Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2021


Saalk86

Aanbevolen berichten

@nello87, het afdakje zal bij mij op het laagste punt ook rond de 2m zijn zoals bij scififreak en dit vooral om er gemakkelijk onder te kunnen lopen, ik heb er vroeger nog lager gezet maar dat was niet zo handig om eronder te werken. Buiten top je toch wat vroeger als bij kastomaten en dan is 2m meestal ruim voldoende, indien nodig kan je ze nog altijd laten zakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Scififreak @redzebra Bedankt voor de input! Ik twijfelde omdat ik veel plannen online vond voor 1,20 meter en 1,50 meter hoogte, maar na jullie overwegingen ga ik ook 'gewoon' voor een hogere van 2 meter. Lijkt mij ook wel zo praktisch al vangt ie meteen ook meer wind natuurlijk. @redzebra wat bedoel je met 'je kan ze nog altijd laten zakken'? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.50m is zeker ook zo goed voor buiten dat had ik vroeger, voor mij is het gewoon een praktische overweging, als je hoger gaat kan de slagregen er natuurlijk beter in, dat hoop ik te vermijden door aan de westkant nog een extra bescherming te zetten. Als je plant echt te groot wordt kan je hem laten zakken als je touw gebruikt hebt om hem te geleiden, de bladeren onderaan zijn dan toch weg en normaal de eerste tros ook, maar zoals gezegd buiten zal dat probleem zich waarschijnlijk niet voordoen, daar kan je maar een beperkt aantal trossen laten uitrijpen. (afhankelijk van de soort en het weer gedurende het jaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey allemaal dit is eigenlijk het eerste jaar dat ik zelf tomaten en courgette en paprika en pepers kweek vanuit zaad. maar het loopt niet helemaa volgens plan.  mijn tomaten zaailingen krijgen allemaal rond plekjes die doorzichtig worden precies, waarna het uitbreidt over de dat blad en vervolgens afwerpt.  het is alsof er beestje aan zitten maar ze staan binnen en er is helemaal niks te zien.  daarnaast krijgen mijn courgette stilaan het zelfde probleem er worden paar blaadjes beetje geel en er beginnen ook van die plekken te komen. Maar mijn paprika en pepers doen het prima. wie kan me helpen  hopelijk zijn ze niet verloren allemaal 

20210426_190333.jpg

20210426_190347.jpg

20210426_190400.jpg

20210426_190425.jpg

aangepast door liesje91
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan alleen maar gokken op de foto, te warm en te weinig licht (plantjes zijn spichtig en lichtgroen) en waarschijnlijk  af en toe toch iets te fel licht (paar uur directe zon via raam misschien, ik denk dat ze niet veel gewoon zijn) waardoor een beetje verbranding ontstaat. Langzaam buiten wat afharden, wel niet in de directe zon. Dit is mijn eerste idee, ik kan er compleet naast zitten, gebreken in voeding kunnen een gelijkaardig beeld geven en andere hier zullen waarschijnlijk nog wat opties geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd verhouding lichthoeveelheid/temperatuur.  En je plantjes zien er nu heel fragiel uit, ik zou toch overwegen om het kunstlicht nu achterwege te laten en ze langzaam af te harden, alleszins ze toch al overdag bij +10 buiten uit de wind in de (half)schaduw te zetten.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, redzebra zei:

Het is altijd verhouding lichthoeveelheid/temperatuur.  En je plantjes zien er nu heel fragiel uit, ik zou toch overwegen om het kunstlicht nu achterwege te laten en ze langzaam af te harden, alleszins ze toch al overdag bij +10 buiten uit de wind in de (half)schaduw te zetten.

dank je wel ja ik durfde ze niet buiten zetten door het fragiele. ik kan ze onder ons overdekt afdak met melkplaten zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude bladeren gaan misschien ook nog wat verkleuren maar de nieuwe worden groener en sterker en de stam zal verdikken. De puntjes deden me ook wat denken aan spint, maar dat zou je merken (en dit vermindert ook als je ze buiten zet)

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje opnieuw wennen wel denk ik.

Wij hebben de meeste kas tomaten geplant, op drie na die moeten nog komen van een vriend. Dat zijn blauwe soorten, Bleu Beauty, Besace en Bleu Berry. Dat zit ik precies op 20 soorten voor dit jaar.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet opnieuw wennen denk ik. Ik doe dat ook niet als ze een paar dagen binnen waren. Ze gingen hier sowieso meteen de eerste dag volledig naar buiten, want ze hadden al een set echte blaadjes en  de zon was nog zo zwak dat ze toch niet verbranden. 

 

Ik geloof ook niet dat een beetje regen bij jonge planten problemen geeft. Morgen is het wel te fris en te nat, maar daarna wordt het al beter. Ik denk dat ik ze vrijdag en zaterdag gewoon weer buiten zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vraagje aan de ervaren pot telers. Ivm knetterharde droge grond en een hele slechte lading compost dit jaar (alles verbrand wat er in staat), ga ik dit jaar voor grote potten. Hoe doen jullie dat met water geven? Potten drogen sneller uit natuurlijk, geef je regelmatig een beetje of liever in een keer meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lsjr33, ik heb mijn emmers in de kas aan de onderkant voorzien van gaten en staan in wasmachine lekbakken. Zo kan ik ze goed van onder af water geven tussen de watergiften door laat ik het wel minimaal een halve dag droog staan, om te voorkomen dat er teveel muggen in de kas komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grrrrrrrrr

Ik HAAT kinderen

Er zijn wel 6 tomatenplanten stuk. Vind ik net in de vensterbank.
Die kinderen van mij ook.... oooehhhh ze mogen zo blij zijn dat ze in bed liggen.
En dan ook niet 6 soorten 1 stuk per soort. Nee, natuurlijk zijn het 3 soorten de gehele opkomst. Dus minus 3 soorten. Bah.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach @Mellie wat een teleurstelling voor je.! Gelukkig voor iedereen dat de kinderen op bed liggen, dat geeft hopelijk de tijd om te relativeren en morgen er weer met een frisse blik tegen aan te kijken en kindlief met rustig hoofd erop aan te spreken. 

 

Voor nu.. sterkte! Want tof is het natuurlijk zeker niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh @Mellie dat is echt jammer, ik  kan me alleen maar aansluiten met wat @Vastone hier zegt. 

Zijn ze echt helemaal kapot ? , als ze afgebroken zijn boven de kiembladen wil soms wel een nieuwe dief ontstaan, of als de stengel niet helemaal door is, wil mits ondersteuning dat deel terug aaneengroeien. Wel natuurlijk met heel wat vertraging.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...