Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Luchtvochtigheid nieuwbouwwoning te laag, welke luchtbevochtiger?

Featured Replies

Geplaatst:

Sinds eind 2017 huur ik in een splinternieuwe woning in een rijtje. Heerlijk wonen, vloerverwarming, aardbevingsbestendig, zonpanelen op het dak, HR++ glas, dikke wanden, goed geïsoleerd, zelfs de zolder is in de winter niet koud en des zomers niet te warm.

Maar ... het is hier kurkdroog. De luchtvochtigheid is meestal ver beneden 30%, terwijl tussen 40 en 60 procent gewenst is. Mijn vorige huurwoning was een oudje en daar was het te vochtig: slecht voor de gewrichten, maar hier is het te droog; slecht voor de luchtwegen.

Nu zoek ik een luchtbevochtiger, maar zie door de bomen het bos niet.

Levend van louter AOW (dus sober maar ik ben tevreden), wil ik eind mei een gedeelte van het vakantiegeld besteden aan een goeie luchtbevochtiger.

Nu zie ik ze in prijzen variërend van euro < 30 tot > 700. Wat te doen? Met ionisator, koolstoffilter of zonder, wat kost het onderhoud, gebruik etc. De keus is moeilijk, liefst blijf ik ergens tussen die twee.

Wie weet kan ik hier misschien nog goeie adviezen krijgen van bijvoorbeeld ervaringsdeskundigen?

Geplaatst:

Geen antwoord op je vraag, maar werken bakken met water op de warmste plaats (voor een zonnig raam) niet? 

Geplaatst:

Deur van de douche open houden tijdens het douchen.

Voor tijdens de winter heb ik achter de verwarming van die dingen opgehangen welke je kan vullen met water.

Geplaatst:

HuubvG wij hebben Venta, filteren via vocht. Vochtige schone lucht, dat beetje werk schoonmaken en water met reiniger verversen is het meer dan waard. Alle stof, troep, bacteriën en viren etc worden ui de licht gereinigd. 

En ja wij laten ook de badkamerdeur open na het douchen.

Geplaatst:

lekker veel planten in huis nemen, grote drinkers, die planten dan

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor de reacties.

Om met de laatste tip te beginnen: het zou wel een goeie zijn, een natuurlijke manier van lucht bevochtigen.

Maar daar heb ik geen ruimte voor. Alleen op de vensterbanken heb ik planten en het zijn nog vetplanten / cactusachtigen ook.

De woonkamer is gedeeld met keuken en werk/knutselplek en ieder plekje is al bezet door materialen en gereedschappen.

Douchen met de deur open: goeie tip, tijdelijk gaat op de eerste verdieping de luchtvochtigheid wel omhoog.

Na het douchen liet ik de deur al wel open, maar ik kan het eens gaan doen tijdens.

Maar dat trekt niet naar beneden. Juist daar is het te droog.

Radiatoren heb ik niet, ik ken dat wel, die smalle dingen met een haak om aan de radiatoren te hangen, maar ik heb vloerverwarming.

Ik heb wel geprobeerd een wokpan met water op een elektrische kookplaat, maar daar moet je bij blijven en steeds maar weer bijvullen.

Dan ga ik toch voor een luchtbevochtiger. Verder me verdiepen in de specs / prijzen en een keus maken.

Midden in de zomer denk ik er weleens aan een airco aan te schaffen, maar dat vind ik dan weer net iets te luxe voor mij.

Maar een luchtbevochtiger, ja, die gaat er gewoon komen. En dan zoiets als Jane Doe heeft.

• 2 jaar later...
Geplaatst:
  • Auteur

Momenteel een ultrasone luchtbevochtiger in gebruik, waar leidingwater in moet, dus er mag geen gedemineraliseerd of gedestilleerd water in. Nu komt de kalk met de mist mee de lucht in. Kan dit kwaad bij de luchtwegen? De luchtvochtigheid is momenteel wel goed, meestal tussen de 45 en 55%, dus beter voor de luchtwegen dan te droge lucht. Maar die kalk? Had ik toch die duurdere moeten nemen, die de lucht ook meteen reinigt? Of zal ik eens proberen er toch schoner water in te doen? Of regenwater?

Geplaatst:

Kalk (Natriumbicarbonaat) zit in leidingwater. Hoe harder het water, hoe meer kalk.

Maar kalk verdampt niet (smeltpunt > 1000 graden). Sterker nog: bij verwarmen van kalkhoudend water slaat de kalk neer (= ketelsteen)

Lucht bevochtigen is veel makkelijker dan lucht droger maken. Natte, maar niet druipende handdoek over een radiator hangen. Een ventilator is niet nodig: de warme lucht verspreidt zich vanzelf door het huis.

Geen radiator maar vloerverwarming? Natte handdoek ergens ophangen, verdampen van water gaat dan wel trager.

En als het heel snel moet: in de keuken alles dicht, behalve de deur naar de woonruimte. Die wijd open zetten. En dan een pannetje water een tijdje laten koken. Niet droog laten koken.

Luchtvochtigheid in relatie tot (BE: in functie van) het drogen van pepers en zo:

Drogen doe je het best als de luchtvochtigheid in huis laag is. En dat is als de kachel al een heel tijdje brandt. Nu dus.

Dat geldt zelfs bij het gebruik van een voedseldroger, of de oven. Daarin wordt het wel droog, maar zodra je het eruit haalt, trekt het vocht aan.  

Geplaatst:

@HuubvG  welk apparaat ? heb je een referentie van de handleiding, waarom mag er geen gedemineraliseerd of gedestilleerd water in ?   Ik zou juist van wel verwachten.  Ultrasoon is gewoon trillen,  waardoor je een mist van heel fijne druppeltjes krijgt, heeft niks met verdampen te maken, kalk verhuist mee naar waar die microdruppeltjes neerslaan en lokaal verdampen en eigenlijk wil je dat zo weinig mogelijk, dus gedemineraliseerd water voor gelijk welke ultrasoon is altijd een plus. Wat bedoel je met lucht reinigen, UV voor bacteriën ? of een filter op de inlaat.

aangepast door redzebra

Geplaatst:
  • Auteur

@redzebra, ik zal eerst tonen welk apparaat ik heb.

Humi1.jpeg

Deze was 12,50 bij Temu, inclusief verzending, dat was een tijdelijke actie. Toen die beviel, heb ik er nog een bij besteld, de roze uitvoering was toen het goedkoopst. Ik betaalde voor deze roze 8,50 inclusief verzenden. Ik zie deze nu staan voor 5 zoveel, maar de verzendactie is voorbij.

Humi2.png

Dit alles speelde drie weken geleden, rond de jaarwisseling. De twijfels over de kalk zijn eigenlijk pas de laatste week. Nu, na jouw uitleg, vraag ik me af of ik de Engelse tekst omtrent het water wel goed vertaald heb.

Er staat letterlijk:

Tap water only Do not use pure water or mineral water

En ik maakte ervan: alleen kraanwater en geen gedemineraliseerd water of gedestilleerd water. Hoe ik daarbij kom, weet ik niet, maar 'alleen kraanwater' deed me de conclusie trekken.

Dit is hoopvol. Water zonder kalk proberen in één van de twee, het zou een uitkomst zijn. Dus gedemineraliseerd water, vandaag direct eens doen.

Ps, tijdens herlezen zie ik dat de gratis verzendactie bij Temu nog geldt; ze zijn nóg verder afgeprijsd.

aangepast door HuubvG
zie ps

Geplaatst:
  • Auteur

Nu de reactie op @henkg zijn bericht. Ik las er overheen omdat ik op de melding van Redzebra klikte.

Het klopt wat je zegt over kalk en verdampen. Zie de reactie van Redzebra hierop. Ik heb wel waterverdampers gehad, maar daar zat een ventilator in. het zoemende geluid was storend genoeg om hiermee te stoppen.

Tevens heb ik de truc van de natte handdoeken op de vloer(-verwarming) leggen en nat houden met een plantensproeier geprobeerd, wokpan op het vuur op een laag pitje, oven aan met de deur open op 50° en water in de bakplaat, allemaal heel irritante, vervelende oplossingen. Waarbij het kalk inderdaad niet meegaat de lucht in, maar in de pan, papieren lamellen, in de bakplaat van de oven blijft zitten.

Nu er hoop is dat water zonder kalk in de ultrasone luchtbevochtiger gewoon zou mogen, is deze manier vele malen fijner. Geruisloos, doeltreffend, elegant. En met het laatste bedoel ik het grappige mistpluimpje, bijna net zo fascinerend als een open haard (maar dan anders 🙃).

Geplaatst:
  • Auteur
Op 26-4-2021 om 18:28, Jane Doe zei:

HuubvG wij hebben Venta, filteren via vocht. Vochtige schone lucht, dat beetje werk schoonmaken en water met reiniger verversen is het meer dan waard. Alle stof, troep, bacteriën en viren etc worden ui de licht gereinigd. 

En ja wij laten ook de badkamerdeur open na het douchen.

Ik denk toch dat het zoiets gaat worden. In elk geval heb ik verschillende methoden bekeken, toch weer wat wijzer geworden. bedankt voor de tip.

De huidige luchtbevochtigers zouden misschien iets kunnen betekenen in de kas  en bij overkapte zaaibedden. Ze kunnen dienen om de lucht koelen, te bevochtigen en de zaailingen van water, kalk en magnesium te voorzien. Komend seizoen maar eens wat uitproberen.

Intussen sparen voor een echte Venta.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels voorzien van een warme stoomverdamper, die in de winter ingezet gaat worden. Helpt de verwarming elektrisch naast gasverwarming.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.