Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oeps Wortels gebruik ik voornl voor uien/wortel stampot (hutspot, of door onze zoon oranje stampot genoemd), maar in soep (pompoensoep, bonensoep) gaat ook altijd wel een wortel.

Schiet nog niet zo op hè?

Geplaatst:

Wortelsoep:

Benodigdheden:

wortels

uien

prei

rijst

aardappel

selderij

kippenbouillon

knoflook

gember

kerrie

koriander

Bereiding:

Wortels wassen, schrappen en in stukjes snijden. De prei en ui in stukjes snijden en in een beetje olie fruiten. Knoflook toevoegen en de kruiden. Twee minuutjes roeren en de aardappel, selderij en wortel toevoegen. Water erbij doen tot de wortels net onder water staan. Bouillon en rijst erbij en aan de kook brengen. Een minuutje of 20 laten doorkoken en dan pureren.

Wij vonden het erg lekker!

Geplaatst:

Worteltaart natuurlijk, maar dat heb ik al ergens voorbij zien komen.

de Fransen maken een boeuf carotte, brokjes rundvlees lang gestoofd met het laatste uur stukken peen erbij..erg lekker:

50 g boter,

1 kg van rundvlees

1 glas wijn wit

3 of 4 middelgrote uien,

8 wortelen

Zout,

Pepermolen

Tijm en laurier

In een braadpan, doe zachtjes 50 g boter smelten, voeg een scheut olijfolie erbij

Kleur het vlees aan alle zijden.

Zachtjes laten braden, uitjes bij het vlees ( uien niet bruin) en de witte wijn toevoegen.

Zout, peper, en voeg tijm en laurier. Bedek met water en breng aan de kook.

Voeg de wortelen geschild en gesneden in plakken.

Er rest u niets dan te sudderen gedurende 2-3 uur ongeveer. Deze reeds gekookt is wanneer het vlees mals is geworden.

( Google vertaling..maar je komt er wel uit hè...)

Fijn geraspte wortel met een vinaigrette van olie en citroensap, zout en peper en bestrooid met geroosterde sesamzaadjes.

Je kunt de wortelen koken in wat vers sinaasappelsap met zeer fijn gehakte gember erdoor als bijgerecht.

Spekjes en ui zachtjes samen bakken, wortels in stukken erbij, en een mini beetje water..laten stoven totdat de wortelen gaar zijn...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bedankt! Ik ga zo worteltaart bakken. Maar dan wel een recept met veel minder olie, 3 eetlepels in plaats van 200 à 300 ml in de meeste recepten En een deel van de suiker vervangen door banaan en gedroogde abrikozen. Zo is het wat gezonder.

Recept:

*325g wortelen, fijngehakt in de keukenmachine (Ik vind deze methode beter dan het raspen van wortelen voor als je worteltaart maakt. De stukjes zijn dan iets grover en dat zorgt ervoor dat niet alleen de smaak van de wortelen meer naar voren komt, maar ook de structuur van de taart beter is.)

*handjevol walnoten, grof gehakt

*200g volkoren tarwebloem

*80g donkerbruine bastaardsuiker

*3 eetlepels zonnebloemolie

*1 grote, heel rijpe banaan, gepureerd

*2 theelepels kaneel

*handvol gedroogde abrikozen, gehakt

*3 eieren

*1 theelepel zuiveringszout ("Baking soda" kan je bij de meeste tokos kopen

of bij internationale winkels.)

*1/2 theelepel bakpoeder

*1 theelepel vanille extract

Oven op 180C voorverwarmen. Springvorm van 22cm licht invetten en met bloem

besprenkelen.

Wortelen in de keukenmachine fijnhakken.

In een grote kom, olie en gepureerde banaan goed met een handmixer kloppen. Suiker en kaneel toevoegen en weer kloppen. Eieren toevoegen. Kloppen totdat alles goed gemengd is. Bloem, zuiveringszout en bakpoeder in een aparte kom zeven en aan natte ingrediënten toevoegen. Alles met een houten lepel goed omscheppen en daarna wortelen, abrikozen en walnoten toevoegen. Weer omscheppen en het mengsel in de springvorm doen.

Een uur bakken en 10 minuten op een rooster laten afkoelen alvorens de vorm te verwijderen. Met poedersuiker serveren.

Geplaatst:

Toevallig een paar dagen terug een recept met wortel op m'n site gezet.

http://www.hobbyzaden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=13:geroosterde-pastinaak-en-wortelreepjes&catid=4:recepten&Itemid=10

Ik moet het alleen nog een keer zelf uitproberen maar het lijkt mij heel erg lekker. En het kan natuurlijk heel goed worden gebruikt als bijgerecht bij de tonnen aardappels die je nog hebt liggen.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Geplaatst:
Wie heeft er lekkere recepten met wortels? Ik heb nog 20 kilo staan en ik kan er nog een paar honderd plukken

Wortelboom????

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

deze wortelsoep maak ik vaak:

2 uien snipperen, 1 of 2 rode pepers, 1kilo wortels in plakjes, dit bakken. Toevoegen 1 theelepel gemberpoeder en een kleine theelepel gemalen komijn. 10 min stoven. Doe er bouillon bij tot het net onderstaat, koken tot het gaar is en pureren met staafmixer. Peterselie er over.

Geplaatst:
Wie heeft er lekkere recepten met wortels? Ik heb nog 20 kilo staan en ik kan er nog een paar honderd plukken

Wortelboom????

Nee, boer die niet overal met de trekker bij kan komen door de natte grond

Geplaatst:

Geglaceerde Worteltjes

Ingrediënten

1 bos bospeentjes (ongeveer 500 gram)

100 ml sinaasappelsap

2 el honing

3 el boter

peterselie

Beschrijving

Snijd het loof tot op 2 cm van de worteltjes af. Schraap ze schoon en spoel ze af onder stromend water. Stoom ze bijna gaar in 7-10 minuten. Smelt in een koekenpan de boter en voeg daar de honing met de sinaasappelsap aan toe. Voeg daar de worteltjes aan toe en blijf ze op middenhoog vuur 2-4 minuten heen en weer bewegen. Breng op smaak met zout en peper. Garneer met gehakte peterselie.

Deze worteltjes passen zo ongeveer bij alle gerechten die je maar maakt. Doordat ze een lekkere zoete, maar weer niet overheersende smaak hebben nemen ze een goede ondersteunende rol in in je menu. Serveer het geheel op een mooie schaal waarbij de glans tot zijn recht kan komen.

OF

Wortelsalade

4 middelgrote wortelen, geschild

75 g gezouten pinda's

2 eetlepels rode-wijnazijn

2 eetlepels arachideolie

een paar drupjes sesamolie

Bereiden

Rasp de wortels heel grof, haal ze door de frietsnijder van je keukenmachine, of snijd ze gewoon in dunne staafjes. Meng ze in een grote kom met de pinda's en de rest

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

Gisteravond dus voor 24 mensen deze wortels met sinaasappels klaargemaakt ( het is voor vandaag) komt er een buurvrouw langs..kwekken, kwekken, en hup, 3 kilo wortels verbrand..nou ja de onderkant is verbrand, de rest ruikt nar verbrand. gelukkig heb ik nog veel wortels in de tuin en begin ik zo opnieuw.

iemand een idee wat te doen met 2,5 kilo gare wortels in stukjes?

Geplaatst:

Als je de smaak van het verbranden wilt verbloemen zou je er "indiase wortelen" van kunnen maken en dan in porties invriezen. Het kruidenmengsel van het aubergine recept waar je mee bezig bent is daar goed voor geschikt (veel specerijen en zoet) maar iedere goed gekruide groente curry kan ook. Moet ik een receptje zoeken?

Geplaatst:

Het is een idee..ze zijn natuurlijk ook al wel supergaar..misschien een Indiaas georiënteerde soep? Met gember, knoflook, koriander en peper zal de smaak wel weg zijn..

Geplaatst:

goed idee! Even snel gezocht op "indian carrot soup recipe" en je hebt idd de goede basis gepakt! Mogelijke aanvullingen: uien, mosterdzaad, curry poeder, komijn en kippenbouillon en afmaken met beetje limoensap en yoghurt. Ben benieuwd wat he wordt!

Geplaatst:

Het soepje staat op..ik heb géén peper en mosterzaad, wel extra kurkuma..even geproefd, het smaakt al geweldig. Straks nog even staafmixeren...dan nog bestrooien met koriander.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...