Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

Op het moment ook last van geen vruchtzetting, iets meer in de kas als buiten, en afhankelijk van de soort. De koude nachten voorheen en nu de hoge temperaturen van de vorige dagen : woensdag was de temperatuur opgelopen in de serre tot 41 graden (buitentemperatuur was toen 31 in de schaduw) hebben er geen goed aan gedaan.

 

temperatuur.thumb.jpg.aa9272f0db1e2fb53dd4214ef47e6b87.jpg

 

Normaal als de planten groter zijn verlagen ze de temperatuur in de serre door verdamping, maar nu wegens het slechte voorjaar zijn ze nog relatief klein en kan de serre enorm rap opwarmen zelfs als alles open staat.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de serre nu 4 soorten staan, 
1X coeur de boeuf (gekochte 'gekregen' plant ;-) ) 
1X Millefleur (moet ik deze dieven?, eerste jaar  dat ik deze zet) staat al in bloei, mooi plantje! 
2X Tiny Tim tomaat.. 

oh en ook nog 2 Potten met tiny Tim ;-) . 

Verder nog X aantal tomaten binnen oa : black cherry maar nog niet kunnen planten door tuintroubles ;-) 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tomaten die hier nu vier weken buiten staan, hebben dikke stelen ontwikkeld, 1-1,5 cm doorsnee. Het ziet eruit alsof ze klaarstaan om de hoogte in te gaan. Ik ben benieuwd!

 

Er lijken ook bloemknoppen te zijn maar het zal wel een dikke week duren voordat die open gaan.

 

Zoals verwacht, geen phytophtora in de groeifase. 

 

Sinds de stortbui van gisteren zien ze er ook wat beter uit. Dat had ik ook gehoopt na de per-ongeluk-overvoeding. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lsjr33 ik misbruik daar een weerstation voor Alecto ws-5500.  Dat kan je koppelen aan o.a. www.wunderground.com (dat gaat ook met andere merken), waar je gegevens online worden bijgehouden (op gsm kan ook via app). De bedoeling was om die nadien buiten te zetten, aan wind en regenmeter heb je niks in de serre. Maar aangezien ik deze gegevens via wunderground van andere stations kan zien ( en er staan er verschillende hier in de nabije buurt), laat ik hem in de serre staan en is het wel handig om temperatuur, luchtvochtigheid, UV, luchtdruk en lux of watts/m2 daar op te volgen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het begint dan toch eindelijk een beetje op gang te komen bij mij! Aan alle planten hangen nu wel de eerste tomaten.

ik zag net ook een koolmeesje in de planten hangen. Die zal er wel beestjes tussenuit halen.

De foto’s zijn van een Pink Fig tomaat en een paar Indigo Rose tomaten

4926F1FB-AF32-447F-89C1-8893B8B18710.jpeg

739FFDDB-D039-427F-AB78-CBE104741788.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, marjoleinvdh said:

Ik dief de millefleur niet, ik wil wel eens zien hoe groot hij kan worden 😊

Hihi leuk, ik had vorig jaar een aardig struikgewas van de millefleur. En veel, heel veel tomaatjes. Kan geen foto vinden van de hele plant, maar hij was nogal struikerig, net zo breed als hoog, zeg maar. 

aangepast door Arja
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelvrouw jouw cdb rood in de serre geënt begint er al mooi uit te zien, wel nog geen vruchtzetting daar deze zondag ( de gele ondertussen wel),  buiten de kleinere niet geënte plant begint wel al aan tomaatjes.

243227338_WhatsAppImage2021-06-07at20_26.12(1).thumb.jpeg.d4f12155506e30007c8eb16a3724bfa3.jpeg889287948_WhatsAppImage2021-06-07at20_25_38.thumb.jpeg.bfc04e72b7ba1481ee131dc102c4c04f.jpeg

alsook de bbq tomaat, die plant ziet er inderdaad niet goed uit, dat is meer krul dan blad.

1187875523_WhatsAppImage2021-06-07at20_28_01.thumb.jpeg.ab3c733dc635af7add3a13bc1a38a9c9.jpeg

De coral queen doet het ook best goed,  juist een aantal grotere tomaten waaronder ananas, Brutus en water melon, waarbij de eerste tros totaal niet bevrucht is. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uithouden zeker die tros tak is sterk genoeg, de nieuwe trossen gaan als maar meer vertakken en bloempjes produceren, als je al een pak aan een tros hebt hangen is het soms handig de laatste bloempjes te verwijderen aan gezien de vruchtjes anders alsmaar kleiner worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-6-2021 om 20:47, redzebra zei:

meer krul dan blad

Ja meerderen van onze tuinclub hebben de plant, overal ziet ie eruit alsof hij het heel droog en heel koud heeft gehad. Je haalt hem er zo uit. Van jouw soorten watermeloen en rio grande nog geen vruchtjes te zien, het komt sowieso allemaal mar langzaam op gang. De Gartenperles bv normaliter heb ik daar al heel veel vruchtjes in, nu voornamelijk nog heel veel bloemen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...