Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Vorig jaar leek de preimineervlieg vroeg toe te slaan. Dit jaar vielen de tekenen daarvan me afgelopen week pas op – of ben ik laat gaan opletten?

Ik ben benieuw hoe de perikelen met de PMV in de rest van het land zijn.

Hier zitten hun prikplekken (zie foto van boven naar onder) in de vroege prei, bieslook, reuzenbieslook en de onbeschermde lok-uitjes. Voor de foto heb ik de ernstigste gevallen afgeknipt – het is niet overal ellende. Ook zit de PMV in een paar sjalotten, maar daar heb ik geen blad van af geknipt voor de foto.

Prikplekken heb ik (nog) niet gezien in de 200 uien onder mineervliegengaas. Da’s een immense opluchting.

Dat mineervliegengaas gebruik ik dit jaar voor het eerst.

Kan iemand zeggen of, en zo ja wanneer dat er af kan? Het wieden eronder is erg lastig (mijn rug weigert na een dag nog steeds normaal te functioneren) en verder vind ik die gaastunnel erg lelijk. Alsof er permanent een glimmende witte draak om aandacht ligt te vragen.

Foto: de prikjes in prei, biesloo, reuzenbieslook en prei

PMV 7 mei.JPG

De lelijke witte glimmende draak die waakt over de PMV

uien-draak.JPG

Edited by Vinky
  • Like 1
Posted

Hier zit de PMV in de Egyptische ui en bieslook. De Egyptische ui gaat er dan ook uit, komend seizoen, daar gebruik ik sowieso te weinig van.

Heb voor het eerst weer prei voorgezaaid, staat nog niet in de volle grond. Vorig jaar had de buurvrouw hele mooie prei, dus ik ga het weer proberen. Zonder gaas (denk ik), want dat vind ik onpraktisch met gieten en schoffelen inderdaad. Het gaas is te fijn, waardoor regenwater er niet doorheen komt.

• Like 1
Posted
On 5/9/2021 at 6:58 PM, Vinky said:

Foto: de prikjes in prei, biesloo, reuzenbieslook en prei

Dit heb ik nooit geweten. Ik dacht dat je tot het einde van het seizoen moest wachten om de schade te overzien. Heel nuttig!

Hier zie ik dit patronen in een aantal sjalotten en de bieslook. De andere uien staan in de moestuin en moet ik nog bekijken.

Betekent het prikpatroon per definitie dat het niks meer wordt met de aangetaste sjalotten? Ik neem aan dat we het groen nog gewoon kunnen eten? En wat is het effect van de vlieg op de bieslook?

Alvast bedankt!

• Like 1
Posted

De sjalotten kunnen bij ernstige besmetting snotterig worden en onbruikbaar. Maar... als het meevalt zie je alleen de larve van die vlieg en wat gangetjes. De larve snij je uit de sjalotten en dan kun je het wel prima eten. 

Hier heb ik veel last van de preimineervlieg. Prei en ui is altijd een gok als ik niet onder netten teel, maar bieslook is prima te eten. 

• Like 2
Posted

Dat van die prikplekjes @Goudsbloempje2 heb ik vorig jaar geleerd van @Frans in het topic "Ook preimineervlieg vroeg dit jaar", dus hem komt alle eer toe.

In 2019 had ik heel erg last van de preimineervlieg in de uien en dat werd me duidelijk nadat Diana er dat jaar in mei over schreef:

link  https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/bladgewassen/prei/preivlieg-en-preimineervlieg/

Het blad gaat kronkelen maar wordt niet geel. Ik zal hieronder een foto zetten van mijn uien toen. De schade in uien kun je dus al zien in mei.

In de sjalotten leverde de PMV tot nu toe in lang niet alle klisters problemen op, en per klister werd maar een enkel sjalotje aangetast. Die schade kun je er, zoals @Flup zegt, in de keuken uitsnijden. Ik zou ze niet meteen wegdoen @Goudsbloempje2.

Het groen van de planten eet ik gewoon op. De larven zitten op wortelniveau, niet in het blad. 

Op 9-5-2021 om 19:20, Flup zei:

Het gaas is te fijn, waardoor regenwater er niet doorheen komt.

Dit probleem had ik eerder ook met vlies dat over de prei lag: regenwater komt er niet mooi doorheen. Maar het mineervliegengaas met mazen van 0,8 x 0,8 mm dat dat ik dit jaar voor het eerst over de uien heb, laat regenwater wel goed door. Had je gaas met mazen of dicht gekringeld vlies @Flup?

Zonde van je Egyptische ui trouwens.

En succes met je prei!

De winterprei heb ik dit jaar als altijd in de volle grond voorgezaaid. De sprieten zijn nu bijna zo groot als lucifers. Bij het uitplanten van de prei halverwege juli zie ik wel welke planten zijn aangetast. Die gaan dan weg. Niet naar de compost want dan hou je de kwaal in de tuin. 

Succes allemaal en hieronder een foto van de aangetaste uien, 27 mei 2019

ui 27 mei 2019.JPG

Posted

Bedankt Vinky. Ik had twee jaar geleden voor het eerst mineervlieg in de ui en prei. Van beide bleef toen nagenoeg niks over. 

Dit jaar heb ik de ui wat meer verspreid gepoot in de hoop dat dat zou helpen, maar helaas zag ik vandaag in de moestuin dat de ui ook aangetast is. 

Ik ga het goed in de gaten houden. 

• Like 1
Posted (edited)

Ik had gaas van Ikea en vlies dat bij de bogen zat. Het Ikeagaas is goed, maar te grof, het vlies is duidelijk te fijn, dat laat geen regenwater door. Vorig jaar had ik een paar preitjes gezaaid en geplant, verspreid over de tuin.  Nu heb ik ook prei voorgezaaid, maar ik ga toch dat vlies gebruiken bij het uitplanten. Verspreiden hielp wel wat, maar niet veel.

Edited by Flup
  • Like 1