Victor Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Nog te vroeg,lijken nog te groen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Voor wie een pawpaw met vruchten en dus ook zaden (over) heeft... voor die verse pitten heb ik nog steeds belangstelling! Intussen 3 jaar ervaring met zaaien van zaden van her en der en de eerste planten zijn dit seizoen uitgeplant in een gebied waar ik plaats heb voor 30 a 40 planten. Vooral de variatie in afkomst vind ik interessant. Het gaat mij om het proberen, experimenteren en uitwisselen! Wil er best wat voor vergoeden of in overleg ander plantmateriaal tegenover stellen in ruil. Welkom om dan een PB'tje te sturen Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted October 9, 2016 Share Posted October 9, 2016 Hier zijn de 3 vruchten van sunflower ook nog niet eetrijp, geduld wordt wel op de proef gesteld.Het schijnt dat ze moeten verkleuren. Nu nog hard groen. Voordeel is dat de vogels er hier afblijven.Ook mango is dit jaar voor het eerst enorm gegroeid. Heeft 7 jaar stil gestaan en dit jaar 75cm erbij, Net toen ik. dit voorjaar, dacht ik ga ze rooien. Soms wil dreigen wel eens helpen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted October 10, 2016 Share Posted October 10, 2016 Wim Mijn pawpaws zijn ook nog hard en groen! De planten zijn vreemd en doen er soms jaren over! Maar ik heb geduld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Meestal eind oktober heb je rijpe exemplaren. Voor mensen die boompjes willen Verplanten, pas op de wortelpen. Ik ga deze winter zaden krijgen dat ik zal zaaien om te gebruiken als onderstam. Ik ga ze dus enten. Het beste resultaat bekom je als beide stukken evendik zijn. Een beetje zoals walnoot.Nu nog zoeken naar goede rassen met een goede smaak Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted October 16, 2016 Share Posted October 16, 2016 Hallo beste mensen, Door een zeer nare gebeurtenis in de familie (waarbij ik 2 familieleden ben verloren) heb ik niet kunnen inloggen en reageren. Met de Paw Paw gaat alles goed. vruchten groeien nog steeds. Plant begint eerste tekenen van "de herfst" te tonen. Ik zal komende week reageren op de privé berichten en wat foto's van nu plaatsen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 In de koelkast liggen opnieuw een 80 zaden van allerlei afkomst om 3 a 4 maanden te stratificeren. Wat mij opvalt is dat lang niet alle verkopers (en juist de grotere bedrijven niet!) de zaden vochtig bewaren, terwijl het me nu wel duidelijk is dat uitdrogen al heel snel funest is. Geoogste zaden moeten koel en licht vochtig (in cellofaan of zo) kort bewaard en zo snel mogelijk, binnen weken, voor stratificatie in de koelkast. Beste tijd daarvoor lijkt me november, zodat in maart/april kieming kan beginnen en de planten tussen mei en oktober een echte eerste groei kunnen maken....waarbij 40 a 50 cm. in het eerste jaar haalbaar moet zijn. . Wat zijn eigenlijk jouw zaaddealers, als je dat wilt prijsgeven en weet iemand of de Pawpaw dit jaar ook in de supers te verkrijgen zijn? Aldi had een bak van 6 Rojo Brillant (kaki) voor 1,39 en... Die smaken me prima! Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 20, 2016 Share Posted October 20, 2016 Wat zijn eigenlijk jouw zaaddealers, als je dat wilt prijsgeven Waarom niet? Niks geheim aan Ik heb de laatste 2 jaar zaden gekocht van pawpaw onder andere bij: - Allseeds (Ik denk een echte liefhebber die ook zijn zaden verkoopt....alles, niet alleen pawpaw, wat ik er kocht was prima w.b. kiemkracht) https://www.allseeds.eu/ - Diverse via Ebay (sterk wisselend in kwaliteit...de Hongaarse die er dit jaar ook opstaat waren prima, net als van een Franse verkoper met zaden van Sunflower. De Duitse en Amerikaanse aanbieders van wie ik kocht leverden w.b. kiemkracht veel mindere zaden) Zoek met Asimina triloba, want andere planten worden ook soms pawpaw genoemd. (Met name papaya) - Goede ervaringen ook met zaden van https://www.agroforestry.co.uk/ Dit is de instelling van de door mij zeer gewaardeerde schrijver over bostuinen Martin Crawford. Zijn boeken zijn voor mij standardwerken.- Ook goede zaden vanuit Denemarken via Etsy, een of ander internationaal uitwisselingsproject van pawpaw verleden jaar, waarbij zaden uitdiverse bronnen verzameld en verdeeld zijn. Intussen verdwenen waarschijnlijk of het zou nog moeten komen...- Het Engelse zaadbedrijf Chiltern seeds heeft ook goede zaden en verkoopt geen oud spul en geeft goede informatie. http://www.chilternseeds.co.uk/Verder ook wat kunnen ruilen via de site Dave's Garden.......maar daar is veel meer vraag dan aanbod. http://davesgarden.com/ Mindere ervaringen nog met die van Vreeken ("roomappel") met 0% kieming en een Duitse exotische zaadhandel. Deskundigheid om zaden goed te bewaren ontbreekt daar blijkaar. Met een kiempercentage van 50% en meer in het eerste jaar beoordeel ik een leverancier van pawpaw-zaden als goed. Intussen gooi ik zaden niet meer weg als ze het eerste jaar niet kiemen, want een enkele wil dan ook nog gaan kiemen na een 2e kou-periode = winter. Ik moest echt zoeken en de wereld afstropen tot hier toe om aan zaden te geraken. Voor dit jaar kijk ik hoopvol uit naar zaden die iemand van het forum binnenkort gaat oogsten. Ben daar erg blij mee! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted October 21, 2016 Share Posted October 21, 2016 Ik kwam vandaag dit bericht tegen op Facebook PawPaw Festival:Dit festival op 22 & 23 oktober is om de Pawpawvrucht en het kweken daarvan te promoten en bekent te maken. In onze Pawpawgaard staan er kraampjes met Pawpawproducten en andere leuke kraampjes met orginele kado artikelen en anderer lekkere culinaire gerechtjes. Ook kan men planten kopen in verschillende maten geénten soorten & zaailingen en ook zaden. 22 oktober – 23 oktober 22 oktober om 11:00 tot 23 oktober om 16:30 ipkesbeltweg 42, 7443 PN Nijverdal, Nederland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Iemand die 1 van deze heeft en zelf kan zeggen hoe de smaak is;AlleghenyLynn’s FavoritePotomacRappahannockShenandoahSummerDelightSusquehannaTropical TreatWabashPA Golden3BelleLynn's favoriteIXL Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Hoi heb de volgende met vrucht nu golden 3, ixl, susq Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoncello Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Dan zal ik wachten tot je ze proeft Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted October 29, 2016 Share Posted October 29, 2016 Heeft er al iemand een pawpaw [sunflower] rijp?Er hangt 1 vrucht aan die iets begint te verkleuren. Durf hem niet te pukken om te kijken of hij rijp is, ik heb er maar eentje. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted October 29, 2016 Share Posted October 29, 2016 Ik heb al wel wat soorten gegeten. Maar subflower hangt nog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted October 29, 2016 Share Posted October 29, 2016 Bart, worden ze zacht of zoiets? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted October 30, 2016 Share Posted October 30, 2016 (edited) Gisteren hebben we de eerste 2 Paw Paw's van onze eigen boom gegeten. Ohhhh wat lekker was dat zeg. Ongelooflijk! We hadden echt niet verwacht dat ze zo lekker waren. Ik heb jaren geleden een Paw Paw gegeten op Curaçao. Maar die smaakte lang zo lekker niet. waarschijnlijk een andere soort..(?) Dinsdag voelde ik aan de 2 PawPaw's toen ze nog aan de boom zaten. Deze 2 groeide individueel en niet in een tros. Die lieten toen gelijk los. Ze waren nog erg hard. Maar vrijdag dus geheel rijp. De andere tros van 4 vruchten en nog een kleintje heb ik gisteren geplukt. Die liggen nu te wachten tot ze rijp zijn. In 1 van de vruchten die we gisteren hebben gegeten zaten 2 grote pitten en 1 heel klein pitje. In de andere zaten 3 pitten. De pitten liggen nu in de koelkast in vochtig papier te wachten op leden (weknow) van hier die ze graag willen hebben. Ik stuur ze gewoon gratis naar je toe.. Hier de foto's van vlak voor het plukken en erna.... Edited October 30, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted October 30, 2016 Share Posted October 30, 2016 Is er al geproefd dit najaar? Of is het nog te vroeg? Ben erg benieuwd We hebben de 1e 2 gisteren gegeten. Dinsdag geplukt toen ze nog hard waren. Vrijdag waren ze rijp. Heel erg lekker! Lekkerder dan ik in mijn geheugen had staan van 1 die ik eerder geproefd had. Gisteren de laatste 4 grote en 1 hele kleine geplukt.. De smaak is best lastig te omschrijven, deze smaken kwamen wij tegen, peer,mango,banaan,room,abrikoos,kaki.. Wel raar zoveel smaken in 1 zo'n vrucht. De nasmaak is erg banaanachtig en blijft best lang hangen... Wilde jij ook zaden..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted October 30, 2016 Share Posted October 30, 2016 Heeft er al iemand een pawpaw [sunflower] rijp?Er hangt 1 vrucht aan die iets begint te verkleuren. Durf hem niet te pukken om te kijken of hij rijp is, ik heb er maar eentje. Ik durfde eigenlijk ook nog niet te plukken maar toen ik er 2 aanraakte lieten ze vanzelf los. Ze waren nog erg hard. Dinsdag geplukt en vrijdag waren ze verkleurd en rijp. En heel erg lekker. Dus je hoeft niet bang te zijn als je de jouwe onrijp plukt dat ie niet rijp gaat worden.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted October 30, 2016 Share Posted October 30, 2016 ik ga nog voor donker gelijk plukken. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted October 30, 2016 Share Posted October 30, 2016 Succes! Laat ook even weten hoe die van jou smaakte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart646 Posted October 30, 2016 Share Posted October 30, 2016 De rijpe vruchten kun je plukken als ze simpel loslaten. Dan rijpen ze vlot nA. De rijpe aan mijn bomen waren van het harde af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 31, 2016 Share Posted October 31, 2016 @ Boesta. Leuk om te zien hoe verschillende van vorm je pawpaw-vruchten groeien. Die 8-vormige op foto 2 en 4 is heel apart Wat zijn die stekelige vruchten op foto 4? Papwpaw?? maar het lijken w.b. blad een soort komkommers....? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted October 31, 2016 Share Posted October 31, 2016 Is er al geproefd dit najaar? Of is het nog te vroeg? Ben erg benieuwd We hebben de 1e 2 gisteren gegeten. Dinsdag geplukt toen ze nog hard waren. Vrijdag waren ze rijp. Heel erg lekker! Lekkerder dan ik in mijn geheugen had staan van 1 die ik eerder geproefd had. Gisteren de laatste 4 grote en 1 hele kleine geplukt.. De smaak is best lastig te omschrijven, deze smaken kwamen wij tegen, peer,mango,banaan,room,abrikoos,kaki.. Wel raar zoveel smaken in 1 zo'n vrucht. De nasmaak is erg banaanachtig en blijft best lang hangen... Wilde jij ook zaden..? Dank je voor het voorstel maar moest ik een pawpaw planten dan liever een boompje dan een zaaien. Dat scheelt hem wellicht enkele jaren voorsprong. Ik vrees eigenlijk dat de boom te groot zal zijn. Ik heb leifruit staan tegen een muur van 2m hoog. Wat mij rest aan plaats is vrij beperkt. Dus twijfel twijfel...Heeft pawpaw ook die romige structuur van cherimoya of het vezelige van guanabana (hou ik oneindig veel meer van)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted October 31, 2016 Share Posted October 31, 2016 @ Boesta. Leuk om te zien hoe verschillende van vorm je pawpaw-vruchten groeien. Die 8-vormige op foto 2 en 4 is heel apart Wat zijn die stekelige vruchten op foto 4? Papwpaw?? maar het lijken w.b. blad een soort komkommers....? Komkommer heb je goed gezien Weknow want dit zullen gestekelde exemplaren van Iskoes/Labusian/Chayote zijn. Latijn-Amerikaanse multifunctionele komkommer-achtige. En de hardste klimmer onder Nederlands omstandigheden (10 m per jaar is haalbaar). Zin om er eentje te krijgen op de MTFD 2017. Maak dan een deal met Kibas of mij (ovb). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boesta Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 (edited) @ Boesta. Leuk om te zien hoe verschillende van vorm je pawpaw-vruchten groeien. Die 8-vormige op foto 2 en 4 is heel apart Wat zijn die stekelige vruchten op foto 4? Papwpaw?? maar het lijken w.b. blad een soort komkommers....? Hahaha ja dom ik heb een foutje gemaakt er zit tussen de foto's een foto van een komkommer soort (Chiki komkommer een soort Chayotte komkommer) die in een Cherrykose boom is gegroeid. Ik ga later het wel weghalen Ja ik vind de vormen ook apart. Na het eten ( en ik een beetje door jou) zijn we nog veel enthousiaster geworden over de Paw Paw. Jammer dat je ze niet goed kunt bewaren e/o verzenden. Anders had ik er 1 naar je opgestuurd gelijk met de zaden... De andere zijn nu ook rijp, we gaan er vanavond er echt voor zitten om ze uitgebreid te gaan eten. Kan haast niet wachten. Ik heb best veel "vreemde" vruchten gegeten in mijn leven maar zo'n gekke lekkere vrucht als dit ben nog nooit tegengekomen laat staan geproefd.. Ik pm je morgen of overmorgen als ik alle zaden heb, voor de details om ze naar je op te sturen.. Edits, ivm domme spelfouten Edited November 1, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts