Geplaatst: 14 mei 202514 Mei Zojuist het extra bestelde kangkung-zaad ontvangen. Ook alvast voor volgend jaar. En zoals dat gaat: toch nog wat extra zaden besteld voor later in het jaar (Romanesla). Omdat ik geen klik heb met rode radijs, nu de Tondo Bianco gekocht. Ik denk dat ik die vanavond tussen de tomaten in de kweektafel ga zaaien. Misschien dat witte radijs me wel lukt. En waterkerszaad. Eens kijken of ik daar dit seizoen nog wat mee kan, anders voor volgend jaar. Naast Kangkung is waterkers ook een favoriet hier thuis. En tokinstokken waren deels vergaan, die kun je nooit genoeg hebben. 1 zakje kangkungzaad ligt inmiddels in water te weken, die zaai ik vanavond voor.
Geplaatst: 14 mei 202514 Mei Ik las dat tomatenplanten moeite hebben met temperaturen boven de 30 graden, en temperaturen zijn nu al 40 graden. Ook schijnen komkommer en meloen niet heel goed tegen felle zon te kunnen dus ik moest wat, en dit leek me de meest makkelijke oplossing (inderdaad niet de meest fraaie oplossing). Net zoals het duurdere Temperzon zou dit product bij regen transparanter worden, en bij opdrogen zou het weer wit worden.
Geplaatst: 14 mei 202514 Mei 19 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Omdat ik van anderen hoorde dat de grond slecht was bij de Aldi. Daar moet de potgrond van de nederlandse Aldi mee bedoeld zijn. Die heeft een geheel andere samenstelling en andere leverancier dan de duitse. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 14 mei 202514 Mei 20 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Blumenerde kan ik helemaal niet meer zien. Er moet iets van Tomaten en Gemuese Erde op staan, want wat die mevrouw zei: oh die goedkope Blumenerde, daar gooien ze allerlei rotzooi door. Want het is voor bloemen, niet voor de groente denk ik dan. Wil je in Duitsland potgrond aanschaffen dan zul je toch Blumenerde moeten kopen. Het duitse wooord voor potgrond is Blumenerde. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 14 mei 202514 Mei Tenzij er Tomaten und Gemüseerde op staat, zoals in het laatste geval. 😉Die zie je niet veel, ik had die eerst elders bij een tuincentrum, maar kostte 9,95 euro per zak, deze normaal 5,99 en nu dus 3,99 euro.
Geplaatst: 14 mei 202514 Mei Vandaag mijn tuinbankje binnen gekregen. Ik had het bij Kaufland gekocht, daar was hij het goedkoopste. Elders nog goedkoper, maar dan kreeg ik een lila opbergzak erbij, en dat wou ik niet. Het ging een beetje fout met de bestelling. Dan zeiden ze weer: dat moet je nog aankruisen (b.v. de voorwaarden), maar alles was al rond. En op een gegeven moment vroegen ze weer wat anders. Uiteindelijk had ik het bankje 2 x besteld en dus ook 2 x via PP betaald, tenminste uitgesteld had ik gezegd. Ik wou op Paypal 1 bestelling annuleren, ik zag alleen Kündigen staan, dus dat aangeklikt. Wat gebeurt er? Beide bestellingen geannuleerd, en er stond toch iets bij met incasso. Ik begreep er niets meer van. Ik wou gelijk reageren naar het bedrijf, vond wel een telefoonnummer, maar op zaterdag kun je niet bellen. Mailen ook niet, dus ik heb zo'n formulier ingevuld en alles uitgelegd. Mijn ervaring is dat het soms niet aankomt, in het verleden vaak gehad. ik kreeg intussen al mail dat het verstuurd was. Dus ik ging maandag gelijk om 8.00 uur bellen. Krijg ik een bandje die zegt: keuze 1 als je een bestelnummer hebt, keuze 2 voor andere vragen. Ik keuze 1 gekozen en mijn bestelnummer gezegd. Krijg ik steeds te horen: wij kunnen u niet verstaan. Ik het andere bestelnummer ingeroepen. Weer: wij kunnen u niet verstaan. Toen koos ik maar keuze 2: antwoord bandje: voor keuze 2 verwijs ik u naar de website. Dat was het dan. Pist off natuurlijk. Dus ik roepen: was ist dies für eine Scheisse! En nog wat kreten. Uiteindelijk kreeg ik maandagochtend een mail waarin staat dat ze mijn bericht ontvangen hebben, maar dat het zaterdag al verstuurd is. De bestellingen gaan zeker computer gestuurd, maar emails dus niet. Gaan die per postduif? Als ik bericht krijg om ze op te halen, dan moest ik er een niet ophalen. Als het terug komt bij hen, dan krijg ik mijn geld terug. Op de website staat dat als ik iets terugstuur, ik zelf de verzendkosten moet betalen. Daar had ik natuurlijk geen zin in. En misschien kreeg ik dat in dit geval wel terug, maar ik zat toch te knijpen. Ik krijg geen bericht om af te halen, want DPD dropt het gewoon voor de deur als je niet thuis bent en dan maken ze een foto van je voordeur met de pakketten. Gelukkig!!!! Ik hoorde de bel en ik ging gelijk naar achteren via mijn tuin. Ik zei dat er eentje terug moest, omdat er iets fout is gegaan. Die man keek een beetje raar op, maar goed, ik tekende voor 1 bankje en ik tekende voor het bankje dat terug gaat. Pfff. Nu ben ik benieuwd hoe ze het met de betaling doen. Worden er 2 afgerekend en later weer 1 terugbetaald. Of zijn ze beiden nu gecanceld en moet ik alsnog betalen? De volgende keer moet ik toch wat meer geduld hebben en eerst afwachten of er een Paypal betaling is geschied. 14 mei 202514 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 15 mei 202515 Mei @Petrasmoestuin, het komt altijd weer goed, maak je geen zorgen! Je tuinbankje is handig, je kunt erop zitten en als je het ondersteboven plaatst, op de knieën en dan kun je je vasthouden aan de leuningen (de poten die dan recht omhoog staan. Ik heb een vergelijkbaar krukje meegekregen van familie in België, kon het op Nl websites niet terug vinden. Bij de mijne zit er ook nog een opbergvakje met deksel bij, maar dat gebruik ik niet, want dan vergeet ik het en ben even later aan het zoeken,,,
Geplaatst: 15 mei 202515 Mei Dat is ook een mooi ding Huub! Die leuningen zijn echt heel handig om overeind te komen als je op je knieën hebt gezeten. Als ik op de grond zit heb ik een hijskraan nodig om weer rechtop te gaan staan...😏
Geplaatst: 15 mei 202515 Mei 18 uren geleden, Frans zei: Daar moet de potgrond van de nederlandse Aldi mee bedoeld zijn. Die heeft een geheel andere samenstelling en andere leverancier dan de duitse. Ja, dat zal het zijn. Ik heb een slechte recensie gegeven over de Aldi potgrond (Nederland). Vond het rotspul.
Geplaatst: 15 mei 202515 Mei Een mega aankoop hier €0,20 cent voor borgpennetjes om bij de waterpomp de zuiger weer aan de zuigstang vast te maken. Die viel er gisteren dus af en was er niets meer te pompen. Eerst de zuigstang maar eens in de menie zetten voordat ik de boel weer in elkaar zet. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 15 mei 202515 Mei Daar had ik het van de week over @Rookie. Ik zei wanden, maar bedoelde dus dit. Hoe zien die eruit?
Geplaatst: 15 mei 202515 Mei @HuubvG ook handig dat opbergvak. Maar in de praktijk misschien toch onhandig als je met je handen vol aarde de klep open moet doen en er later weer op gast zitten.
Geplaatst: 15 mei 202515 Mei 58 minuten geleden, Petrasmoestuin zei: Daar had ik het van de week over @Rookie. Ik zei wanden, maar bedoelde dus dit. Hoe zien die eruit? Hoe ziet wat er uit? Jouw krukje is hetzelfde als mijn krukje, ik heb er alleen aan de andere kant ook nog een opbergzak bij.
Geplaatst: 15 mei 202515 Mei Ik heb gisteren een nieuw tuinbankje ontvangen. Ik heb het nog niet gebruikt, nee mijn man gebruikt mijn bankje als vrij bankje. Gisteren zei hij nog: waarschijnlijk moet hij een modificatie, want hij zal schuin in de grond zakken e.d. Nee, dit kan wel he?😂😂 15 mei 202515 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 20 mei 202520 Mei Weer eens bij tuincentrum Peer geweest, hier in Doetinchem. Deze keer met @Charly. Ik heb er wat vaste planten gekocht voor de siertuin, en olijfkruid. Ik heb geen idee wat ik er mee 'moet', qua eten dan. Maar het ruikt zo lollig dat ik dat ook al wel genoeg vind zo ergens langs het terras ofzo. Charly kocht nog wat mooie courgetteplanten, bonenkruid, salie, sla, enz. Mooie stevige planten! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 mei 202520 Mei Dat olijfkruidje heb ik sinds vorig jaar ook in mijn tuin. Ik doe weleens een plukje over de pasta, dan komt de olijfgeur er vanaf. Smaakt ook een beetje naar olijf. Grappig plantje, was mij sinds vorig jaar onbekend. Vandaag 2 schaduwdoeken van 4 × 6 erbij gekocht, voor uitbreiding van het eerste (eerder bericht) dat over de kas komt. De 2 nieuwe span ik over het frame van de 2 tuinpaviljoenen tegen 't huis op 't zuiden, in plaats van de antraciet zeilen die daarbij hoorden. Die laatste waren veel te donker. Nu is het precies goed en zit ik heerlijk achter het huis, maar niet in de brandende zon.
Geplaatst: 20 mei 202520 Mei facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 mei 202520 Mei Werk jij ook nog @Jorieke123? Hoe doe je dat met zon grote tuin. Ik ben met mijn tuin al 4 uur per dag bexig. Soms 5.
Geplaatst: 31 mei 202531 Mei Wat dahlia's gekocht. Had in het april nummer van Groei en Bloei over wat knollenpakketten gelezen, waaronder de dahlia's Bright Eyes, Totally Tangerine en Waltzing Mathilda in voor kwamen. Ik loop een beetje achter met lezen, en had ook nog even gewacht met bestellen. Gisteren een shortlist gemaakt bij Bulbs4you (had ook kunnen bestellen bij Bloemoloog of Verberghe. Bloemoloog is alleen wat duurder en ik weet niet of er verschil is. En Verberghe hanteert een minimale bestelwaarde van 15 euro). In ieder geval, er zaten 15 stuks in de shortlist, wilde zakken naar 10 maar het zijn er 11 geworden. Plus een Astilbe. Nu weet ik niet waar ik ze allemaal kan laten, enkele wel in de achtertuin. Totally Tangarine Bright Eyes Waltzing Mathilda Café au Lait Twist Café au Lait Rosé Islander Wishes N Dreams Alyshia Red Labyrinth Lavender Ruffles Blue Bayou En Astilbe Mighty Red Quin Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 31 mei 202531 Mei 16:53 uur besteld, 20:17 uur al verzonden. Zal het dan maandag of dinsdag wel binnen krijgen. 😀 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 4 juni 20254 Jun Vandaag of morgen ga ik Turkse broodjes maken dus even langs de Turkse deli en met tas vol spullen terug. Onder andere Nigella gekocht voor de garnering. Thuis gekomen realiseerde ik me dat zo’n pot 180 gram bevat (1,99 euro voor betaald). In het voorjaar heb ik om te zaaien ook Nigellazaad gekocht bij een zadenwinkel: 1,5 gram voor…. 1,99 euro. Binnenkort ga ik eens proberen of het zaad dat net gekocht is kiemkrachtig is. Wie weet. Dan kan ik voorlopig vooruit 😃. Hetzelfde geldt voor het (ongebrande) sesamzaad dat ik ook gekocht heb net. Ook 180 gram: 2,05 euro. Ga ik ook proberen te laten ontkiemen. Niet zozeer om van te oogsten, maar als eenjarige sierplant. Best geinige plant, lijkt een beetje op digitalis in bloeiwijze. (Foto Saringib/website Anthemis aromatherapie) 4 juni 20254 Jun aangepast door Dahli Typo
Geplaatst: 4 juni 20254 Jun Ohhhh wat mooi die sesam! Die wil ik ook wel in de tuin. Ik ga gelijk zoeken of dat het wel doet in ons klimaat. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 5 juni 20255 Jun Ik zeg tegen mijn man dat ik een extra speciebak kan gebruiken, want ik heb nog vele zoete aardappel stekjes en zonde om weg te gooien (of ik had een paar knoflook weggehaald en ze daar gezet, maar liever niet). Die groentetuin van jou weet wat zei hij, wij blijven kopen. Staan wij in de winkel zegt hij: zullen wij er maar 2 meenemen? Dat komt goed uit, want een 2e kon ik ook goed gebruiken voor de knolselderij die ik eventueel nog kwijt kan, die knoflook blijft dus nog even staan, hahaha. 5 juni 20255 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.