Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In de kasgrond gelegd: slazaailint. Voor de laatste keer. Vorig jaar en jaar daarvoor deed het nauwelijks iets.

2 Soorten spinazie in de kas gezaaid. Afgedekt met vlies, in de hoop dat de muizen er dan van af blijven.

In perskluiten gezaaid: dille, rucola, misticanza, sla Mathilde (eigen en gekocht zaad ), sla American ?? geen idee, en ik loop niet weer naar beneden.

50 Ranonkels geweekt en opgepot.

Genoten van het heerlijke weer.

Geplaatst:

Waarschijnlijk niet. Ik heb sla op tig manieren gezaaid, zonder grond erop, met grond, in persblokjes met dun zand, zonder zand.

Sommige soorten willen gewoon niet. Maar we blijven proberen !!

Geplaatst:

capucijners en tuinbonen

Sla in zaailint zaai ik echt nooit meer, zaailinten beperken de kiemkracht enorm is mijn ervaring. Vaak kiemt het heel slecht. 

• Like 1
Geplaatst:

Prei en andijvie verplaatst.
Diverse courgette en ponpoensoorten gezaaid. Is courgette yellow en zucchini en pompoen lady godiva en blauwe van Hongarije. Jaja, veel te vroeg ik weet het. Maar ik heb daar goede ervaringen mee. Die mogen vaker vroeg.
Ui stuttgarter riesen en een rode. Weet niet meer hoe die heet.

Ik heb ook sla in zaailinten. Vorig jaar gezaaid en vond dat ook maar onhandig. Ik heb nu alles opgemaakt, dus wordt kilo’s sla eten
Heb ook lollo biondo en ijsbergsla gezaaid.

De dochter heeft uitgelopen knoflook gepoot. Lekker dagje. De 5-jarige riep
Wat een heeeeeeeeeerlijje dag! Zo is het maar net!

• Like 3
Geplaatst:

Een bakje met kap vol kapucijners in potgrond in de kas gezet.

Bosui en stengelui in de kas gezaaid.

Rabarber uit huistuin naar moestuin, meer ruimte en licht. Emmer ondersteboven eroverheen geplaatst om te vervroegen.

Geplaatst:

Ik heb doperwten verplaatst. In de kas hadden de kippen wat zaden gemist en waren er doperwten aan het ontspruiten. Die heb ik een mooier plekje gegeven. Heb ook 1 best grote plant opgegeten. Die had ik per ongeluk kapot geharkt. Lekker joh! Echt zin in de zomer

Geplaatst:

Vandaag erwten en sjalotten gepoot. Verder nog een blauwe bes geplant.

Normaal poot ik erwten pas in de eerste helft van maart. Omdat er volgens weeronline de komende 14 dagen geen regen van betekenis verwacht wordt, en de grond momenteel lekker vochtig en relatief warm is, heb ik ze al vandaag in de grond gezet. Ze staan in 2 sleuven aan weerskanten van tuingaas zodat ze aan beide zijden langs het gaas omhoog kunnen klimmen.

erwt_1.thumb.JPG.1066c99675c3645be135c2283ed041c7.JPG

Na het dichttrekken van de sleuven moest er nog een frame overheen. Zo'n frame van een foliekas heb ik al een paar jaar gemonteerd en al in mijn tuin staan. Voor de plantjes boven de grond komen moet daar weer een tuinnet overheen om bandieten als houtduiven en mussen te weren.

erwt_2.thumb.JPG.0f27805ca069c1285f5e73c89789163a.JPG

Onder 2 van de 3 'tentframes' (linksachter) had ik vanmorgen al sjalotten gezet. Onder het derde frame komt t.z.t. de winterprei te staan. Omdat preivlieg en preimineervlieg ook sjalotten aantast moet het geheel nog met insectengaas afgeschermd worden al duurt het nog wel even voor de beestjes actief worden.

blauwe_bes.thumb.JPG.e5d71b80a208f8137f4a2b8e9094665b.JPG

Verder nog een blauwe bes in kuip gezet die al een tijd in een te kleine pot stond te wachten. 90 liter turf/tuingrond/zand/compost moest onder elkaar gemengd worden maar als je de beschikking hebt over de betonmolen van de buurman is zoiets gelukkig een fluitje van een cent. Als finishing touch nog een mulchlaag van gehakselde dennentak rond de plant aangebracht.

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Met dit heerlijke weertje heb ik wat in de zonnige kas zitten zaaien.

In de grond nog wat saladini (mix pluksla) en radijsje, op de zaaitafel kroten, tagetes en boerenwormkruid. Die laatste had ik vorig jaar voor het eerst gezet (maar per vergissing in de GFT gegooid hoewel het een meerjarige is...). Ik eet dolgraag Diestse kruidkoeken, en daar moet boerenwormkruid en paardenbloemen in. De paardenbloemen kan je overal wel vinden, maar het jonge boerenwormkruid vind ik soms moeilijk te herkennen en dus zet ik het wel veilig in eigen tuin.

Geplaatst: (aangepast)

De draad weer opgepakt nadat vorig jaar wegens aanhoudende gezondheidsproblemen aan mijn zijde ook mijn moestuinbakken zijn weggekwijnd. Sinds een week of zo weer wat meer energie, door o.a. te deroxen en door toevoeging ashwaganda aan mijn voeding. Het lijkt zowaar te helpen! Ik moet nog uitzoeken in hoeverre dat iets is wat ik zelf zou kunnen kweken. Verder krijgt mijn igenschijnlijk overleden moringa krijgt toch weer nieuwe scheuten en lijkt deze parallel met mij weer op te bloeien. Vandaag in de volle grond spinazie, veldsla, diverse soorten gewone sla, tuinkers en wat radijzen gezaaid. Misschien voor de sla iets te vroeg, ik kijk wel wat er opkomt of niet, het is zo zacht dat ik het wel durf. Ik heb er weer zin in! 

aangepast door Tanja65
  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...