Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

Mag ik vragen wat jullie absolute TT's zijn? Tomaten Toppers. Welke soort vind je echt super leuk? Voorgaande 2 jaar had ik echt enorm behoorlijk wat heirloom soorten. Zeker 20/30 soorten. Voor komend seizoen ga ik minder nieuwe halen; diegene die ik afgelopen 2 jaar heb gehad, daar ga ik een aantal van opnieuw planten aangezien ik nog zaden over heb.

 

Tegen het voorjaar aan heb ik eventueel voor de liefhebber nog wel wat heirloom zaden die ik eventueel kosteloos wil opsturen.

 

Ik heb nog nooit echt een hele zware grote tomaat geteeld. Nouja, wel tomaten van meer dan een halve kilo (wat ik eigenlijk al extreem vind), maar voor de dei-hard tomato kweker, is dit niks. Ik hou ook niet zo van het extreme, maar wil dit jaar wel eens een tomaat van een kilo 'halen'.

 

Iemand ervaring met de Cosmonaut Volkov Red?

 

Ik ben nog altijd op zoek naar leuke Aziatische rassen, als iemand nog tips heeft? Ben zéér terughoudend over deze rassen, met name door alle rotzooi die op AliExpress etc. wordt verkocht. Ik heb vorig jaar ook een paar keer besteld bij Nikitovka besteld. Hoe zeer ik ook van dit soort websites hou, heb ik toch het idee dat deze partij niet zelf teelt en verkoopt, maar een doorverkoper is. Ook omdat mijn zaad vorig jaar toch wel eens tegenviel.

 

Voor mij vooraleerst alleen zaden van Tomatofest.com .

aangepast door Saalk86
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een kleine kas, dus max 3-4 soorten. Meestal in ieder geval Andine en kerstomaat Gardeners Delight. Afgelopen jaar hadden we daar nog een Noir Crimee bij, zelf geteeld uit zaad gewonnen uit een biotomaat in Frankrijk de zomer ervoor. En Cuor di bue, maar ik weet niet of die blijven. De oogst daarvan was matig afgelopen jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal heb ik stamtomaten in de buitenteelt welke met een bamboestok of nog beter een tomatenkoord ondersteund worden.

De tomatenplant wordt steeds om het koord gedraaid en de dieven worden verwijderd tot een hoogte van ca 2 meter. De plantafstand is ca 70cm tussen de planten en rijen. De planten rouleren op bedden van ca 3,5 bij 2 meter. En hierop zet ik normaal 12 planten.

 

In 2021 ga ik een aantal struiktomaten in de buitenteelt uitproberen welke resistentie bevatten voor phytophthora (ph2 en ph3).

De struiktomaten worden ca 1,2 meter hoog maar groeien breder uit dan stamtomaten en worden niet gediefd.

Welke ondersteuning systemen gebruiken jullie voor de struiktomaten?

 

Aangezien ik veel verschillende planten wil uitproberen en niet voor maximale opbrengst ga zou ik graag zoveel als mogelijk planten plaatsen welke natuurlijk nog wel een gezonde en lekkere vrucht kunnen geven.

Op internet lees ik dat ca 60x60cm plantafstand geadviseerd wordt.

Wat zou voor mij de minimale plantafstand zijn bij deze struiktomaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik teel elk jaar een paar soorten die mij goed bevallen en een paar nieuwe soorten.

Soorten die erg lekker zijn en makkelijk groeien, zijn:

- Gardener's Delight

- Black Cherry

- Friesje

- Black Krim

 

Dit jaar zaai ik in ieder geval:

- Black Cherry

- Ruthje

- Haubner's Vollendung

- Harzfeuer

- Philovita

- Cuor di Bue 

 

Zoveel ruimte heb ik helemaal niet in de tuin als ik daar veel planten van heb, maar het merendeel zaai ik altijd voor voor vrienden hier. In mijn tuin komen in ieder geval Ruthje, Haubner's Vollendung, Black Cherry en Philovita. En misschien nog Harzfeuer, aangezien ik vooral in Duitse tomatenrassen ge"interesseerd ben. Heb een kleine kas, dus er komt ook wat buiten te staan. Black Cherry bijvoorbeeld en Friesje, kunnen prima buiten.

 

Met struiktomaten heb ik weinig ervaring. Al zien mijn tomatenplanten er soms wel zo uit als ik te laat ben met dieven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik kan haast niet geloven dat er al ruim een maand niet in dit topic gepost is! 

 

Vorig jaar heb ik voor het eerst wat Gardeners Delight gezaaid en geoogst. Ik kwam er achter dat ik dus wel van tomaten hou, wat lekker zeg. Dus dit jaar wil ik 9 soorten zaaien. 😂

Ik heb geen kas en daar heb ik mijn soorten op geprobeerd uit te zoeken. De meeste zullen in kweekpotten komen en misschien 1 of 2 in de volle grond als experiment. 

 

Ik zit nog wel een kijken wat voor grond ik in de kweekbakken doe en hoevaak en wat ik ga voeden. Wat doen jullie? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nog wat vroeg voor de tomaten om te zaaien, vandaar zeker nog weinig gepost.

 

Ik heb voor de gein een snoeptomaatje uit de winkel ontdaan van de zaden en deze in een potje gestopt. Alles kwam direct op binnen een week. Misschien ga ik er een of twee van houden, maar de echte zaai ga ik pas later doen. Een maandje voor ijsheiligen lijkt me vroeg genoeg. Tegen die tijd weer een post van mij met de soorten die ik ga doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar nieuwe tomaten, met name aparte kleuren. Oranje, blauw, bruin en zwart, we zullen het gaan zien. 

En voor de kids met name snoeptomaten, nieuw microplanten zo klein dat ze binnen kunnen. In de Kindergarten, school en thuis. Kunnen ze met mooi weer buiten zetten en zo van de plant snoepen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar voor het eerst dwergplanten (6 rassen) die vervroegd naar buiten kunnen, want ze zijn ook zo weer binnengehaald met pot en al bij een erg koude nacht. Een aantal kunnen extra goed tegen slecht weer.  Verder 3 rassen die het prima doen in een hangmand.  Alles om de tomaten oogst te verhogen.  Veel snoeptomaten voor de kinderen verder.   Het verwijderen van een nectarine uit de kas en het verplaatsen van het voetpad maakt dat ik daar nu 40 planten kwijt kan, waar er eerder 26 stonden.  Qua kleuren heb ik dit jaar een zwak voor de twee of drie kleurige.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwergplanten doe ik niet meer. Had afgelopen jaar voor het laatst zo'n dwergsoort geplant en de smaak viel erg tegen. 

Ik begin volgende maand pas met zaaien, of misschien nog wel wat later. Heb dit jaar nu al een chronisch gebrek aan plek voor de vensterbank, daar staan mijn vijgen nu, aangezien die in december begonnen met uitlopen. Heb wel een paar groeilampen gekocht, maar daar moet ik nog een onderstel voor kopen. Kortom, de tomaten hebben nog geen haast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ha Saaike, 

 

Ik had twee dwarfs, de Scarlet en de Sweet Sue.

De eerste vond ik het lekkerst, de tweede gaf relatief meer vrucht.

 

Nu was vorig jaar voor mij geen goed tomatenjaar maar toch was ik erg te spreken over een andere tomaat die notabene gratis mee kwam: Druzba.

Woekert wel maar erg lekkere tomaten, struiktomaat btw.

 

Ik ga nu ook nog wat soorten bijbestellen bij Wildboar Farms, hebben ook veel leuks. https://wildboarfarms.com/

De Dwarfs heb ik gekocht bij TomatoFest  in Canada. https://www.tomatofest.com/Default.asp

 

Ahhhh zoveel leuke soortjes en zo'n kleine tuin :((

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk hè al die soorten! Ik ben vandaag aan het sorteren van de tomatenzaden gegaan, van het weekend de knoop doorhakken wat er dit jaar aan tomatensoorten gezaaid gaat worden. 

 

Ik denk ik elk geval wat meer rode tomatensoorten. Vorig jaar had ik zo veel verschillende gekleurde soorten waardoor uiteindelijk maar 2 soorten rode tomaten had. Een rode tomatensaus of tomatensoep blijft toch nog altijd erg lekker! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Saalk86 Ik zet ook elk jaar wel San Marzano. Had vorig jaar heel wat opbrengst van de paar plantjes die ik gezet had. 

 

Mijn selectie voor dit jaar:

  • Indigo Pear drops 
  • Dwarf Rotkappchen
  • Indigo Apple
  • Costoluto Fiorentino
  • San Marzano

De laatste twee had ik vorig jaar heel veel opbrengst van. De overige soorten zijn nieuw voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga het voor het eerst tomatenplanten nemen, in de volle grond (dus geen kas). ik zie op internet door de bomen het bos niet meer.. 

Wil geen superzware tomaten, middenmaatje of cherry is prima. krachtige smaak, en bestand tegen ziektes.

Welke soorten kunnen jullie aanbevelen? Of heeft iemand nog wat zaden liggen van een sterke soort? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-2-2021 om 15:32, jwedding zei:

Ik heb hier nog superveel tomatenzaden liggen van vorig jaar en nieuwe voor dit jaar en kan ze zeker niet allemaal zaaien.

Ik zal een foto plaatsen, mocht er iemand zijn die ze wil uitproberen dan knal ik er een postzegel op. :)

ik heb wel interesse in wat 'Waimea wild cherries' zaden. hoe stuur ik een PB??

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EvaB65   Pb sturen.   Helemaal bovenaan rechts, in de groene balk staan 2 ballonnen, tenminste dat lijkt erop.

(op de Ipad tenminste, geen idee hoe het uitziet op een telefoon)

Als je daar klikt kom je in het menu om PB te sturen.

 

Je stuurt aan de gebruikersnaam, dus @jwedding in jouw geval.

aangepast door Amrutten
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...