Boesta Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Is er al geproefd dit najaar? Of is het nog te vroeg? Ben erg benieuwd We hebben de 1e 2 gisteren gegeten. Dinsdag geplukt toen ze nog hard waren. Vrijdag waren ze rijp. Heel erg lekker! Lekkerder dan ik in mijn geheugen had staan van 1 die ik eerder geproefd had. Gisteren de laatste 4 grote en 1 hele kleine geplukt.. De smaak is best lastig te omschrijven, deze smaken kwamen wij tegen, peer,mango,banaan,room,abrikoos,kaki.. Wel raar zoveel smaken in 1 zo'n vrucht. De nasmaak is erg banaanachtig en blijft best lang hangen... Wilde jij ook zaden..? Dank je voor het voorstel maar moest ik een pawpaw planten dan liever een boompje dan een zaaien. Dat scheelt hem wellicht enkele jaren voorsprong. Ik vrees eigenlijk dat de boom te groot zal zijn. Ik heb leifruit staan tegen een muur van 2m hoog. Wat mij rest aan plaats is vrij beperkt. Dus twijfel twijfel...Heeft pawpaw ook die romige structuur van cherimoya of het vezelige van guanabana (hou ik oneindig veel meer van)? Oké ik snap het en ik geef je ook gelijk. Met een boompje heb je een grote voorsprong.. Ja het is heel romig en vol van smaak. Niet vezelig. vlees structuur (niet de smaak) doet meer denken aan avocado maar dan heel stevig... Ik heb m als best vaak gesnoeid dat gaat best goed en hij heeft er helemaal geen last van groeit gewoon goed door. Ik had de boom toen ie klein was iets te dicht bij het looppad gepoot. Hij groeit best heel hard en gaat gaat steeds weer over het pad heen. Dat snoei ik dan gewoon telkens weer weg. Dat ie dat niet erg vind merk ik doordat er op 1 van de vaker gesnoeide takken een vrucht groeide.. Dus ook met een kleine tuin kun je hem best planten als je hem maar af en toe snoeit... Bij ons is ie nu ietsje hoger dan 2meter en ongeveer 1.5 meter in doorsnede(breedte). Wij hebben Zuil-fruitboompjes staan (hetzelfde als Leifruit geloof ik) De Paw Paw neemt de plaats in van 2 Zuil-fruitboompjes.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 @ Boesta. Leuk om te zien hoe verschillende van vorm je pawpaw-vruchten groeien. Die 8-vormige op foto 2 en 4 is heel apart Wat zijn die stekelige vruchten op foto 4? Papwpaw?? maar het lijken w.b. blad een soort komkommers....? Komkommer heb je goed gezien Weknow want dit zullen gestekelde exemplaren van Iskoes/Labusian/Chayote zijn. Latijn-Amerikaanse multifunctionele komkommer-achtige. En de hardste klimmer onder Nederlands omstandigheden (10 m per jaar is haalbaar). Zin om er eentje te krijgen op de MTFD 2017. Maak dan een deal met Kibas of mij (ovb). Chayotte (op Curaçao : Chiki Komkommer) Dat heb je helemaal goed! Ik heb waarschijnlijk wel weer zaden over, die zal/kan ik later wel hier aanbieden voor de liefhebber. Je moet ze wel vroeg gaan zaaien, de eerste maanden groeit ie erg traag pas na ruim 2 maanden in de volle grond gaat ie zeer hard groeien. Met aan 1 plant tientallen komkommertjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Je maakt het me er niet makkelijker op. Had net besloten dat de twee 'vrije' plekken gingen ingevuld worden door een nectarine en een kers. En nu begin ik weer te twijfelen. Anderzijds, avocado structuur lijkt wellicht op cherimoya en daar kan ik gewoon in de winkel aan geraken. Niemand die de verschillende leden van de zuurzak met elkaar kan vergelijken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted November 4, 2016 Share Posted November 4, 2016 Wat zijn eigenlijk jouw zaaddealers, als je dat wilt prijsgeven Waarom niet? Niks geheim aan Ik heb de laatste 2 jaar zaden gekocht van pawpaw onder andere bij: - Allseeds (Ik denk een echte liefhebber die ook zijn zaden verkoopt....alles, niet alleen pawpaw, wat ik er kocht was prima w.b. kiemkracht) https://www.allseeds.eu/ - Diverse via Ebay (sterk wisselend in kwaliteit...de Hongaarse die er dit jaar ook opstaat waren prima, net als van een Franse verkoper met zaden van Sunflower. De Duitse en Amerikaanse aanbieders van wie ik kocht leverden w.b. kiemkracht veel mindere zaden) Zoek met Asimina triloba, want andere planten worden ook soms pawpaw genoemd. (Met name papaya) - Goede ervaringen ook met zaden van https://www.agroforestry.co.uk/ Dit is de instelling van de door mij zeer gewaardeerde schrijver over bostuinen Martin Crawford. Zijn boeken zijn voor mij standardwerken.- Ook goede zaden vanuit Denemarken via Etsy, een of ander internationaal uitwisselingsproject van pawpaw verleden jaar, waarbij zaden uitdiverse bronnen verzameld en verdeeld zijn. Intussen verdwenen waarschijnlijk of het zou nog moeten komen...- Het Engelse zaadbedrijf Chiltern seeds heeft ook goede zaden en verkoopt geen oud spul en geeft goede informatie. http://www.chilternseeds.co.uk/Verder ook wat kunnen ruilen via de site Dave's Garden.......maar daar is veel meer vraag dan aanbod. http://davesgarden.com/ Mindere ervaringen nog met die van Vreeken ("roomappel") met 0% kieming en een Duitse exotische zaadhandel. Deskundigheid om zaden goed te bewaren ontbreekt daar blijkaar. Met een kiempercentage van 50% en meer in het eerste jaar beoordeel ik een leverancier van pawpaw-zaden als goed. Intussen gooi ik zaden niet meer weg als ze het eerste jaar niet kiemen, want een enkele wil dan ook nog gaan kiemen na een 2e kou-periode = winter. Ik moest echt zoeken en de wereld afstropen tot hier toe om aan zaden te geraken. Voor dit jaar kijk ik hoopvol uit naar zaden die iemand van het forum binnenkort gaat oogsten. Ben daar erg blij mee! Dank je voor de info. Het duurde even voor ik reageerde, ik kreeg namelijk de afgelopen periode nogal regelmatig een vage opmaak te zien van het forum Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Posted November 6, 2016 Share Posted November 6, 2016 Ik heb dit jaar 18 mooie vruchten kunnen oogsten van mijn boompje. Is ongeveer een 5 a 6 jaar oud.Het was het eerste jaar dat ik zoveel bloemen had,verleden jaar een 3 tal bloemen waarvan niets gekomen was.De vruchten zijn inderdaad lekker zoeten romig van structuur. Echt iets uniek! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Je maakt het me er niet makkelijker op. Had net besloten dat de twee 'vrije' plekken gingen ingevuld worden door een nectarine en een kers. En nu begin ik weer te twijfelen. Anderzijds, avocado structuur lijkt wellicht op cherimoya en daar kan ik gewoon in de winkel aan geraken. Niemand die de verschillende leden van de zuurzak met elkaar kan vergelijken? Nectarine en kers is ook lekker.. Maar het lijkt niet Cherimoya qua structuur e/o smaak. Ik ben daar niet zo heel gek op... Wat ons nog wel opviel is de geur van de rijpende vruchten. Toen ze in de keuken lagen te rijpen begon er een zoetige geur door het huis te verspreiden. Het duurde even voor ik doorhad dat het van de rijpende PawPaw afkwam. Heel apart maar best wel een lekkere geur, gelukkig niet zo vies als de zuurzak.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted November 8, 2016 Share Posted November 8, 2016 Zuurzak vies ?? Is het lekkerste fruit ter wereld! Welja, ik heb nog geen pawpaw geproefd dus in theorie kan die nog winnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted November 10, 2016 Share Posted November 10, 2016 De gekregen zaden van Boesta zijn goed aangekomen en liggen te stratificeren in de ijskast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter16 Posted November 12, 2016 Share Posted November 12, 2016 Ik ben op zoek naar pawpaws. Zijn deze ook nu te planten? Quote Regenwormen graven gangen, en veel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Kwam dit adres tegen met o.a. grote collectie nieuwe rassen pawpaw, diospyros (45 soorten virginiana) en kiwibessen voor in vergelijking redelijke prijzen. Bestellingen online op Duitse website, maar kweek in Tsjechië. http://exoticfruitplants.eu/index.php?route=product/category&path=82 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Ik heb die website ergens zien passeren en daar schijnen leveringsproblemen te zijn. Mensen die dingen bestelt hebben en die nooit geleverd zijn Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Ik heb bij dat adres meermaals besteld en dat verliep toen goed! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted April 20, 2017 Share Posted April 20, 2017 Het is zover. Candaag de Prima 1216 aangeschaft.Zo te zien is het een eenjarig geent plantje Komen weejend ga ik hem planten.Groot plantgat maken en vullen met turf. Daarna de pot voorzichtig doorknippen zidat de kluit niet beschadigd raakt. Overdag staat het boompje in de schaduw, maar vanaf ca 14:00 komt hij in de zon tot zonsondergang. Iemand nog tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 Proficiat Roland! Toch 2 bemerkingen. Hou er rekening mee dat je een tweede, ander, soortje nodig hebt om t.z.t. vruchten te kunnen krijgen.Wat ik niet snap is waarom je in turf plant. De ideale ph voor pawpaw ligt rond de 6 (tussen 5.0 en 7.0) dus licht zuur eventueel. Turf heeft een aanzienlijk lagere ph.....dus vraag me af of je ze hiermee wel goed doet of zelfs geen nadeel? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 Prima1216 zou zelfbestuivend zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 Heb van verschillende nronnen begrepen dat prima 1216 zelfbestuivend is. Mijn grond bestaat uit:Blauwgrijze leem op ca 1m diepBruin oranje klei zand mengselZand bovenste 20 cm vandaar dat ik de grond meer zuur wil maken. Op youtube zag ik een film waarbij veel compost bladeren in het plantgat gedaan worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 Prima1216 zou zelfbestuivend zijn. Klopt ,waar Sunflower deels zelfbestuivend zou zijn. Heb exemplaren van beide naast elkaar staan (zijn 1 tot 1.20m hoog dus jong, en had vorig jaar drie beginnende vruchten die echter afstierven.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 We hebben meerdere planten van verschillende rassen staan. We hebben ook prima1216 en Sunflower. Volgens Amerikaanse bronnen heeft Sunflower een bittere nasmaak, waardoor veel mensen hem niet lekker vinden. Overleese is een met een goede smaak. Prima1216 schijnt ook heel goed te zijn en schijnt zelfbestuivend te zijn. Van nature groeien ze in clusters van verschillende planten. Het is dus beter wanneer je 2-3 rassen vlak naast elkaar plant. Ondanks de late nachtvorst (veel schade aan van alles en nog wat) hebben we vrijwel geen schade aan de pawpaw's. We hebben helaas nog geen rijpe vruchten gehad, maar misschien dit jaar. Ze moeten nog gaan bloeien. Ze groeien van nature in uiterwaarden, dus ze houden van vochtige lemige- tot kleigrond. Ze vormen een diepe penwortels en de wortels zijn heel kwetsbaar. Het zijn sterke planten, maar verplanten is echt af te raden. Slakken zijn gek op de bladeren, wat ook een probleem kan zijn voor kleine planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted April 21, 2017 Share Posted April 21, 2017 Bij mij smaakte sunflowers vorig jaar uitstekend.Alleen de bestuiving is een moeilijk punt, vind ik, kost veel tijd. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted April 22, 2017 Share Posted April 22, 2017 Ik ben benieuwd. De bittere smaak schijnt met name dicht bij de schil te zitten. Ze zeggen dat wanneer je pawpaws uitknijpt en de schil weggooit dat je er geen last van hebt. Op het weiland worden de pawpaws bij mij ook door vliegen bestoven. Ik zal ze ook met de hand nabestuiven. Vleesvliegen... zijn geen goede bestuivers. Ik denk dat er in Amerika vleesvliegen voorkomen die wel beter bestuiven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted April 22, 2017 Share Posted April 22, 2017 Ha Permacultuur, Ik lees dat jij je verdiept hebt in smaak.... iets wat ik nog niet eerder heb meegewogen bij het samenstellen van mijn bescheiden verzameling (3 jarige Sunflower, 3 jarige 1216 prima, 10 jarige Sunflower, 15 jarige zaailing). Gebrek aan oppervlak en moeizame bestuiving heeft weerhouden mij van verdere uitbreiding, maar ik ben laatst een kweker tegengekomen dicht bij huis. Hij heeft weliswaar oude rassen in het assortiment, maar de prijs/kwaliteit oogt zo goed (de helft van webwinkels) dat ik mij toch laat verleiden. Zijn basisaanbod is Overleese, Sunflower, 1216 Prima en Davis. Maar heeft ook nog voorraad van Sweet Alice, Mc1, Mango en wellicht Mitchell. Wat vind je van Mc1? Is een kruising van Overleese/Davis (niet gechecked, maar staat mij ergens bij), en zou zeer vroeg zijn. Heb jij een beeld van de smaak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted April 22, 2017 Share Posted April 22, 2017 Ik ben benieuwd. De bittere smaak schijnt met name dicht bij de schil te zitten. Ze zeggen dat wanneer je pawpaws uitknijpt en de schil weggooit dat je er geen last van hebt. Op het weiland worden de pawpaws bij mij ook door vliegen bestoven. Ik zal ze ook met de hand nabestuiven. Vleesvliegen... zijn geen goede bestuivers. Ik denk dat er in Amerika vleesvliegen voorkomen die wel beter bestuiven. Wij hadden vorig jaar onze eerste Paw Paw's maar er zat aan geen enkele vrucht een bittere smaak.. Misschien als ze nog niet goed rijp zijn, zijn ze bitter..? Ik heb ze onrijp geplukt, ze werden na enkele dagen donker(naar zwart toe). Toen hebben we ze gegeten ze waren verrukkelijk, en echt niet bitter. Dat wij vruchten hebben komt dat ik ze met de hand bestoven heb. Voorheen hadden we wel bloemen maar er kwamen geen vruchten aan. Dit jaar zitten er wel heel erg veel meer bloemen aan dan vorige jaren. Ben benieuwd of het lukt meer vruchten te krijgen dit jaar. Bloemen zijn nog maar half open dus moet nog even wachten met bestuiven. Ga dat dan elke dag doen, net zolang de bloemen er niet meer zijn.. De aasvliegen (en kevers) die we voor bestuiving nodig hebben komen hier (volgens mij) niet voor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted April 23, 2017 Share Posted April 23, 2017 Ik had vorig jaar veel vliegjes in de bloemen zitten, maar ik weet niet of het ze lukt om de bloemen te bestuiven. Ik heb veel bloemknoppen en hoop dit jaar ook een paar vruchten te krijgen, maar het kan zijn dat ik nog een jaar moet wachten (ze staan pas 1 jaar). Ik heb voornamelijk geënte planten. Helaas hebben sommige planten wel vorstschade, maar zo te zien zijn niet alle bloemen beschadigd. Sommige selecties schijnen die bittere smaak in het vlees dicht bij de schil te hebben. Sunflower werd op een Amerikaanse website genoemd. Andere selecties schijnen dit niet te hebben. Op filmpjes lieten mensen zien hoe je het fruit moest eten, om die bittere nasmaak te vermijden. Ik hoop dat ze de moeite waard zijn, want ik heb veel geld gestopt in Pawpaw planten. We hebben rond de 40 planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 Zijn bij de mensen hier de PawPaw's al aan het uitlopen? Ze blijven bij mij verdacht stil Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 24, 2017 Share Posted April 24, 2017 De jonge in de koude kas hebben grotendeels al wat blad of uitlopende knoppen. (ruim 30 planten) Mijn ervaring is dat groeiseizoen per plant erg verschilt! Kan zo maar 2 maanden liggen tussen de ene en andere....ook bij in winterrust gaan, sommige werden pas in december/januari kaal. Buiten nog geen schuiven te zien (4 planten). Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts