Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

http://www.agf.nl/artikel/127058/Grootste-pawpawteelt-van-Noord-Europa-in-het-Nijverdal

Dit kwam ik tegen , deze man zit bij ons op de berg waar het zeker een 2 a 3 graden kouder is dan de rest van Twente en Salland , er stond eerst een wijngaard maar nu is het dus een kwekerij geworden.

Als je echt informatie wilt hebben is dit wel de man die je meer kan vertellen , vroege bloei trouwens wanneer het veel regend en koud is zie je geen vliegen om vrucht te willen dan zou je zelf moeten bestuiven is namelijk niet zo'n moeilijk klusje trouwens gewoon met een kwarstje erlangs en dat 1 x per week doen klaar ...

Voordeel van een PawPaw als de late vorst de bloemen eraf zou laten vriezen dan maakt de boom zelf weer nieuwe bloemen aan ........

Geplaatst:
Ik had vorig jaar veel vliegjes in de bloemen zitten, maar ik weet niet of het ze lukt om de bloemen te bestuiven. Ik heb veel bloemknoppen en hoop dit jaar ook een paar vruchten te krijgen, maar het kan zijn dat ik nog een jaar moet wachten (ze staan pas 1 jaar). Ik heb voornamelijk geënte planten. Helaas hebben sommige planten wel vorstschade, maar zo te zien zijn niet alle bloemen beschadigd.

Sommige selecties schijnen die bittere smaak in het vlees dicht bij de schil te hebben. Sunflower werd op een Amerikaanse website genoemd.

Andere selecties schijnen dit niet te hebben. Op filmpjes lieten mensen zien hoe je het fruit moest eten, om die bittere nasmaak te vermijden.

Ik hoop dat ze de moeite waard zijn, want ik heb veel geld gestopt in Pawpaw planten. We hebben rond de 40 planten.

Bloemen komen weer terug als ze door vorst eruit zouden vriezen , heel anders dan een appel of peer ofzo

Geplaatst:
Ik ben benieuwd. De bittere smaak schijnt met name dicht bij de schil te zitten. Ze zeggen dat wanneer je pawpaws uitknijpt en de schil weggooit dat je er geen last van hebt.

Op het weiland worden de pawpaws bij mij ook door vliegen bestoven. Ik zal ze ook met de hand nabestuiven. Vleesvliegen... zijn geen goede bestuivers. Ik denk dat er in Amerika vleesvliegen voorkomen die wel beter bestuiven.

Wij hadden vorig jaar onze eerste Paw Paw's maar er zat aan geen enkele vrucht een bittere smaak.. Misschien als ze nog niet goed rijp zijn, zijn ze bitter..? Ik heb ze onrijp geplukt, ze werden na enkele dagen donker(naar zwart toe). Toen hebben we ze gegeten ze waren verrukkelijk, en echt niet bitter.

Dat wij vruchten hebben komt dat ik ze met de hand bestoven heb. Voorheen hadden we wel bloemen maar er kwamen geen vruchten aan. Dit jaar zitten er wel heel erg veel meer bloemen aan dan vorige jaren. Ben benieuwd of het lukt meer vruchten te krijgen dit jaar. Bloemen zijn nog maar half open dus moet nog even wachten met bestuiven. Ga dat dan elke dag doen, net zolang de bloemen er niet meer zijn..

De aasvliegen (en kevers) die we voor bestuiving nodig hebben komen hier (volgens mij) niet voor...

Vaak is het nog iets te koud of regend het rond die periode en dan vliegen de vliegen niet ...... beste zelf bestuiven is het beste als je echt vrucht wil

Geplaatst:

Doe ik ook en raar genoeg is het nu weer koud rond de periode dat ze gaan bloeien. Vrijwel al het andere is al uitgebloeid. Ik verwacht heel weinig kersen in Beek te krijgen. Gelukkig zien de bomen in Hulsberg er een stuk beter uit. Ik denk dat de vorst in Hulsberg gauw 1 graden minder was. De moerbeien en kaki's staan er hier ook goed bij. In Beek is alles bevroren (lopen hopelijk weer uit).

Geplaatst:

Hier vroor laatst van alles kapot maar de Pawpaw niet.

Wel wat bloem en bladknopjes maar nog geen 3%.

Prima 1216 is heel goed zelf bestuivend is mijn ervaring en ook de ervaring van fruitlent

Hans K kan je prima advies geven.

Geplaatst:
Doe ik ook en raar genoeg is het nu weer koud rond de periode dat ze gaan bloeien. Vrijwel al het andere is al uitgebloeid. Ik verwacht heel weinig kersen in Beek te krijgen. Gelukkig zien de bomen in Hulsberg er een stuk beter uit. Ik denk dat de vorst in Hulsberg gauw 1 graden minder was. De moerbeien en kaki's staan er hier ook goed bij. In Beek is alles bevroren (lopen hopelijk weer uit).

Mijn Kaki was uitgelopen en gelijk kapot gevroren .....

En ja normaal is het mooier weer en wat warmer is een zeer koude april eigenlijk

..ik hoop dat mei en juni beter wordt met meer zon dat veel vruchten een flinke klap kunnen slaan ivm het rijpen .....

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Iemand een idee waar ik het ras Prima 1216 kan kopen? Ik las ergens in dit onderwerp dat iemand een adres in de buurt bij Gouda wist...?

Ergens mag ook hoor....

Ik hoor graag.

Geplaatst:

Helaas lijken de zaden het niet te doen. Van 1 pit heb ik eventjes een zeer klein, groen stokje gehad maar daar is geen blad aangekomen en daarna bruin geworden. De andere pit heb ik helemaal niet gezien, heb ze begin maart uit de ijskast genomen en in potgrond gestoken. De pot is 25 cm diep. Zou dit niet diep genoeg zijn geweest? Ze stonden in de woonkamer waarbij de temperatuur overdag en s'nachts wel veel verschilt (15° - 21°) ofwel toch iets te onregelmatig water gegeven, ze hebben mee water gekregen met de paprikaplanten, voornamelijk kraantjeswater omdat regenton constant leeg heeft gestaan dit voorjaar. Ik laat ze voorlopig wel nog staan.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Toppie Bart!

Hoe reageren ze op de droogte? Of valt dat wel mee in Groningen?

Zo gauw de kleigrond in het nieuwe stuk bostuin toegankelijker wordt (is nu steen waar je alleen met een houweel in kunt) wil ik nog 6 of 8 zaailingen uitplanten per 2 verschillende. Maak plantgaten van 50 a 60 cm. diep met losse grond...wat zand en organisch materiaal inmengen in fijngemaakte klei. Staan er nu al 3 x 2. Zijn zaailingen van 1 a 2 jaar oud. Nieuwe overwinter ik eerst in kasje nog een jaar. Opkweek lukt steeds beter.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

@ Simon

Helaas lijken de zaden het niet te doen. Van 1 pit heb ik eventjes een zeer klein, groen stokje gehad maar daar is geen blad aangekomen en daarna bruin geworden. De andere pit heb ik helemaal niet gezien, heb ze begin maart uit de ijskast genomen en in potgrond gestoken. De pot is 25 cm diep. Zou dit niet diep genoeg zijn geweest? Ze stonden in de woonkamer waarbij de temperatuur overdag en s'nachts wel veel verschilt (15° - 21°) ofwel toch iets te onregelmatig water gegeven, ze hebben mee water gekregen met de paprikaplanten, voornamelijk kraantjeswater omdat regenton constant leeg heeft gestaan dit voorjaar. Ik laat ze voorlopig wel nog staan.

Het onregelmatig water geven...uitdrogen of te lang kletsnat....kan ze de das omdoen. Voor de rest zie ik geen probleem in wat je doet. Opkomst van 50% of iets meer betekent dat je goede zaden hebt. Ook daarna nog wat uitval is normaal. Uiteindelijk 1/4 a 1/5 overhouden is succes.

Laat ze nog maar even staan...wie weet. Wat mij zeer duidelijk is geworden, is dat alles aan opkweek van pawpaw's onregelmatig en divers kan zijn en enorm kan varieren per plant. Kiemduur (soms weken, soms een half jaar), Kiemwijze (vaak eerst grote wortel voor groen, maar ook eerst groene spriet en bijna geen wortel...zaadboon valt af of groeit mee, geen kiembladen!!!) groei (vaak in sprongen....plant kan maanden lijken stil te staan en dan ineens gaan groeien, terwijl andere weer heel ander ritme hebben onder dezelfde condities... wat bijvoeden helpt wel), winterrust (bladval tussen september en februari en opnieuw uitlopen tussen januari en mei)....kortom alle algemene omschrijvingen en aanwijzingen die je tegenkomt kloppen soms en soms ook helemaal niet.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Mijn pawpaws staan pas het tweede jaar en alle vruchtjes die eraan hingen zijn er door de droogte afgevallen. Jammer want anders had ik misschien toch zeker 2 vruchten (één van overleese / één van prima) gehad. Verder hebben de slakken in het voorjaar ook flink aan de pawpaws gegeten. Met name kleine planten willen dan weleens helemaal kaal gegeten worden. Ik heb nu koperpapier om de stammetjes heen zitten, wat bij kwekerij 'De moerbeienboom' goed lijkt te werken. Gelukkig heb ik ze doordat ik ze regelmatig watergeef toch in leven weten te houden. Ze zijn dit jaar wel nauwelijks tot niet gegroeid en de grond is hier ondanks het beetje regen wat de afgelopen weken gevallen is nog steeds zo hard als steen. Ze lijken het vrijwel allemaal overleefd te hebben en sommige kleine planten zijn wel redelijk gegroeid en zullen volgend jaar al minder last hebben van de slakken (hopelijk).

Ik heb meerdere planten die al vruchten zouden moeten geven. Hopelijk groeien ze nog iets meer en gaan ze de winter goed in. Misschien dat ik dan volgend jaar wel mijn eerste vruchten krijg. Ik heb dit jaar we nog 7 planten erbij gekocht. Die gaan komende herfst de grond in of wanneer we een zeer natte nazomer krijgen. Ik heb 4 zaailingen, 1 overleese en 2 mango erbij gekocht. Ze zijn allemaal rond de 1 meter hoog en zijn al vertakt. Via Vince (heel erg bedankt nog) heb ik de mango pawpaws kunnen kopen, waar ik heel blij mee ben. Ik heb voornamelijk geënte planten, maar wil steeds meer overgaan op eigen zaailingen (schijnen het op de lange termijn beter te doen). Mango schijnt met andere pawpaws voor mooie nakomelingen te zorgen. Hopelijk gaat de toename van natuurlijke predatoren ervoor zorgen dat de slakken afnemen en dat de pawpaws zichzelf gaan zaaien op het terrein. Dit is wel voorlopig nog toekomstmuziek.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Het is zover. Candaag de Prima 1216 aangeschaft.

Zo te zien is het een eenjarig geent plantje

Komen weejend ga ik hem planten.

Groot plantgat maken en vullen met turf. Daarna de pot voorzichtig doorknippen zidat de kluit niet beschadigd raakt.

Overdag staat het boompje in de schaduw, maar vanaf ca 14:00 komt hij in de zon tot zonsondergang.

Iemand nog tips?IMG592889811492716441.JPG

Hierbij een update van de prima 1216.IMG619191861502647380.JPG

Hij is behoorlijk gegroeid en krijgt nu zels al bloemknopjes:

IMG619260531502647428.JPG

En dat allemaal uit dat kale sprietje

Geplaatst:

Ik ben ook heel benieuwd naar volgend jaar want ook hier amper bladeren bij gekomen

Aan degenen die al Pawpaw boompjes hebben die vrucht geven: vallen de Pawpaws bij rijpheid van de boom of moet je ze plukken? Ik wil bijv geen bloemen onder de takken van een appelboom hebben staan omdat er dan appels op de bloemen vallen en dan gaan de bloemen stuk. Pruimen zelfde probleem: de pruimen die op de grond vallen zijn vaak heel lekker maar als ze tussen de bloemen vallen wordt het zo'n speurtocht naar pruimen. Hoe zit dat met Pawpaw?

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Het is zover. Candaag de Prima 1216 aangeschaft.

Zo te zien is het een eenjarig geent plantje

Komen weejend ga ik hem planten.

Groot plantgat maken en vullen met turf. Daarna de pot voorzichtig doorknippen zidat de kluit niet beschadigd raakt.

Overdag staat het boompje in de schaduw, maar vanaf ca 14:00 komt hij in de zon tot zonsondergang.

Iemand nog tips?IMG592889811492716441.JPG

Hierbij een update van de prima 1216.IMG619191861502647380.JPG

Hij is behoorlijk gegroeid en krijgt nu zels al bloemknopjes:

IMG619260531502647428.JPG

En dat allemaal uit dat kale sprietje

De PawPaw is gestart met zijn herfstkleuren. Prachtig geel blad. Ben wel tevreden hoe dit kleine boompje het dit jaar heeft gedaan.IMG629585131507300281.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...