Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

@RoosDeTuinier Het siliconen klipje moet kunnen klemmen, je hebt verschillende afmetingen maar voor degene die jij gebruikt zijn de plantjes nog te dun, je klip zit nu onder de kiembladen maar glijdt er nog over denk ik en je bovenstam moet minstens even dik zijn, die siliconen klipjes worden voor kleine plantjes gebruikt maar er bestaan andere voor grotere of het kan ook met bv rietjes of een andere doe hetzelf. De bovenstam snij je gelijk waar af zodat de dikte matched op de onderstam, het gaat erover dat de buitenste rand goed aansluit. Dus zeker opletten als je de plantjes verzet dat het contact goed blijft en vooral de luchtvochtigheid is belangrijk de eerste dagen. Ik belicht wel,  maar hou de luchtvochtigheid hoog. Maar dit zover ik advies kan geven ik ben ook maar een leek op dit gebied.

Waar ik mijn inspiratie haalde:

Het eerst bij @Frans  o.a. hier  en  er was er nog 1 maar kan ik niet direct terugvinden

 

 

Deze geeft een algemeen beeld :

Tomaten enten - YouTube

 

deze geeft een overzicht van de mogelijkheden tot enten, de v heb ik ook gebruikt en werkte bij mij ook.

 

 

en deze vond ik ook wel goed

 

 

 

vooral hoe je snijvlak t.o.v  de klip oriënteert.

 

edit: je moet het ook wat tijd geven, elke keer als je de omstandigheden verandert kunnen de blaadjes slap hangen maar dat moet ook, je wil een verbinding krijgen.

Ik ga er ook nog een paar enten en zijn nu hetzelfde als bij jou, de onderstam gaat nu in groter potje  zodat hij extra wortels kan vormen tegen volgende week en ik zet die ook redelijk vochtig.

 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-4-2021 om 11:04, Saalk86 zei:

.........ik heb een paar plantjes die nu al bijna bloemetjes krijgen.

Bij mij gaat zo'n bloemetje er nu uit. Een tomaat kan nog niet op zonnewarmte rijpen dus waarom de plant hier mee belasten?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binenteelt geeft soms lange slungelige stelen boven de P9 potjes uit.

Zo'n groeier laat ik in een zuivelpak zakken. Het loof piept er maar net bovenuit. Hierdoor komt er een

compact (groter) wortelstelsel in het pak  wat later goed over te poten is. Eigenlijk bevallen zuivelpakken

mij beter dan yoghurtemmertjes want (ook) hier....... ruimtegebrek  1944056305_smileyknipoog.gif.50d2f5fe24bde1bd734f26e6a7d9f4a6.gif

 

17 april 2021-.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Grork ja het is waar dat als je vroeger bloempjes hebt meerdere tomaten tegelijkertijd voor afrijping  de plant gaan belasten, dit lijkt me zeker een probleem voor in pot en begrijp jouw keuze, een tomatenplant met een gezond wortelgestel in volle grond heeft er in mijn ervaring nauwelijks last van.

 

 

 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra, het is niet de potteelt die maakt dat ik evt. bloempjes zou verwijderen. Het is meer het jonge wortelgestel,de nog kleine plant in maart/april  en het afwezig zijn van dagelijks zonnewarmte.  De plant mag eerst groeien en zich lekker settelen.

 Als dank voor deze periode gaat de plant  langer produceren. Haastige spoed.......    ;-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat maakt eigenlijk weinig uit voor een tomatenplant eenmaal uitgeplant gaat het wortelgestel snel, en die kleine tomaatjes in het begin gaan niet veel uitmaken voor de groei. Langer produceren heeft meer te maken met de gezondheid van het wortelgestel en of je op de plant ziektes krijgt. Het aantal tomaten dat je kan krijgen hangt dan weer af van de soort van de plant en of hij alles aankan, totaal geen probleem voor kerstomaten soms wel voor heel grote. Bekijk bv. die van @Frans vorig jaar.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat interessant om al jullie verhalen te lezen! Dit jaar ook maar eens begonnen met een groentetuintje en heb even een vraag over de tomaten. Lees hier en daar dat een goede voeding belangrijk is en dat vooral het kalium gehalte maar ook natrium van belang zijn voor een goede tomatenopbrengst. Hebben jullie tips voor een goede (biologische) bemester? Zie er een heel aantal online maar vooral die biologische die ik vind hebben vaak maar een lage K waarde. 

 

Oh en nog iets anders: ik heb per ongeluk m'n tomaten door elkaar gehaald 😑. Nu had ik een aantal mirabel blanche (ivoorkleurig), marmande (vleestomaat), en bartelly F1 (cherry) van de Bolster en ik had gehoopt op een gegeven moment wel te zien wat het verschil is maar ze lijken allemaal zoveel op elkaar! Ik weet dat ik veruit de meeste vleestomaten heb gezaaid, dan de mirabel en maar weinig cherry's. Is er nog iets waarop ik extra kan letten om ze te onderscheiden?

aangepast door nello87
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het eventueel zien bij de eerste bloempjes, de kerstomaat gaat er een pak meer hebben per tros en kleiner, de mirabel ook kleinere bloemen maar minder vruchten als  de kerstomaat, de marmande de grootste bloemen. Vaak zijn de bladeren  (niet de eerste) van de kleinere soorten ook feller vertakt en langer uitgerekt met kleiner bladoppervlak, maar dat is helaas geen garantie (bv CDB). Ze staan er wel mooi bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nello87, spannend toch?! Bij een eerste blik op de eerste foto leek het alsof er bij iedere tomaat een ui/knoflook/prei geplant was, maar het bleken groene stokjes te zijn haha.

Nadeel lijkt me dat je je geen raad weet wat de kleine en de grotere planten gaan worden, i.v.m. uitplanten in kas/tuin.

 

Hier staan de pas gezaaide tomaten zo'n 3cm boven het maaiveld (van de zaaibak). Foto niet interessant, later wellicht.

De vroeg gezaaide en in de kas uitgeplante kerstomaat staat er een cm of 30 boven, het gaat nog steeds goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@KimD Super! Dat zou me zeker helpen want als ik die er al uit heb dan maken die ander twee me niet heel veel uit. 

 

@HuubvG Haha ja in het begin waren ze erg gefileerd vandaar dat ik er stokjes bij ben gaan zetten. Inmiddels zijn ze prima bijgetrokken ook omdat ik ze bij het verspenen wat lager heb geplant. Dat is prima gegaan gelukkig. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak me een beetje zorgen. Sinds afgelopen week begint een deel van mijn tomaten te vergelen op t onderste blad. Even gedacht dat het aan de voeding lag, dus verse wormenmest gegeven. Maar zie ze nou niet bepaald herstellen. 
 

ook zie ik grauwe bladeren..
 

ze hebben het ook (nog) niet allemaal ofzo. Iemand een idee? (Foto 3 is een in mijn ogen gezonde plant van de bovenkant)

15D9F937-DA4D-4C37-922A-9C79B90039A3.jpeg

07745586-6BF8-44DC-B811-55B14293DB4E.jpeg

737C03EE-B3BF-4A15-B64E-33CC0CFFE642.jpeg

aangepast door Teunboon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...