Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pawpaw


Dennis29

Aanbevolen berichten

Misschien staan de potjes niet warm genoeg om te kiemen.Je kan best de kiemtemperatuur eens opzoeken en de potjes zo nodig warmer zetten.Even nakijken denk ik anders misschien een mislukking door kleine fout.De zaden hadden best ook een koude behandeling.Misschien deed je dit niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pawpaw-zaden hebben eerst een koude stratificatie nodig van 3 a 4 maanden. Daarna kiemen ze bij 15 a 20 graden met eerst alleen lange penwortels en pas na geruime tijd komt er dan iets boven de grond wat je als eerste bladen waarneemt.

 

Bovendien kunnen zaden beter niet eerst gedroogd worden, maar licht vochtig bewaard tot ze aan hun koele voorbehandeling beginnen. Het kiemingspercentage van zaden die eerst gedroogd zijn loopt drastisch terug tot onder de 20 %.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

De boompjes die nu vrucht dragen zijn ongeveer 3meter hoog . Er is 1 "ras" bij, de ander is een zaailing .Er is wel duidelijk een verschil tussen de rassen onderling. De zaailing heeft meer vruchtjes maar kleiner en in trosjes bij mekaar, het ander "ras" heeft minder vruchten maar veel groter. die zaailing heb ik al stevig moeten uitdunnen. ik denk qua hoeveelheid een houten bakje vol. Ik heb ook nog de rassen "prima" en "ithaca" waar ik veel van verwacht maar das waarschijnlijk voor volgend jaar .

CIMG792830711441991100.JPGCIMG793066951441991110.JPGCIMG793142741441991121.JPGCIMG793275711441991130.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het arboretum bij Provinciaal domein "t Leen in Eeklo staan enkele grote pawpaw's met vruchten. Geen specifiek ras en geen verdere informatie over herkomst hierbij. De bomen zijn schat ik een 4 meter hoog en staan er erg mooi op en er hangen veel vruchten aan. (Plukken van vruchten, stekjes, gevallen zaden e.d. is - uiteraard in zo een wetenschappelijke bomenverzameling - verboden.)

 

Maar de 6 ha. grote arboretum is vrij toegankelijk en zeer de moeite waard om daar op verschillende tijden van het jaar eens te gaan kijken....niet zozeer vanwege die pawpaw's, maar vanwege de enorme collectie bomen en struiken en de mooie aanleg. Zelfs je hond mag er mee aan de lijn.

Als ik het even hou op vruchtgewassen: In het oudere gedeelte (arboretum 1) staan bijv. nogal wat soorten Juglans (o.a. zwarte en grijze okkernoot) en in het nieuwe gedeelte (arboretum 2) bijv. ook een behoorlijke collectie (die wel op ras) van Cornus.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja...goed werk van Manowar om zulke mooie/gezonde bomen met vruchten te kweken!

 

Zo ver ben ik nog lang niet. Heb nu een zaailing van een 15/20 cm. en 2 kiemende zaden, klaar om eerste bladen te maken.

In de koeling nog enkele zaden in stratificatiefase. Mocht ik eens ergens een betaalbare plant tegenkomen, zal ik die zeker kopen al is het maar om enkele jaren voorsprong te hebben, want nu zal ik nog zeker 5 a 7 jaar of meer op de eerste vruchten moeten wachten.

 

Ik denk dat er nog niet veel mensen in onze Lage Landen echt veel ervaring hebben met volwassen/dragende pawpaw. Ik hoor/lees nogal tegengestelde geluiden over hoe goed het te doen is...maar krijg intussen de indruk dat het met de 3 "grote" problemen misschien best nog meevalt (Ik volg toch al enkele jaren alles wat ik er over kan vinden en verteld wordt

1. Gevoeligheid van jonge planten voor UV- licht (zon) terwijl ze als volwassen planten juist graag meer zon zouden willen. Een plekje in de halfschaduw of zelfs zon lijken ze hier wel te verdragen.

2. Zeer moeilijk te verpotten/verplanten vanwege kwetsbare lange hoofdwortel. (Wordt op Amerikaanse sites nogal eens voor gewaarschuwd...zelfs opkweek in speciale lange grondzakken wordt er dan aanbevolen...) Door keuze van een ruime en diepe pot bij de opkweek lukt het wel hoor ik her en der.

3. Problemen bij bevruchting door afwezigheid van specifieke aasvliegen en noodzaak meerdere kweeklijnen/rassen voor kruisbestuiving.

Misschien kan hij het beter zelf vertellen, maar ik hoorde van forumlid Bart dat hij in Oost Nederland wel zonder handmatige bestuiving vruchten krijgt. Ook de bomen in het Leen, waarover ik net in een berichtje hiervoor schreef, zullen vermoedelijk (daar hebben ze in Eeklo vast geen tijd voor) niet handbestoven zijn en hangen behoorlijk vol. Vermoedelijk kunnen er dus insecten zijn hier die de specifieke Amerikaanse aasvliegen kunnen vervangen. Maar welke dat zijn en hoe die te werk gaan....???

 

Kortom...nog veel te ontdekken en leren over deze vruchtbomen. En knap van Manowar dat hij wel al zo veel succes heeft!!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een goede vriend kreeg ik in okt. 2012 enkele vruchten 'Prima 1216' om te proeven, ik vond ze lekker.

 

Hiervan heb ik destijds de 4 pitten gezaaid, maar aangezien de kieming meestal erg lang op zich laat wachten heb ik de vochtige pitten (na een stratificatie van 2 maanden in de koelkast) ontdaan van de buitenste donkere taaie bast en toen gezaaid.

Na acht weken waren ze gekiemd, tamelijk vlot vond ik.

 

We zijn nu 3 j. verder en de planten staan nog steeds (een beetje verwaarloosd) in melkpakken te wachten om uitgeplant te worden tenminste als ik er een plekje voor kan vinden...het zijn gezonde planten.

 

Prima-1216-a97221442055429.jpg

 

Prima-1216-b54651442055468.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wat foto's van mijn verplante pawpaw plantjes. Ze zitten tussen de 120-200cm en heb er 3 vruchten aan.

 

@ persica

Ik was vorig jaar op zin pawpaw dag van de winecountry Nijverdal daar werd mij uit gelegd dat de zaailingen met de grootste bladeren de grootste vruchten geven. Dit betreft dan zaailingen van selecties.

 

Subflower

image46461442132836.jpg

 

Mijn rijtje van 4

image73131442132840.jpgimage99221442132838.jpg

 

Een die matig aankomt kijk ik nog komend jaar aan.

image96691442132841.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn inderdaad geen makkelijke planten maar eens ze zich thuisvoelen heb je er geen last van .Om de vruchtzetting te verbeteren heb ik ze zo kort mogelijk bij mekaar gezet . Ik heb er zelfs 3 in hetzelfde plantgat gezet gewoon om de vruchtzetting te verbeteren.

De meeste zijn met de hand bestoven maar er zijn er zeker enkele die bestoven zijn door iets anders.

Wat me wel opviel was dat er veel mieren in de bloemen van de Pawpaw zaten, misschien dat zij ook mede verantwoordelijk waren voor de vruchtzetting, en om hen een beetje te helpen heb ik tussen de bomen onderling dikke touwen gehangen zodat ze van boom naar boom kunnen.

Het ras davis heb ik ook al ondertussen 4 jaar en die wil maar niet groeien die is blijven steken op 60 cm terwijl het ras prima op één jaar tijd meer dan een meter gegroeid is .Ik verwacht dat "prima" volgend jaar vrucht gaat geven en die zou samen met sunflower zelfbestuivend zijn.

Wat bemesting betreft heb ik onder de pawpaws doordragende aarbeien staan en die krijgen af en toe wat gedroogde koeiemest en blijkbaar wordt dat toch goed verdragen.

Ik heb al een paar keer enkele kleine planten veranderd van plaats omdat ze niet naar mijn zin stonden, dat lukt wel als je de hele wortelkluit uitgraaft en als de plant er nog niet te lang staat. Bij oudere planten zou ik het niet meer doen.

Tegen de herfst aan worden de bladeren prachtig geel een sierraad. Die zou zeker niet misstaan naast een kaki met zijn bruin rood blad.

ik ben een liefhebber

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info. Ik ben aan het twijfelen om één prima te zetten omdat deze zelfbestuivend zou zijn, heb geen plaats voor meerdere. Mijn tuintje is klein en op mijn volkstuintje mogen helaas geen boompjes gezet worden.

Meerdere bomen in één plantgat, doen die het dan even goed? Misschien wil ik dan ook nog de shenandoah.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga vrijdag mijn eerste 2 zaailingen ophalen (zouden 1-1,1 m zijn nu). Ik denk dat ik ze de eerste tijd in containers zet zodat ik ze in de luwte wat meer kan laten groeien. Welke grond raden jullie mij aan? (ze staan nu ook al in kleine containers)

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou opteren om ze in volle grond te zetten. Naar hetgeen ik gelezen heb, worden de planten absoluut niet graag verplant. Meestal staan ze bij de kweker ook in maar juist gepaste potten en moet je dus toch verplanten. Op de grootte afgaand zou ik denken dat ze al ouder zijn dan twee jaar en dan kunnen ze al wat zon verdragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verpotten van zaailingen is tussen maart en mei prima te doen.

 

Het noodgedwongen verplanten heb ik als volgd gedaan in ruim uit graven rond om. En in juni met het mes er onderdoor met een mini smalspoor trekker.

 

In dec toen in ze verhuist heb hadden de meeste een mooie compacte kluit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

opmerkelijk: kweker is ermee gestopt vanwege invriezen van planten.

 

http://www.desmallekamp.nl/nl/nieuws/39-asimina-en-diospyros-uit-assortiment

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt mij een beetje vreemd, afgelopen 2 winters waren deze zo streng dan ?

Bovendien zijn deze planten (Pawpaws) toch behoorlijk vorstbestendig, kunnen wel wat vorst hebben.

 

Het invriezen van: Diospyros lijkt me aannemelijk.

 

Wie weet er meer te vertellen over vorstgevoeligheid van pawpaws (ervaringen) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij een experiment met de eerste zaailingen dit jaar, hoe ze goed over te houden met de mogelijkheden die ik heb. Voor buiten te overwinteren is alles nog te teer en klein. Ook uit de vele literatuur/artikels e.d. haal ik geen duidelijke aanwijzingen voor wanneer uitplanten veilig zou kunnen in ons klimaat. Hier dicht bij zee wil ik het gaan proberen met een deel van de zaailingen als ze minstens een 40 a 50 cm. zijn.

 

De grootste zaailing (25 cm.) slaapt nu in de koude kas en verloor enkele weken geleden het laatste blad. Ik ga er van uit dat die het moet overleven en in mei of zo weer gaat uitlopen.

 

De rest staat in de keuken (tussen 17 en 21 graden) onder een lichtkoepel en de meeste ook onder plastic kap (wat hogere luchtvochtigheid). De 2 die in september al uitliepen, maar daarna enkele maanden op 2cm. lengte stilstonden hebben sinds kort weer groei. De rest (8x) had wortelvorming voor oppotten in 9 cm. potten en daarvan beginnen enkele nu net uit te lopen (zonder kiemblad!) en een aantal andere maakt al wortels die onder uit de pot willen. Tot hier toe lijkt ca. 60% van de zaden goed te gaan...er groeit wat....heel langzaam en met horten en stoten...eerst de wortels en een stuk later ook een stengel. Totaal 20 zaden uit 4 bronnen.

 

In de koelkast liggen opnieuw een 80 zaden van allerlei afkomst om 3 a 4 maanden te stratificeren. Wat mij opvalt is dat lang niet alle verkopers (en juist de grotere bedrijven niet!) de zaden vochtig bewaren, terwijl het me nu wel duidelijk is dat uitdrogen al heel snel funest is. Geoogste zaden moeten koel en licht vochtig (in cellofaan of zo) kort bewaard en zo snel mogelijk, binnen weken, voor stratificatie in de koelkast. Beste tijd daarvoor lijkt me november, zodat in maart/april kieming kan beginnen en de planten tussen mei en oktober een echte eerste groei kunnen maken....waarbij 40 a 50 cm. in het eerste jaar haalbaar moet zijn.

 

Nog een waarneming is dat de grootte van zaden enorm kan verschillen...zeg tussen 1 en 4 cm. De zaden van ras-planten (o.a. sunflower x sunflower) zijn daarbij over het algemeen kleiner.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De planten die ik dit jaar heb gekocht waren opgekweekt uit zaad uit Michigan.

 

Hoe groot zijn je planten, Deborah?

Op zich is pawpaw winterhard...maar de vraag is even of dit voor jonge zaailingen ook al geldt.....? Waar kocht je je planten?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn geloof ik 4 jaar oud en ze zijn 1 meter hoog. Ik heb ze via Marktplaats gekocht in de buurt (een hovenier uit Boxtel die voor de liefhebberij en als bijverdienste diverse struiken en bomen kweekt: Theo Schoenmakers).

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...