Flup Posted December 22, 2020 Share Posted December 22, 2020 Naar aanleiding van het commentaar van Brabantse Tuinprins (en de vervolgcommentaren) in het Olijfwilgtopic (zie link onderaan dit bericht), vind ik dit wel een apart topic waard. Veel mensen, waaronder ook ik, zoeken voor de moestuin bijzondere planten die eetbaar zijn en minder bekend. Maar die onbekende planten kunnen ook behoorlijk woekeren. Zelf heb ik in mijn omgeving diverse invasieve planten groeien, waaronder sommige ook in mijn tuin. Canadese guldenroede en Japanse duizendknoop (deze groeit bij de buren) onder andere. Allemaal afkomstig van een andere buur die dit voor de sier heeft geplant. Naast bramen, brandnetel, heermoes en natuurlijk ook zevenblad (inheems, maar behoorlijk lastig kwijt te raken). Maar ik blijk in de tuin ook wat bijzondere planten te hebben geplant die zich ook invasief kunnen uitbreiden. Akebia en ook olijfwilg. En aardpeer, al is dat makkelijk te beheersen. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee? En zijn er andere fruit-, groente- en bloemensoorten die invasief kunnen zijn? Rimpelroos heb ik ook in de voortuin (staat er nog van de vorige eigenaar), maar dat breidt zich niet uit. Een irritante plant vind ik het wel, maar dat komt door de stekels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted December 22, 2020 Share Posted December 22, 2020 In het Verenigd Koninkrijk geldt ook de rododendron als invasieve exoot https://nl.wikipedia.org/wiki/Pontische_rododendron. En ja, kijk maar eens hoe die onder gunstige omstandigheden bij gebrek aan onderhoud kan woekeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted December 22, 2020 Share Posted December 22, 2020 Ik ben mede"schuldig" aan het verspreiden van Aronia (Appelbes) daar ik er 8 van heb staan (meerdere rassen). Vogels verspreiden die naar verluid, hoewel ik er zeer zelden een vogel van zie eten. Verder heb ik ook twee Akebia, maar daar ik geen vruchten heb en ze nu ook niet kilometers per jaar zie groeien, denk ik dat de impact daarvan wel te overzien is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted December 22, 2020 Share Posted December 22, 2020 (edited) De aronia wordt hier graag gegeten door de merels en de duiven, al ben ik van die duiven geen fan. Heb hier wel nog nergens aronia gezien in het wild. Edited December 22, 2020 by simonvb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 22, 2020 Share Posted December 22, 2020 (edited) Even om elk misverstand te vermijden in dit topic. Het woordje invasief wordt heel vaak FOUTIEF gebruikt en dan praat je volkomen langs elkaar. Invasief is NIET hetzelfde als woekerend! Invasief is NIET hetzelfde als exotisch Invasief wil WEL zeggen dat een plant.dier/organisme hier niet oorspronkelijk thuishoort en hier een ernstige schade of bedreiging veroorzaakt aan oorspronkelijke biotopen en de organismen die daar in samenhang met elkaar leven. Het duidelijkste voorbeeld historisch is waarschijnlijk de import van enkele konijnen, meegenomen als voedsel in Australie. Sprekend voorbeeld in Nederland zijn de roodwangschildpad (dat leuke huisdiertje) dat wat groot werd na een paar jaar en in een sloot of vijver werd losgelaten en intussen in hele gebieden alle andere levende wezens in poelen en sloten opeet. In het duingebied van Oranjezon in Zeeland bijvoorbeeld komt in de kreken en verbindingswateren geen andere vis of amfibie meer voor en ook watervogels zijn niet veilig. Er bestaan gewoon lijsten die geregeld worden bijgewerkt met soorten die invasief zijn, maar ook welke verdacht zijn en kritisch gevolgd. Er gelden ook regels over handel, verkoop en invoer daarvan. (Een plant die in Amerika of in Canada een probleem is hoeft dat hier niet te zijn of worden! ) Voor nederland bijvoorbeeld hier: https://www.floron.nl/meedoen/exoten-melden en https://www.nvwa.nl/onderwerpen/invasieve-exoten/jaaroverzicht-invasieve-exoten Voor Belgie bijvoorbeeld: https://www.natuurpunt.be/pagina/invasieve-exoten en ook een soortenlijst van soorten die NAAST een Europese lijst apart in Belgie als gevaarlijk worden beschouwd: https://www.ecopedia.be/pagina/uitheemse-invasieve-planten met uitklpabaar nog een lijst met soorten die apart in Belgie te mijden zijn. (Bovenaan staat de aardpeer!) Overigens: Los van een naam en een stigma is het ook van belang om na te gaan waarom en waarin een plant gevaarlijk voor onze natuur en wat het precieze beleid is. Bewustzijn van gevaren van specifieke soorten en voorzichtigheid vind ik belangrijker dan de vraag of het al of niet terecht is dat een plant daarbij staat, waar m.i. de discussies te vaak op uitdraaien.....er is wat serieus aan de hand en dat mag je niet wegwimpelen omdat het niet in je ideologie past, denk ik. Vergeet ook niet hoe veel last we hebben in onze (moes-)tuinen van allerlei invasieve belagers: preimineervlieg, Suzukivliegje, buxusmot en nog een hele rits andere schimmels, insecten, diertjes enzovoort die hun intrede doen.....samengaand met onze manier van tuinieren/landbouw bedrijven. Edited December 22, 2020 by weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted December 22, 2020 Share Posted December 22, 2020 Ik denk niet dat we ervaringen kunnen delen over het invasieve karakter van planten, simpelweg omdat dat zich vaak buiten je blikveld/tuin afspeelt. Ik zie bijvoorbeeld de vogels een kilometer verderop geen zaadjes van mijn appelbes uitpoepen. Voor mij is een topic over woekeraars wel interessant. Ik heb bijvoorbeeld een myoga zingiber staan, en begin me af te vragen of daar niet een behuizing van beton omheen moet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 28, 2020 Share Posted December 28, 2020 Op 22-12-2020 om 23:01, fre3ke zei: Voor mij is een topic over woekeraars wel interessant. Ik denk dat het best zinvol kan zijn om een topic over woekeraars te beginnen! (Mag je best doen....of over het specifieke probleem dat je aankaart met die Japanse gembersoort). Maar maak alsjeblieft een onderscheid tussen een woekeraar en een invasieve plant, want het een invasieve plant hoeft niet te woekeren om schadelijk te zijn en vele (lastige) woekeraars zijn streekeigen en niet invasief. Anders krijg je een grote spraakverwarring. Een lastige, woekerende plant is een plaatselijk probleem in een bepaalde tuin. Invasieve exoten die bestaande natuur infiltreren en vernietigen zijn een maatschappelijk probleem. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted December 29, 2020 Author Share Posted December 29, 2020 Ik heb voor de verwarring gezorgd door ook niet invasieve planten te benoemen, excuus! Inheemse woekeraars kunnen (en zijn) ook best lastig, maar niet invasief. Is bamboe in Nederland eigenlijk een probleem? In Duitsland is er zelfs een bamboebos ontstaan, omdat iemand daar ooit zijn bamboe-afval heeft gedumpt. En ook elders wordt bamboe meer en meer een probleem, zoals hier in Stuttgart onder andere: https://www.stuttgarter-zeitung.de/inhalt.exotische-pflanzenarten-in-stuttgart-warum-bambus-der-stadt-grossen-aerger-macht.306c43ab-05d2-41ad-9629-09e88dc13a81.html Er is wel een Europese lijst van invasieve exoten, maar daar staat bijvoorbeeld Japanse duizendknoop niet op, gek genoeg. Die planten zijn ook nog gewoon te koop in Duitsland (helaas) en er wordt ook in tv zenders positief over bericht dat de stengels mooi in bloemstukjes passen en dat jonge scheuten eetbaar zijn. En dat laatste maakt de plant ook weer geliefd bij mensen. Mensen denken niet na, ik ken zelfs iemand die Kudzu-zaden heeft besteld (en gekregen). Als nood zegt die persoon, mocht er ooit iets van hongersnood komen of wat dan ook. En ik gok zo dat die persoon niet de enige is met Kudzuzaden of zelfs planten in kuip. Kwestie van tijd tijd voordat dat ook in Nederland een probleem is. En eenmaal gevestigd in de tuin, krijg je zoiets niet makkelijk meer weg. Mijn aardpeer kan ik maaien of uittrekken en blijft zo in het gareel, maar dat is met veel andere soorten niet mogelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts