Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Er werd mij pas verteld dat ik (als niet-ondernemer) niet een bordje 'honing te koop' mocht ophangen, maar dat alleen de tekst 'hier verkrijgbaar' op zo'n bordje mag staan. En toen kwam er iets over belastingen wat ik niet meer kon volgen. Weet iemand hoe dat zit? Ik heb namelijk een supermooi (vind ik zelf) leistenen bord met 'honing te koop' gemaakt voor bij de voordeur maar het zou suf zijn als ik daardoor 1 of andere overactieve belastinginspecteur op me afroep...

Geplaatst:

Moer gevonden! Net zolang gezocht tot ik haar tegenkwam!

IMG_9388.thumb.jpeg.3f5ed2e9f3b1bcfe64e4a3d8af94df69.jpeg

aangepast door Tjeerd
Verkeerde foto

Geplaatst:

Tjeerd, dat is een beste joekel. Nu wel merken en knippen!.

Geplaatst:

Ik heb heel veel filmpjes gekeken van diverse mensen die het op YouTube zetten! Op een IPhone schermpje ziet een koningin er wel groter uit dan de rest van de bijen, maar deze koningin was ruim 2 cm!! Daar was ik niet naar op zoek;) merken heeft bijna geen toegevoegde waarde! Knippen misschien wel! Al staan ze op een hoge bok, of maakt dat niet uit!?

daarnaast komt er eind mei een zachtaardige koningin! Maar misschien maak ik daarvoor nog een aflegger of iets dergelijks! Probeer ik 2 volken in te winteren en zet ik het honingslingeren op de agenda van volgend jaar:)

Geplaatst:

@Liekie mij is ook verteld dat je "te koop" niet mag gebruiken. Toen viel mij op dat er op die honingbordjes altijd verkrijgbaar staat. Het ligt eraan waar je woont en wie je er op aansprak. Ik woon in een toeristisch dorp, dus dan maar verkrijgbaar plaatsen, maar als je ergens achteraf woont en het was niet iemand van de belastingdienst zelf zou ik er niet zo naar kijken. Het is wel zo dat als je producten verkoopt het kan zijn dat de NVWA producten koopt om te controleren. Zelf heb ik geen weet van of dit gebeurt is, ik begrijp dat je alleen bericht ontvangt als het product niet voldoet, dat kan ook met de etikettering te maken hebben.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De gevangen zwerm ontwikkeld zich snel! Vorige week is het eerste broed uitgelopen, de tweede broedkamer zit helemaal vol bijen! Ik heb ze wel wat suikerwater gegeven want na de tweede week werd er weinig meer gehaald en was er veel voer nodig! Ik wil uiteindelijk verder op een broedkamer per volk, zouden jullie het volk dit jaar nog op een broedkamer zetten? En dan de tweede afslaan of het volk al splitsen om zo een kans te krijgen twee volken door de winter te krijgen? De Linde staat op het punt van bloeien, is dat een goed tijdstip om te splitsen of juist een sterk volk laten! Honingoogst is niet het doel dit jaar, doel is om de winter door te komen met een of meerdere volken!

Geplaatst:

Volk splitsen is zeker geen optie. Nu een honingkamer erop zetten. Heb je de zwerm na vangst behandeld met een oxaalzuuroplossing van 3%?. Na de oogst van de lindehoning zorgen dat je een goede koningin koopt en deze koningin samen met bijen uit de honingkamer vereningen tot een nieuw tweede volk. 

aangepast door Martijn

Geplaatst:
Op 21-4-2025 om 20:07, Martijn zei:

Ik heb 10 koninginnen opgegeven voor de KI. KI-dagen | BeeSelective
Voor de rest Kweek ik nog F1 koninginnen. Meeste zuiver Buckfast en wat F1. 

Ik wou hier nog even op terugkomen, ik heb de volgende buckfast groep gevonden: https://www.buckfast-gewesten-nederland.nl

dat is nu wat aan de late kant, maar voor volgend jaar misschien wel een idee! Larven gebruiken voor de eigen teelt van een moer en die laten bevruchten via KI met de juiste darrenlijn!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic