Persica († december 2016) Posted December 24, 2015 Share Posted December 24, 2015 waren het potplanten? in welk type pot stonden ze bij aankoop?En je durft het aan om ze al voor de winter in de volle grond uit te planten? Zal voor je duimen mochten we nog matige tot strenge vorst krijgen, ik hoop het niet. PS: trouwens wel een leuk en leerzaam experiment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted January 15, 2016 Share Posted January 15, 2016 Ik heb mijn pawpaw planten allemaal verplant naar ons weiland, omdat ze hier veel groter kunnen worden dan in onze achtertuin. In de kas deden ze het wel heel goed. Vorig jaar zijn enkele planten 50cm-1meter gegroeid. Ik ben heel voorzichtig te werk gegaan, omdat de wortels inderdaad erg kwetsbaar zijn en ze een penwortel vormen. Bij de meeste planten is het wel goed gegaan. Ik hoop dat ze het allemaal overleven, maar sommige planten zullen wel enkele jaren nodig om te herstellen (daar doen ze echt lang over). Verder heb ik nog veel planten erbij gekocht, omdat ik hoop dat de plant echt een unieke vrucht voor ons land gaan opleveren. Wij zijn helemaal gek op tropische vruchten en zijn er veel geld aan kwijt, dus als we ze zelf kunnen kweken dan is dat super. Vorig jaar had ik voor het eerst diverse planten in bloei staan. Ik heb toen ook vruchtjes bevrucht gekregen, maar helaas zijn ze bij de 2e en 3e selectie van de planten allemaal af gevallen. Ik denk dat de wortels nog niet groot genoeg waren. De bomen stonden er toen ook pas één jaar in (grote planten gekocht). Met geënte planten bespaar je inderdaad veel tijd. Ik heb nu 25 planten van verschillende leeftijden staan. De planten gaan van 1-8 jaar. Ik bestuif de planten met de hand, wat overigens makkelijk is. Het zijn ook hele mooie planten. Ik heb genoeg rassen gezet, omdat ze in de natuur in clusters groeien van verschillende bloedlijnen. Ik denk dat ik hiermee de natuur kan nabootsen. Verder staan ze allemaal in de half schaduw, zodat ik hopelijk geen verbrandingen bij de planten op loop. Ik vind het niet erg wanneer ze geen mega opbrengsten opleveren, zolang ze maar gezond zijn en alle planten samen wel veel vruchten opleveren. Pawpaw (Asimina triloba) Davis 4stSelected from the wild in MI by Corwin Davis in 1959. Introduced in 1961 from Bellevue, MI. Medium sized fruit, up to 5 inches long; green skin; yellow flesh; large seed; ripens 1st week of October in Michigan; keeps well in cold storage. Ellis 1stVeel vruchtenGrote vruchten Tegen schimmelziektes Citrus/mangoEllis pawpaw seeds come from a tree-cluster with high productivity located in an old neighborhood that's been around since the mid-1800s. There are at least two varieties in the tree-cluster. In 2010 the yield easily exceeded 80 lbs, and it was probably more than 100 pounds. In 2011 we picked more than 25 gallons.The fruit has a sweet and mellow-taste that we never get tired of (unlike some of the other trees). The skin is blemish-free with a light golden-green color and scuppernong blush. These ripen very early like most pawpaw trees in Richmond, KY -- about the same time as the Pennsylvania Golden cultivar -- from mid-August to early September in Central Kentucky. Seedlings are likely to produce fruits that vary considerably from one tree to the next.This product is the best offering for deer hunters that want a lot of "bait trees" for their money. The aroma of ripening pawpaw fruit is irresistible to deer and there are plenty of fruits on these trees. Ford amend 2stIn 1950 in een wildbestand in Oregon ontdekt door Ford Amend. Middelgrote vrucht met geelgroene schil en oranje vruchtvlees. Rijpt eind september. Gent 2 1stUitmuntende vrucht uit de plantentuin van Gent van zaden die oorspronkelijk afkomstig waren uit het Morton arboretum in Iroquois, Illinois.. middelgrote groene vrucht met boterkleurig vruchtvlees. Zéér sterk geurend met uitmuntend en zoet aroma. Rijpt steevast de 2e week van oktober. NC1 2st Kruising tussen Davis en Overleese geselecteerd in Ontario ,Canada door Douglas Campbell in 1976. Grote vrucht met weinig zaden, gele schil,geel vruchtvlees en vroegrijpend rond half septemberHybrid seedling of Davis x Overleese; selected by R. Douglas Campbell, Ontario, Canada, in 1976. Fruit has few seeds; yellow skin and flesh; thin skin; early ripening, 15 Sept. in Ontario and early September in Kentucky. Fruit size large; averaging 180 g/fruit and 45 fruit per tree at KSU. Overleese 2st In het wild gevonden in Indiana in 1950. Grote vrucht met weinig zaden.De vruchten hangen in trossen van 3 tot 5. licht gele schil bij rijpheid en boterkleurig aromatisch zoet vruchtvlees. Vroeg rijpend in eind september. PA-Golden 4 1stSelected as seedling from seed originating from George Slate collection by John Gordon, Amherst, NY. Fruit: yellow skin, golden flesh; matures mid-September in NY. Prima 1216 4st mooie grote groene vruchten met geel vruchtvlees bij rijpheidgoede smaak (rijpe banaan-ananas-mango)zelfbestuivend rasUit een rassenproef van de University of Florence kwam 'Prima 1216' als één van de betere rassen naar voren. Het ras is ten opzichte van andere rassen zeer productief en draagt grote vruchten. Het ras wordt bovendien gerapporteerd als zelfbestuivend. De vruchten van 'Prima 1216' hebben lichtgeel gekleurd vruchtvlees dat van prima kwaliteit is. Spec. 7st Sunflower 1stDe grote vruchten hebben een geelgroene huid, botergeel vruchtvlees en weinig zaden. Goede smaak. Het ras wordt gerapporteerd als geheel of gedeeltelijk zelfbestuivend.Selected from the wild in Chanute, KS, by Milo Gibson in 1970. Tree reported to be self-fertile. Large fruit; yellow skin; butter-color flesh; few seeds; ripens early to mid-September in Kentucky and first week of October in MI. Fruit size large; averaging 155 g/fruit and 75 fruit per tree at KSU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted January 16, 2016 Share Posted January 16, 2016 Verplanten verliep bij mij ook prima vorig jaar. Ik heb er 12 overgezet in januari/februari naar mijn nieuwe kavel ze hebben het allemaal gered. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Een Zeelandse ondernemer heeft subsidie gekregen om een commerciele Paw Paw kwekerij te beginnen in Noord Oost Brabant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted June 10, 2016 Share Posted June 10, 2016 Zeeland ligt inderdaad in Noordoost Brabant Zou ik toch wel eens willen zien en is voor mij vlakbij Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Dit is het 6e jaar dat we een "Prairie Banaan" in de moestuin hebben staan. Ik had er 1 als aardigheid gekocht/geplant. Alle documentatie zegt dat je er minimaal 2a3 moet hebben omdat ze anders geen vruchten geven. Ze zijn bijna niet zelfbestuivend wat me bij de aankoop niet verteld was. De bevruchting van de bloemen gaat via "Aas"vliegen die hier eigenlijk niet voorkomen. Wel zitten er vaak diverse (mooie) vliegensoorten op de boom. Dit voorjaar dacht ik ineens laat ik hem zelf gaan proberen te bestuiven (met een stokje met een stukje touw aan de top gebonden, dat had ik in een documentaire gezien over hoe in China veel wordt bestoven door mensen i.v.m. de bijensterfte). Dat gedaan, met heel erg weinig hoop. Maar tot onze grote verassing zitten er 12 vruchten aan Ze zijn best moeilijk te vinden de meeste zitten onder de bladeren verstopt. Ben zo blij en zo benieuwd hoe ze zullen gaan uitgroeien en natuurlijk smaken. Ik probeer hierbij een aantal foto's te plaatsen weet niet of het gaat lukken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted August 15, 2016 Share Posted August 15, 2016 Is het een zaailing of een geente?indien geent, weet je welk ras het is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 In oktober zouden ze moeten rijp zijn. Laat je hier even weten of ze lekker zijn? Ik ben erg benieuwd. Moesten ze smaken zoals guanabana / zuurzak ga ik overstag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Sorry mijn reactie duurde even was een paar dagen weg.. Het is een geënte. Ik kocht hem toen was ie ongeveer 25/30cm klein. Het is deze soort Asimina triloba - 'gewone Pawpaw', Ben van plan om 2 of 3 zaden uit de vruchten rond deze boom te gaan uitzaaien voor de winter begint. Ze hebben de koude van de winter nodig om te kunnen ontkiemen. Mocht iemand interesse hebben in de zaden, laat het even weten. Als ik genoeg heb dan kan ik er een paar aan iemand geven (opsturen) die ze graag wil hebben... Ja als de bladeren van de boom geel gaan worden en gaan afvallen zouden de vruchten rijp moeten zijn. Kan haast niet wachten Ik zal hier af en toe (als ze een stuk gegroeid zijn) wat update foto's plaatsen. En zal laten weten hoe ze smaken... Wij hebben hier heel erg veel Halsband parkieten en Grote Alexander parkieten in het wild rondvliegen. Ik hoop dat die de vruchten met rust gaan laten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 In oktober zouden ze moeten rijp zijn. Laat je hier even weten of ze lekker zijn? Ik ben erg benieuwd. Moesten ze smaken zoals guanabana / zuurzak ga ik overstag. Ja zal ik doen Ik heb ze al eens een keer gegeten (niet die van mijzelf). En ze smaken nog lekkerder als zuurzak (en stinken niet zo erg als zuurzak). Het is veel romiger en zachter als de zuurzak, wel ietsje "flauwer". Echt een lekkere bijzonder smaak... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Intussen wat ervaring opgedaan met zaaien van pawpaw's. (Nog niet gegegeten...maar met wat geluk over een jaar of 3 a 4 een eerste oogst ) Boesta, ik heb je een PB gestuurd om zaden te kopen/ruilen. Dat ze vers zijn en van "hier"is voor mij erg belangrijk. Dus ik zou er erg blij mee zijn. Om ze zelf te zaaien hier wat korte tips:Heel belangrijk is dat je de zaden vochtig en koel bewaart (inpakken in vochtige keukenrol en in de koelkast) totdat je de voorbehandeling start. Dat is vaak het probleem....zaden die zijn gedroogd doen het niet meer. Buiten direct zaaien zal ook niet lukken. 3 tot 4 maanden koude stratificatie en dan op kamertemperatuur...en dan nog kan het even duren voordat ze aan het kiemen gaan...meestal maken ze eerst een lange kwetsbare wortel en pas een stuk later verschijnt er iets groen..... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Hoi, Klopt het dat er 2 zelfbestuivende rassen zijn:-Prima1216-Sunflower Beide zijn hier beschreven:http://fruitlent.nl/pawpaw.htmlhttp://www.pawpaw.kysu.edu/PDF/conference/bellini03.pdf Zijn er nog meer zelfbestuivende rassen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 Volgens diverse bronnen zou in ieder geval Sunflower zelfbestuivend zijn. Prima 1216 wordt meestal niet genoemd als zelfbestuiver, maar wel als een goed ras. Mijn indruk van wat ik links en rechts hoor en lees, is dat de bevruchting (en ook zelfbevruchting...zeker voor een deel) best nog wel mee zou kunnen vallen. Andere zelfbevruchtende rassen zouden zijn : Taylor en Rebecca's Gold. Maar ook de zelfbevruchtende rassen zouden beter dragen door een andere cultivar of zaailing in de buurt (geldt voor veel fruit dat als "zelfbestuivend" wordt aangeprijsd) Eigenlijk is er al met al nog niet heel veel bekend over pawpaw in onze lage landen. Allerlei informatiebronnen spreken elkaar soms ronduit tegen over allerlei aspecten van de plant. Wie planten heeft, zoals ook enkele mensen op dit forum, kan vaak betere (ervarings-)informatie geven....merk ik. Zelf heb ik alleen zaailingen van 1 en 2 jaar uit intussen een 10-tal bronnen. Deels weet ik maar het ras van de moederplanten. De eerste onlangs uitgeplant. Ik ben er al behoorlijk trots op dat ik nu rond de 20, vaak nog kleine, planten heb die er gezond op staan...........en dat was geen sinecure en echt een verhaal van proberen hoe of dat het het beste gaat. bovendien geen garantie dat ze het halen en over x-jaren goedragende boompjes met vruchten zullen worden. Winterhardheid lijkt geen probleem....maar niet alle planten die soms na lange tijd pas bovenkomen, groeien even voorspoedig, er is uitval en duidelijk ook verschil in groeiwijze en reactie op omstandigheden..kortom...nog veel te leren en ontdekken. Daarom zijn ervaringen zoals die van Boesta met zijn (rasloze?) geente plant zo waardevol! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Heb zelf nu 6 jaar planten staan: sunflower, prima, davis en mango. Dit jaar heeft sunflower voor het eerst 3 vruchten. Winterhardheid en groei prima, mits ze niet te nat staan. Vooral mango is onder natte omstandigheden minder winterhard dan de anderen.Vooral sunflower groeit als kool. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted August 23, 2016 Share Posted August 23, 2016 Ik heb sinds dit jaar een boompje gekocht prima1216. Volgens verkoper "proeftuin" zelfbestuivend. Heb wel interesse in twee zaden indien je er nog over hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 In oktober zouden ze moeten rijp zijn. Laat je hier even weten of ze lekker zijn? Ik ben erg benieuwd. Moesten ze smaken zoals guanabana / zuurzak ga ik overstag. Ja zal ik doen Ik heb ze al eens een keer gegeten (niet die van mijzelf). En ze smaken nog lekkerder als zuurzak (en stinken niet zo erg als zuurzak). Het is veel romiger en zachter als de zuurzak, wel ietsje "flauwer". Echt een lekkere bijzonder smaak... Ik vind de textuur van zuurzak ook heel aangenaam. Naast de heerlijke smaak. Benieuwd of ze in dit klimaat ook lekker worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Ik vind alleen de geur wel een beetje naar... Maar als je daar eenmaal doorheen gaat is het erg lekker. De PawPaw stinkt gelukkig niet zo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Ik heb sinds dit jaar een boompje gekocht prima1216. Volgens verkoper "proeftuin" zelfbestuivend. Heb wel interesse in twee zaden indien je er nog over hebt. Ik blijf posten in dit topic. Zodra ik de zaden heb zal ik melden hoeveel ik er nog kan missen. Ik heb eerder al aan 1 iemand die al een tijdje bezig is met het zelf opkweken van de PawPaw zaden beloofd. Waarschijnlijk heb ik er niet erg veel (dat is nog afwachten). Ik geef ze het liefst aan mensen die al wat ervaring hebben met opkweken van de PawPaw of écht weten waar ze aan beginnen. Dit omdat het best moeilijk en erg complex is om ze uit zaad op te kweken. Ik zou als ik jou was als er in het vroege voorjaar bloemen in komen ze zelf gaan bestuiven. Zelfbestuiven is erg moeilijk en lukt zelden. Maar als je het (net zoals ik dit jaar) zelf doet gaat het wel lukken, en het kan geen kwaad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Is er hier iemand die ervaring heeft met het zelf stekken van de PawPaw..? Sinds vandaag zit ik er over te denken om te gaan proberen ze zelf te stekken... Soms kan ik niet direct terug reageren. Maar ik zal altijd terug reageren binnen een paar dagen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Volgens diverse bronnen zou in ieder geval Sunflower zelfbestuivend zijn. Prima 1216 wordt meestal niet genoemd als zelfbestuiver, maar wel als een goed ras. Mijn indruk van wat ik links en rechts hoor en lees, is dat de bevruchting (en ook zelfbevruchting...zeker voor een deel) best nog wel mee zou kunnen vallen. Andere zelfbevruchtende rassen zouden zijn : Taylor en Rebecca's Gold. Maar ook de zelfbevruchtende rassen zouden beter dragen door een andere cultivar of zaailing in de buurt (geldt voor veel fruit dat als "zelfbestuivend" wordt aangeprijsd) Eigenlijk is er al met al nog niet heel veel bekend over pawpaw in onze lage landen. Allerlei informatiebronnen spreken elkaar soms ronduit tegen over allerlei aspecten van de plant. Wie planten heeft, zoals ook enkele mensen op dit forum, kan vaak betere (ervarings-)informatie geven....merk ik. Zelf heb ik alleen zaailingen van 1 en 2 jaar uit intussen een 10-tal bronnen. Deels weet ik maar het ras van de moederplanten. De eerste onlangs uitgeplant. Ik ben er al behoorlijk trots op dat ik nu rond de 20, vaak nog kleine, planten heb die er gezond op staan...........en dat was geen sinecure en echt een verhaal van proberen hoe of dat het het beste gaat. bovendien geen garantie dat ze het halen en over x-jaren goedragende boompjes met vruchten zullen worden. Winterhardheid lijkt geen probleem....maar niet alle planten die soms na lange tijd pas bovenkomen, groeien even voorspoedig, er is uitval en duidelijk ook verschil in groeiwijze en reactie op omstandigheden..kortom...nog veel te leren en ontdekken. Daarom zijn ervaringen zoals die van Boesta met zijn (rasloze?) geente plant zo waardevol! Ik heb je pm beantwoord voordat ik dit bericht zag. Ik ben een peper-freak en beginnende komkommer-freak, maar jij bent dus een PawPaw-freak Ik dacht dat ik het hier al gemeld had maar die van mij is een gewone Pawpaw "Asimina triloba". Je weet het nooit zeker maar dat stond op het kaartje. Maarja ik kocht ook wel eens zaden van een officieel (tropisch) zaadbedrijf dat zouden "Madamme Jeanette"moeten pepers zijn maar dat is een hele andere peper. Ze weten het maar ze zeggen gewoon ja het lijkt erop. Dus ik vertrouw die kaartjes e.d. niet voor 100%. De vruchten bij mij groeien goed alleen eentje blijft wat achter. Die is ook rond van vorm en niet de mango achtige vorm als de andere vruchten. Het is de vrucht die het laagst aan de plant zit. Ik zal die even apart fotograferen. kun je het zien. Die van mij begon pas in het 3e jaar te groeien. Ik was zelfs even van plan om hem uit de grond te halen en weg te gooien dacht die is dood of aan het dood gaan. Nu groeit ie echt hard. Heb jij enig idee of ik de vruchten (takjes) moet ondersteunen, of kan ie wel 4 vruchten dragen op zo'n klein takje.? Ik ben nu een beetje bang dat de vruchten te zwaar gaan wegen voor die takjes en of voor als het hard gaat waaien... Heb jij ergens foto's van jou plantjes e/o ontkiemende zaden..? Soms kan ik niet direct antwoorden, ik antwoord zo snel mogelijk binnen een paar dagen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Dat zelfbestuivend betekend niet dat je niets hoeft te doen, helaas. Kwastje je bij de hand, bijenpakje aan en aan het werk.Ik vind dat het behoorlijk veel tijd kost, om de dag ga ik langs alle bloemen tot dat ik het zat ben. Na een week heb ik het wel gezien. Dan is zelfbestuivend bij abrikoos en perzik heel wat makkelijker. Maar dit jaar voor het eerst dus 3 vruchten. IK kijk ze bijna de boom uit. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Misschien moeten we in oktober een powpow samen roepen om vruchten te laten proeven. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwekerij Asimina Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 Mochten er mensen op dit forum nog interesse hebben in geënte Pawpawbomen of zaailingen... Wij hebben nog een aantal bomen staan. Onder andere geënte bomen van 100 cm in de rassen 'Prima' en 'Overleese' Bij interesse, of eventueel advies, kan er altijd een pb worden gestuurd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted September 26, 2016 Share Posted September 26, 2016 Ik wacht rustig jullie aanbiedingen op Marktplaats wel af. Weet zelf nog wel leuke leveranciers in Italie trouwens voor 20-25 euro/ stuk. Bij grote aantallen kan dat dus interessant zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Is er al geproefd dit najaar? Of is het nog te vroeg? Ben erg benieuwd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts