woldistel Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 Ze zijn sinds de foto al wéér een mm gegroeid! Ik ben benieuwd of die in het bakje met grond het ook zo snel doen, maar ik ga nog even niet kijken. Die hebben ook geen zoutig water gehad. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted November 22, 2022 Share Posted November 22, 2022 @fre3ke Het schiet wel op! Ik heb ook even gespiekt bij de grond stekjes en daar zag ik ook al een worteltje. Je zou bijna denken dat het probleemloos is. Vast niet! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted January 8, 2023 Share Posted January 8, 2023 Plantjes doen het nog steeds goed. Ze krijgen af en toe water en ik heb er een plantenspuit bij met iets zout water waar ze soms een spraytje van krijgen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted January 8, 2023 Author Share Posted January 8, 2023 Nou nog een beetje zon erbij... 👍 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 15, 2023 Share Posted January 15, 2023 Ik heb de mijne per ongeluk water met vloeibare mest gegeven toen ik een rondje watergeven deed. Dood… zo jammer. Ik wist van de 2 kiembakken waarvan ik er 1 met bemest water had bewaterd, dat ze er niet van hielden. Ik zag de gulp water in de bak verdwijnen en dacht nog… owjee. En jawel. Nu definitief bekend: houden ze niet van. Ik weet niet of ik weer een tientje uit ga geven aan een bakje. Mar vind ze zo lekker wegknabbelen… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted January 29, 2023 Share Posted January 29, 2023 https://www.facebook.com/100063992199659/posts/pfbid029AxHBfoESTsy3FH5vfACy29wQTFGJBwsm5GZ9LoCKfd3XPr3KgTWzqpTke24jDq8l/ Kwam em toevallig net tegen. Voor diegenen die geen Facebook hebben, kwekerij Ol daip heeft ze ook staan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 1, 2023 Share Posted February 1, 2023 Yes, dank voor de tip! Wel hoge verzendkosten, maar ik ben blij met mijn bestelling. Helemaal blij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted May 7, 2023 Share Posted May 7, 2023 Ik heb van de ene zeebanaan die ik heb besteld, inmiddels 3 extra stekken gemaakt. Het kaartje zat er nog steeds bij en dat wilde ik weggooien. Zie ik ineens de foto en dringt tot me door wat ik zie. Dit heb ik overal gezien in Antalya langs het strand. Ik heb nog geprobeerd om een stuk mee te nemen, maar het was zo vlezig dat het niet lukte. Zeebanaan blijkbaar. Mijn gekochte zeebanaan lijkt overigens totaal niet op de foto hoor. De stengels zijn dunne sprietjes. Die ik in het echt heb gezien, zijn ook veel dikker. Potlooddikte ongeveer. Zo jammer dat ik de kans heb gemist het in het wild te proeven. Dit vergeet ik nooit meer en reken maar dat er een volgende x een stukje meegaat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 7, 2023 Author Share Posted May 7, 2023 Ja! Die soort heb ik ook! Wel een andere variant met driehoekig blad, de 'edulis', wat 'eetbaar' betekent. Wat jammer dat je ze niet herkende... Maar blijkbaar worden ze daar niet volop gegeten, anders had je het wel geweten. Ik lees nu dat jij schrijft dat ze geen mest willen: heb ik ze net vorige week cactusmest gegeven Maar ik heb ze nog steeds niet geproefd. Ze groeien hier ook niet hard, dus een paar 'vingers' per jaar, meer levert hij niet op bij mij. En inderdaad een tip voor wie met vakantie gaat: ze groeien overal langs de Middellandse Zee'. En ook langs de oceanen waar het warm genoeg is. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted May 7, 2023 Share Posted May 7, 2023 Die van mij doen het ook nog prima. Maar als je ze geen zout water geeft, smaken ze alleen groen en knapperig. Ik heb het idee dat de driehoekige een andere (onder)soort is. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted May 7, 2023 Share Posted May 7, 2023 Ja wel echt eens per week water met een goede snuf zout geven. Anders is het wel een knapperig mondgevoel, maar zonder smaak. Heel gek is dat. Misschien is cactusmest wat milder en valt de schade mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 8, 2023 Share Posted October 8, 2023 Mellie heeft mij toegevoegd aan de club: 4 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted October 8, 2023 Share Posted October 8, 2023 Die van mij zijn inmiddels overleden. Beetje vergeten af en toe 😊 Maar behalve dat het best leuke plantjes zijn, kreeg ik de zilte smaak van de eerste batch nooit weer terug. Ook niet met zoute spray en gewoon zout water geven. De knapperigheid was er wel, maar dat lekkere zilte dan weer niet. Maar misschien was ik wel te laks met zout. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 9, 2023 Share Posted October 9, 2023 Ik denk gewoon te weinig zout gehad. Als ik na een vakantie proef, zijn ze ook altijd heel flauw @woldistel. Grappige is dat ik laatst juist te veel zout heb gegeven blijkbaar. Ze smaken nu echt heel zout! @jorieke123 nog even geduld met zout water en ook geen voeding geven. Elke plant die ik met voeding heb begoten, is dood gegaan. Gewoon zo makkelijk mogelijk dus. Dan komt het goed en over een maand kun je dan alweer zelf nieuwe stekken nemen (als je het een leuke plant vindt). Wij knabbelen er heel graag aan en hun plek bevalt ze uitstekend. Voor het raam in de semi schaduw staan ze hier. Geen volle zon, maar wel erg zonnig. Had 1 plant en die heb ik nu al zo vaak vermeerderd, niet normaal meer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 9, 2023 Share Posted October 9, 2023 Hoeveel zout per hoeveel liter water doen jullie? Ik zal er nog braaf mee wachten hoor, maar ik ben graag voorbereid Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 9, 2023 Author Share Posted October 9, 2023 Ik heb ergens opgeschreven 1 tl zout per halve liter water. En: 35 gram per liter 1x per week. Mijn Carpobrotus chilensis kreeg schildluis! Gauw weggegooid. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FruitCocktail Posted October 21, 2024 Share Posted October 21, 2024 Wij hebben op 11 oktober bij de Tuindagen Beervelde 3 plantjes (als) zeebanaan gekocht voor € 5 totaal. Kwam op Wikipedia dit tegen en dat zijn ze helemaal toen ik verder keek op 't internet. Carpobrotus rossii https://nl.wikipedia.org/wiki/Carpobrotus_rossii Absoluut niet winterhard volgens de verkoper "Kruiden Claus" https://www.kruidenclaus.be/ Mijn vrouw gaat er 1 opeten en de andere twee gaan we als kamerplanten houden om te kijken hoe zich dat ontwikkeld en of we bloei krijgen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted October 21, 2024 Author Share Posted October 21, 2024 Leuk! Maar je moet ze wel eerst een tijdje zout voeren, anders zit er niet veel smaak aan 😊 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted October 21, 2024 Share Posted October 21, 2024 Ik heb van de ene zeebanaan die ik heb besteld, inmiddels 3 extra stekken gemaakt. Het kaartje zat er nog steeds bij en dat wilde ik weggooien. Zie ik ineens de foto en dringt tot me door wat ik zie. Ik heb dit jaar een stekje meegenomen. Hij doet het prima, maar de smaak…. Blegh! Echt geen aanrader. Helaas ook geen bloei… maar goed. Voor een weinig eisende groene plant mag hij blijven. Maar ik hoef er nooit meer een hapje van! Terwijl ik van de andere dunne zoute banaan toch wel een paar x in de week een knaagje van neem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts