Teunboon Posted January 7, 2021 Share Posted January 7, 2021 (edited) Dit jaar neem ik een tuin over van zo’n 100m2 die zwaar verwaarloosd is. Er is geen centimeter waar geen graswortel onder de grond zit. Het idee is om er een permacultuur tuin van te maken met weinig onderhoud. Verhoogde bakken en houtsnippers op de paden. de tuin is inmiddels volledig omgespit. Karton (grote rol golfkarton) wordt dit weekend erover heen gelegd. (Lekker makkelijk). Ook houtsnippers zijn al besteld en kunnen dit weekend op de paden aangebracht worden. Vervolgens blijven we er 2 maanden vanaf. Van de kinderboerdij is een constante aanwas van paardenmest met stro. Hiervan hebben we een kuub alvast bij de tuin liggen (ligt er nu een maand) om aan te brengen daar waar de bakken komen. Echter, kunnen we het gewoon op het karton leggen en composteert het dan voldoende om er direct in te planten over ca 2.5 maand? Of is het verstandiger om de mest na plaatsing nog af te dekken met grond, of wellicht zelfs onder het karton? Ik kan mij ook voorstellen dat we het er gewoon op leggen (het weer zal ervoor zorgen dat de voeding ook in het karton trekt en die wordt op haar beurt weer verwerkt door het bodemleven) en over 2 maanden de bakken nog een keer omspitten waardoor het gecomposteerde karton, de mest en de grond zich met elkaar mengt en je een prima mix krijgt. Daarnaast een vraag over het ‘gras’: we hebben de grote pollen en stukken verwijderd of ondergespit. (2 kuub aan wortel) Het is ondoenlijk om alle losse stukjes wortel (Zie afbeelding van 1m2) allemaal te verwijderen. Is het omspitten uithalen en afdekken voldoende om dit niet langer op te laten komen? Of gaan we hier volgend jaar weer last van krijgen? kan iemand hier wat inzicht in bieden? Edited January 7, 2021 by Teunboon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 7, 2021 Share Posted January 7, 2021 Ook permacultuur is veel onderhoud, vergis je daar niet in. Als je weinig onderhoud wilt, dan zou ik de verhoogde bakken gewoon eerst met karton en dan mest erop. En dat laten staan en daaroverheen voor het zaaien wat compost of potgrond. Niet doorelkaar spitten, daarmee verstoor je ook het bodemleven wat zich net heeft gevormd. Je zou ook kunnen denken aan een vulling zoals een lasagnebed. Eerst karton, dan wat hooi, dan houtsnippers en daarbovenop mest en dat herhalen en als laatste potgrond / compost eroverheen. Zo raak je ook makkelijk je tuinafval kwijt. Het nadeel is dat je met 100m2 nooit voldoende tuinafval hebt hiervoor. Heb je kweekgras in je tuin? Dan helpt spitten alleen niet, je zult dan elk worteldeeltje eruit moeten halen. Maar wat je ook doet, onkruid hou je altijd en dat zul je altijd moeten wegschoffelen als je tenminste een aardige oogst wilt hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunboon Posted January 7, 2021 Author Share Posted January 7, 2021 Dag Flup, Dank voor je antwoord. Met het mengen bedoel ik niet zo zeer spitten hoor, meer met een hooivork de boel door elkaar mixen. Ik weet niet of het echt kweekgras is. Afbeeldingen van kweekgras op google komen niet overeen. Het is een dunne grassoort, lijkt meer op hooi volgens mij. wellicht dat deze foto meer duidelijkheid geeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunboon Posted January 7, 2021 Author Share Posted January 7, 2021 32 minuten geleden, Flup zei: Ook permacultuur is veel onderhoud, vergis je daar niet in. Er zal Natuurlijk altijd onderhoud blijven maar ik geloof dat je met een goede basis, goed mulchen, continue bezetting van plantgrond en slimme bewateringsystemen het werk minimaal zou moeten kunnen halveren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted January 8, 2021 Share Posted January 8, 2021 Ziet er wel uit als kweekgras. Het beste is gewoon spitten met de spitvork (niet met de spade) en dan alle wortelstokken met de vork eruit 'zeven' en wegplukken. Ja, dat is wat werk, maar je haalt zo 95% van de wortelstokken er uit. Wat zometeen in maart dan nog opkomt, trek je er met de hand zo uit. En dan heb je pas je onderhoud gehalveerd. Nu je hebt gespit, gaat er heel veel gewoon opkomen. En ik zou er dan geen houtsnippers opstrooien, want het groeit daar gewoon doorheen. Eerst helemaal schoonmaken en dan pas houtsnippers. En de zode van gras goed uitkloppen, want dit barst van het goede bodemleven. Alleen de wortels moet je kwijt. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 Ik denk dat je echt even moet gaan uitzoeken of het kweekgras of niet. Zo kan ik het niet zien. Spit eens een pol gras uit en maak foto's van het gras en van de wortels. Eventueel wat schoonspoelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 Die lange sprieten zijn volgens mij opgekomen gras wat lang is geworden. Tenminste, zo heb ik genoeg slierten die hier sprekend op lijken. Ik heb vaak zo’n polletje langs het een of het ander wat me dan pas opvalt als het al ruimschoots over het andere heen groeit. De salie of peterselie ouzo, maar ook langs de thijm spot ik het vaak te laat. Of onder een courgetteplant oid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunboon Posted January 12, 2021 Author Share Posted January 12, 2021 Voorbeeld van de polletjes. Dit lijkt me idd wel kweekgras, wellicht dat het gras dat ik bedoel en ook aantref gewoon wat langer is. In ieder geval wortel genoeg ;). ruim 3 kuub wortel uit de grond gehaald en toen vonden we het wel welletjes. Komende week gaat worteldoek en houtsnippers op de paden en verhoogde bakken krijgen kartonlaag. Alles wat er dan nog door weet te komen dat trekken we er dan wel uit maar we verwachten dat het meeste zo geen kans meer krijgt vanwege gebrek aan licht en zuurstof. Tijd zal het leren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted January 15, 2021 Share Posted January 15, 2021 Eerlijk gezegd lijkt mij dat geen kweekgras. Dit is een veel fijner blad. Wat is nu het probleem om een polletje uit te graven en een foto te plaatsen van de wortels. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunboon Posted January 16, 2021 Author Share Posted January 16, 2021 Het was allemaal al uitgegraven en was nog niet weer bij de tuin geweest. Zie foto’s. Lijken 2 soorten gras te zijn en een spagetti van wortels door de hele tuin heen. Dat langere gras (als het gras is) was op sommige plekken wel 50cm lang en lag over elkaar heen. Als je het eruit trok waren het hele plakkaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunboon Posted January 16, 2021 Author Share Posted January 16, 2021 Op 15-1-2021 om 19:22, hoekman zei: Eerlijk gezegd lijkt mij dat geen kweekgras. Dit is een veel fijner blad. Wat is nu het probleem om een polletje uit te graven en een foto te plaatsen van de wortels. Leef je uit wat denk jij dat t is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 (edited) @Teunboon, het gaat best wel meevallen nu je eenmaal de grond hebt losgemaakt. De achtergebleven wortels gaan weliswaar terug opnieuw doorgroeien maar zijn relatief gemakkelijk te verwijderen, het is nog even een jaartje doorzetten maar het zwaarste is achter de rug. De witte wortels in de eerste foto zijn de boosdoeners, elk stukje kan opnieuw uitgroeien het is juist kwestie van opvolgen. Daarom wordt vaak aangeraden om eerst aardappels te telen, je bewerkt dan meerdere malen de grond. Die wortels gaan ook door alles door je moet maar even voelen aan de top, maar als je bakken of veel compost gebruikt gaan ze aan de oppervlakte groeien en heb je ze erzo uit. Edited January 16, 2021 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 @Teunboon Dat is dus wel duidelijk kweekgras. Jammer voor jou, want in die wortels zit veel meer energie. Of je dat met een laag karton en compost weg krijgt betwijfel ik. Met mechanisch verwijderen met een spitvork heb je meer kans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teunboon Posted January 16, 2021 Author Share Posted January 16, 2021 @hoekman @redzebra we gaan inderdaad met verhoogde bakken werken. Op alle paden ligt inmiddels karton, daarboven worteldoek en daarboven een laag houtsnippers. De bakken zelf ligt alleen karton met daarboven een laag paardenmest. Daar komt in het voorjaar nog een laag karton en 10cm compost en aarde op. Als het dan nog opkomt ondanks het gebrek aan licht en zuurstof dan trekken we het met de hand eruit. De paden zou mij echt verbazen als daar nog veel onkruid door komt (de randen daargelaten). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 Komt goed zo , hier en daar zal misschien nog een doorkomen maar zoals je zegt is een beetje opvolgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts