grondverbetering zal ook moeten gebeuren etc etc

in dit topic wil ik ook voor mezelf het hele project gaan bijhouden zodat ik een mooi overzicht heb aan het eind van de rit en aangezien er hier wat moestuin en tuinfanaten zitten met veel creatieve ideeën en kennis komen er van buitenaf vast ook nog een hoop ideeën om de hoek waar ik wat mee ga kunnen

de tuin zelf is in ieder geval 14 bij 8,5 meter met een schuurtje van +- 3 bij 3 en een kas van een dikke 2 bij 6 meter , gemaakt van kanaalplaten, de laatste twee staan langs de rechter lange zijde van de tuin , de rest is gras en bestrating

ik zal er eens een plattegrondje van maken en deze plaatsen , maar de bedoeling is dat de kas een dikke twee bij 3 word en een kwartslag word en op een stuk van 3 bij 8 word geplaatst wat puur moestuinfunctie krijgt .

dan komt er langs de achterkant van de tuin nog een diepe border(+- 1 a 1,5 meter ) waar ook groente etc komt en langs de linker lange zijde komt ene smallere border waar dicht bij de keuken een kruidenhoekje komt en voor de rest wat fruitstruikjes/boompjes welke een beetje in vorm geleid en gesnoeid gaan blijven om niet te ver de tuin in te komen. het hele middenstuk word gazon met een prieeltje erop inclusief BBQ/vuur kuil

het achterste stuk en het rechterstuk daar komt ook een hekje voor ivm de pup die over dik twee weken komt, die willen we graag uit de moestuin houden

in de voortuin komt worteldoek met cacaodoppen oid met plantgaten op de hoeken en hier wil ik waarschijnlijk pompoenen gaan zetten , op iedere hoek 1 plant en in de winter een flinke bult compost er onder werken voor het volgende seizoen

zo...we kunnen van start zal ik maar denken

dank voor de berichtjes

en Eva, ik ga idd voor een rustig seizoen lol, ben het verhuizen en klussen en rare dingen wel even moe inmiddels

we gaan het zien in ieder geval, maar eerst het huis maar even af maken , pup komt over twee weken en de keuken heeft nog een betonnen vloer etc , genoeg te doen in eider geval , dus vervelen zal ik me niet zomaar

Veel succes en plezier in 2012 !

O ja, lees net van de cacaodoppen oid, heb zelf in de tuin die doppen gehad, vond het geen succes: de stank (maar goed dat is alleen in het begin) maar vooral de vogels die al mijn doppen over 4 tuinen verdeelden!

Even a broken clock is right twice a day

zie, eerste goeie tip al binnen , nog eens even goed bekijken wat er voor alternatieven geschikt zijn, zat zelf in eerste instantie aan die doppen te denken of een mengsel van doppen en cocos, maar snippers zou ook kunnen hoewel die weer wat sneller verteren

Ben heel erg benieuwd wat er het komende jaar gaat gebeuren. Ik ben ook heel benieuwd naar de foto's. Voor jezelf ook erg leuk! Heb ik vanaf begin gedaan en het is leuk om op doe manier de veranderingen bij te houden!

Wat betreft cacou doppen. Heb ik thuis ook. Best veel vogels maar geen problemen mee. Kan me voorstellen dat het op een moestuincomplex een groter probleem is.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

het is gelukkig eigen voor en achtertuin, iets beperkter kwa ruimte dan een moestuincomplex, maar heerlijk dichtbij de achterdeur

ik ga er nog eens goed over prakkezeren .

foto's gaan ook gemaakt en geplaatst worden voor ik ook maar iets doe in de tuin , zal ik ook voor foto's maken.

maar dat komt nog , eerst nog in de keuken de boel afmaken en wat kasten zien te scoren , opbergruimte zou fijn zijn hihi.

ik ben in ieder geval net zo benieuwd naar hoe het word en gaat lopen , vriendje ook, want die heeft de tuin grotendeels aan mij overgedragen op een paar kleine dingen na, maar ik wilde dezelfde dingen, dus dat scheelt

moet alleen eens gaan verzinnen wat ik met de voortuin ga doen wat betreft welke planten het daar goed doen, er is wel zon, maar het is daar niet bakken zeg maar. ik zou er graag wel iets neerzetten zoals een pompoen , maar dan moeten ze het wel een beetje doen op die plek .

dat zat ik me net ook te bedenken idd, mijn moeder heeft gelukkig een compostvat wat vol zit en daar niet gebruikt gaat worden, dus dat komt hierheen en de inhoud gaat dan in de hoeken verdeelt worden, alleen ipv een composthoop, worden dat dan vier compost-plantgaten (vul ik het nog aan met gekochte compost ...dan zou dat in ieder geval kwa voedingsbodem wel werken...en de zon moet dan maar op hoop van zegen zijn

ik plant voor de zekerheid nog wel wat in de border.

zou ik de plantgaten buiten het seizoen ook gewoon kunnen aanvullen met toekomstige compost vraag ik me dan af , ik denk het wel

ja, die heb ik idd net voorbij zien komen, hele mooie tip :j

ik wacht alleen even tot mijn buren actief zijn geweest

we hebben hier van die grote draadkooien staan voor bladafval...als de buurtjes braaf de bakken vol hebben gedaan, haal ik ze op mijn gemak weer leeg

Wat betreft cacou doppen. Heb ik thuis ook. Best veel vogels maar geen problemen mee. Kan me voorstellen dat het op een moestuincomplex een groter probleem is.

Was bij mij niet op het moestuincomplex, maar in de voortuin en in de bakken op mn dakterras, die doppen lagen echt overal , wij wonen met 4 huizen op een rij in een inham en die 4 tuinen lagen helemaal vol met doppen!

Even a broken clock is right twice a day

Pas op met cacao doppen, zijn erg giftig voor honden.

Ja, dat was voor mij reden om het niet te doen. Ik geloof dat de hoeveelheid schadelijke stoffen in die doppen heel laag ligt... maar met een pup zou ik zeker niet het risico willen lopen, die van ons vrat echt alles (of deed een poging) en dan zijn ze een stuk sneller dan je zou verwachten.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Pas op met cacao doppen, zijn erg giftig voor honden.

Ja, dat was voor mij reden om het niet te doen. Ik geloof dat de hoeveelheid schadelijke stoffen in die doppen heel laag ligt... maar met een pup zou ik zeker niet het risico willen lopen, die van ons vrat echt alles (of deed een poging) en dan zijn ze een stuk sneller dan je zou verwachten.

Cacao is dodelijk voor honden door een bepaald stofje, 100 gram pure chocola is genoeg om een middelgrote hond te doden.... En dat stofje zit ook in de doppen.

als ik het me goed herinner is dat stofje theobromine ,

edit, even nagekeken, is idd theobromine

een dosis van 200 gram pure chocolade kan dodelijk zijn voor een volwassen labrador .

maar het is ook giftig voor ene hoop andere dieren, paarden, katten, en fretten bijvoorbeeld, komt omdat ze het stofje erg moeilijk kunnen afbreken .

het is dus niet zo dat ze met een paar doppen knagen het loodje leggen, daar hebben ze echt heel wat meer voor nodig, dus ik denk dat doppen gemengd met cocos nog steeds een optie is, dan is het ook wat minder aanlokkelijk om mee te gaan slepen misschien door die cocos

• 1 month later...

zeau,

inmiddels druk aan het denken, puzzelen, passen en meten en tekenen om het ontwerp voor de tuin voor elkaar te krijgen , het moet een sielrijke moestuin worden, want sja...het is wel de achtertuin .

dus wil ik een goede balans tussen vaste groenten, fruit en kruiden en seizoensplanten. Daarnaast wil ik ook nog wel een aantal bakken en potten neerzetten , Potten zo veel mogelijk terracotta , echt, maar kunstof is ook prima, ik loop wekelijks de kringloopwinkel binnen en koop dan alle bruikbare potten op die ik kan vinden.

en de bakken zullen meer verhoogde bedjes zijn van door de midden gebroken stoeptegels, want die hebben we er heel wat liggen. ook wil ik hier ene kruidenbak van maken met verschillende vakken...dus spiraal of piramide oid.

daarnaast de envelopjes van de zaden ruillijst aan het afmaken zodat ik die straks kan versturen

inventariseren wat ik nog heb, wat weg kan , wat ik nog wil

en voorbereiden op het zaaien van de pepers en , dat doe ik in januarie

de late tomaten gaan in februarie voorgezaaid worden

en andere langdurige planten ook in februarie en maart .

de rest gaat direct ter plaatse de grond in

en dan moet het tuinontwerp ook voor die tijd nog gerealiseerd worden

mmm...nog genoeg te doen dus en de kas kan pas als de schuur leeg is , daar staan nog meubels uit het oude huis die verkocht moeten worden, waardoor de kas in gebruik is als fietsenstalling en rommelhok...

meestal zie je her der grote hopen verschijnen van gemeenten die de gesnoeide takken versnipperen. Dat kan je zo mee nemen. Kwestie van opletten. Ze leggen het vaak eerst een poosje op grote parkeerplaatsen voor ze het definitief weghalen. Hier bij ons in Haarlem kieperen ze ze het zelfs expres vlak voor de volkstuinvereniging zodat we het kunnen pakken. Hoeven zij het niet af te voeren.

Leuk ! Hartstikke leuk om een aantal tuinen "from scratch " -af te volgen en te bekijken.Dit Topic is echt mijn favoriet ( komt ook natuurlijk dat ik zelf nog in de bedenk-fase zit ) Met zo'n omschrijving van achter en zij-tuin , kas enzo, vormt de lezer zich wel een beeld, maar heb je ook een foto ? Voor handleiding foto's uploaden is een apart topic. Mij lukte het eerst niet, maar heb je het eenmaal door, is het een fluitje van een cent.

sowieso succes in ieder geval ! Lekker dat de echte winter nog wat op zich laat wachten, we kunnen nog veel doen !

Je envelop is op de bus..met nog meer zaden, dus nog meer plannen en nog meer plekken maken..tenminste zo gaat het bij mij

Mijn kruidentuintje is een vierkant stuk grond ietwat verhoogd, met stoeptegels tussen de kruiden om ze te scheiden..vind ik zelf praktisch.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

waarschijnlinjk word het hier ook gewoon een verhoogde vierkante bak oid...heb wel leuke ideeén , maar dan moet ik ook nog de tijd vinden om ze te realiseren. Dat gaat misschien niet helemaal lukken met alles wat moet gebeuren lol.

nog meer zaad..hihi, moet volgens mij alvast een deel het geplande grasveld gaan annexeren

jouw envelop gaat dalijk de bus op

• Create New...