Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

mini bos aanplanten

Featured Replies

Geplaatst:

ben helemaal blij, een kennis van me hier is getrouwd met een man met een boomkwekerij, nu gaan we vlees ruilen tegen bomen die voor zijn kwekerij te groot geworden zijn, volgende week komen de eerste, Amerikaanse eiken, we hebben een stukje land van een kwart hectare waar we een mini bos willen gaan aanplanten.

Het is de bedoeling dat er van alles komt en uiteindelijk ook bomen voor de kap, weer een stapje dichter naar zelfredzaamheid.

Geplaatst:
  • Auteur

Ben ook enorm tevreden met mezelf op dit moment

Het mooist vind ik dat we het met gesloten portemonnee kunnen doen, wij voorzien ze van vlees en zij ons van bomen.

Maar ja, ben nu al wel brandhout aan het regelen, kachel is er nog niet, staat nog op de verlanglijst, die overigens alleen maar langer lijkt te worden...........

Wij zijn druk bezig met het opknappen van onze boerderij, met een beetje mazzel krijg ik het voor elkaar om de beide voorkamers dit jaar nog af te hebben, we hebben een heel lieve buuv die me enorm meehelpt.

Dan hebben we nog een kamer beneden die ik graag tot bibliotheekkamer wil maken, liefst met geheime draaideur, om maar niet te spreken van buiten, volgend jaar is de moestuin aan de beurt en maken we een moerastuin, gat is al gegraven, hoop zo op heel veel meer wild in de tuin, hagedisjes enzo.

Verder hebben we een paar jaar geleden een fruitboomgaard aangelegd waar dit jaar 1 peren en een paar mispels vanaf zijn gekomen.

Maar we gaan langzaam vooruit, en beseffen ook wel dat met zo'n grote boerderij de boel nooit echt af komt.

Geplaatst:

ik zit hier gewoon treurig te wezen!

mán wat zou ik graag een boerderijtje met wat grond willen hebben zeg!

liefst bij een kanaal waar ik mijn boot aan kan leggen of lekker kan kanoen...

een mooie moestuin, een paar smakelijke beestjes

en een eigen bosje! fantastisch zeg! zo lekker zelfvoorzienend fikkie stoken...

*zucht*

is er hier misschien een rijke boer met boerderij?

Geplaatst:

Ik weet hoe je je voelt Eva. Ik lees hier zoveel waarbij ik denk 'Wil ik ook!!!'

Helaas verliefd geworden op een echte stadbewoner.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Geplaatst:
ben helemaal blij, een kennis van me hier is getrouwd met een man met een boomkwekerij, nu gaan we vlees ruilen tegen bomen die voor zijn kwekerij te groot geworden zijn, volgende week komen de eerste, Amerikaanse eiken, we hebben een stukje land van een kwart hectare waar we een mini bos willen gaan aanplanten. Het is de bedoeling dat er van alles komt en uiteindelijk ook bomen voor de kap, weer een stapje dichter naar zelfredzaamheid.

Hoi Yola, Amerikaanse eiken zijn heel snelle groeiers en prachtig in de herfst. Ze zijn alleen niet eenvoudig te verwijderen en kunnen bijzonder dominant zijn. Wanneer je ze kapt zal je de stobbe moeten laten verwijderen anders blijven ze uitschieten. Maar misschien ook wel handig als hakhoutbosje voor je haard

Walnoot is ook een zeer snelle groeier, deze levert ook nog wat lekkers op en het hout, mits goed opgekroond, kan je ook heel goed verkopen of zelf verwerken voor meubels of vloeren. Daarnaast kunnen ze enorm groot worden en is het uitstekend kachelhout. Zelfde geldt voor de Kers. Fijn voor de vogels, je taarten en prachtig mooi hout. Maar pak dan niet de Amerikaanse vogelkers a.k.a. Prunus serotina a.k.a. bospest. Dan beter géén.

Net als groenten hebben ook bomen een voorkeur voor grondsoort en waterhuishouding. Hoe beter een boom op zijn plek staat hoe sneller hij zal groeien en hoe gezonder ze zal zijn. Het kan handig zijn om, voor de lange termijn, nu toch iets meer vlees te geven voor een meer afgestemde keuze van boomsoorten.

Aan de bosranden zou je meidoorn of vlier kunnen zetten, goed voor de kleine zoogdiertjes en judasoor . Ja paddenstoelen, mogelijk kan je wanneer er zich na een paar jaar wat humus begint te ontwikkelen wat (bij de boomsoort behorende) boletensporen verspreiden. Dat wordt pas smullen... Oh, gebakken in goede boter...

Kortom probeer je boomsoortkeuze in functie te zetten van je (lange termijn) gebruik en de omgeving (incl fauna). En niet enkel op het huidig aanbod van de boomkwekerij. Misschien wil de boomkweker wel wat andere, 'duurdere' soorten delen in ruil voor wat brandhout, walnoten(taart) of gedroogde boleten, op langere termijn. Voor je uit een bos kan oogsten gaan er toch wel wat jaren voorbij en het is niet zo dat je, zoals in de moestuin, ieder seizoen van plantmateriaal of ontwerp/indeling kan wisselen. Denk hier van te voren dus goed over na.

Gr. Bas (de bosbouwer )

EDIT: o.a. frambozen, bramen en bosbessen zullen het ook goed doen. Of zelfs daslook als je grond dat toelaat. En een bosrandbeplanting met wat struiken waar bijen en vlinders blij van worden is ook geen overbodige luxe... Maak dan wat nisje in de randen op het zuiden. Dit soort wat sneller opwarmende en beschutte microklimaatjes zijn een heel mooie habitat voor veel bloemen(planten) en insecten. Het geeft ook een mooie opbouw van land (laag) naar bos (hoog) en je kan er lekker pick-nicken enzo

En ja sorry, ik ben soms (lees: meestal) wat lang van stof dus het hier een plaatje:

bosrand.jpg

En hier nog een linkje met goeie info van de vlinderstichting.

En nu is het tijd voor koffie!

Geplaatst:
ik zit hier gewoon treurig te wezen!

mán wat zou ik graag een boerderijtje met wat grond willen hebben zeg!

liefst bij een kanaal waar ik mijn boot aan kan leggen of lekker kan kanoen...

een mooie moestuin, een paar smakelijke beestjes

en een eigen bosje! fantastisch zeg! zo lekker zelfvoorzienend fikkie stoken...

*zucht*

is er hier misschien een rijke boer met boerderij?

Boerenland kost in verhouding met ander land helemaal niks en is voor veel mensen, zonder dat ze het doorhebben, nog best betaalbaar. Ik hoor zelfs mensen zeggen dat je op dit moment beter weilanden kan kopen dan je geld op de bank zetten: de waarde van land is nu zekerder dan de waarde van de euro.

In een goedkope regio is een weiland goedkoper dan een nieuwe auto.

Probeer maar een ruime auto te kopen van 12500 euro:

http://www.fundalandelijk.nl/ObjectDetailsSummary.aspx?ID=5162&returnUrl=ObjectSearchResults.aspx%3fprovinceCode%3d%26surfaceFrom%3d0%26surfaceTo%3d1000000000%26types%3d2%26minimumPrice%3d%26maximumPrice%3d%26specialPrice%3d%26subTypes%3d%26streetName%3d%26houseNumber%3d%26postCode%3d%26city%3d%26pageId%3d9%26sortcolumn%3dPrice%26sortdirection%3dASC

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Ja, dat is heel erg jammer.

Wij hebben onze stulp gekocht toen hij nog een ruïne was..voor de prijs (toen) van een garage, anders hadden we het nooit kunnen doen. Twee rechterhanden voor het huis, en idem voor de tuin en nooit klaar..succes Yola! Maar wel geweldig om mee te kunnen maken.

Wat bomen betreft, in het bosje dat wij aangebouwd hebben groeien de Acers ook erg hard, en de wilde kastanje ( zelf gezaaid) en wat Zengrow zegt over de bosrand gaf ik nog graag een aanvulling op: bessenstruiken langs de rand planten. je kunt nu misschien nog stekken nemen/krijgen van rode,zwarte, witte en kruisbessen..dan hoeft het niets te kosten en die groeien perfect langs de bosrand!

Eva.hier zijn nogal wat boeren zonder vrouw...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Wauw, ik ben echt heel blij dat ik dit forum gevonden heb, wat een schat aan informatie weer, helemaal super, ga zeker wat doen met je tips Zengrow!

Wat je zeker nodig hebt bij het verbouwen is een roze bril, ondanks alle puinzooi kan ik echt helemaal gelukkig om me heen kijken en bedenken hoe het gaat worden, er zijn momenten dat het lijkt of er helemaal niets gebeurd maar op de een of andere manier komt alles toch altijd weer samen en komen we langzaam maar zeker.

Vanmiddag ook weer de hele tijd aan het verven geweest.

We wonen hier aan de rand van een nieuw aangelegd natuurgebied/overstrominggebied.

Je komt er de mooiste vogels tegen en natuurlijk veel reeen, hoop in ons mini bos ook wat wild te krijgen.

Nu ik toch bezig ben, misschien hebben jullie ook goede ideeen voor mijn weilanden, we zitten hier op de klei, ik gebruik geen mest en beweid mijn land niet intensief, hoop op een meer gevarieerde begroeiing maar het enige wat het echt goed doet zijn distels en brandnetels,wat geloof ik betekent dat mijn grond erg vruchtbaar is.

Zou je zonder grote ingrepen ook kruiden enzo in je gras krijgen of is dat toch een kwestie van zaaien?

Landbeheer is erg ingewikkeld.

Geplaatst:

als je nooit meer bemest en bij het maaien al het gras weghaalt verschraalt je grond vanzelf...en op schrale grond groeien (gek genoeg) uit zichzelf meer soorten bloemen en kruiden.

waterbeheer doet natuurlijk ook wonderen voor je soorten rijkdom...

er zijn ook organisaties die het terugbrengen van natuurlijke weilanden graag willen ondersteunen. je kunt er dan zelfs zaden en info krijgen.

waar je dan precies moet zijn weet ik niet (meer)....googelen dan maar!

wat zou je eigenlijk ongeveer willen?

hmm...zouden ze het erg vinden als ik mijn man en kind ook meeneem?

van werken ben ik niet vies en ik vind klussen echt superleuk....

dus ik ben niet bang om te verbouwen etc...

waar ik stiekem wel eens van droom is dat ik een oude boer tegenkom die geen erfgenaam heeft en ziet hoe graag ik een boerderij zou willen hebben.....maar ja, dat blijft dan bij dromen hé

Geplaatst:

We wonen hier aan de rand van een nieuw aangelegd natuurgebied/overstromingsgebied.

Je komt er de mooiste vogels tegen en natuurlijk veel reeën, hoop in ons mini bos ook wat wild te krijgen.

Nu ik toch bezig ben, misschien hebben jullie ook goede ideeen voor mijn weilanden, we zitten hier op de klei, ik gebruik geen mest en beweid mijn land niet intensief, hoop op een meer gevarieerde begroeiing maar het enige wat het echt goed doet zijn distels en brandnetels,wat geloof ik betekent dat mijn grond erg vruchtbaar is.

Zou je zonder grote ingrepen ook kruiden enzo in je gras krijgen of is dat toch een kwestie van zaaien?

Landbeheer is erg ingewikkeld.

Dag Yola, kleigrond is bijzonder voedselrijk. Kenmerk van voedselrijke grond is een kleiner soortenrijkdom t.o.v. de armere. Maaien en afvoeren om te verschralen is een intensief en langdurig proces en misschien moet je dit niet eens overwegen. Reeën verschuilen zich graag in hoog gras dus niet maaien tijdens bepaalde perioden heeft voor deze prachtige beestjes ook zijn voordeel.

Je hebt waarschijnlijk ook met een hoge grondwaterspiegel te maken. Zeker bij hoog water wanneer de druk van de rivier op het grondwater buiten de dijken begint te werken. Wanneer je grond op een landbouwbestemming heeft kan het zijn dat Rijkswaterstaat de grondwaterspiegel op peil houd, of doen ze dat zowiezo? Dit kan je mogelijk ook bij hun opvragen. Watertolerante soorten zijn o.a. verschillende wilgen en populieren. Die zal je ook wel genoeg in je omgeving zien. Net als brandnetels... waar je heerlijke soep van kunt maken. Elsen verdragen ook een natte voeten, maar die hebben graag een wat zuurdere grond en vindt je daarom meer op veen rijkere gebieden. Denk aan Drenthe.

Je kan anders een contact opnemen met de beheerder van de uiterwaarden. Met een beetje geluk is het beheersplan openbaar. Daar kan je dan veel uit leren. Er zal een hoofdstuk ontstaansgeschiedenis in zitten en een inventarisatie van flora en fauna. Ook een omschrijving van huidige situatie en die waar ze naar toe willen of willen behouden. Daarnaast kan je er waarschijnlijk een werkplan in vinden met beheersmaatregelen.

Als je zover niet wilt gaan dan heb ik een Belgisch bosgroepenforum gevonden. Hier kan je ook wel wat beplantings- en mogelijk beheersadvies krijgen van lotgenoten. België heeft een andere geografie dan NL maar toch ook heel veel raakvlakken. Ook België heeft rivieren die in de herfst en lente buiten hun oevers treden, arme zandgronden en venen. De flora en fauna zijn ook vrijwel gelijk, zij het dat bepaalde soorten hier minder of juist meer voorkomen dan in NL. Misschien een extreem voorbeeld maar denk aan de korenwolf in Limburg, op uitsterven bedriegt. Maar over de grens in Duitsland struikel je er bijna over.

Ik weet niet om wat voor een oppervlakte het gaat maar er zijn zelfs subsidies voor bosaanleg door particulieren. In dat geval kan je er over nadenken om iemand in de arm te nemen die een beheersplan kan uitwerken en subsidie kan aanvragen. Wil je zover niet gaan. Bel dan met Larenstein in Velp, en vraag of ze een student Bos- en Natuurbeheer hebben die een stageopdracht kan uitvoeren. In het eerste jaar hebben ze een 'vuile handenstage' van 3 weken. Dat is mogelijk voldoende om wat uit te zoeken en een 'advies' te kunnen schrijven en een leuke eerste zelfstandige opdracht. Van sommige gebieden in NL kan je deze daar ook al in de bieb vinden. Indertijd heb ik er verschillende moeten schrijven. Bijvoorbeeld voor Landgoed Middachten. Deze loopt vanaf de IJssel over de uiterwaarden de Veluwezoom op. Ook de moeite voor een mooie wandeling trouwens.

Succes!

EDIT: Aan de andere kant kan je ook lekker makkelijk doen en gewoon aanplanten die Am. Eiken. Ze zullen zeker en vast ook doen. De Betuwe heeft niet voor niets zo' hoge dichtheid boomtelers

aangepast door Gast

Geplaatst:

hmm...zouden ze het erg vinden als ik mijn man en kind ook meeneem?

Ik denk dat sommige boeren hier liever je man hebben dan jou!!

aangepast door Gast

Geplaatst:

Wow zen!...dat is nogal wat info..

geweldig!

Geplaatst:
  • Auteur

Harstikke bedankt, we zitten hier net over de grens in Duitsland, we wonen achter de dijk dus wat je al zei, vette klei en vrij natte grond, de boel is hier behoorlijk verwaarloosd en de boeren in de omgeving doen niets aan waterbeheer waardoor sommige gedeelten vrij snel nat zijn.

Inderdaad ook vrij veel wilgen en ook populieren, die laatste schijnen ook vrij veel water op te nemen.

Brandnetels vind ik eigenlijk niet zo heel erg, soep ervan is lekker en verder droog ik ze zodat mijn schapen in de winter er lekker van kunnen smikkelen, verder droom ik van kalkoenen en die schijnen gek op brandnetels te zijn, distels vind ik veel vervelender.

Dat beheerplan van de uiterwaarden ga ik zeker achteraan, denk dat het goed is om hier meer info over te krijgen.

Verder is het subsidieplan ook niet slecht, ga ik van de week es ff induiken.

Geplaatst:

En gedroogd kun je het als hooi gebruiken.

Geplaatst:

En dan de onovertroffen brandnetelgier! geweldig product om te tuin en kas mee bij te mesten!

Geplaatst:

"Van brandnetels brouw je ook een best aardig biertje" Aldus Jorieke.

Bier? geen "wijntje"?

interesant

En dan nogmaals voor diegene die goedkoop een boerderij met veel grond willen kopen tegen afbraak prijzen, kijk eens in voormalig oost Duitsland.

Te weten Mecklenburg-Vorpommern, Sachsen, Brandenburg en Sachsen-Anhalt.

Er zitten haken en ogen aan, dus wel goed laten informeren.

Maar voor enkele tienduizenden euro's zijn er enorme grondstukken te koop met huizen er op.

Deze huizen zijn dan wel nog in Oost-Duitse standaard.

In plaats bomen te planten zijn er ook snelgroeiende gewassen zoals ik meen Olifantsgras die inderdaad erg snel biomassa creëren.

Dit gewas kan men volgens mij na drogen gewoon opstoken.

Ik las hier eens een stukje in de krant van een boer die dit alleen verbouwde voor bio massa voor een vergisting installatie.

Ik meen dat 2 a 3 hectare volstond om de jaarlijkse energie (lees stroom) behoefte van dat dorp(je ?) te voorzien.

Hij schreef ook, dat hij maar één keer dit gras behoefde te planten, omdat het na het oogsten jaarlijks weer opkwam.

Ik weet niet hoeveel m3 je benodigd om de kachel een winter te laten draaien.

http://www.elefantengras.at/index.htm

Verwendung

Miscanthus (Elefantengras) läßt sich vielfältigst verwenden.

Heizmaterial

sehr hohe Energiedichte

Heizwert = ca. 4,5 kW/kg

2,3 kg Miscanthus (Elefantengras) entspricht 1l Heizöl extra leicht

1ha Elefantengras entspricht somit ca. 5000-6000 l Heizöl

CO2-neutral

Wertschöpfung bleibt bei unseren heimischen Bauern und geht nicht in die superreichen Erdölstaaten - Unabhängigkeit!

Einstreu

hochwertige Tiereinstreu

enorme Saugfähigkeit

leicht verrottbar

keine Verpilzung

ideal für Pferdeeinstreu, Liegebuchten für Rinder, Kleintiere,...

Jagd

Hervorragender Unterstand für Wild

Abdeckmaterial-Gartendekor

schöne Alternative zu Rindenmulch

für Gehwege in Gärtnereien

Abdeckmaterial für Erdbeerfelder

Sichtschutz

für Garten, Schwimmbiotop oder Pool

komplette Miscanthus (Elefantengras)-Stöcke

bis zu 3m Höhe im Pflanzjahr

Dekorationsmaterial

frische Miscanthuspflanzen

von Juni bis Oktober

Industrie

Zellstoffindustrie, Spanplattenindustrie,..

aangepast door Gast

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Als je de bomen gaat planten,zorg dat er voldoende afstand is tussen de bomen onderling,zodat ze mooi hoog en breed kunnen uitgroeien. Kijk ook voor wat onderbeplanting,dit zullen de dieren zeer waarderen(nestgelegenheid/voedsel/schuilplaats).

m.v.g.

hansi

Geplaatst:

Toevallig las ik vandaag dat je populierbomen kan stekken en dan tot een lengte van 2 meter

Nu dan staat er best wel wat als je eenvoudig takken van 2 meter in de grond steekt kun je veel bos maken.

Ik ben vandaag begonnen met de italiaanse populier Populus nigra 'Italica' wordt tot 30 meter hoog

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ja, dat is leuk om te doen! Volgens mij kan het ook van platanen en vlierbesboom.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.