Ga naar inhoud

Ze zijn er: eindelijk runderen op onze boerderij :)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

En mooie foto’s..het licht wordt nu wel erg mooi in de avond, heel zacht en de koetjes willen wel poseren in de hoop dat je een lekker brokje hebt denk ik.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ze vreten kruiwagens en kruiwagens met zoete-aardappel-loof weg deze week! 

227_2332.JPG

Ook maaien we veel voor ze, nu het gras in de middag weer even droog genoeg is om überhaupt te kunnen maaien. Er zijn nog best wat stukken met hoog gras op ons terrein, wat nu even lekker kort mag en nog als voer kan dienen.

IMG_6455.jpg

IMG_6435.jpg

• Like 3
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Wat een mooie plaatjes zo in de sneeuw! 

En inderdaad een flink pak gevallen bij jullie. 

• Like 1

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Het was weer eens droog genoeg om nog wat te maaien! Het is geen geweldig spul, en er komt ook een boel blad bij mee, maar toch gaat het schoon op hoor. 

Als het goed is, worden deze 2 moederkoeien woensdag opgehaald om weer terug te gaan naar de boerderij waar ze van zijn. De 2 jonge osjes blijven dan hier. 

IMG_6659.jpg

IMG_6660.jpg

• Like 4
Geplaatst:
2 uren geleden, Jorieke123 zei:

2 moederkoeien woensdag opgehaald om weer terug te gaan naar de boerderij waar ze van zijn.

Zal best even wennen zijn denk ik voor jullie, je hecht je toch aan ze. Fijn dat die twee “kleintjes” elkaar hebben straks 😃.

• Like 2
Geplaatst:

Nou, die dames zijn flink aan de maat en vooral de grootste is nogal lomp en drukt langzaam maar zeker ons voer-rek van zijn plek :lol: dus ik denk dat we het wel lekker rustig gaan vinden als ze weg zijn. Het zou wel erg leuk zijn als de kleinere moeder een stierkalfje krijgt (waar dan een osje van gemaakt wordt) en dat zij dan weer terugkomt hier. Maar ja, dat is afwachten. 

227_2718.JPG

(we hebben daar al meerdere keren geprobeerd om het rek op zijn plek te drukken met extra paaltjes enz. Maar nog steeds... )

Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-30 om 21.45.25_6d12b7fe.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Leuk om te zien @Jorieke123! Ik volg je topic met veel plezier, ook omdat het jeugdherinneringen terugbrengt. Wij hadden thuis ook altijd 2 kalfjes opgroeien. Die hielden het weiland kort, maar gingen wel de vriezer in uiteindelijk. Dramatisch vond ik dat altijd destijds. Wel na een goed leven. Ook altijd stuk of 5 ooitjes in de boomgaard lopen die ieder jaar lammerden. Heel wat lammetjes met de fles groot gebracht, zeker bij een worp van 3. ‘S nachts eruit enzo. Rond lammertijd iedere avond in het schapenstalletje kijken of het al zo ver was. Mooie herinneringen 😊. Dat ras van jullie (black angus toch?) is wel echt heel mooi! Heel leuk om zo te kunnen volgen in ieder geval!

• Like 2
Geplaatst:

Ja, dit zijn Black Angus koeien. Die zijn (als ze nog niet volwassen zijn...) nog niet zo lomp groot, ik weet niet wat jullie voor een kalfjes hadden vroeger? 

De 2 dames zijn vanmorgen opgehaald, dat ging weer helemaal goed met ons mooie ossenhok waar je zo een veewagen in/tegenaan zet waardoor de koeien mooi rustig de kar in kunnen stappen. 

De osjes zijn nu met zijn tweetjes, en zijn verder niet onrustig ofzo. Ze krijgen ook wat extra lekkers te eten van mij steeds, dus ze zijn volgevreten ;) 

• Like 3
Geplaatst:

Het gaat goed met de osjes, ik zit nu nog wat vaker gewoon even bij ze terwijl ze hooi of appels eten. Dat gaat beter nu die moeders niet in de weg staan met hun grote koppen :lol: De jongens werden ook regelmatig gewoon aan de kant gedrukt/beukt als hun moeder bij een lekker hapje moest zijn. 

Ze kennen me wel vooral van de voorkant zeg maar, bij het voerhek en dat ik ze dan wat geef. Nu stap ik af en toe even in het 'hok' terwijl ze staan te eten en dan krabbel ik ze eens even lekker over hun rug en zijkant. Dat gaat ook goed! 

Vorige week hebben we nog wat verbeterd aan het ossenhok: een randje beton zodat ze niet onder dat voerhek door kunnen pissen :roll:

IMG_6694.jpg

• Like 3
Geplaatst:
Op 4-12-2024 om 12:46, Jorieke123 zei:

ik weet niet wat jullie voor een kalfjes hadden vroeger? 

We hadden zwart bonte kalfjes. Ik spreek over 40 jaar terug, in die tijd zag je hier volgens mij niet veel rassen als black angus e.d. Zelf vond ik dat zwart bont altijd wat schonkig, MRIJ is wat ronder en vind ik zelf mooier. Maar die van jullie stelen echt de show. We hadden geen melkveehouderij ofzo hoor, gewoon boerderij hobbydieren (heet dat geloof ik). Die 2 kalfjes, wat schaapjes, krielen die lekker rondliepen, twee bergeenden, kat niet te vergeten. Dat soort dingen. En een moestuin, de liefde voor tuinieren stamt uit die tijd. Vond het kind geweldig in ieder geval. 

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...