Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

zaai en poot overzicht

hebeentuin

Recommended Posts

Beste lezer,

Er zal vast ergens een website te vinden zijn met een overzicht van wat je wanneer moet zaaien. En hopelijk aanvullende informatie. Is dit bij jullie bekend?

Zo ben ik nu opzoek naar een sla-soort die laat doorschiet. (vorig jaar deed mijn sla het super goed, en toen schoot het allemaal door). Ik begreep dat je soorten hebt die dat niet doen.

Edited by hebeentuin

Niet online, dus eigenlijk beantwoord ik je vraag helemaal niet... (Wat een slechte eerste zin zo.) Maar de zaaikalender van Velt heb ik erg handig gevonden en blader ik nog wel eens door aan het begin van het seizoen of als ik wil weten welke lege plekken ik halverwege het seizoen nog op kan/ wil vullen.

Voor sla soorten die laat doorschieten kan je misschien eens kijken bij Aziatische bladgroenten die goed tegen warmte kunnen? Of wil je heel graag sla-sla?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Hier op het forum staat ook een overzichtje over wat je wanneer moet zaaien:

Wat zaaien / planten in januari - Huiskamer - Moestuin Forum

Wat betreft sla zijn er heel veel soorten, het is maar net de vraag wanneer en waar je wil zaaien.

In de kas of buiten, voorjaar of najaar voor elke tijd is er wel een sla variatie die er geschikt voor is.

Zomers wil sla natuurlijk sneller schieten, wat de makkelijkste oplossing is voor sla is: regelmatig een klein beetje zaaien en verplanten.

Wat ik daarnaast nog doe is kropjes al oogsten als ze nog klein zijn.

Sommigen plukken ook de buitenste blaadjes af als oogst maar voor mij is dat meestal te weinig.

Ook door een deel (tijdelijk) onder glas of cloches te kweken kan je de oogst spreiden.

Ik heb ook pluksla en verder zweer ik bij het niet uitdunnen van de sla ter voorkoming van zaad schieten.
Ik zaai ongeveer een half zakje sla zaad en dat is natuurlijk veel te veel. Dat groeit als een groene uitbundige oase. Gewoon laten groeien. Dat snij ik dan bosje bij bosje af. Als er plek is, zet ik een paar slaplanten apart van de rest, zodat het een mooie krop kan worden. De rest blijf ik zo snoeien. Werkt perfect. Je hebt dan heel lang mals blad. Maaaaanden voor het in het zaad schiet. Sterker nog, ik heb nog een beetje sla van 1 jaar geleden wat nu een (kleine!) krop is. Heb er de hele winter van gegeten. Vorige week pas weer nieuwe gezaaid.

https://www.moestuinweetjes.com/moestuin-kalender-maart/ Ik gebruik deze. Vind m zeer compleet (niet alleen wat zaai je, maar ook wat doe je met hetgeen je de maand ervoor gezaaid hebt of wat kun je oogsten).

Klik je op een groente dan kom vervolgens op een pagina waarin precies uitgelegd wordt hoe je zaait, wanneer je verspeend, etc. (bijvoorbeeld andijvie https://www.moestuinweetjes.com/andijvie/). Maar ook bijvoorbeeld standplaats, welke buren wel/niet, etc.

Daarnaast verkopen ze ook vanalles en zit er bij alles ook een directe link naar de webshop en het product van zaden tot potten. Vreekens wordt hier overal aangeprezen maar ik vind t een verschrikkelijke tent: geen of extreem slechte communicatie, extreem lange levertijd en je krijgt gewoon de helft niet geleverd. Daarnaast nog wisselende ervaring met opkomst van soms maar 50%. 

Edited by Teunboon