Jump to content

Zoute banaan - zeebanaan - pigface - hottentotvijg - salty fingers - Carpobrotus ghaucum/rossii/edulis - Disphyma crassifolium subsp. clavellatum - Mesembryanthemum edule - Suaeda - IJsbloem

speets

Recommended Posts

• 1 month later...

Ik heb de mijne per ongeluk water met vloeibare mest gegeven toen ik een rondje watergeven deed.

Dood… zo jammer. Ik wist van de 2 kiembakken waarvan ik er 1 met bemest water had bewaterd, dat ze er niet van hielden. Ik zag de gulp water in de bak verdwijnen en dacht nog… owjee. En jawel. Nu definitief bekend: houden ze niet van.
Ik weet niet of ik weer een tientje uit ga geven aan een bakje. Mar vind ze zo lekker wegknabbelen…

• 2 weeks later...
  • 3 months later...

Ik heb van de ene zeebanaan die ik heb besteld, inmiddels 3 extra stekken gemaakt. Het kaartje zat er nog steeds bij en dat wilde ik weggooien. Zie ik ineens de foto en dringt tot me door wat ik zie.

c3cca2f20dd4c97b2b789354b3d7c401.jpg

Dit heb ik overal gezien in Antalya langs het strand. Ik heb nog geprobeerd om een stuk mee te nemen, maar het was zo vlezig dat het niet lukte. Zeebanaan blijkbaar.

Mijn gekochte zeebanaan lijkt overigens totaal niet op de foto hoor. De stengels zijn dunne sprietjes. Die ik in het echt heb gezien, zijn ook veel dikker. Potlooddikte ongeveer. Zo jammer dat ik de kans heb gemist het in het wild te proeven. Dit vergeet ik nooit meer en reken maar dat er een volgende x een stukje meegaat.

• Like 3

Ja! Die soort heb ik ook! Wel een andere variant met driehoekig blad, de 'edulis', wat 'eetbaar' betekent.

Wat jammer dat je ze niet herkende... Maar blijkbaar worden ze daar niet volop gegeten, anders had je het wel geweten.

Ik lees nu dat jij schrijft dat ze geen mest willen: heb ik ze net vorige week cactusmest gegeven :-(

Maar ik heb ze nog steeds niet geproefd. Ze groeien hier ook niet hard, dus een paar 'vingers' per jaar, meer levert hij niet op bij mij.

En inderdaad een tip voor wie met vakantie gaat: ze groeien overal langs de Middellandse Zee'. En ook langs de oceanen waar het warm genoeg is.

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ja wel echt eens per week water met een goede snuf zout geven. Anders is het wel een knapperig mondgevoel, maar zonder smaak. Heel gek is dat. Misschien is cactusmest wat milder en valt de schade mee.

• 5 months later...

Die van mij zijn inmiddels overleden. Beetje vergeten af en toe 😊

Maar behalve dat het best leuke plantjes zijn, kreeg ik de zilte smaak van de eerste batch nooit weer terug. Ook niet met zoute spray en gewoon zout water geven. De knapperigheid was er wel, maar dat lekkere zilte dan weer niet.

Maar misschien was ik wel te laks met zout.

Ik denk gewoon te weinig zout gehad. Als ik na een vakantie proef, zijn ze ook altijd heel flauw @woldistel. Grappige is dat ik laatst juist te veel zout heb gegeven blijkbaar. Ze smaken nu echt heel zout!

@jorieke123 nog even geduld met zout water en ook geen voeding geven. Elke plant die ik met voeding heb begoten, is dood gegaan. Gewoon zo makkelijk mogelijk dus. Dan komt het goed en over een maand kun je dan alweer zelf nieuwe stekken nemen (als je het een leuke plant vindt). Wij knabbelen er heel graag aan en hun plek bevalt ze uitstekend. Voor het raam in de semi schaduw staan ze hier. Geen volle zon, maar wel erg zonnig. Had 1 plant en die heb ik nu al zo vaak vermeerderd, niet normaal meer.

• Like 4

Ik heb ergens opgeschreven

1 tl zout per halve liter water.

En:

35 gram per liter 1x per week.

Mijn Carpobrotus chilensis kreeg schildluis! Gauw weggegooid.

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 1 year later...

Wij hebben op 11 oktober bij de Tuindagen Beervelde 3 plantjes (als) zeebanaan gekocht voor € 5 totaal. Kwam op Wikipedia dit tegen en dat zijn ze helemaal toen ik verder keek op 't internet.

Carpobrotus rossii

https://nl.wikipedia.org/wiki/Carpobrotus_rossii

Absoluut niet winterhard volgens de verkoper "Kruiden Claus"

https://www.kruidenclaus.be/

Mijn vrouw gaat er 1 opeten en de andere twee gaan we als kamerplanten houden om te kijken hoe zich dat ontwikkeld en of we bloei krijgen.

• Like 2

Ik heb van de ene zeebanaan die ik heb besteld, inmiddels 3 extra stekken gemaakt. Het kaartje zat er nog steeds bij en dat wilde ik weggooien. Zie ik ineens de foto en dringt tot me door wat ik zie.

c3cca2f20dd4c97b2b789354b3d7c401.jpg

Ik heb dit jaar een stekje meegenomen. Hij doet het prima, maar de smaak…. Blegh! Echt geen aanrader. Helaas ook geen bloei… maar goed. Voor een weinig eisende groene plant mag hij blijven. Maar ik hoef er nooit meer een hapje van! Terwijl ik van de andere dunne zoute banaan toch wel een paar x in de week een knaagje van neem.
  • Like 1