Annem@rie Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 (aangepast) Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier op het forum en het lijkt mij leuk om als kennismaking wat zaden te gaan ruilen. Zo leer ik meteen hoe het hier werkt. Ik heb vooral veel tomaten zaden maar ook leuke andere groenten. Wel heb ik maar kleine hoeveelheden, maar genoeg voor iemand die maar een paar planten wil opkweken. Alle zaden zijn op dit moment kiemkrachtig, de meeste zijn uit 2020. Dit jaar is alles ontkiemd bij mij. ARTISJOK: Violette de Provence AUBERGINE: Vera, Striped Toga, Bonica + White Egg mix AUGURK: Vert Petit de Paris, Restina COURGETTE: Ronde de Nice, Patisson CUCAMELOEN DOPERWTEN: Kleine Rheinländerin KRUIDEN: koriander, platte peterselie (Gigante d’Italia), tuinkers PALMKOOL: Nero di Toscane PEPERS: Jalapeño, Mini Rocoto Brown, Cherry Bomb, 7 Pod Rusty POMPOEN: mix met kleine soorten uit de pepo groep RADIJS / RETTICH: Ostergruß Rosa 2, Saxa 2 TOMATEN: Banana Legs, Sprite, Pink, Fig, Pink Princess, Lucky Tiger, Black Cherry, Cereza Amarela, Liguria, Roma VF, Soldacki, Gardener’s Delight, Siver Fir Tree, Maja, Harzfeuer, Koralik, Yellow Pearshaped, Marmande, Hildares, Noire de Crimée, Striped Stuffer, Supersweet 100, Ravello, Indigo Rose, Thai Pink Egg, Tigerella, Cœur de Bœuf, Moneymaker TOMATILLO: Mexican Musk WATERMELOEN: Sugar Baby Ik heb een bestand toegevoegd met de tomaten waarin je kunt zien hoe groot ze zijn, groeiwijze, kleur, etc. Laat maar weten wat je graag wilt hebben en wat je te ruil hebt. Ik hoef niet 1 op 1 te ruilen. Zaden van vruchtgroenten zijn altijd welkom, vooral bijzondere soorten! Ik hoor het graag! Groet, Annemarie Tomaat zaaien E2 Kleur Vorm als niet rond Grootte Struik Stam Hoogte Rijping in dagen Banana Legs Geel Hele lange tomaat 4 cm x 10 cm X 150 cm - 200 cm 72 - 75 Black Cherry Bruin 2,5 cm - 3 cm X 200 cm - 250 cm 64 Cereza Amarela Geel 2 cm X 200 cm Cœur de Bœuf Rood / roze Hartvormig 7 cm - 11 cm X 180 cm - 250 cm 87 -90 Dwarf Pink Passion Roze Hartvormig 5 cm - 8 cm X 120 cm 65 Gardener’s Delight Rood 3 cm X 180 cm - 250 cm 65 Harzfeuer Rood X Hildares Rood X Indigo Rose Zwart / rood 4 cm - 5 cm X 150 cm - 200 cm 75 - 80 Koralik Rood 1,5 cm - 2,5 cm X 120 cm 55 - 61 Liguria Rood Geribd 11 cm x 7 cm X 180 cm - 250 cm 80 Lucky Tiger Groen / oranje gestreept Lang 2 cm x 4 cm X 180 cm - 250 cm 70 Maja Rood 4 cm - 5 cm X 45 cm 75 Marmande Rood Geribd 7 cm - 10 cm X 170 cm - 200 cm 67 Moneymaker Rood X Noire de Crimée Rood / zwart 8 cm - 12 cm X 180 cm - 250 cm 75 - 80 Pink Fig Roze / oranje Geribd 6 cm - 10 cm X 180 cm - 250 cm 90 Pink Princess Roze 3,5 cm X 180 cm - 250 cm 62 Ravello Rood Lang 2 cm x 4 cm X 120 cm - 180 cm 65 Roma VF Rood Lang 4 cm x 7 cm X 150 cm 78 Silver Fir Tree Rood 7 cm - 10 cm X 60 cm 54 Soldacki Roze 12 cm X 120 cm - 150 cm 75 Sprite Rood Lang 1 cm x 2,5 cm X 90 cm - 120 cm 60 Striped Stuffer Rood / oranje gestreept 6 cm - 8 cm X 180 cm - 200 cm 78 - 85 Supersweet 100 Rood 2 cm X 200 cm - 250 cm 65 Thai Pink Egg Licht roze Ei 2 cm x 4 cm X 120 cm - 150 cm 75 Tigerella Rood / oranje gestreept 4 cm - 5 cm X 150 cm - 180 cm 55 - 75 Tiny Tim Rood 2 cm - 2,5 cm X 35 cm 45 - 50 Yellow Pearshaped Geel Peervormig 1,5 cm x 3 cm X 200 cm - 250 cm 75 - 85 22 maart 2021 aangepast door Annem@rie 3 Quote
Flup Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 Wat zoek je zelf voor zaden? Is ook wel handig om te vermelden. Quote
Mellie Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 Wat lief! Welkom hier en natuurlijk ook wat Flup zegt. Quote
Annem@rie Geplaatst: 22 maart 2021 Auteur Geplaatst: 22 maart 2021 Hallo Mellie, Dank je wel! Ik heb het er toch bijstaan wat voor zaden ik zoek of is dat niet voldoende? Quote
mdubbelm Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 Ik zie niet zo snel staan war je zelf zoekt, of lees ik erover heen? Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 maart 2021 Geplaatst: 22 maart 2021 7 uren geleden, Annem@rie zei: Zaden van vruchtgroenten zijn altijd welkom, vooral bijzondere soorten! Welkom. Je vraag mag wel iets uitgebreider idd..zoek je vooral tomatensoorten en pompoenen? Meloenen en courgettes? Mooie tomaten lijst joh! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Annem@rie Geplaatst: 23 maart 2021 Auteur Geplaatst: 23 maart 2021 (aangepast) Ik zoek geen specifieke soorten en ben niet heel kieskeurig. Wel vind ik het interessant om te weten welke exacte soort het is, dus niet alleen ronde courgette, maar bijv. Courgette Eight Ball. Ik vind het vooral leuk om wat nieuws te proberen! Maar zoals ik al schreef vruchtgroenten vind ik leuk (alle soorten...), maar andere groentesoorten zijn ook welkom. Ik laat me graag verrassen! Laat maar weten wat je hebt 23 maart 2021 aangepast door Annem@rie Quote
simonvb Geplaatst: 23 maart 2021 Geplaatst: 23 maart 2021 Wat is je top 3 of top 5 van de tomaten? Quote
Annem@rie Geplaatst: 23 maart 2021 Auteur Geplaatst: 23 maart 2021 @simonvb het gaat mij vooral om de smaak, de opbrengst is minder belangrijk voor mij. Dus hier een top 5 van hele lekkere tomaten ( het zou ook makkelijk een top 20 of 50 kunnen zijn 😊) Sprite, Sunrise Bumblebee, Noire de Crimée, Missouri Pink Love Apple, Pink Brandywine, Black Cherry. (ja, het zijn er 6...) Als je het nog een keer vraagt kom ik waarschijnlijk weer met andere soorten aan 1 Quote
Goldfish Geplaatst: 23 maart 2021 Geplaatst: 23 maart 2021 Ik heb de nodige Russische meloenen en watermeloenrassen (oogst 2020, opkomst 90%) voor je afkomstig van www.nikitovka.com, een uitstekende leverancier die helaas niet meer (mag) leveren aan landen in Europa. Watermeloen: * Holoprystanskyy, 63-65 dgn, 4-5kg, goed ziekte bestendig * Karistan, 80-82 dgn, 9-12kg, goed bestand tegen zonnebrand, fusarium en nog wat ziektes Meloen: *Kredo, 60-65dgn, 2-2,5kg, bestendig tegen meeldauw en fusarium, produceert goed onder stressvolle condities zoals droogte en temperatuur wisselingen *Lada, 74-96dgn,1,5-2kg, bestand tegen scheuren en meeldauw Ik heb ook nog andere rassen (water)meloen) en ook Russische augurken zoals Mertsayushchiye F1 en niet-Russische zoals Lotus Bud F1, Titus F1 In ruil wil ik mijn collectie tomaten wat uitbreiden, je hebt 5 of 6 rassen die mijn belangstelling hebben. Ik zelf ook nog wel wat tomatenrassen voor je maar die lijst is te lang (ongeveer 70 rassen) om nu even over te typen. Quote
simonvb Geplaatst: 23 maart 2021 Geplaatst: 23 maart 2021 (aangepast) Ik heb wel zin om de smaaktoppers eens te proberen. Noire de crimée is mijn favoriete tomaat, black cherry en sprite stonden al op mijn wenslijst. Voor mij is 3-4 zaden al genoeg, dan kan ik zelf zaad nemen indien ze me ook zeer bevallen en kun je misschien nog iemand blij maken. Sprite, Sunrise Bumblebee, Missouri Pink Love Apple, Pink Brandywine, Black Cherry ben ik dus in geïntresseerd, zie wel dat niet al jouw smaaktoppers in de ruillijst staan dus zie maar of je daar iets van kunt missen. Ik zal later mijn aanbod plaatsen (moet nu eigenlijk werken 😳).@Annem@rie groenten vorm kleur tomaat marmande vlees rood geribde tomaat dorenia rood tomaat jani rood tomaat wapsipinicon peach geel zachte beharing tomaat hellfrucht rood tomaat noire de crimée (favoriet) vlees zwart tomaat potager de vilvorde vlees rood tomaat berner rose tomaat blush (favoriet) langwerpig geel/rood tomaat mini yellow plum cherry geel tomaat vleestomaat Toon (geen rasnaam) vlees rood zeer groot tomaat oxyheart pink (favoriet) rood tomaat bolstar granda tros rood paprika pantos punt rood paprika sweet californian wonder blok rood serre paprika afrodita blok geel paprika pusztagold langwerpig rood peper sarit gat geel tamelijk heet peper joe's long cayenne (marie's annuum) lang rood goed voor te drogen aubergine black beauty augurk hokus pompoen Nutterbutter pompoen trompe d'albenga kan ook vers als courgette gegeten worden pompoen Retzergold oliepompoen voor pitten pompoen Hokkaido Red Kuri artisjok green globe tavor kruiden: dille Tetra, bergbonenkruid, Duitse kamille, bladvenkel, tagetes lucida (= dragon), moederkruid 23 maart 2021 aangepast door simonvb aanbod aangevuld Quote
Annem@rie Geplaatst: 23 maart 2021 Auteur Geplaatst: 23 maart 2021 @Goldfish wat een leuke soorten heb je! Ik vind de Kredo meloen en de Russische augurk erg leuk. En tomaten zijn natuurlijk altijd goed! Daar ben ik wel benieuwd naar. Je hoeft niet alle soorten over te typen, een verrassing is ook leuk! Welke tomaten zou je willen? Quote
Annem@rie Geplaatst: 23 maart 2021 Auteur Geplaatst: 23 maart 2021 (aangepast) @simonvb ik ben benieuwd wat je hebt! Op dit moment heb ik Sprite, Sunrise Bumblebee en Black Cherry voor je. Die andere 2 heb ik pas in het najaar weer zaad van. De Liguria en de Banana Legs zijn ook erg lekker. Alleen die laatste ontkiemd lastig bij mij. Geen idee waar dat dan weer aan ligt. Net een nieuwe batch daar van binnen en ook meteen gezaaid. Even afwachten. 23 maart 2021 aangepast door Annem@rie Quote
Goldfish Geplaatst: 23 maart 2021 Geplaatst: 23 maart 2021 Hoi Annemarie , Als je via een privé bericht jouw mailadres zou willen delen met mij dan kan ik wel een Excel overzicht naar je mailen, zodat je gericht keuzes kan maken qua tomaten. Maar goed een verrassingpakketje maak ik ook graag voor je. Evenals Simon heb ik aan een paar zaden genoeg. Wensen: Lucky Tiger, Pink Princess, Striped Stuffer, Tigerella (omdat ik haar broertje Green Zebra ook heb, dus is een leuke mix in de salade) gr Vincent Quote
Roland Geplaatst: 23 maart 2021 Geplaatst: 23 maart 2021 @simonvb Hoe zijn jouw ervaringen met pink Brandywine? Quote
simonvb Geplaatst: 24 maart 2021 Geplaatst: 24 maart 2021 @RolandDat is één van de soorten die ik eens zou willen proberen. De andere met pink in de naam, de oxyheart pink vinden we hier zeer lekker, produceert ook redelijk wat tomaten van een handig formaat. 1 Quote
Roland Geplaatst: 24 maart 2021 Geplaatst: 24 maart 2021 @Annem@rie Hoe zijn jouw ervaringen met pink Brandywine? Quote
Annem@rie Geplaatst: 24 maart 2021 Auteur Geplaatst: 24 maart 2021 @Roland Die zijn echt heel erg lekker. Eerst de nadelen: kleine opbrengst en zeer late oogst. Dan het voordeel: de smaak, zeer intense en geconcentreerde smaak. Zoet met voldoende zuren, maar het zoet overheerst. 1 Quote
Roland Geplaatst: 24 maart 2021 Geplaatst: 24 maart 2021 Het zou een van de lekkerste vleestomaten uit de USA zijn. Er is een pink brandywine met aardappelblad en een red brandywine met normaal blad. Beide superrassen die ik graag eens wil proberen. Noire de Crimée lijkt mij ook een erg leuk ras om te proberen. Als je nog een paar zaadjes over hebt hou ik mij aanbevolen? Ik heb denk ik nog wel stekhout van de vijg Ronde de Bordeaux te ruil of tomatenzaden: Primabella Purple Russian Plum Zuckertraube Cherrytomaat Coeur de Boef Stupicke Saraev Black Cherry Jujube Yana Celsoir Dancing with smurfs Koralik Honingtomaat F7 (van Yuras) Quote
Mellie Geplaatst: 27 maart 2021 Geplaatst: 27 maart 2021 Ik heb zo’n 75+ tomatensoorten. Ik ben een tomatenhoarder jij hebt ook veel diverse soorten. Ik krijg gelijk zin om nóg meer tomaten te zaaien. Altijd te weinig plek, zul je net zien! Capsicum heb ik ook veel soorten. Ook bijzondere Turkse zaden die hier niet te krijgen zijn. Als je interesse hebt, moet je me maar een pb sturen. Ik ga nog eens goed neuzen in jouw tomatenlijst. Quote
mdubbelm Geplaatst: 27 maart 2021 Geplaatst: 27 maart 2021 On 3/24/2021 at 10:39 PM, Roland said: Dancing with smurfs Is er echt iemand die een tomatenras zo heeft genoemd? 🙀😸 Quote
Goldfish Geplaatst: 27 maart 2021 Geplaatst: 27 maart 2021 Dansen met smurfen, is een van de beste tomatenrassen die anthocyaan (diep paarse-blauwe antioxidant rijke kleurstof die ook in blauwe bessen zit b.v.) bevat. Waarschijnlijk hierdoor geïnspireerd heeft iemand ook een anthocyaan rijk ras ontwikkeld dat "Gargamel" heet. In Rusland & de Oekraine kunnen ze er ook wat van, zelf heb ik zaden besteld bij Nikitovka (levert helaas niet meer aan de EU) van het Geheim van Grootmoeder, maar ik twijfel of ik ook niet "de tong van schoonmoeder" had moeten bestellen. Zie : Tomato Mother-in-law’s Tongue (nikitovka.com) Ik zie heel wat overeenkomsten namelijk..... Schoonmoeder's tong is overigens ook gerecht met aubergine en tomaat etc. Quote
Annem@rie Geplaatst: 27 maart 2021 Auteur Geplaatst: 27 maart 2021 (aangepast) @Mellie ik stuur je even een pb! Ik ben erg benieuwd wat je allemaal hebt. 27 maart 2021 aangepast door Annem@rie Quote
mdubbelm Geplaatst: 27 maart 2021 Geplaatst: 27 maart 2021 11 hours ago, Goldfish said: Geheim van Grootmoeder Wel leuker dit soort namen dan veel soorten. Hoewel ik van die klassieke Hollandse groentensoorten zoals ‘Westlandse putjes’ en ‘Amsterdamse bak’ op een manier ook wel charmant vind Quote
Mellie Geplaatst: 28 maart 2021 Geplaatst: 28 maart 2021 Is er echt iemand die een tomatenras zo heeft genoemd? Ik heb hem ook een paar x gezaaid. Gewoon om de naam uiteraard is een blauwe soort. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.