Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De hoofpaden in ons tuintje gaan we betegelen, maar als we alle tussenpaden ook willen betegelen dan sjouwen we ons een breuk + zovéél tegels hebben we bij lange na niet.

Wat gebruiken jullie (behalve tegels dan) voor tussenpaden?

Ik had zelf aan houtsnippers gedacht, maar de gemeente had net alles opgemaakt in een honden-uitlaat-gebied Anders had ik daarvan kunnen krijgen. Misschien dat ik nog een hakselaar kan regelen.

Geplaatst:

houtsnippers gaan zwerven in je tuin en het is lastig om het onkruid eruit te halen.

ik heb tegelpaden en 'kale' paden. de kale paden kun je gemakkelijk schoffelen.

Geplaatst:

als je op zand zit valt dat alles mee sammetje. Zij de voordelen van minder kluiten onder de laarzen , wij het voordeel van een voedzame grond !

Geplaatst:

Ik heb een tijdje terug het plan opgevat om afgebrande luciferhoutjes te sparen.... ZAKKEN VOL inmiddels. Die wil ik over mijn paadjes uitstrooien. Hoe ver ik kom, zie ik nog wel.

Geplaatst:

Witte klaver heeft als nadeel dat het zich verschrikkelijk uitzaait en ook nog eens worteluitlopers maakt. Wij hebben het als bodembedekker tussen ons bosplantsoen gezaaid, maar nu groeit het waar ik niet wil dat het groeit en is het in het bosplantsoen overwoekerd met gras

In de moestuin heb ik 2 hoofdpaadjes van stoeptegels gelegd (gratis afgehaald via MP), overige paadjes ontstaan vanzelf op de plekken waar ik veel loop. Daar groeit dan ook nagenoeg geen onkruid.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Even een bump van dit toch wel interessante topic; ik ontdekte op de website van Vreeken's nog een oplossing. Wel vrij prijzig moet ik zeggen:

pad46171331498420.jpg

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Onze bodem is een combinatie van klei met een beetje veen. Sommige plekken kunnen met regenperiodes behoorlijk nat zijn, daarom hebben we de groentebedden iets verhoogd met lagere paden ertussen (in noord-zuidlijn). Deze afwatering werkt best goed.

Nu is mijn vraag; wat zouden jullie op de lagere gedeeltes, dus de paden leggen? Ik dacht eerst aan staptegels, maar dat vind ik niet zo mooi, bovendien komt er als nog onkruid tussen en kan het de afwatering tegen houden. Een heel tegelpad werkt ook niet goed met de afwatering (denk ik?) Gras zaaien; moet je wel een hoop geduld voor hebben, we moeten immers ook vaak over die paden lopen, ook nu al, dat schiet dus ook niet op.

Ik denk nu aan houtsnippers, maar moet daar dan nog worteldoek onder? Iemand andere ideeën?

Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]

Geplaatst:

In geval van houtsnippers, of cacaodoppen en vergelijkbaar wel een worteldoek eronder. Tegen vanzelfsprekend onkruid, maar veel belangrijker; Na een jaar zijn bvb houtsnippers al behoorlijk vergaan (als ze behandeld zijn iets minder snel, maar dat lijkt me weer niet zo smakelijk in de tuin) en heb je ze ook al helemaal de grond in gelopen, dan ben je terug bij af.

Geplaatst:

Ik heb antieke zwart/wit keukenvloertegeltjes liggen maar ik denk erover om een flessenpad te maken: Na een goede regenperiode wijnflessen op de kop met een rubber hamer de grond in meppen. De flessen hebben aan de onderkant ribbels meestal, dus uitglijden doe je niet.

Het is wel een kwestie van flink doordrinken natuurlijk voor je genoeg hebt

Geplaatst: (aangepast)

Jee, dat zou ik nou nooit bedacht hebben, een wijnflessenpad!

Heb je zo'n pad al eens eerder gemaakt? Ik ben wel benieuwd naar hoe dat in de praktijk bevalt.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Wie heeft er een goede tip voor bedekking van de bodem in een hobbykasje?

Is een ondergrond van schors handig met een stoeptegelpaadje erdoor?

Ik wil vooral vanaf tafels in potten gaan werken ipv in volle grond...maar is schors dan slim?

Geplaatst:

Nog nooit aan recuperatie transportbanden gedacht?

Kan men in stukken snijden zodat ze verhandelbaar zijn en desnoods ook oprollen.

De paadjes een beetje bol leggen en daar zo een rubber mat boven, is prima hoor.

Hier thuis mag het niet van moeder de vrouw en die heeft ook IETS te zeggen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Om paadjes te maken in de nieuwe kas heb ik deze tegels gescoord, gratis af gehaald.

14 x 14 x 5, Drie naast mekaar geeft een 42 cm breed pad en dat is meer dan genoeg.

Nu liggen ze wel vast gevroren op de aanhanger

img573250751363332474.JPG

Maar deze had ik gisteravond reeds weggevoerd.

img573351351363332492.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Nee ik heb het nooit eerder gemaakt maar wel eens gezien, ik denk echt meer dan 30 jaar geleden ofzo, maar het heeft zo'n indruk gemaakt dat ik dit heb onthouden zo van "later als ik groot ben wil ik dit ook"

Ziet er inderdaad erg sprookjesachtig uit, Piroska!

img018988651364508826.JPG

Geplaatst:

Dat ziet er inderdaad wel mooi uit!

Maar ik zie toch twee nadelen: ik betwijfel of je er prettig overheen kunt lopen onder alle weersomstandigheden (winter, ijs, glad!), én er kan nog heel erg veel onkruid tussendoor groeien dus je blijft aan het wieden...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zou het niet mogelijk zijn om alle paadjes volledig met bijvoorbeeld tuinkers te bedekken? Zou ook graag iets op mijn paadjes willen (ben net begonnen met een moestuin), maar geen tegels of hout. Ik wil groen die stevig blijft en mooi oogt. Van plantjes en dergelijke ken ik nog niet heel veel, maar ik ben leergierig.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...