LucV Posted November 3, 2010 Share Posted November 3, 2010 Groente en fruit is nog steeds niet vrij van gif. Sterker nog: de wettelijke norm wordt vaker overschreden. Dat blijkt uit de jaarlijkse Gifmeter van Vereniging Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu en Foodwatch. Om welk groente en fruit gaat het en bij welke supermarkt ligt het meeste gif in de schappen? Tros Radar Uitzending: http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1585/gif-in-groente/ Reden nummer #zoveel om een (biologische) moestuin te beginnen. Dan weet je tenminste wat je eet. Of natuurlijk biologisch kopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LucV Posted November 4, 2010 Author Share Posted November 4, 2010 Ik voeg nog even een link toe met een discussie vanuit de optiek van de boer. http://www.foodlog.nl/vandaag/bericht/giftig_over_gif_in_je_groenten/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 5, 2010 Share Posted November 5, 2010 Owow, er mag geen gif op groente en fruit zitten. Maar als de groenteboer appels heeft met lelijke bruine plekken; dan willen wij hem niet meer! Het hele principe van het schilletje om de appel is om insecten tegen te houden, en die insecten laten plekjes achter. De appel blijft even lekker, alleen ziet er minder mooi uit. Ik heb eerlijk gezegd liever een krop sla waar een wormpje van genoten heeft, dan een krop sla waar een liter gif overheen is gegaan. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 6, 2010 Share Posted November 6, 2010 Op het moment eten we nog een boel sla.. zonder wormpjes EN zonder gif met een moestuin kan het met een beetje geluk allebei Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted November 7, 2010 Share Posted November 7, 2010 Het is natuurlijk een aloude discussie maar we zijn het zeker zelf schuld.Wij zitten hier in een fruit en landbouwgebied en ik heb de ontwikkelingen van de laatste 50 jaar met argusogen gevolgd.Tegenwoordig zijn er veel regels en beperkingen als het om spuiten gaat ten opzichte van 30/40 jaar geleden. Maar voor de liefhebber natuurlijk nog veel te veel.Er zijn zoveel dillemma's. Ik had bij een kennis een vijftal soorten hoogstam-kersen, oude bomen, plotseling kreeg ik commentaar er zaten wormpjes in. Spuiten mag niet (het middel is niet meer toegestaan in Nederland) en niet spuiten geeft grote kans op aantasting. Ik heb niet zo'n probleem met "een beetje extra vlees", een uurtje in het water en de wormpjes zijn eruit. Maar de consumenten die hun inkopen in de supermarkt doen willen dat uiteraard niet. Dat ze in Zuid- Europa lustig doorspuiten zie je aan de buitenkant toch niet. Mijn broer brengt een mand met ongespoten appels van een oud ras, ze zien er gewoon niet echt goed uit, overal plekjes, maar gewoon lekker.Als gelukkige met een eigen stuk grond maak je zelf je keuzes en wordt die niet opgelegd door de grootgrutter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted November 8, 2010 Share Posted November 8, 2010 En zo is het Jos, wij hebben gelukkig de keuze om te bepalen hoe we onze groente en fruit in ons tuintje telen.Maar het standpunt van de boeren is ook logisch, zeker gezien de voorkeur van de consument en misoogst. Zoals iedereen geef ik wel eens wat weg uit mijn tuintje, maar als je dan hoort dat ze die mooie krop sla weg hebben gegooid omdat er een paar bladluizen op zitten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 8, 2010 Share Posted November 8, 2010 Als men weet hoe de dieren eruit zien die ze opeten, hebben ze helemaal geen trek meer Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorien Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 Als hier de regels op spuiten zo streng zijn? Waarom zijn de regels voor gif op wat we invoeren dan niet even streng?Dat klopt gewoon niet..Het zou heerlijk zijn als we gewoon boodschappen konden doen in de supermarkt zonder ons zorgen te hoeven maken of de producten wel 'in orde' zijn.Wat zou het geweldig zijn als biologisch de norm zou zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 9, 2010 Share Posted November 9, 2010 Wat zou het geweldig zijn, als mensen zelf snapten dat bonen aan een plant groeien en niet in een fabriek gemaakt werden. Als iedereen wat dichter bij de natuur zou staan waren veel problemen opgelost. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jouf Posted November 10, 2010 Share Posted November 10, 2010 Het zou eigenlijk zo simpel moeten zijn.Koop idd het liefst en meestal biologisch.Gek toch dat de meeste mensen alleen op het uiterlijk van de groeten en fruit letten.Voor mij wel een extra stimulans om het lekker uit je eigen tuin te halen. Joke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts