Eva Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 ik zou dolgraag een meloen willen kweken. het liefst gewoon in de volle grond. maar als het écht moet wil ik ook wel een plastic tunnel maken....ik heb het een paar keer geprobeerd, twee keer met de sugarbaby(1x in de volle grond en 1x onder een tunnel) en éen keer met een galia achtige.is het hier in het noorden gewoon te koud of...wat doe ik verkeerd?wie van jullie heeft wél succesvol meloenen gekweekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Wat is dat toch dat iedereen denkt dat meloenen fruit zijn? Een meloen is een vruchtgroente, geen fruit Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris82 Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Ik wil ook graag succesvol meloenen gaan kweken, nu heb ik begrepen dat je dit het beste kan doen in de kas. Aangezien de meloenen de temperatuur aangenamer vinden dan in de volle grond of tunnel. Ik heb dan ook in de planning om een mini-kas te maken. Van ongeveer 1m2. Zou het hier meelukken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Wanneer je iets heel zoetigs eet wat ook nog eens zoals Galia achtige meloenen zo aromatisch ruiken, dan noem ik het ook fruit. Daarom eet je het bv. na een maaltijd, en dat doe je niet zo gauw met een komkommer, paprika, tomaat, aubergine etc,.. want dit zijn vruchten! @Eva, je hebt het al eens geprobeert,.. zonder succes, kun je ook aangeven waarom het niet gelukt is, waar ging het mis?Misschien kan er met een paar aanwijzingen van jou kant naar een oplossing gezocht worden. Kijk ook eens bij fruitlent.nl (wel bij vruchten) kijken anders kom je nooit bij de meloenen Eén ding weet ik zeker, er moet iets van plastic overheen anders is het op voorhand vragen om problemen. Onze zomers worden steeds natter, voor meloenen die dan buiten staan is dit dramatisch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Ik had dit jaar hele lekkere meloentjes. Oranje Ananas, was het 'merk' Ik had ze niet veel aandacht gegeven, en te laat uitgeplant, dus volgend jaar gaat het vast nog beter! Ze waren net wat kleiner dan een appel, leuke 1-persoons meloentjes dus! En ZOET! wow. Ik had ze in de platte bak. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Volgens mij zeker onder plastic of glas, afgelopen seizoen was echt wel gewoon slecht en als dan meloen mislukt is dat goed mogelijk, met normale zomer kan je ze denk ik redelijk tot goed kweken maar altijd wel onder glas/plasticdoe ik, al zie ik weleens heel goed resultaat dacht van Jos maar dat zal heel zonnig luw plekje zijn en ras is ook belangrijk. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Er schijnt hier een soort te zijn die speciaal is voor het Lorraine klimaat..een meloen die het hier doet in je groentetuin (of fruittuin..wat een "gezeur" zeg, stelletje puristen ) Ik zal eens informeren.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Denieuwetuin.be heeft meloen rassen die speciaal voor ons klimaat zijn. Die heb je natuurlijk bij de meeste zaadhandels wel, maar dan staat het er niet duidelijk bij. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je kleine vruchten kweekt. Die zijn sneller rijp, en rijpen niet pas later in het jaar, wanneer het alweer kouder en natter is. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Ja dat klopt Jorieke zoiets zal het zijn..klein. Ik begrijp dat het ook goed is de vruchten af te schermen van wind en regen, maar geloof niet dat het speciaal in een kas hoeft. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Ik begrijp dat het ook goed is de vruchten af te schermen van wind en regen, maar geloof niet dat het speciaal in een kas hoeft.Zoals Jorieke al aangaf ... oranje ananas is bruikbaar voor ons klimaat. Ik had ze vorig jaar in mijn tuin staan op een beschut plekje in de zon . Per plant had ik maar een of twee vruchten laten zitten . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris82 Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Oké, dan ga ik die sowieso proberen. Zijn er ook mensen die andere soorten geteeld hebben? Want ik vind zelf de Galia-meloen erg lekker, maar als ik het goed begrijp, moet dit ras onder het glas geteeld worden. Fruitlent.nl is trouwens een goede info-site! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted December 6, 2011 Author Share Posted December 6, 2011 ik heb nog getwijfeld waar ik dit topic zou zetten... @Eva, je hebt het al eens geprobeert,.. zonder succes, kun je ook aangeven waarom het niet gelukt is, waar ging het mis?Misschien kan er met een paar aanwijzingen van jou kant naar een oplossing gezocht worden. Kijk ook eens bij fruitlent.nl (wel bij vruchten) kijken anders kom je nooit bij de meloenen de eerste keer in volle grond, mooie zomer, geprobeerd met een gewone watermeloensoort. er kwam waarachtig 1 'vrucht' aan, zo groot als een appeltje. (25 jaar geleden)tweede keer onder zeil, baggerzomer, galiameloen. meeldauw.dit jaar, baggerzomer, sugar baby, in de tunneltent. plantjes schimmelden gewoon weg. van elke keer dat het mislukt is weet ik wel waarom...maar nu wil ik gewoon een simpele meloen!het wordt dus blijkbaar de oranje ananas ik zal eens kijken of ik een beschut plekje kan vinden/maken op mijn tuin... is de ananas een beetje bestand tegen meeldauw? want door alle nattigheid was het wel heel erg dit jaar... en ik heb geen garantie dat het volgend jaar beter wordt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FruitLent Posted December 10, 2011 Share Posted December 10, 2011 Dag Chris, Meloenen worden van oudsher onder glas geteeld (kas of platglas). Dat wil niet zeggen dat het buiten onmogelijk is, maar meloenenplanten zijn erg gevoelig voor koude, met name in de periode nadat ze zijn uitgeplant. Als je het dus toch buiten wilt proberen, dan moet je met uitplanten wachten totdat er een aansluitende periode met warm weer is voorspeld. Bovendien kiezen voor een zonnige en beschutte standplaats en voor vroeg rijpende rassen, zoals:- Pelmin (F1-hybride)- Minnesota Midget- Kazakh Of eventueel:- Pelmonde (F1-hybride)- Ha'on Marcel Joosten. Quote FruitLent: Exclusieve vruchtentuin op de rand van de stad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 10, 2011 Share Posted December 10, 2011 Ik begrijp dat het ook goed is de vruchten af te schermen van wind en regen, maar geloof niet dat het speciaal in een kas hoeft.Zoals Jorieke al aangaf ... oranje ananas is bruikbaar voor ons klimaat. Ik had ze vorig jaar in mijn tuin staan op een beschut plekje in de zon . Per plant had ik maar een of twee vruchten laten zitten . Kijk nou es. Pas een week op dit forum, en nu al aanstekelijk voor mij. Dit ga ik komend seizoen zeker inplannen. Een hoekje vruchtgroente : de Oranje Ananas ( meloen ) Ga ik vanmiddag es zoeken hoe en wat. dank jullie ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris82 Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 Dag Chris, Meloenen worden van oudsher onder glas geteeld (kas of platglas). Dat wil niet zeggen dat het buiten onmogelijk is, maar meloenenplanten zijn erg gevoelig voor koude, met name in de periode nadat ze zijn uitgeplant. Als je het dus toch buiten wilt proberen, dan moet je met uitplanten wachten totdat er een aansluitende periode met warm weer is voorspeld. Bovendien kiezen voor een zonnige en beschutte standplaats en voor vroeg rijpende rassen, zoals:- Pelmin (F1-hybride)- Minnesota Midget- Kazakh Of eventueel:- Pelmonde (F1-hybride)- Ha'on Marcel Joosten. Hi Marcel, Dank voor de uiteenzetting! Ik heb in de planning om een muurkas te gaan maken. Dan is m.i. de kans om te slagen aanzienlijk groter.Ik zag bij jullie op de website dat jullie de meloenen omhoog leiden. Mijn muurkas wordt ongeveer 1,5 meter hoog. Is dat hoog genoeg? Groet, Chris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 12, 2011 Share Posted December 12, 2011 Het antwoord is misschien de melon de luneville..ontwikkeld in de 17e eeuw door (Stanislaus?) speciaal voor koele klimaten. Ik had er van de Fransen van gehoord, maar wist tot eergisteren niet de naam. Lees op dit Canadese forum: http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&u=http://alanbishop.proboards.com/index.cgi%3Fboard%3Dstuff%26action%3Ddisplay%26thread%3D1318%26page%3D1&ei=VePlTq_oDM-f-wat1eHbBQ&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=4&ved=0CEoQ7gEwAw&prev=/search%3Fq%3Dmelon%2Bluneville%26hl%3Dnl%26client%3Dfirefox-a%26hs%3Dcy4%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26prmd%3Dimvns Als "ouders" heeft deze meloen NOIR des Carmes en PRESCOTT En hier een foto ervan: http://img185.imageshack.us/img185/8427/dsc2103xf4.jpg Mij lijkt het wel wat, per slot van rekening ontwikkeld voor de Lorraine, dus "mijn" klimaat. Ik ga op zoek naar de zaden..nog iemand interesse? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts