Ga naar inhoud

Hoe bewaren jullie je zaden?

Aanbevolen berichten

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik heb 1 zadendoos (van de mm) deze zit propvol. Past echt niks meer bij in. De ene helft van de doos is gevuld met zaden in de originele zaden zakjes. De andere helft is gevuld met geruilde zaden in plastic zakjes. Na het lezen van dit topic, ga ik voor die tweede helft papieren zakjes maken. Verder wil ik eigenlijk al een tijdje op maand van zaaien gaan sorteren. Maar dus nog steeds niet gedaan. Nu moet ik dus iedere keer de hele doos door. 

Wat ik dit jaar wel heb gedaan is de zaden die ik dit jaar wil zaaien in een apart papieren zakje gedaan. Dat scheelt een hoop gezoek. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb twee foto opbergdozen.

Eentje voor de voorjaarszaden en eentje voor de zomerzaden.

Werkt tot nu toe naar volle tevredenheid.

P1060153.JPG

• Like 2
Geplaatst:

ik ben jaloers op de verzamelingen van jullie, ik ben echt nog maar een beginneling en ik heb lang niet zoveel zakjes zaadjes maar ben nogal chaotisch als het gaat om dingen terug te vinden

• Like 1
Geplaatst:

@Gitta Ik heb 2 donkere boxen gekocht, zijn eigenlijk fotoboxen. Grote bonen doe je dan in een gripzakje, de doosje van de bonen passen er niet in.
Stickers gemaakt per letter die ik nodig heb (niet alle letters) en van degene die ik veel heb een extra doosje gemaakt.
De zaden die je niet gebruikt of voorlopig niet, die doe je dan in de MM box, heb ik ook gedaan.

En ik ga even door op jouw andere vraag hoe je erachter kunt komen wanneer je wat kunt zaaien (even niet de MM zaden, die geven het aan, maar het gaat om de vele andere die wij ook zaaien).
Dan heb ik een excellijst per maand waarop staat wat je kunt zaaien, op alfabet. Deze lijst is nog niet helemaal volledig, ik heb het de laatste tijd erg druk en niet zo veel tijd en zin om dit nog volmaakt uit te werken, dat doe ik dan als ik de zaden inderdaad ga zaaien.

Want ik heb begin januari na het kopen van de kalender alles zo veel mogelijk op kalender gezet wanneer je wat gaat zaaien. Dus dubbele check (als de computer het niet doet b.v.)😊😉
En dan heb ik per groente een word document waar ik schrijf waar ik de groente wil zaaien.
Maar dat wijzigt zich regelmatig hoor. 

Dozen 2x.jpg

Excel.jpg

Kalender.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Wat mooi georganiseerd en gedocumenteerd allemaal! Ik gebruik een oude naaidoos. 5 grote vakken die georganiseerd zijn per type zaad (bloemen, bladgroenten, tomaten & pepers, knolgewassen en onderin het grootste vak de peulvruchten, gripzakjes en plantenlabels). Daarnaast een opschrijfboekje met plantschema, short- en longlist, zaaidatum en kiemopkomst, wensenlijstjes etc. Dat boekje neem ik lekker mee de tuin in als we daar zitten om aantekeningen te maken of ideeën uit te schrijven. Ik overweeg de zaaiagenda van Diana, dan hoef ik niet steeds wat op te zoeken op de IPad.

IMG_5872.jpeg

• Like 6
Geplaatst:

Ik heb inmiddels twee dozen en een map. In de eerste doos zitten alle peulvruchten omdat ze zoveel ruimte nemen.

In de tweede doos zitten vooral bladgroenten en knollen en kolen enzo, alles met kleine zaden. De doos is ingedeeld van februari tot en met oktober, zodat ik de zaadzakjes met meerdere zaaimomenten ook in een andere maand kan doen.

De map is een Solanum-map waar alle pepers, paprika's, aubergines en tomaten in kleine vakjes (denk aan pokemon verzameling) zitten. 

Dan is er ook nog een los bakje met alle bloemzaden zoals,Zinnia, Dahlia, strobloemen en ander moois.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb drie bakjes: groenten, bloemen en kruiden. Ik zit wel eens naar mooiere opbergsystemen te kijken, maar die zijn al gauw te klein, te laag, niet flexibel, enzovoort. Eigenlijk vind ik dit wel handig, alles past erin en kan rechtop staan. Ik probeer ook niet al te veel aan zadenvoorraad te hebben, zo idioot groot is mijn tuin ook weer niet. 

PXL_20250228_155816543.jpg

• Like 5
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb mijn zaden in plastic gripzakjes, en deze per gewasgroep bij elkaar in een verzamelzak, en deze verzamelzakken in een grote houten doos waar vroeger buitenspeelgoed in zat. Mijn zaadjesbak werd te klein en dus heb ik de tomaten/vruchtgewassen apart in een schoenendoos, en de bonen/peulvruchten eveneens.  Elk individueel zakje zaden is voorzien van 1 of meer kleurcodes, die in één oogopslag duidelijk maken wanneer ze gezaaid kunnen worden. Ook noteer ik op de buitenkant de THT datum, zodat ik niet steeds van elk zakje zelf de achterkant hoef te bestuderen. Ik heb binnen de verzamelzakken de individuele zakjes gesorteerd op eerste zaaimogelijkheid, en dat schuift op naarmate het seizoen vordert.

Het heeft me uiteindelijk bijna vier jaar gekost voor ik alle zakjes had doorgewerkt en van kleurtjes voorzien - het was gewoon teveel werk. Maar alles zat ook door elkaar en oude meuk er nog in. Chaos. Wat ik wel deed, was alle nieuwe zaden die ik kocht of kreeg zoveel mogelijk direct in een zakje doen en van kleurtjes voorzien, alsmede van een THT  datum. En elk jaar haalde ik ook aan het begin van het seizoen de oude zaadjes er uit. Zo werd mijn doos langzaam steeds georganiseerder. Aangezien ik afgelopen december/januari twee maanden ziek ben geweest, was dat het moment waarop ik uiteindelijk alle losse zakjes die nog geen kleurtjes hadden ook heb uitgezocht, en alle oude zakjes er uit heb gehaald. Het was mega veel werk, maar ik kon toch niks anders. En ik heb nu eindelijk een systeem dat werkt en waar ik heel blij mee ben. Ik ben niet het type dat alles in de moestuin van tevoren helemaal plant en uittekent, dus wij zaaien altijd ‘on the flow’ en hoe het uitkomt. Door dit systeem ben ik daar tenminste eindelijk op tijd mee en niet al weer te laat met dingen. We hebben inmiddels ook de zaaiagenda van Diana aangeschaft en deze combi is onovertroffen. Wat ik ook nog doe, is stickertjes met het jaartal waarin ik heb gezaaid op het zakje plakken, vaak schrijf ik er dan ook nog bij of het goed op kwam of erg lekker was oid. Dit scheelt me een apart schrift, en de toppers springen er dan wel uit. Ik zal zo nog even een foto maken.

aangepast door Tanja65
  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Grappig om te zien, dit oude topic. Zie dat ik nog steeds dezelfde bakken gebruik als degene die ik in 2012 hier laat zien. :P

Alleen liggen de peper- en tomatenzaden nu in de vriezer.

• Like 2
Geplaatst:

Respect voor al die opberg methodes!  Ik heb een plastic bak, met daarin gripzakjes per soort, of per twee soorten…best keurig….tot het zaaiseizoen begint….dan word het een zooitje….een rommelkont ben ik. Ik mik dan alles los erin….en kan vervolgens niks meer vinden. Elk jaar neem ik me voor om dat nou es netjes terug in de zakjes te stoppen, maar dat gebeurt gewoon niet. Ach, ik kan er ( meestal) mee leven..😉

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Precies dat had ik ook, @jootje. En precies daarom heb ik mijzelf gedwongen er een systeem voor te verzinnen. Zo zonde van alles wat je vergeet te zaaien. Het wordt evengoed een zooi, want ik haal er zakjes uit en in losse bakjes o.i.d. en die slingeren dan weer overal en nergens. Maar op deze manier heb ik ze wel weer snel op orde . En zaai ik ook die dingen die bijna of al helemaal over de THT datum heen zijn. Dan doe ik een kiemtest of ik probeer ze gewoon heel dik gezaaid. Twee jaar geleden deed ik dat (dik zaaien) met zeer overjarige capucijners. Ze kwamen allemaal op. Het was een mooi capucijnerjaar 🤪.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
17 uren geleden, Erny zei:

Alleen liggen de peper- en tomatenzaden nu in de vriezer.

Vanwaar in de vriezer? Deze zijn toch sowieso erg lang houdbaar?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...