Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De eerste zwerm van dit jaar is geschept! Nouja geschept, gisteravond vlak voor een enorme plensbui zo goed en zo kwaad als het ging een bult bijen met de hand vanuit het hoge gras in een kastje geschept en met een deksel een afdakje gemaakt over de bult die nog in het gras zat. Tuurlijk zat daar de koningin tussen want toen ik vanochtend ging kijken hing iedereen onder die plank. Dat was wel een stuk makkelijker, want ik kon de plank nu afslaan in de kast en 90% van die tros zat meteen erin en de rest rende gauw naar binnen. Daarna het kastje in het rijtje gezet, naast de andere zwermen van gisteren. Linkerkast is al te klein!

IMG-20250420-WA0002.thumb.jpg.ca3116faea487e95943fbf757d09c6b5.jpg20250421_093540.thumb.jpg.111dfaa780f1907e79bfeb816255308f.jpg20250421_101126.thumb.jpg.6c2f29ce840e535c1e1d7f9115d52db6.jpg20250421_102558.thumb.jpg.4698b757683732ba8b348abe4a75d30f.jpg20250421_104752.thumb.jpg.949694873dc03351ce72d10787af72f8.jpg

• Like 3
Geplaatst:
7 uren geleden, Tjeerd zei:

@Martijn hoeveel koninginnen kweek je dan? En laat je ze dan op je stand bevruchten of ga je naar een station?

Ik heb 10 koninginnen opgegeven voor de KI. KI-dagen | BeeSelective
Voor de rest Kweek ik nog F1 koninginnen. Meeste zuiver Buckfast en wat F1. 

• Like 2
Geplaatst:

Buckfast is ook niet altijd zwermtraag. De Buckfast die ik heb vind ik tegen vallen, ze zijn hoog VSH dat dan weer wel. De helft van de koninginnen wordt binnen 1 jaar gewisseld, een kwart van de volken wil zwermen. Net een volk bekeken 12 belegde doppen, staat een hk dadant op met nauwelijks bijen erin. Het volk is ook niet extreem sterk, bezet 6 ramen dadant. Deze lijn zou 60 kg honing kunnen halen, 15 kg is veel als alles mee zit. Op een andere stand werd alweer een koningin gewisseld, die was zo klein geworden dat ze door het moerrooster was gekropen.

Geplaatst:

Ooo dat is wel wat anders dan alle verhalen dat buckfast erg zwermtraag is.

aan de andere kant, met weinig bijen is het misschien de vraag of ze de koningin niet aan het wisselen zijn.. maar dan is 12 doppen weer erg veel..

Geplaatst:

@Tjeerd het is heel wisselend met zwermen, het grootste nadeel vind ik het wisselen van jonge koninginnen, dat gebeurt bij 50% van de koninginnen. Koninginnen van vorig jaar mei of juni worden tussen april en juni gewisseld. Vervolgens zit je met F2 volken waarvan je niet weet wat het wordt. Dat is in een omgeving met veel Buckfast waarschijnlijk geen probleem, maar hier heeft iedereen carnica en dan kan het zijn dat het niet meer zo'n zachtaardige volken zijn. Misschien is de Carnica ook de reden dat sommige volken zo willen zwermen, slecht ontwikkelen of ze de moeren willen wisselen. De teler waar die Buckfast vandaan komt, daar doen ze het heel goed. Al wisselen ze daar ook sterk wat ik van hem begrijp, of dat ook 50% van de koninginnen is weet ik niet. Mijn voorkeur gaat toch uit naar Zwarte bijen. Met goede lijnen doen ze niet onder voor goede Buckfast of Carnica.

Geplaatst:

@rorror ik zit in de zwermappgroep (zwermschepgroep) van de bijenclub. Daar komt vanalles voorbij, bijenzwermen, wespen, maar ook afgelopen week een nestje hommels. Wie er zin/tijd heeft gaat erop af.

• Like 1
Geplaatst:

Het begint drukker te worden in de kast!

het zijn mijn bijen niet, maar ik vermoed dat er binnenkort een zwerm af gaat komen!

IMG_9245.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...