Jump to content
speets

Zoute banaan - zeebanaan - pigface - hottentotvijg - salty fingers - Carpobrotus ghaucum/rossii/edulis - Disphyma crassifolium subsp. clavellatum - Mesembryanthemum edule - Suaeda - IJsbloem

Recommended Posts

Al deze namen vond ik voor dit plantje. Oude namen, nieuwe namen, verwante (sub)soortjes/rassen/varieteiten...

Spitskool begon hierover en heeft destijds stekken uitgedeeld op de mtfd en me die koppertlink gegeven.
Ik las ergens dat iemand het in het wild heeft gezien in Turkije. (Tip!)

Het zou volgens https://www.koppertcress.com/nl/producten/salty-fingers (een groothandel) te koop moeten zijn bij de Sligro en de Makro. Bij de verse zeekraal enzo, bij de groente, maar het staat niet op de resp. sites.

Wie woont daar in de buurt en gaat even kijken?

Ik heb na lang zoeken zaad besteld bij https://www.etsy.com/nl/listing/937436937/hottentot-fig-carpobrotus-deliciosus-5?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=hottentot&ref=sr_gallery-1-3

Het wordt in maart verstuurd, vanuit Hongarije. Ben benieuwd!

Edited by speets

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Mijn stek kwam ook van Spitskool.
Ze heeft het zelf helaas niet meer en die van mij is op. Letterlijk. Te lekker voor de kinderen die het niet met rust konden laten en tot het laatste stukje hebben afgeknabbeld. Als iemand het heeft... ik neem graag een stekje over!

Nog mensen van mtfd die het nog wel hebben? Dat zou mooi zijn!

In Duitsland wordt het ook Karkalla  of Hexenfinger genoemd. Ga dit gelijk bestellen, ben altijd wel in voor wat nieuws in de tuin. De plant bloeit mooi, dus voor de sier ziet het er ook goed uit.

Helaas komen jullie bij de verkeerde uit, iets verder zoeken dan vinden jullie de juiste 😉

Helaas nog geen adres waar verkrijgbaar, maar ook die zullen we vinden. En dan kunnen we die in de toekomst weer over het forum verdelen 🙃

6 uren geleden, Jane Doe zei:

iets verder zoeken

Op 10-2-2021 om 17:50, speets zei:

Hoe heet die precies? Latijnse naam??

Op 10-2-2021 om 15:13, Jane Doe zei:

Nu kan ik in spanning afwachten, welke het nu is/zijn die jullie bedoelen en zoeken zucht.

Wat bedoel je toch?  Ik begrijp er niets van.

Wat is volgens jou dan 'de juiste'??

Latijnse naam?

Edited by speets
  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

In Duitsland wordt het ook Karkalla  of Hexenfinger genoemd. Ga dit gelijk bestellen, ben altijd wel in voor wat nieuws in de tuin. De plant bloeit mooi, dus voor de sier ziet het er ook goed uit.

Ik heb eindelijk Google eens geraadpleegd en foto’s bekeken. Disphyma crassifolium subsp. clavellatum schijnt volgens Wikipedia ook karkalla genoemd te worden. Alleen was de succulent die ik had beduidend minder dik, meer zeekraal dan die dikke stompjes op de foto’s. Als ik op karkalla zoek, kom ik andere foto’s tegen die juist meer op zeekraal lijken en op wat ik had terwijl het hetzelfde zou moeten zijn.

Karkalla bekt wel een stuk beter dan Disphyma crassifolium subsp. clavellatum alleen al daarom zou je voor karkalla gaan.

Ziltig, knapperig en sappig smaakte het. Zeekraal lijkt er totaal niet op qua smaak. Die is alleen ziltig. Toch jammer, want wel een stuk makkelijker aan te komen.

Afijn... voorlopig niemand met stekjes, dus het maakt ook niet zo veel uit.

De onjuiste is wel verkrijgbaar, maar de juiste nog niet gevonden. Verder zoeken en vragen ...

1 uur terug, Jane Doe zei:

De onjuiste is wel verkrijgbaar, maar de juiste nog niet gevonden.

Lieve Jane, gebruik jij soms google translate? Een vertaalprogramma?
Wat jij schrijft is - voor mij in elke geval - vaak abacadabra (= onbegrijpelijk).
Als dat zo is, is het handig om dat erbij te schrijven, want het komt zo wel heel vreemd over :-)

Edited by speets
  • Like 2

Speets verwonderlijk dat jij uit mijn schrijven uit maakt dat ik google translate gebruik, gebruik niet eens google :classic_blink:

Dan kom ik maar vreemd over, het zij zo :classic_biggrin:

Jane Doe ik snap er ook weinig van. Je schrijft een half verhaal en beantwoord de gestelde vragen niet.

Vraag 1: Welke is volgens jou de onjuiste? 
Vraag 2: Welke is volgens jou de juiste?

• Like 2

Er blijken tientallen eetbare, zoutminnende vetplanten te zijn die voor de leek sprekend op elkaar lijken met hun margrietachtige bloemen en die - qua niet-wetenschappelijke benaming - compleet door elkaar gehusseld worden.

Wat ik tegen kwam:

Carpobrotus met minstens 20 soorten,
Mesembryanthemum met wel 25 soorten,
Suaeda met vele 10-tallen soorten,
Disphyma die ook een paar soorten telt en

Salsola en met name "Salsola komarovii Iljin"

Ze komen voor op alle continenten behalve Antarctica, en sommige zijn ook in Nederland verkrijgbaar en vindbaar.

“Why this awesomely tangy, sweet/salty native fruit hasn’t taken the world by storm is beyond me. Or maybe it’s a good thing, for us foraging types”.
Vrij vertaald: "Ik begrijp niet dat men niet massaal aanvalt op dit heerlijke spul. Misschien maar goed ook voor ons, wildplukkers" 😊

Edited by speets
aanvulling
  • Like 2

Ik zag het vandaag bij Sligro. Niet van Coppert, maar van Elenbaas. Het was 4,75 voor een bakje, ik heb het aan me voorbij laten gaan. Maar ik denk wel dat de inhoud stekwaardig was, het waren lange stukken en ze zagen er glanzend en vers uit. 

• Like 2