Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Apart! Het lijken zo wel afrikaantjes haha. Ik durf mijn planten nog nier naar buiten te brengen en ga dus 14 tomatenplanten toch nog naar een grotere pot zetten om de groei niet te veel af te remmen. De ijsheiligen zijn nu en aan t eind van de week zou het veilig moeten zijn voor de tomaten, maar gezien de verwachtingen met kou en regen heb ik nog geen vertrouwen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dat doen een paar van de soorten die ik heb ook.

Hier staat ook nog alles binnen. Qua temperatuur overdag kan het wel, maar het regent flink en 's nachts zal het nog kouder worden. Dus dan maar binnen laten staan.

Geplaatst:

Ja hoor ik hield zo goed het weerbericht in de gaten, vandaag zou het droog en zonnig zijn, tot het vandaag werd en het echt begon te gieten toen ik niet thuis was. Heb m'n tomaten bij thuiskomst even uitgeschud. Ik lees ook wel wisselende verhalen over hoeveel kwaad het kan als er nog geen vruchten aanzitten. Het blijft spannend, haha

Geplaatst:

Mijn tomatenplantjes staan ook buiten(bijna een weekje), maar die zijn nu wel gestopt met groeien. Ze zien er wel nog goed uit gelukkig

Geplaatst:

Dit lang weekend gaat een deel tomaten ook buiten, ik moet dringend de rest in de serre een vaste plaats geven (die staat nu ook overvol) en heb wat tijd nu om een paar afdakjes te maken. 

@Moonsparkle het is je eigen tuin en dan valt het meestal beter mee als in een moestuincomplex, schimmels/virussen worden vaak ook overgedragen van andere besmette planten (tomaten/aardappels) in de buurt en dan zit jij al een beetje afgeschermd.  Ze zitten ook in de grond en besmetten vaak via opspatten de onderste bladeren, als preventie  kan een mulchlaag helpen  alsook het snel verwijderen van de onderste bladeren als de planten wat gegroeid zijn, zodat er +/- 20cm tussen grond en eerste blad zit.

Geplaatst: (aangepast)

@redzebra bedankt dat geeft hoop. Het onderste blad verwijderen doe ik inderdaad ook. Mulchen had ik nog niet aan gedacht, maar zorgt mulchen er niet voor dat de grond ook langer vochtig blijft? Misschien heb ik het helemaal mis hoor, ik heb er verder geen ervaring mee. 

aangepast door Moonsparkle
Geplaatst:

De tomatenplanten staan bij mij in de tuinkas. Ze zijn zo’n 45 cm hoog , ik heb ze gediefd , nu komen er de eerste bloemen in. Mijn vraag is die bloemen moeten die blijven zitten of er uit halen ?

Geplaatst:

In een kas zou ik de bloemen gewoon laten gaan. Ik heb ze buiten en had de eerste knoppen verwijderd maar wel echt om de plant sterker te maken omdat ze bij mij in de volle grond staan en het weer zo wisselend is. Vorig jaar had ik ze ook buiten toen had ik niks verwijderd. 

Ondanks de enorme stortbui opeens gisteren staan ze er nog happy bij😁

Niks verwijderen @Moonsparkle, waarom zou je ook ? Daarom heb je ze ook vroeger gezaaid, die tomatenplant heeft geen probleem met de eerste vruchten. Er wordt wel vermeld dat het de plant meer belast als je meer vruchten tegelijkertijd  moet afrijpen omdat je te vroeg begonnen bent. So what, die tomaat trekt er zich niks van aan als de omstandigheden goed zijn. Zelf heb ik nog geen probleem gezien.2

aangepast door redzebra
Geplaatst:

als het kan zou ik toch een doorzichtig dakje boven de tomaten maken, we gebruiken hier een plaat doorzichtig golfplaat over elektrabuis gebogen

buis van 3 meter, plaat 1m x 1,80 m; gaatjes erin en vastmaken met touw/tiereps; beetje schoren met bamboe

Geplaatst:

Ben wat minder actief dan afgelopen jaren op het forum hier maar ook hier lekker bezig!

Heb al 1 hele mooie plant, zal morgen even foto maken. Kozula 24. Deed het vorig jaar bijzonder goed en voor iemand die een vroege soort met hoge opbrengst wil; Kozula 24 it is zonder twijfel.

Voor de rest ook wat tegenslag dit jaar (goh!). Ik had echt wel 25/30 soorten maar stuk of 10 soorten zijn heel laat door mijn slechte zorg (te lang onder de lamp, of slecht zaad). 

Diegene die ik dinsdag en gister (pas!) in de volle grond in de kas heb gezet:

- Mongoolse dwerg

- Roughwood Golden Tiger

- Golden Flow

- nachtkaars (vertaling)

- Gregori Altai

- Gigante Zenta Semi

- Stump of the World

- niet duidelijk 

- Garden Pearl

- Canestrino

En jawel, ook een normale!! Voor de mensen die zo zeuren dat ze een ‘normale rode tomatenplant’ willen... De Money Maker! Stuk of 15 van opgekweekt om uit te delen. 

Van vorig jaar:

- Bawole 

- Heart Ashgabat 

- Kozula 24

- Dwarf Pink passion

- de Barao tsarsky 

- Greek Domata

- Bison 

- Lovely Lush

- Sky Reacher

• Like 2
Geplaatst:

Voor de rest is het tot dusver afwachten qua opbrengst. Vorig jaar prachtig voorjaar en dat zag je meteen terug in de enorme groei. Vooral nu dit jaar het voorjaar tot zelfs deze week nog bijzonder koude nachten heeft waardoor de groei er bij de plantjes helemaal uit is.

Kan me niet heugen dat ik zo laat was met in de kas plaatsen van de tomaten als dit jaar. Maar dat komt ook omdat ik werkelijk de hele woonkamer vol heb staan met tomatenplanten in grote potten 😅.

Vorig jaar hier, na de zinderende start, enorme terugval in de zomer. Wellicht hebben we dat dan dit jaar niet. 

Ik vrees dat de plantjes zonder kas het lastig krijgen dit seizoen.

Geplaatst:

Ik deel je vrees wat betreft de buitenplanten Saalk86, die bij mij nu nog staan te verhongeren in P8 potten.  Flinke groeiachterstand en de weersvoorspelling is niet erg fraai.  Ik denk er over om de zaailingen voor buiten eerst over te brengen naar vierkante 11L en 18L potten om die tussen de plantjes in de kas te zetten, zodat ze een boost krijgen.  Dan kan ik ze op een later moment buiten zetten (half ingegraven potten denk ik) wanneer het te druk wordt in de kas, pakweg over een week of 3.     

@Roland Jij ervaring hiermee?

Plant doet het goed en groeit prima.

opbrengst vond ik vorig jaar enorm laag, vond m ook erg laat pas tomaten geven. Ik heb tot dusver in de kas, zover ik weet, nog geen Phyto gehad gelukkig. 

Ook hier weer lees ik zo ontzettend verschillende reacties. Als je googled zegt de een dat het een midde season tomato is (terwijl die hier echt aan de late kant was) en iemand noemt m zelfs een van de planten met hoogste opbrengst.

Naar mijn mening zitten de beste en genuanceerde verhalen op Tomatoville.com

. Ik denk dat het ook allemaal met het klimaat te maken heeft. Dit jaar heb ik dus ook Stump of the World en dat is ook zo’n soort waarbij de een erg enthousiast is en ander valt ie tegen.

Maar mooie tomaten geeft ie wel, absoluut een eye catcher vind ik.

aangepast door Saalk86

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...