Jump to content

Tomaten .... wijn!

Saalk86

Recommended Posts

Als ik op Google zoek naar 'tomatenwijn', dan vind ik een paar recepten.

Maar:

Als je geen enkele ervaring hebt, kun je beter nu al beginnen (oefenen) met appelwijn, van gekocht appelsap.

Daarmee komen alle basishandelingen voorbij, maar zonder het extra gedoe van pulpen en filteren/persen.

De opgedane ervaring kun je dan toepassen als je tomaten rijp zijn. Of later, als je de tomaten eerst in de vriezer opspaart.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Eens met Henkg. Ik zou eerst proberen een wijn te maken van gekochte sap. Daarmee leer je makkelijker de verschillende stappen in het process. 

Ik denk dat het ook nog niet zo makkelijk is om van tomaten een goeie wijn te maken, er zit maar +3gr suiker in 100gr tomaat. Er zal behoorlijk veel suiker bij moeten om een beetje wijn van te maken. Je zult goed moeten meten wat de zuurgraad en suiker balans te krijgen. Mocht je doorzetten ben ik wel benieuwd naar het resultaat...

De meeste van dat soort wijnen zijn alleen geschikt als kookwijn. Ik zou daar de moeite niet voor nemen. Maar goed, ik ben zelf ook ooit begonnen met wijnmaken in de verwachting dat van bijvoorbeeld koffie lekkere wijn valt te maken. Er is veel door de gootsteen gegaan. En nog steeds gaat het meeste in de bouillon of goulash. Bij groente schijnen pastinaak en rabarber de beste resultaten te geven, maar dan wel met rozijnen oid voor een wijnsmaak. Ik heb een pastinaakwijn geopend twee dagen geleden. Niet slecht, maar dat is het dan ook. Weer eens wat anders, dat dan wel. 

Recepten etc zijn online te vinden.

In plaats van appelsap kun je roosvicee verdunnen tot 17-20 procent suiker voor een eerste poging. Dan heb je ook tomatenwijn.