Jump to content

Swa de moestuinrookie is er

Swa

Recommended Posts

Dag MoestuinForumers 😊

Hoog tijd dat ik me bij een 'fruit en groeten' forum aansluit want ik pruts toch al een paar jaren in de tuin. En prutsen was eerst ook echt prutsen want tot niet zo lang geleden was het niet veel meer dan wat onderhoud om de overwoekering tegen te gaan.

Paar jaar geleden kwam er wat meer land in ons bezit en werd het prutsen wat serieuzer aangepakt. Toen volgde ook een kleine cursus fruitbomen snoeien en vorig jaar dankzij het covid gedoe en de extra tijd dat dit toeliet vrij te maken heb ik de moestuinkriebels helemaal losgelaten en is de moestuin enorm gegroeid.

Dit jaar wil ik wat meer aandacht geven aan de 'wintergroenten', je weet wel, die eetbare dingen dat je nog vers uit de tuin kan plukken in de maanden december tot maart.

• Like 1

Welkom Swa. Denk je dan aan traditionele groenten als boerenkool, prei en spruitjes? Of heb je meer “apartere” wintergroen in gedachten zoals olifantenknoflook, oerprei en eeuwig moes?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik sta open voor alles wat de winter doorkomt, ook al lusten we het misschien niet altijd :-Ddan gaat het naar de familie en de buren of de kippen.

Winterspinazie was dit jaar een succes, is het eigenlijk nog altijd wel ook begint die wat oud en groot te worden nu en dus minder lekker.

Mizuna een pittige japanse sla, rucola-achtig van smaak, heeft het tot in januari uitgehouden.

Olifantenknoflook heb ik nog niet staan.

Nine start, een soort brocolli is net gezaaid.

De bloemkool is nooit uitgekomen en die probeer ik dus nog eens.

Heb een 'Winterhecke' bieslooksoort gevonden, deze zal later gezaaid worden.

Nog gezocht:

- Nepalese mosterd Spinazie
- Boerenkool Red Russian
- Mibuna

En ik vergeet nu nog een hoop

Hai Swa

Welkom! Leuk dat Corona naast narigheid ook gewoon wat rust brengt. Kun je lekker rommelen in de tuin!

Paar ideetjes voor de winter: bij mij heeft de nz spinazie het uitstekend gedaan. Ik had 3 planten van wel 1,5 m waar ik de hele winter van kon plukken. Ook palmkool is zo’n dankbare plant die maar door blijft gaan. Ik houd niet van boerenkool, maar de paarse vind ik er mooi uitzien. Misschien smaakt dat ook beter? Maar dat wil ik komend jaar in de winter in de tuin hebben. Heb het nu gezaaid, maar verder dus geen ervaring.

Je hebt ook wintererwten. Die heb ik vorig jaar gehad. Dan eet je de scheuten. Had ik bij denieuwetuin.be gekocht. Aanrader die site en voor hun laatste jaar, dus als je er wat wilt kopen, moet je opschieten.

Ik ben zelf geen fan van tuinbonen, maar die kun je natuurlijk ook leggen. Erg sterke planten. Heb er nu een paar zodat de tuin in de winter niet zo kaal is.
Als je een kas hebt, heb je meer mogelijkheden. Dat is natuurlijk ook een optie.

Veel plezier en succes in elk geval!

Groene groet!

Paar dagen geleden zaden besteld van de vaste Caucasische klimspinazie (Hablitzia tamnoides) welke ook goed in de schaduw zou groeien. Dit is helemaal geen spinazie maar zou op dezelfde wijze gebruikt en gekookt worden. En zaden van de palmkool (Brassica Oleracea Sabellica) en ook een oude reuze spinazie (Spinacia oleracea Giant Noble).

Heb deze zaden besteld op Ebay in Frankrijk met nog een 20-tal andere soorten. Meeste pakjes aan 1 euro. Er zit dan niet zoveel zaad in, maar voor de amateur toch meer dan genoeg. De verkoper had al +58000 dingen verkocht en 98%+ positief. Dus ik vond dat ik het risico best kon nemen.

Ik moet dringend eens de planning opmaken voor deze winter met al wat er moet voor gebeuren want het is al te veel aan het worden voor mijn klein hoofdje 🙃

• Like 1