speets Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 (edited) Al deze namen vond ik voor dit plantje. Oude namen, nieuwe namen, verwante (sub)soortjes/rassen/varieteiten... Spitskool begon hierover en heeft destijds stekken uitgedeeld op de mtfd en me die koppertlink gegeven. Ik las ergens dat iemand het in het wild heeft gezien in Turkije. (Tip!) Het zou volgens https://www.koppertcress.com/nl/producten/salty-fingers (een groothandel) te koop moeten zijn bij de Sligro en de Makro. Bij de verse zeekraal enzo, bij de groente, maar het staat niet op de resp. sites. Wie woont daar in de buurt en gaat even kijken? Ik heb na lang zoeken zaad besteld bij https://www.etsy.com/nl/listing/937436937/hottentot-fig-carpobrotus-deliciosus-5?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=hottentot&ref=sr_gallery-1-3 Het wordt in maart verstuurd, vanuit Hongarije. Ben benieuwd! Edited February 11, 2021 by speets Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 Mijn stek kwam ook van Spitskool. Ze heeft het zelf helaas niet meer en die van mij is op. Letterlijk. Te lekker voor de kinderen die het niet met rust konden laten en tot het laatste stukje hebben afgeknabbeld. Als iemand het heeft... ik neem graag een stekje over! Nog mensen van mtfd die het nog wel hebben? Dat zou mooi zijn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 In Duitsland wordt het ook Karkalla of Hexenfinger genoemd. Ga dit gelijk bestellen, ben altijd wel in voor wat nieuws in de tuin. De plant bloeit mooi, dus voor de sier ziet het er ook goed uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 12, 2021 Share Posted February 12, 2021 In Duitsland wordt het ook Karkalla of Hexenfinger genoemd. Ga dit gelijk bestellen, ben altijd wel in voor wat nieuws in de tuin. De plant bloeit mooi, dus voor de sier ziet het er ook goed uit.Ik heb eindelijk Google eens geraadpleegd en foto’s bekeken. Disphyma crassifolium subsp. clavellatum schijnt volgens Wikipedia ook karkalla genoemd te worden. Alleen was de succulent die ik had beduidend minder dik, meer zeekraal dan die dikke stompjes op de foto’s. Als ik op karkalla zoek, kom ik andere foto’s tegen die juist meer op zeekraal lijken en op wat ik had terwijl het hetzelfde zou moeten zijn. Karkalla bekt wel een stuk beter dan Disphyma crassifolium subsp. clavellatum alleen al daarom zou je voor karkalla gaan. Ziltig, knapperig en sappig smaakte het. Zeekraal lijkt er totaal niet op qua smaak. Die is alleen ziltig. Toch jammer, want wel een stuk makkelijker aan te komen. Afijn... voorlopig niemand met stekjes, dus het maakt ook niet zo veel uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 (edited) Er blijken tientallen eetbare, zoutminnende vetplanten te zijn die voor de leek sprekend op elkaar lijken met hun margrietachtige bloemen en die - qua niet-wetenschappelijke benaming - compleet door elkaar gehusseld worden. Wat ik tegen kwam: Carpobrotus met minstens 20 soorten,Mesembryanthemum met wel 25 soorten,Suaeda met vele 10-tallen soorten,Disphyma die ook een paar soorten telt en Salsola en met name "Salsola komarovii Iljin" Ze komen voor op alle continenten behalve Antarctica, en sommige zijn ook in Nederland verkrijgbaar en vindbaar. “Why this awesomely tangy, sweet/salty native fruit hasn’t taken the world by storm is beyond me. Or maybe it’s a good thing, for us foraging types”. Vrij vertaald: "Ik begrijp niet dat men niet massaal aanvalt op dit heerlijke spul. Misschien maar goed ook voor ons, wildplukkers" 😊 Edited March 11, 2021 by speets aanvulling 3 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 10, 2021 Share Posted March 10, 2021 Ik zag het vandaag bij Sligro. Niet van Coppert, maar van Elenbaas. Het was 4,75 voor een bakje, ik heb het aan me voorbij laten gaan. Maar ik denk wel dat de inhoud stekwaardig was, het waren lange stukken en ze zagen er glanzend en vers uit. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 25, 2021 Share Posted October 25, 2021 Ik heb bij de hanos een bakje gekocht voor een tientje. Vond het echt belachelijk duur. Ze hadden ook maar 1 bakje, dus geen keuze. Was er speciaal voor gereden naar de winkel wat ook niet om de hoek voor me is. Ik heb ze gestekt in een bakje met stekpoeder en 1 zonder stekpoeder. Ze staan onder een groeilamp. Fingers crossed. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 29, 2021 Share Posted October 29, 2021 Wanneer zou ik moeten beginnen met zout water geven? Met mijn oude plant deed ik dat 1 x in de week. Nog maar even wachten voor nu neem ik aan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted November 7, 2021 Share Posted November 7, 2021 Anders alleen sproeien en nog geen water geven? Geen ervaring met die plantjes, maar denk zoals vetplantjes niet teveel water? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted November 7, 2021 Share Posted November 7, 2021 Ik geef ze wel wat water, maar nog geen zout water. Denk dat ze dat bij de kweker ook niet hebben gehad, want smaakte echt nergens naar.Ik ben voorzichtig optimistisch. Ze zien er exact hetzelfde uit als toen ik ze plantte, dus dood zijn ze sowieso niet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haplo Posted November 7, 2021 Share Posted November 7, 2021 Is dit het juiste plantje? https://www.kraeuter-und-duftpflanzen.de/pflanzen-saatgut/haarstrang-hundszunge/h-einzelsorten/hexenfinger-pflanze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted November 8, 2021 Share Posted November 8, 2021 Geen idee… @Speets had een bijzonder uitgebreide topicnaam met alle soorten benamingen die deze plant krijgt. Daar staat heksenvingers niet tussen. Maar allicht dat deze succulent ook familie is. Bij de omschrijving staat bij heksenvingers niet dat het zoutig smaakt, terwijl dat wel een belangrijk kenmerk is lijkt me. Al zou het wat anders zijn, toch een leuk plantje om te hebben denk ik! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted November 9, 2021 Author Share Posted November 9, 2021 (edited) Op 8-11-2021 om 04:22, Mellie zei: Daar staat heksenvingers niet tussen. Jawel hoor, meteen al in de 2e reactie wordt 'ie genoemd door Flup, en jij quoot dat later nog een keer. Alleen heet hij daar - als in de link van Haplo - op zijn Duits "hexenfinger" 😉 Dat is een Carpobrotus edulis, die ziet er anders uit en is ook veel groter, grover. Volgens mij een andere soort. Ik zou de kweek opsplitsen en de ene wel een klein beetje zout geven en de andere niet. Weet je meteen wat het beste werkt. Maar lijkt hij verder wel op die van Spitskool? Want al die namen die ik hierboven noem, zijn ook grotendeels andere soorten. Het is een enorme warboel. Leuk hoor, succes ermee! Edited November 9, 2021 by speets Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
haplo Posted November 9, 2021 Share Posted November 9, 2021 Blijkbaar wordt het exacte naam van de "Salty Fingers" geheim gehouden: https://saucydressings.com/blog/salty-fingers/amp/. Daar zijn we dus ook niets mee. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted August 31, 2022 Share Posted August 31, 2022 Bij Natural World is zeebanaan nu als plant te koop. http://naturalworld.nl/product/carpobrotus-rossii-p9/ Matig winterhard staat erbij, en niets over zout water. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 31, 2022 Share Posted August 31, 2022 Zonder zout water is het een heel smakeloos iets. Absoluut geen aanrader. Ik heb in het begin geen zout water gegeven omdat ik bang was dat ze anders misschien slecht zouden aanslaan. Ze doen het goed en Inmiddels geef ik 1 x in de week zout water. Tijdens de vakantie niet gedaan -überhaupt geen water gehad- en dan proef je direct een vreemd waterig iets. Totaal niet lekker op die manier. Zoute banaan moet ook daadwerkelijk zout water krijgen om die bite te krijgen, wat die site ook zegt. Of niet zegt in dit geval. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted August 31, 2022 Share Posted August 31, 2022 (edited) Ik leid daaruit af dat het stekken gelukt is @Mellie? Wel een gedoe om steeds zout water te geven, dus hartstikke goed dat je dat zegt. Ik laat deze aan me voorbij gaan. Edited August 31, 2022 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 Het stekken is gelukt! Ik had 2 groepen. 1 kreeg ook voeding en daar houden ze niet van weet ik nu. Dus alleen de andere groep heeft het overleefd. Zal er een foto van maken straks. De rest doet het goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 1, 2022 Share Posted September 1, 2022 Dit zijn ze. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Oh, wat leuk. Ik was dit jaar van plan een hele zilte groentenbak te gaan kweken, maar er is niks van gekomen. Ik heb de meeste zaden in de koelkast, dus volgend jaar misschien. Zeebanaan heb ik ook wel eens gegeten, het heeft de perfecte balans tussen knapperig beet en zilte smaak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Ja dat! Heerlijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 3, 2022 Author Share Posted September 3, 2022 Hééé, goed zeg @Mellie! Die van mij zijn wat grover, het blad van de edulis is wel 6 à 7 cm. Ik heb ze al lang geen zout water meer gegeven. Wel mest voor succulenten. En ik vind ze wel overgevoelig voor teveel water. Die van mij krijgen 1x per twee weken. Is geen 'gedoe' hoor, dat zoute water: 1x een fles vullen met de zoutoplossing, dan kan je er tijden mee verder. Links edulis, rechts chilensis. 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted November 18, 2022 Share Posted November 18, 2022 En toen ik toch bijzondere citrusvruchten (yuzu en djeroek poeroet vooral voor de pitten om te zaaien) aan het bestellen was, kwam ik ineens zeebanaan tegen! Gelijk een bakje bij de bestelling gevoegd. Beetje van gesnoept 😋, maar het meeste staat nu in een bakje met grond. Heb ook een paar stekjes in een beker met iets zout water gezet. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted November 19, 2022 Share Posted November 19, 2022 En hop, worteltjes 😀 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted November 19, 2022 Share Posted November 19, 2022 Zo, dat gaat snel! Niet te geloven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts