Jorieke123 Geplaatst: 6 augustus 2021 Geplaatst: 6 augustus 2021 We gaan ze morgen allemaal vacuum verpakken en dan invriezen. En dan moeten we er best een tijd mee doen want zoveel varkens hebben we niet meer lopen @jootje en haar verkering mochten net proeven en volgens mij zijn ze wel OK bevonden. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 6 augustus 2021 Geplaatst: 6 augustus 2021 Jootje en haar verkering hebben smakelijk gegeten! De worsten zijn inderdaad watertandend lekker! 😋🐷 2 Quote
Jane Doe Geplaatst: 4 december 2021 Geplaatst: 4 december 2021 Zit er aan te denken een rookkast te maken van een klein gereedschaapkast of een trafokast, iemand ideeën voor koud en warm roken? Zit aan de roketstove te denken, voor warm in de kast en voor koud buiten en de pijp op de kast aansluiten. Quote
Indy Geplaatst: 9 december 2021 Geplaatst: 9 december 2021 Wij hebben afgelopen voorjaar een rookoven gebouwd van een oud houten dressoir. Vele youtube filmpjes bekeken, een klein kachelbrandertje tweedehands gevonden, en een stuk flexibele uitlaat die we nog hadden liggen. Indien je wilt, kan ik morgen wel even foto's er op zetten. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 december 2021 Geplaatst: 9 december 2021 Sowieso! 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 10 december 2021 Geplaatst: 10 december 2021 (aangepast) Het kleine kacheltje verbonden wij met een flexibele stuk uitlaat ,en deze komt uit onder in de rookkast . De kast maakten we van een oud houten dressoir. De roosters komen uit een oude diepvries. Bovenin hangt een oude tentstok van staal, waar haken aan hangen. Op de roosters leg ik BBQ matjes van action. Ik heb al onze overgebleven waaltjes er omheen gestapeld , want er lopen hier regelmatig kleinkindjes. 10 december 2021 aangepast door Indy 2 Quote
Jane Doe Geplaatst: 25 december 2021 Geplaatst: 25 december 2021 Bedankt Indy jouw foto's geven een duidelijk beeld van wat we voor hebben. De tray die op de bodem van de rookkast staat, is dat een opvangbak voor as en/vet en zo? In plaats van een houtenkast, zitten we dan te denken aan een metalen gereedschapkast of trofokast. Quote
Indy Geplaatst: 29 december 2021 Geplaatst: 29 december 2021 Die bak is er om de asdeeltjes die eventueel naar boven zouden kunnen komen, op te vangen, en inderdaad om het vet op te vangen. Quote
Jane Doe Geplaatst: 29 december 2021 Geplaatst: 29 december 2021 Ok goed gezien wel zo handig ja, de opzet werkt wel goed zo te zien. Zal nog tijd duren voor we een kast hebben, wil liefst rvs of onbehandeld metaal. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 februari 2022 Geplaatst: 14 februari 2022 Ons tijdelijke rookhok (gebouwd in 2016 ) is niet meer: We hebben hem in die jaren 2 maal verplaatst, en er een tijdje terug nog het 1 en ander aan verstevigd omdat ie nog een keer mee moest gaan. We hebben er VEEEL worsten in gerookt. Maar nu hebben we plannen om er eentje te metselen, op een vaste plek, met een dak er boven en een werkblad er naast. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 20 februari 2022 Geplaatst: 20 februari 2022 Metalen kast gevonden om een rookoven van te maken, tot we een rvs kast vinden. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 augustus 2022 Geplaatst: 25 augustus 2022 Kipfilet roken 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 8 januari 2023 Geplaatst: 8 januari 2023 We zijn begonnen met het bouwen van de nieuwe rookoven, waar ik o.a. ook fruit in wil kunnen drogen. Er komt een houtkachel in die we open of dicht kunnen zetten qua rook, zodat het te drogen fruit geen rooksmaak krijgt. Maar de rookworsten en het spek en de forellen wel We houden nu al rekening met waar we dragers willen maken voor roosters of stokken, en we hebben ook al 2 buisjes in het metselwerk verwerkt waar we een thermometer door kunnen steken enz. 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 24 februari 2023 Geplaatst: 24 februari 2023 De rookkast is af en gisteren hebben we de 1e worsten gerookt. Het was natuurlijk even wennen en de temperatuur liep maar langzaam op. Het kacheltje wat er in zit is niet al te groot en met de stook van eikenhout heb je het ding in no-time vol zitten met kooltjes en dan past er geen nieuw hout meer bij. We hebben dus ter plekke nog wat zitten brainstormen over hoe het nog wat beter kan. Maar voor nu ging het goed genoeg hoor. De thermometers in de deur waren leuk bedacht maar die meten niet goed. Ze hebben maar een kort meetgedeelte (voor in een dun deurtje van zo'n metalen rookkastje wellicht?) en onze houten deur is dik. Dus ze geven totaal niet de juiste temp. aan. Jammer, want het zijn wel mooie dingen. Nu hebben we dus wat van die vleesthermometers met zo'n pin gebruikt, die je in vlees prikt. En sowieso prikken we altijd zo'n digitale vleesthermometer in een worst voor de kerntemperatuur. 6 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
paddestoelengek Geplaatst: 24 februari 2023 Geplaatst: 24 februari 2023 Wat een mooie rookoven, zeer netjes gebouwd! Dar jullie er maar veel plezier van mogen beleven. Het probleem van de thermometer is makkelijk op te lossen met een digitale oven/bbq thermometer met een snoer naar de voeler toe. Gaatje boren in de muur waar het snoer doorheen kan, de voeler daar ophangen waar je de temperatuur wil meten. Ik gebruik er meestal 2, 1 voor de oven temperatuur en 1 voor de kern temperatuur. Voordeel is ook dat je een alarm kan laten gaan bij overschrijding van een van te voren ingestelde temperatuur, of als de kerntemperatuur bereikt is van je vlees. 1 Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Charly Geplaatst: 24 februari 2023 Geplaatst: 24 februari 2023 Nou misschien ging het naar jullie idee nog niet 100% smooth maar op de foto’s zie je daar niets van. Manmanman. Dat ziet er allemaal profi, en bovenal lekker!, uit zeg. Ik word er akelig hebberig van. Hahahaa. 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
redzebra Geplaatst: 24 februari 2023 Geplaatst: 24 februari 2023 Ja, dat zijn maar details, er valt altijd wel iets aan te passen, het is nog maar de eerste keer met deze, prachtige rookoven !! en die eerste foto's 👍, ziet er zo lekker uit. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 24 februari 2023 Geplaatst: 24 februari 2023 Wat een beauty, alles moet wennen dus ik ga er vanuit dat t helemaal goed komt 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 juli 2024 Geplaatst: 14 juli 2024 We gebruiken onze 'nieuwe' rookkast ook om er fruit in te drogen. In dat geval maken we dus geen rook, alleen een beetje warmte. En dat dan dagen lang. Gewoon af en toe het kacheltje even aanmaken, die nog een paar keer vullen tijdens de dag, en dan weer uit laten gaan. In de praktijk levert dat trouwens wel iets rook op, dus mijn rozijnen (van vorig jaar) en pruimen enz. smaken toch lichtelijk rokerig Ik stoor me er niet zo aan, wie weet doen we er nog eens iets aan om dat te verbeteren. Vorige week hebben we gehalveerde pruimen gedroogd, en ook wat pitjes+velletjes van de zwarte bessen. Dat doe ik graag door de thee. 7 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 14 juli 2024 Geplaatst: 14 juli 2024 O wat bijzonder als er een beetje een rook smaak aan is, helemaal niet gek om mee te koken denk ik. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari Yesss, ze worden al mooi bruin. De kerntemperatuur loopt maar langzaam op, maar we komen er wel 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari Net het vuurtje uitgemaakt, de worsten zijn klaar! Ik laat de foto maar achterwege want ik heb in dit topic al zoveel rookworstfoto's gepost Ze zien er precies zo uit! We zijn er blijkbaar goed in We hebben al wat plakjes op en ze zijn weer heerlijk hoor! Ook zo lekker van de zomer, koud en dan met een biertje. Of op brood. 164 rookworsten! En dan ook nog wat knakworsten, maar daar zijn er maar weinig van. 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Niet om nou op te scheppen hoor... maar ik heb vandaag de stokken uit de rookkast schoongemaakt, kort NAdat we ze gebruikt hebben. In plaats van vlak VOOR we ze nodig hebben, zoals eerdere keren... 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.