weknow Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 15 uren geleden, Goldfish zei: Ik heb belangstelling voor zowel enthout van D. Virgiana als ook D,Kaki Eigenlijk is persimon enten toch al iets voor gevorderden, denk ik. Als je het nog nooit deed is appel of peer veel makkelijker om mee te beginnen en te oefenen. Ik heb in de loop der jaren al van alles geent, maar slaging bij persimon is zeker niet de beste. Bovendien is ook om-enten in een oudere boom toch al wat lastiger dan een plakent of een spleetent op een onderstam. Het probleem kan bijvoorbeeld zijn dat het hout al te ontwikkeld is om een verbinding te maken met een jonge twijg via de precies juiste laag op de goede plek. Het gaat om het oefenen van het maken van een snede, maar bovendien om de begeleiding en goede doorgroei van de gemaakte enting. Er komt toch wat meer bij kijken dan alleen het snijden van een verbinding. Ik vrees dat je dat met het filmpje van Roland echt niet gaat redden. Maar goed...alles is ook "trial and error" en je kunt beter vroeg dan laat beginnen om je noodzakelijke portie error hierin op te doen. Op zich kun je wat enthout krijgen van goede zaailingen Virginiana en Nikita´s gift en van enkele kaki-rassen...hoewel ik denk dat jouw Tipo niet onderdoet voor de Kaki-rassen die ik heb, Ik heb nog aan enkelen enthout beloofd en heb hier ook een 12-tal onderstammen klaarstaan om weer pogingen te doen. Beste via prive-contact verder afspreken. 😉 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Martijn Geplaatst: 24 november 2022 Geplaatst: 24 november 2022 (aangepast) Vraag: Ik kwam op internet een aanbieder tegen van Diospyros kaki ‘Fuyu’ en Diospyros kaki ‘Jiro’ zijn deze aan te raden ?. Graag reacties. 24 november 2022 aangepast door Martijn Quote
timvk2000 Geplaatst: 20 januari 2023 Geplaatst: 20 januari 2023 Hier wat kaki’s geplant (zuid Hongarije) in 2019, duurde lang voordat er wat groei in zat (hoogstwaarschijnlijk door de zeer harde leem grond op locatie? Planten zullen lang hebben gefocust op wortel groei) maar afgelopen jaar eerste bloemen op beide, hopelijk dit jaar voor het eerst vrucht. Overleven de straffe winters op een vrij onbeschutte locatie goed, eerste jaar ingepakt tegen de kou, maat door zonnige dagen etc. gaf dit scheuren on de bast, dus afgelopen winters niet gedaan. 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 16 mei 2023 Geplaatst: 16 mei 2023 Afgelopen winter heb ik een kakiboompje met kale wortel gekocht en geplant. De knoppen lopen nog steeds niet uit. Is een kaki altijd zo laat? Zelfs de Morus Nigra heeft al zijn blad. De kaki toont echter geen teken van leven. Quote
MH95 Geplaatst: 16 mei 2023 Geplaatst: 16 mei 2023 Ik heb afgelopen winter een Aziatische kaki en een Amerikaanse kaki geplant. Ook beide met kale wortel. De Aziatische op Lotus onderstam loopt al een maand uit, de Amerikaanse op Virginia onderstam is pas een week in blad. Welke soort en op welke onderstam heb je precies geplant? Ik maakte me ook zorgen, beetje krassen aan de stam zegt misschien iets? Quote
fre3ke Geplaatst: 16 mei 2023 Geplaatst: 16 mei 2023 Bij mij ook de Virginia onderstam, dat weet ik zeker. De soort zal Aziatisch zijn, naar de naam te oordelen. Als jij ook nog geen schuivende knoppen hebt @MH95, met de Virginia onderstam, dan maak ik me al wat minder zorgen. Ik weet dat de aanplant een flinke klap kan geven. Ik wacht gewoon maar af dan. De bast afkrabben wil ik niet, ik heb maar een sprietig boompje, en iedere aanslag op zijn gezondheid wil ik voorkomen. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 17 mei 2023 Geplaatst: 17 mei 2023 Diospyros / kaki houdt niet van verplanten. Ik zou die ook nooit op blote wortel kopen. Een paar jaar geleden heb ik een mannelijke plant van Diospyros virginiana verplant en die heeft er 2 jaar voor nodig gehad om zich te herstellen. Bij de Aziatische kaki is de winterhardheid heel verschillend. Is alleen op een zeer beschutte standplaats te proberen. Alhoewel het afgelopen winter niet bijzonder hard heeft gevroren kwam de vorst half december bij diverse planten redelijk hard aan. Dat kwam doordat planten in september weer actief werden nadat er na de zomerdroogte weer regen is gaan vallen. Planten waren daardoor niet goed afgerijpt en dan komt vorst extra hard aan 1 Quote
MH95 Geplaatst: 17 mei 2023 Geplaatst: 17 mei 2023 Mijn planten komen bij De Moerbei vandaan. Omdat ze verzonden werden met de post werd de kluit uitgewassen. Ik denk niet dat dat veel problemen geeft omdat ze in pot zijn opgekweekt. Jonge planten moet je beschermen tegen late vorst als de knoppen beginnen te zwellen. Dit wist ik ook niet, maar gelukkig hebben ze het gered en toen ik dat wist heb ik ze onder een hoop bladeren gezet. Zowel de Aziatische als de Amerikaanse hadden al begin maart zwellende knoppen. Maar die Amerikaanse heeft daarna heel lang stil gestaan lijkt het. Pas een week dat die echt blad heeft. Op zich niet verkeerd tegen late nachtvorst. Quote
fre3ke Geplaatst: 31 mei 2023 Geplaatst: 31 mei 2023 (aangepast) Mijn exemplaar is toch dood. Ik heb een regeling kunnen treffen met de verkoper, de Moerbeiboom. Nu de blik vooruit naar wat er dan komt te staan. Ik denk geen kaki, want ik wil dan toch weer een Virginiana onderstam en ik zie geen aanbod in Nederland. 31 mei 2023 aangepast door fre3ke Quote
PKR Geplaatst: 18 juli 2023 Geplaatst: 18 juli 2023 Tot nu toe weinig positieve ervaring met kaki. M’n eerste boom is na 1 seizoen de waterschade niet te boven gekomen. Nieuwe exemplaar staat er nu het tweede seizoen, maar erg veel dood hout. Is dit normaal? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 23 juli 2023 Auteur Geplaatst: 23 juli 2023 (aangepast) @fre3ke We hebben vaak kakibomen staan op virginiana-onderstam. Ik denk dat we er in september weer een aantal hebben staan. 23 juli 2023 aangepast door Frank Houweling 1 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Goldfish Geplaatst: 23 juli 2023 Geplaatst: 23 juli 2023 @fre3ke En met een beetje geluk treffen wij elkaar op de najaars MTFD en kan ik er eentje aanschaffen namens jou bij @Frank Houweling en vervolgens meenemen. Quote
fre3ke Geplaatst: 23 juli 2023 Geplaatst: 23 juli 2023 Dat is heel lief aangeboden@Goldfish. Ik denk niet dat ik naar de MTFD ga, dus ik vrees dat ik zelf naar Boskoop moet, met alle risico's van dien voor een plantenverslaafde. Quote
Roland Geplaatst: 24 juli 2023 Geplaatst: 24 juli 2023 Een kakiboom zou ik bij de kweker met de meeste kennis over deze soort aanschaffen: Home (demoerbeiboom.be) 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 24 juli 2023 Geplaatst: 24 juli 2023 Heb ik vorig jaar gedaan en inderdaad goede adviezen gehad. Naar Nederland zijn de verzendkosten wel hoog. Als zo'n boompje dan doodgaat, is het best een bedrag dat je verliest. Gelukkig had ik twee moerbeien meebesteld, maar ik ga dit risico niet opnieuw nemen. Quote
Goldfish Geplaatst: 24 juli 2023 Geplaatst: 24 juli 2023 Op 23-7-2023 om 19:38, fre3ke zei: Dat is heel lief aangeboden@Goldfish. Ik denk niet dat ik naar de MTFD ga, dus ik vrees dat ik zelf naar Boskoop moet, met alle risico's van dien voor een plantenverslaafde. In dat geval wil ik mij aanbieden als gids en ervaringsdeskundige op t gebied van plantenverslaving. Want ja als je eenmaal in Boskoop bent moet je naast de Firma Houweling natuurlijk ook nar Esveld, naar de kruiden van Schouten naar .... en naar... en naar... Rij je toevallig in een stationwagon met aanhanger? 2 Quote
Martijn Geplaatst: 5 september 2023 Geplaatst: 5 september 2023 Kaki Nikita Gift, geeft dit jaar voor het eerst vruchten. Een tiental. Ben benieuwd of ze afrijden 4 Quote
MSDG Geplaatst: 17 oktober 2023 Geplaatst: 17 oktober 2023 In de volgende tuin bij een toekomstig nieuw huis komt er een mooie kaki in de siertuin. Daar misstaan ze absoluut niet met die mooie oranje kerstballen. 🟠 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 18 oktober 2023 Geplaatst: 18 oktober 2023 Heel benieuwd hoe ze straks gaan smaken @Martijn ze zien er in iedergeval fantastiche uit. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 26 oktober 2023 Geplaatst: 26 oktober 2023 (aangepast) @Martijn hoe doet de nikita gift het bij jouw? Heb jij hier vorig jaar vruchten van gegeten? Zat zelf te denken in het voorjaar een nikitas gift, russian beauty en wellicht nog een early golden te halen. Vandaag bij toeval de nikitas gift gehaald geeënt op een virgina onderstam =] 1 november 2023 aangepast door Kevins Moestuin Quote
bakkerverhoef Geplaatst: 31 december 2023 Geplaatst: 31 december 2023 Beste Dithmar ik lees wel de soorten die niet geschikt zijn in het einde van je verhaal ,vraag me af welke 10 tal soorten er dan wel geschikt zijn?? Quote
MH95 Geplaatst: 31 december 2023 Geplaatst: 31 december 2023 (aangepast) @bakkerverhoef Dithmar heeft helaas nooit meer gereageerd. Ik denk dat hij de verkeerde informatie recht wilde zetten en andere info beter uitleggen of aanvullen. Op zijn website staat een bestellijst met favorieten. Voor Nederland en België kun je er denk ik vanuit gaan dat die geschikt zijn om te kweken. Al vraag ik mij weer af of de soorten de warmte-uren wel halen in Noord-Nederland. Het kan daar, voor zover ik het opmaak uit het weerbericht, echt een stuk koeler zijn dan Zuid-Nederland en België. Dan kun je hem denk ik beter mailen, hij reageert altijd heel snel en netjes op mijn mails. Dithmar is wel actief op Facebook op diverse groepen. www.demoerbeiboom.be voor zijn bestellijst met favorieten. 31 december 2023 aangepast door MH95 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.